Verenpaine nousee apupyöräilevistä lapsista

  • Viestiketjun aloittaja Punaposkinen
  • Ensimmäinen viesti
Punaposkinen
Tekis kauheesti mieli mennä opettamaan muiden lapsia ajamaan pyörällä. Mut en voi astua vanhempien varpaille. Mulla olis niksi miten jokalapsi nopsaan oppis mut ei vanhempia kiinnosta "eikä meidän niko-anselmi vielä osaa"

Sormet vaan syyhyää mutta olen hiljaa.. Paitsi täällä.. :/
 
Jaa toki niksis ja katotaan toimiiko jokaisella. Tääläkin varmasti on heitä joiden lapsilla vielä on ne apparit. Toisaalta oliko se susta jotenkin myöhään kun omani oppi 4v ajamaan aivan aikojaa ja napattiin apparit pois sitten.
 
"ykskaks"
Mun poika oppi ajamaan 7-vuotiaana eli aika myöhään, on kömpelyyttä aiheuttava sairaus, joka ei näy ulospäin. Ois ollut kiva tietää tää sun konsti. Tyttö ajoi samanikäisenä yksipyöräisellä.
 
Vierras
Meillä on opetettu niin että 12-tuumaisesta pyörästä penkki alas niin että yltää potkimaan polkimien ohi vauhtia. Sitten lapselle sanotaan että ÄLÄ yritä polkea vaan pidä jalat maassa ja potki vauhtia. Aikansa potkuteltuaan lapsi yrittää sitten polkea kun kokee olevansa siihen valmis.

Itseäkin hirvittää katsella kun vanhemmat yrittää työntää lapselle vauhtia tai tukea pyörää että lapsi pysyisi pystyssä, sillä tavalla lapsi vaan kaatuu eikä uskalla enää yrittää kun pelkää milloin vanhempi päästää irti.
 
Punaposkinen
Niksini on todellakin tuo mikä tuossa ylempänä on. Apparit pois ja penkki alhaalle, sit toitotetaan että EI saa polkea vaan potkutella vaan. Tasapaino löytyy tosi nopeasti ja sitten voi hyvässä vauhdissa aloittaa polkemiskokeilut. Apurenkailla polkenut kuvittelee että pyörä pysyy pystyssä polkemattakin ja tästä pitää myös muistuttaa. Jos lapsi on jo kurvaillut potkupyörällä ei apurenkaita kannata laittaa edes hetkeksi, omalla kokemuksella se ei todellakaan kannata. Toki lapseen pitää saada luotua luottamus et hän osaa kyllä. Moni luovuttaisi ihan liian nopeaan ja vanhemman oma varovaisuus joskus saa lapsenkin turhaan pelkäämään. Jos tarpeeksi sanot lapselle että uskot että lapsi ihan varmasti osaa se pian uskoo sen itsekkin.
 
Tällä tyylillä on opittu polkemaan jo alle 3v.
Eli ajattelet että kaikki oppii yhtälailla kun sun lapsesi? ja ajamaanoppiminen on asia jossa katsotaan kuka aikaisimmin? kuinkas mä tunnen lapsen joka 4v edelleen potkii vaikka on ainakin vuoden jo sellasella tyylillä ajanu? miten kummassa ei oo jo oppinu jos se kerran käy nopsaa ja noin helposti? Isompi on oppinut, nuorempi ei.
 
Punaposkinen
Jos osaa potkutellen mennä niin varmasti osaisi jo polkienkin. Oon varmaan kamala kun näin ajattelen. Se on sitten muista jutuista kiinni koska uskaltaa yrittää potkuttelusta polkemiseen. Ei siinä tarvi kisatakkaan. Mut miks turhaan pitkittää sitä oppimista jos vois ees kokeilla nopeampaa keinoa???
 
piupo
Olen kuusi lasta jo opettanut pyöräilemään, kaksi vielä jäljellä. Jokainen lapsi oppii sitten kun on siihen valmis, minun lapsilla ikähaitari on ollut 2,5v-6v.

Ideasi on muuten hyvä, mutta ei sitä ei valitettavasti voi soveltaa kaikille. Minun 4v tytöllä ei yltä jalat maahan vaikka satula on niin alhaalla kuin saa.
 
llll
Ihmetyttää ihmisten reaktiot täällä.

Voisko ap aikamatkustaa mun lapsuuteen opettamaan? Opin fillaroimaan vasta 9-vuotiaana, kun vanhemmilla ei ollut kärsivällisyyttä opettaa. Apupyörät on oikeesti saatanasta.
 
rauha vaan
Kiitos vinkistä, mutta ei kannata moisen asian takia antaa verenpaineen nousta. Yleensä aikuisena viimeistään voi apupyöristä luopua, joten kyllä se siitä... Ja jos ei luonnistu silloinkaan ilman apupyöriä, niin ei sekään maailmanloppu ole.
 
"nainen"
Miten 2v opetetaan pyöräilemään ilman apupyöriä? saanen suuresti epäillä. Itse en toki käytä apupyöriä ollenkaan lapsella, mutta en väitäkään että 2v osaa pyörillä.
 
Punaposkinen
Opettelu tosiaan vaatii tarpeeksi matalan pyörän. ilo silmälle on ne pienet potkupyöräilijät tuolla. Mutta oma "huoli" onki noista +4 vuotiaista joilla jo useimmiten on pyörän kokokin sopiva opetteluun. Appareilla satula vaan nostetaan yleensä liian korkealle ja siitä on mahdoton yrittää sitten ilman appareita. Ja en tosiaan ajattele tätä minään kilpailuna, vaan aika usein vanhemmat puhuvat siitä opettelusta ja kuinka se ei onnistu, mutta ei olla valmiita kokeilemaan tuota mainitsemaani konstia..
 
plintti
[QUOTE="nainen";30791596]Miten 2v opetetaan pyöräilemään ilman apupyöriä? saanen suuresti epäillä. Itse en toki käytä apupyöriä ollenkaan lapsella, mutta en väitäkään että 2v osaa pyörillä.[/QUOTE]

2-vuotias osaa pyöräillä.
 
vierass
Opettelu tosiaan vaatii tarpeeksi matalan pyörän. ilo silmälle on ne pienet potkupyöräilijät tuolla.
Minä taas olen katsellut kauhulla, kun vanhemmat raahaa jonnekin vilkasliikenteiselle sillalle pienen potkuttelijan. Siinä on iso ylämäki ja seuraavana jyrkkä alamäki polkupyörälle. Pelottaa kyllä miten sen pienen käy siellä alamäessä, jos antaa mennä vaan ja mäen alla on risteys. Toisaalta miten saa pysähtymään ongelmitta, kun ei ole jarruja ja jalat maahan laittaessa menee kovassa vauhdissa äkkiä nurin. Hengenvaarallista hommaa.

Jossain omassa pihassa on ihan sama, miten menee ja voi rauhassa harjoitella miten haluaa. Mutta liikenteeseen en kyllä pienen potkuttelijan kanssa lähtisi. Polkupyörällä apupyörien kanssa ainakin meiltä lähtiessä on syytä olla työntöaisa, jolla voi jarruttaa menoa alamäessä, kun meiltä lähtee pitkä loiva alamäki ja pyörä kiihtyy siinä kunnolla. Taaperothan ei osaa sitä vauhtia niin säädellä.
 
vieraskin.
Pahin hidaste pyörällä ajon oppimiseen on hankkia 16 tuumainen pyörä apupyörillä. Pyörällä oppii nopeiten ajaan, kun 4 vuotiaana otetaan ne apurattaat pois ja pyörän pitää olla 12 tuumainen ja penkki matalalla. Tuo vauhdin potkiminen jalalla kehittää tasapainoa ja lapsi nopeasti itse laittaa ne jalat polkimille ja lähtee ajaan.
 

Yhteistyössä