Jos teidän teinille ei kelpaa ruoka, miten toimitte?

• Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
huohkista (terv. Ranskasta)
Menisin peilin eteen katsomaan naamaani ja toteaisin että olen totisesti epäonnistunut ravitsemuskasvatuksessani.

Muuten aivan kauheata lukea näitä kommentteja. "Paskaruokaa". "Meillä syödään couscusia kun se on helppoa..." ptää saada syödä mistä tykkää, vaikka se olis pasta ja hampurilaiset joka päivä.

Ruokaa pitää rakastaa ja siitä pitää nauttia ja sitä pitää arvostaa. Panostaa laadukkaisiin aineksiin, kauniiseen kattaukseen ja keskittyä ruokailuhetkeen eikä mättää sipsejä naamaan sohvalla.

Ei mikään ihme että Suomi on lihavien suonitukkeisten älykääpiöiden kansakunta.

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30815555:
Todella tyhmä sääntö!! Jos ei tykkää niin sitten rangaistaan aivan älyttömällä rangaistuksella. Mitä jos teinisi sanoo ettei ne todellakaan kokkaa niin mitä sitten teet??? Käyt kimppuun vai?? Kun ne ruuat on ruokia niin en mä ymmärrä kyllä ongelmaa siinä vaikka joku söisi aina samaa ruokaa. Mä olen joutunut pakosta syömään kotona paskaruokaa enkä sitä enää syö enkä pakota lapsianikaan syömään paskaruokaa. Koettakaa ymmärtää että ruuastakin voi tulla traumaattisia kokemuksia. Mä tiedän monia joita inhottaa kaikki ruokalat ja niissä tarjotut ruuat ja koulun ruokalat on niitten alku.
Rauhoitu hyvä ihminen.
Ja onpas kamala rangaistus: laitetaan teini tekemään normaaleja kotitöitä!!!
Järkyttävää.
Ei mikään ihme, että nykyään nuoret ovat avuttomia vetelyksiä, kun tuonkaltaiset kasvattajat vastaavat kasvatuksesta.

juuh
[QUOTE="...";30815801]Rauhoitu hyvä ihminen.
Järkyttävää.
Ei mikään ihme, että nykyään nuoret ovat avuttomia vetelyksiä, kun tuonkaltaiset kasvattajat vastaavat kasvatuksesta.[/QUOTE]

Munkaan mielestä ruuan teko ei saisi muuttua rangaistukseksi vaan sen pitäisi olla mukava oikeus, mukavaa puuhaa, jonka jälkeen saa vielä nauttia hyvästä ruuasta.
Koskee myös muita kotitöitä, ne pitää tehdä, jotta on mukavampaa, eikä siksi, kun on pakko.

"Sirkkeli"
Meillä nirso teini sai ruveta itse valmistamaan syötävänsä. Ei tarvitse tapella siitä enää. Joudun muutenkin laittamaan kahta eri ruokaa, koska meillä on eri yliherkkyydet/allergiat. Asutaan kahden ja on kätevää, kun kummatkin voi syödä silloin, kun on nälkä. Ja mitä haluaa.

Äiti vain
No jos noille meidän 18v, 17v tai 14v teineille ei joki ruoka kelpaa, niin he saavat piiskaa ja joutuvat menemään nurkkaan häpeämään pahuuttaan. Sitten ei tietenkään myöskään sinä päivänä ruokaa saa.

"hmmmmm"
Eipä oo tullut tuollaista tilannetta vastaan, vaan päinvastoin söisivät kaiken mikä irtoaa.
Jos ei söisi, olisi ilman ja seuraavalla aterialla katottais uudelleen. Väliin ei tipu mitään leipää tms.
Meillä eivät syö herkkuja koulupäivän aikana ja kotiruokaa menee mahtavat annokset.

meillä
[QUOTE="...";30815801]Rauhoitu hyvä ihminen.
Järkyttävää.
Ei mikään ihme, että nykyään nuoret ovat avuttomia vetelyksiä, kun tuonkaltaiset kasvattajat vastaavat kasvatuksesta.[/QUOTE]

Tuonkaltaiset??? Mikä ite luulet olevasi?? Vaikea nähdä että koko ajan vaan kaikesta rankaisemalla mitään hyvää sais aikaan...ja vielä syömisestä voi joku rankaista!! Eiköhän pääasia ole että syovät ruokaa.

meillä
Menisin peilin eteen katsomaan naamaani ja toteaisin että olen totisesti epäonnistunut ravitsemuskasvatuksessani.

Muuten aivan kauheata lukea näitä kommentteja. "Paskaruokaa". "Meillä syödään couscusia kun se on helppoa..." ptää saada syödä mistä tykkää, vaikka se olis pasta ja hampurilaiset joka päivä.

Ruokaa pitää rakastaa ja siitä pitää nauttia ja sitä pitää arvostaa. Panostaa laadukkaisiin aineksiin, kauniiseen kattaukseen ja keskittyä ruokailuhetkeen eikä mättää sipsejä naamaan sohvalla.

Ei mikään ihme että Suomi on lihavien suonitukkeisten älykääpiöiden kansakunta.
Ranskalaisia pidetään ylimielisinä ja se selvästi tarttuu. Lihavuudella ei ole mitään tekemistä tän kanssa ja mieleinen ruoka on syötäväksi eikä sen ihmeempää. Meillä saa syödä ihan missä haluaa kukin ja siihen aikaan kun tuntuu. Jos tilataan jotain niin sillon tietenkin yhtä aikaa tilataan. Keittiön pöytään ei meillä edes mahtuisi kun siinä on kaikenlaista tavaraa ja vaatteita tuoleilla. Se että jollain toisilla on eri lailla niin mä hyväksyn sen enkä tuputa omia tapojani.

vieeras
Jos ei ruoka kelpaa niin olkoon syömättä, kuten esim. tänään. Hyvin pärjäsi välipalaleivällä iltapalaan asti. Mun pointtini on se että aina ei voi olla herkkuruokaa, koska jos teiniltä kysyis niin se tahtois mennä ulos syömään joka päivä, tai sit kelpais korkeintaan jotku tortillat tai jauhelihamakaroni-jutut.

• Tykkää
Reactions: leijona76
28v.
Itsekään en jostain syystä syönyt juuri "oikeaa ruokaa" 13-15-vuotiaana, sit ku 16-17v. tuli niin jostain syystä ruokahalu kasvoi. Äitini on tästä välillä muistuttanut, koska nykyään ei syöminen tee heikkoa ;)

Eikai siihe erikoisempaa syytä ollut, ei vain maistunut ja pärjäsin vähemmällä, olinkin alipainoinen silloin. Eli tätä aion omillekin lapsille tehdä; jos ei ruoka kelpaa niin ottaa kaapista mitä itse haluaa. Kyllä se routa porsaan kotiin ajaa eli kun se nälkä todella on niin kyllä ollaan oikeaan aikaan kotona ja se ruoka kelpaa. Toki pitää huomioida, ettei kyseessä ole syömishäiriö, masennus tms. vakava ongelma taustalla. Mutta itsellä ei siis ollut, joten siinä mielessä ymmärrän jos ei ole nälkä niin sitten ei ole.

Kannattaa myös huomioida mihin teini käyttää viikko-,kuukausi- tms. rahansa; mäkkärin eurot houkutteleet monet teinit koulupäivän jälkeen luokseen...

Söisi tai ois syömättä ja välipuputuksia ei tippus. Kuten nytkään tuo 7v ei saa aina niitä lemppareitaan. Ei se oikeen silleen menekään että aina ois sen lempparia, meilläkään kun ei ole kaikilla ne samat lemppariruoat. Aivan normiruokaa tehään vaihdellen.

"paula"
Söisi tai ois syömättä ja välipuputuksia ei tippus. Kuten nytkään tuo 7v ei saa aina niitä lemppareitaan. Ei se oikeen silleen menekään että aina ois sen lempparia, meilläkään kun ei ole kaikilla ne samat lemppariruoat. Aivan normiruokaa tehään vaihdellen.
Voihan siinä normiruoassakin olla paljon vikaa. Ja se pitäisi selvittää yhdessä:
Kermakeskustelu - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Laittakaapa tuo linkki eteenpäin kaikki:-D

Yhteistyössä