Oletko kohdannut töissäsi tai opiskeluissa miestyöntekijöiden suosimista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 877
19 182
113
Juu miehiä tarvitaan opetusalalle ja sosiaali-ja terveysalalle. Miessairaanhoitajat jaksavat nostella potilaita, miesope on pojille (ja miksei tytöillekin) esikuvana jne.

Mut oletko kohdannut miesten hehkuttamista pelkästään sukupuolen perusteella? Mun työjuttuihin ei miesten suosiminen ole ainakaan vielä varsinaisesti vaikuttanut, mutta kyllä pännii kun on kuunnellut muiden juttuja:

- Teuvo ei hoida aikatauluasioita ja on myöhässä mutta ah kun hän on mies niin kyl hän on niin mukava
- Pentti ei sano tiimipalavereissa mitään (naiset keskustelevat ja käyvät ne vaikeat asiat läpi) mutta kun Pentiltä tiedustellaan mielipidettä, vastaus on "öö joooo" hurmaavan poikamaisen ja vaivautuneen hymyn kera ->naiset ovat ihan myytyjä.

En ole katkera muija mutta :headwall:

olen, meidän riveissä on yksi miestyöntekijä ja on niin "lellitty", saa valita mitä tekee (ja ei tietty tee niitä ikävempiä hommia), maksetaan koulutusmatkojankin toiselle paikkakunnalle. Katkera joo ku itseltä evätään koulutushakemukset mitkä ois paikkakunnalla ja vieläpä ilmaisia!

• Tykkää
Reactions: Echo
Olen DI-nainen enkä koe tulleeni huonommin kohdelluksi miesvaltaisella alalla, päinvastoin viihdyn hommissani mainiosti.

Voisin kuvitella että nuo miesten erityishuomioinnit tapahtuvat naisvaltaisilla aloilla ja jopa ihan naisten toimesta, meitä on niin moneen junaan =)

"Oletko kohdannut töissäsi tai opiskeluissa miestyöntekijöiden suosimista?"
Onneksi en ole kohdannut! Sain jopa itse olla päättämässä siitä, että täysin alalle soveltumaton mieshenkilö ei tosiaankaan saanut paikkaa, vaikka oli kouluttautunut suositulle lähihoitajan alalle oltuaan sitä ennen ilmeisesti ilman oman alansa töitä. Pitäisi olla joku roti kouluun otettujenkin valinnassa...

Olen DI-nainen enkä koe tulleeni huonommin kohdelluksi miesvaltaisella alalla, päinvastoin viihdyn hommissani mainiosti.

Voisin kuvitella että nuo miesten erityishuomioinnit tapahtuvat naisvaltaisilla aloilla ja jopa ihan naisten toimesta, meitä on niin moneen junaan =)

Siis opetusalasta ja sosiaali-ja terveysalasta on kyse. Tuo voi miesvaltaisilla aloilla olla toisinpäin. ;)

juu,alani on aika omiaan epätasa-arvoisuudessaan muutenkin.

itseäni eniten ärsyttää se, että koska meillä on mies- ja naispuoliset työntekijät jaettu nykyään tilanpuutteen vuoksi eri taukotiloihin niin miehet saavat viettää puolikin tuntia ylimääräistä kahvituntia, vaikka työaikamme ovat samat. jopa pomon ollessa läsnä, ja kun me olemme saaneet kuulla siitä että joku on nähty siirtymässä tauolle alle viisi minuuttia ennen tauon alkamista (välimatka taukotilojen ja työmaan välillä on hiukan pidempi joten emme odota että kello on tasan ennenkuin alamme liikkua). tästä on runsaasti valitettu, mutta miespuoliset pomot eivät ilmeisesti tässäkään asiassa halua sanoa syystä tai toisesta miestyöntekijöille mitään. myöskään suoranaisista rikkomuksista (miehet ovat yhteistuumin poistuneet töistä tuntia etuajassa kertomatta kenellekkään) ei tullut mitään sanktioita palkan, ylitöiden tai edes puhuttelun suhteen - kun naisten puoli nosti tarpeeksi ison äläkän, pomot tuumasivat että voimme lähteä joku päivä tuntia aikaisemmin itse, mutta miehille hän ei viitsi enää sanoa mitään kun tapauksesta oli niin kauan (kuukausi tai kaksi jonka aikana valitimme asiasta pomoille jatkuvasti).

[QUOTE="hmm";30826772 (kuukausi tai kaksi jonka aikana valitimme asiasta pomoille jatkuvasti).[/QUOTE]

Jännä homma että pomo tulee miesten kanssa paremmin toimeen :D

Kyllä, ja aina hämmästyttää kuinka naisesimies ei kohtelenaisia ja miehiä samalla tavalla. Mikä on mennyt kasvtuksessa pieleen jos miehet ovat nostettu jalustalle? Tähän ilmiöön olen mutaman kerran törmännyt urallani. Itse en tuohon sontaan lähde mukaan ja olenkin saanut esimeheltä asiasta palautetta, miehiä kun ei voi käskeä vaan niiltä pitää aina anella jos jotain haluaa, hohoijakkaa mitä sönderiä.

Jännä homma että pomo tulee miesten kanssa paremmin toimeen :D

no tässähän tulee hyvin ilmi tämä asenne, ettei selvästä vääryydestä ja epätasa-arvosta saisi edes sanoa ääneen. jos homma olisi hoidettu samantien siten, että miehet tekevät ylitöitä sen tunnin seuraavina päivinä kun työpaikalta karkasivat tai se olisi vähennetty tuntipalkasta, valitus olisi jäänyt siihen.

[QUOTE="hmm";30826794]no tässähän tulee hyvin ilmi tämä asenne, ettei selvästä vääryydestä ja epätasa-arvosta saisi edes sanoa ääneen. jos homma olisi hoidettu samantien siten, että miehet tekevät ylitöitä sen tunnin seuraavina päivinä kun työpaikalta karkasivat tai se olisi vähennetty tuntipalkasta, valitus olisi jäänyt siihen.[/QUOTE]

Tai jos työntekijät eivät huolehtisi asioista jotka eivät heille kuulu.

Olen törmännyt työelämässä, tosi usein. Ennen olin kaupan alalla töissä, siis hallintopuolella, ja siellä toimi kyllä niin vahvasti hyvä-veli-verkosto, että naisilla ei ollut mitään saumaa. Ukot palkkasivat etupäässä vain miehiä, päätöksiä tehtiin saunassa tai työn ulkopuolella oluella, naisten esittämät ehdotukset sivuutettiin jne jne. Aina jos joku nainen esim esitti ihan ansaittua ja asiallista kritiikkiä, naureskeli ukkolauma " pms-oireiselle kanalle" eikä tehnyt asialle mitään. Jos mies esitti samanlaisen kritiikin, se otettiin vastaan asiallisesti.

Yhteistyössä