Jos teidän teinille ei kelpaa ruoka, miten toimitte?

• Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"jepjep"
onko kyse ettei syö jotain tiettyjä ruokia, vai et ei vaan just silloin maistu?

itse pyrin tekemään sellaisia ruokia joista tiedän kaikkien pitävän/ ainakin syövän niitä, ja jos jonkun inhokkia on ruokana teen sitten pari vaihtoehtoa. (yleensä itse olen se joka ronklaa, niin en voi muiltakaan vaatia et kaikkea on syötävä )
pääsääntöisesti kuitenkin kaikki syö samaa,tai sit tekevät jotain muuta itselleen.

"a.p"
Meillä on yhdeksän henkinen perhe, joten kaikkien mieltymyksiä ei aina voi ottaa huomioon. Hän on hyvin valikoiva ruoan suhteen, esim lähes kaikki liha ja kala on nounou.. :( pastaruoat usein maistuis mutta en todellakaan montaa kertaa viikkoon tee pastasta. Nytkin olistehnyt mieli passittaa pöydästä pois ja kieltää leivånkin syöminen.

"jepjep"
[QUOTE="a.p";30814390]Meillä on yhdeksän henkinen perhe, joten kaikkien mieltymyksiä ei aina voi ottaa huomioon. Hän on hyvin valikoiva ruoan suhteen, esim lähes kaikki liha ja kala on nounou.. :( pastaruoat usein maistuis mutta en todellakaan montaa kertaa viikkoon tee pastasta. Nytkin olistehnyt mieli passittaa pöydästä pois ja kieltää leivånkin syöminen.[/QUOTE]

eikö kelpaa salaatit jne lisukkeet? täälläkin tytöt sellaisia et liha ei meinaa pudota, mut syövät sitten perunaa ja kastiketta (ilman lihaa ) salaattia ja leipää

toinen vaihtoehto et pistä teini tekemään itselleen ruokaa, samoista aineista kun teet muille, ni teini varmasti saa mieleisensä ruoan, ja jos ei innostu tekemään ruokaa niin saattaa alkaa maistumaan valmis ruoka vaikkei ihan lempparia olisikaan.

..olettaisin että samaan tapaan toimisin kuten nytkin. Eli jos tarjottu ruoka ei maistu niin on olemassa kaksi vaihtoehtoa: on syömättä (jos ei salaattikaan uppoa tai muut lisukkeet) ja odottaa seuraavaan ruokahetkeen tai tekee sitten itselleen sellaisen tarjolla olevista aineksista, mikä kelpaa ja tulee syödyksi :).

Hmph
No et kyllä voi pakottaa syömään jotain sinun valitsemaa lihaa ja kieltää siksi muu syöminen. Eikös tuollainen pakkosyöttäminen ole ollut jo vuosikymmeniä pois muodista.

Ihme pakko aina tupata kaikkeen sitä lihaa. Ennen vanhaan on pärjätty vain muutamalla liharuoalla viikossa joten teeppä välillä kasvisruokaa.

"anni"
Kerran päivässä tehdään yksi ruoka (kaikki syövät lounaan kodin ulkopuolella), jos se ei maistu, ei ole pakko syödä ja saa tehdä itselleen mieluista ruokaa. Kasvissyöjäkausia varmaan kaikissa nuorten perheissä on niin meilläkin oli ja se ratkastiin sillä lailla että kasvishöystö tai kasviskeitto erikseen, lihat oli eri astiassa ja ketkä söi lihaa, lappas sitä esim. keittoonsa siittä. Aluksi oli siinä opettelemista ettei mene sekoittamaan kasvisruokaa samalla lastalla kuin sekottaa liharuokaa. Me tykättiin kaikki kasvisruuastakin teinit teki omanlaisiaan uusia sekotuksia ja oli hyvää vaikka ensteks oltiin epäileviä. Tuli uusia mausteita ja kasviksia, ikinä en olis varmaan niitä kokeillut jos teinit ei olisi vähän pakottanu.

meillä
Meillä ei syödä ruokaa mistä ei tykätä. Syödään myös mielellään hamppareita pizzoja ja kebabia. Kaikki maistuu tytöille ja ainoa mistä voi tulla riitaa on pizzan täytteet. Siitä voi tulla sellasia tappeluita ettei mitään rajaa jos kaikilla ei ole omaa pizzaa. Muuten syödään paljon tonnikalaa ja pinaattilettuja. Keitetään nykyään couscousia usein kun se on nopeeta ja helppoa ja hyvää. Ei tartte kun keittää vesi keittimellä ja kaataa päälle ja se on valmis. Mun omat ruuanlaitto taidot on aina olleet aika tolla tasolla kun en mä jaksa seistä ja stressata.

meillä
Mä haluan lisätä vielä että oisin toivonut kouluihin samaa systeemiä koska tärkeintä on että syödään. Kun koulun ruoka ei miellytä ja oksettaa niin eihän nuoret sitä suostu syömään. Joku lounari systeemi olis paras ja se olis vaikka sen päivän voimassa ja saisivat syödä missä haluavat.

Jos teinistä kysymys niin sitten olkoon syömättä.
Pienempien lasten kanssa panostaisin siihen että saisin makumaailmaa laajennettua jne.
Tekisin tiettyjä inhokkeja erillalailla ja yrittäisin saada maistumaan.
Teinien kohalla vähän jo myöhäistä. Omat teinit syö kyllä vaikka minkälaisia sapuskoja, on tosin jotkut inhokit jotka tulleet en tiedä mistä mutta kun muuten syöneet aina kaikkea muita niin ei esim tartte syödä juustoa jos ei vaan kykene/halua.

Pienillä lapsilla jotkut inhokit ei merkitse että ei pidä tehdä niitä vaan päinvastoin tekee erillalailla niitä. Esimerkki mun pienin tyttö oli saanut tuossa viime kesän jälkeen päähänsä että EI syö kalaa. No nyt syö taas ja hyvällä halulla.

"..."
Meillä on tapana, että jos ei ruoka kelpaa, ei ole pakko syödä, mutta seuraavana päivänä on sitten itse kokkausvuorossa.
Aika harvoin on kumpikaan teineistä valittanut ruuasta, kun tämä sääntö keksittiin.
Ihan hyvä opetella syömään myös ei niitä lempiruokia. Ihan typerää opettaa lapsi siihen, että vain niitä lempiruokia voi syödä. Tuosta syystä monet pilalle lellityt koululaiset eivät syö koulussa muuta kuin lähikiskalta haettuja karkkeja ja munkkeja.

• Tykkää
Reactions: m1es
Ei ole tullut moista tilannetta eteen. Joskus se saattaa sanoa, ettei ruoka oo sen lempparia, esim. avokadopastasta ei oikein innostunut. Sittemmin en ole sitä enää tehnyt edes lapsille, vaan syödään sitä miehen kaa kahdestaan illalla jos on päivällä syöty kevyemmin.
Meillä on sellaiset ruuat että lapset pääsääntöisesti tykkäävät. Ja saavat ne itsekin tehdä ruokaa.

meillä
[QUOTE="...";30815223]Meillä on tapana, että jos ei ruoka kelpaa, ei ole pakko syödä, mutta seuraavana päivänä on sitten itse kokkausvuorossa.
Aika harvoin on kumpikaan teineistä valittanut ruuasta, kun tämä sääntö keksittiin.
Ihan hyvä opetella syömään myös ei niitä lempiruokia. Ihan typerää opettaa lapsi siihen, että vain niitä lempiruokia voi syödä. Tuosta syystä monet pilalle lellityt koululaiset eivät syö koulussa muuta kuin lähikiskalta haettuja karkkeja ja munkkeja.[/QUOTE]

Todella tyhmä sääntö!! Jos ei tykkää niin sitten rangaistaan aivan älyttömällä rangaistuksella. Mitä jos teinisi sanoo ettei ne todellakaan kokkaa niin mitä sitten teet??? Käyt kimppuun vai?? Kun ne ruuat on ruokia niin en mä ymmärrä kyllä ongelmaa siinä vaikka joku söisi aina samaa ruokaa. Mä olen joutunut pakosta syömään kotona paskaruokaa enkä sitä enää syö enkä pakota lapsianikaan syömään paskaruokaa. Koettakaa ymmärtää että ruuastakin voi tulla traumaattisia kokemuksia. Mä tiedän monia joita inhottaa kaikki ruokalat ja niissä tarjotut ruuat ja koulun ruokalat on niitten alku.

Olen hieman seurannut sisareni perheen ruokapolitiikkaa. Tytär, 15v nyrpistelee ja mikään ei kelpaa. No leipä kyllä. Pojat söisi vaikka hevosen valmistettuna miten vain. Mutta ei kalaa. Jos tytär ei syö, niin saa olla syömättä. Kyllä sitten hiipii ja valmistaa nuudelipussin kun maha kurnii. Instassa on kuvia miten frendien kanssa juodaan lattea ja kaakaota ja joku herkullinen torttu mukana. Ei se tyttö nälkiintynytkään ole. Kyllä ruoka maistuu kun minun luona käy. Tai mummin.

Ne on nuo teinit veikeitä. Kotona nyrpistellään ja nokkaa nostetaan, mutta kyllä sitä ollaan niin mielin kielin kun vieraassa paikassa ollaan. Hyväksytään tarjoilut ja muut ja vielä kehaistaan miten hyvää oli.

Taitaa olla semmoinen yleinen kapina vaan vanhempia kohtaan. Muistelkaapa itseänne.

"Peyote"
Ne on nuo teinit veikeitä. Kotona nyrpistellään ja nokkaa nostetaan, mutta kyllä sitä ollaan niin mielin kielin kun vieraassa paikassa ollaan. Hyväksytään tarjoilut ja muut ja vielä kehaistaan miten hyvää oli.

Taitaa olla semmoinen yleinen kapina vaan vanhempia kohtaan. Muistelkaapa itseänne.
No eihän kukaan kylässä kehtaa sanoa että oli pahaa. Itse muistan useankin kyläpaikan jossa tuli oksennusta suuhun mutta ne vaan nielaistiin.

"Peyote"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30815555:
Todella tyhmä sääntö!! Jos ei tykkää niin sitten rangaistaan aivan älyttömällä rangaistuksella. Mitä jos teinisi sanoo ettei ne todellakaan kokkaa niin mitä sitten teet??? Käyt kimppuun vai?? Kun ne ruuat on ruokia niin en mä ymmärrä kyllä ongelmaa siinä vaikka joku söisi aina samaa ruokaa. Mä olen joutunut pakosta syömään kotona paskaruokaa enkä sitä enää syö enkä pakota lapsianikaan syömään paskaruokaa. Koettakaa ymmärtää että ruuastakin voi tulla traumaattisia kokemuksia. Mä tiedän monia joita inhottaa kaikki ruokalat ja niissä tarjotut ruuat ja koulun ruokalat on niitten alku.
Ei todellakaan ole huono sääntö, vaan tuo auttaa oppimaan normaalielämän taitoja. Lisäksi ruoka saattaa olla jopa hyvää jos sen tekee itse.

Ei ruuan teko todellakaan ole mikään kohtuuton vaatimus nuorelta, vaan kaikkien pitäisi osata tehdä ruokaa, etenkin jos ei tykkää äitin ruuista.

HippuTAR
Syö tai on syömättä.

Siitä en tykkää kun ei tulla syömään sillon kun käsketään vaan joskus tunnin päästä. Niinpä oon ruvennu tekeen niin et ei säästellä ruokaa tolle vanhimmalle jos ei viitti ruoka-aikaan raahautua paikalle. Kummasti on ruvennu tuleen nopeemmin paikalle ku muutaman kerran on jääny ilman esim. pihviä.

"Jenis"
En alkais enää teini-ikäistä ojentamaan, eiköhän ne ruokailutottumukset ole tuohon ikään mennessä jo opittu. Ei mullakaan nuorena monesti laskenut lämmin ruoka, söin ennemmin salaattia ja/tai leipää. Ja ihan olen hengissä edelleen.

Yhteistyössä