Vauvan syntyminen ambulanssiin yms..

  • Viestiketjun aloittaja "minni"
  • Ensimmäinen viesti
"minni"
Elikkäs jos vauva syntyy ambulanssiin niin ekkanaki onko niilä esim. antaa kipupiikkiä (tietty ennen ku vauva ulkona)? Entä tietääkö kukaan missä hinnoissa pyörii ambulanssi matka? Viedäänkö äiti/vauva saliin vai mihin tarkastettavaksi (mahdolliset repeymät /vauvan mitat jne)? + (synttärikahvit ehkä) :D Minulla edellinen synty tunnin sisään siitä ku veet meni joten veikkaanpa että jos ei nyt kotiin synny niin ehkä ambulanssiin. Kyllä jännittää. Mulla supistukset sairaan kipeät ( en todellakaan voi rentoutua siinä kivussa) ku avaudun tosi nopeasti mutta onpahan sitte nopeaa ohi joten enköhän kestä tämänkin. 3vkoa ois vielä jälellä.
 
"emppu"
Kannattaisikohan sinun olla yhteydessä synnytyssairaalaan. Siellä ehkä osaisivat antaa vastauksia ja kertoa miten kannattaa toimia.

Alkoiko edellinen synnytys vesien menolla? Vai oliko yhtään supistuksia ennen sitä?
 
vierass
No ilman kipupiikkejä on synnytetty tuhansia vuosia, minäkin kaksi lasta ja ihan olin synnytyssalissa. Lanssissa on omavastuunsa lienee alle 20e, ennenvanhaan oli 8e.
 
"minni"
Vesien menolla alko. (Toiselle vastaajalle: Olen minäki synnyttänyt 4 lasta ilman kivunlievitystä.) Piti varalta kysyä että tietääkö joku onko niilä "hätävaralle" antaa mitään lievitystä.
 
Myönnän että en tiedä, mutta veikkaan että jos lapsi alkaa syntyä jo ambulanssissa ei isompia kivunlievityksiä enää kerkeä antamaankaan (eikö niistä ihan synnytyssairaaloissakin joskus myöhästytä, kun synnytys alkaa yllättäen, eikä niitä kesken kaiken aleta laittamaan?), plus siihen tarvinnee lääkärin päättämään asiasta.

Lanssin omavastuu ei ole montaa euroa, kela korvaa sen lähes kokonaisuudessaan.
 
"Miu"
Meillä oli aika lähellä, ettei syntynyt ambulanssiin... Just ehdittiin laitoksen ovesta sisään, edes paareilta en ehtinyt siirtyä synnytyshuoneen sängylle :) Ja ambulanssimiehet olivat vielä salissa ihmettelemässä että nytkö se sit tulee.
Kipulääkitystä ei voida lanssissa antaa, kysyin kyllä, koska olen tosi nyssy kivun kanssa ja sattui ihan saa...nasti!
Kyyti maksoi 16eur.
Mulla eka synnytys kesti noin 6h, josta sairaalassa ehdittiin olemaan 3h. Ja tämä toinen kesti 2h kaiken kaikkiaan. Sairaalaan lähdettiin reilun puolen tunnin päästä ensimmäisen supistuksen tultua, jotenkin tuli tunne et tää vois olla nopee. Mutta sairaalaan oli tunnin ajomatka ja jo ekan 10 minuutin ajon jälkeen soitettiin ambulanssi kun supistukset tulivat jo ilman väliä... Tämän enempää meille ei lapsia tule, en ikina uskaltaisi näin kaukana sairaalasta enään synnytystä ajatellakaan :(
 
Jos riskinä on nopea synnytys tai tällainen on jo kertaalleen ollut pyydä päästä käynnistykseen. Sulla on siihen suuri syy ja yleensä näin toimitaankin. Lanssissa synnyttäminen ei ole riskitöntä ja jopa hankampaa ja riskimpää kuin suunniteltu kotisynnytys. Kipulääkkeitä voidaan antaa joitain mutta yleensä ei vahvoja koska oletuksena on että äiti imettää.
Tsemppiä.
 
jb kjb
Alkuperäinen kirjoittaja Tammityttö;30779772:
Jos riskinä on nopea synnytys tai tällainen on jo kertaalleen ollut pyydä päästä käynnistykseen. Sulla on siihen suuri syy ja yleensä näin toimitaankin. Lanssissa synnyttäminen ei ole riskitöntä ja jopa hankampaa ja riskimpää kuin suunniteltu kotisynnytys. Kipulääkkeitä voidaan antaa joitain mutta yleensä ei vahvoja koska oletuksena on että äiti imettää.
Tsemppiä.
Whaat? En ole kyllä ikinä kuullut että aiempi nopea synnytys olis käynnistyksen indikaatio, epäilen tätä suuresti. Jos ei ole riskitöntä lanssiin synnyttäminen niin ei kyllä ole se synnytyksen käynnistelykään, eihän tuossa ole mitään järkeä? Synnytyksen keinotekoinen käynnistäminen lisää taatusti komplikaatioriskiä enemmän kuin spontaani nopea synnytys ambulanssissa.
 
viera.s
Ne kipupiikit (siis muut kuin epiduraali ja spinaali) ovat käsittääkseni sellaisia, että ne voidaan antaan vaan jos oletettuun synnytykseen on vielä ainakin tunteja. Eli esim. käynnistyksessä joka kestää eikä oikein etene ja äidin pitäisi välillä nukkua. Mutta ne vaikuttavat vauvaan negatiivisesti, joten niiden pitäisi pääosin hävitä äidin ja vauvan verenkierrosta ennen synnytystä. Ei kai imetys niinkään vaikuta, vaan se että yleensä lääkkeet siirtyy suoraan myös vauvaan jo kohdussa. Muutamista tipoista ensimaitoa vauva ei mitään merkittäviä lääkejäämiä voi saada ja siihen mennessä kun maito kunnolla nousee, on kyllä lääkkeet jo äidistä hävinneet.
 
"vieraana"
No siis, ei lanssissa ole ainakaan "ennen vanhaan" sellasia kipulääkkeitä ollut, jotka kovin hyvin soveltuvat synnytyskipuihin. Jotain tyyliin morfiini, alfentanyyli ja oksikodoni oli silloin vuonna nakki, kun olen ensihoitokentällä pyörinyt ja niitä ei suositella vauvan syntyessä, koska voivat aiheuttaa ongelmia vauvan hengitykseen, eikä ne välttämättä ole ongelmattomia äidillekään . Eli suurempi riski lääkitä, kuin olla lääkitsemättä. En tosin tiedä, mikälainen arsenaali nykyään löytyy, mutta tuskin yhtään sen sopivampaa ko. kipuihin.
 
Syöksyt
Eli kuten edellämainittu lanssikyyti on lähes ilmainen.

Toinen asia, lanssiin ei kannata synnyttää. Kivun lievitystä ei ole tarjolla, mutta mikä pahempaa ei ole synnytykseen perehtynyttä hoitohenkilökuntaakaan niissä. Eivät ole kätilöitä. Hämmentyneitä miehiä =D

Jos syntyy lanssiin, mennään sairaalassa synnytys saliin viimeistelemään asiat.

Paras asia on kuitenkin se että käynnistyksen saaminen edellisten syöksysynnytysten perusteella onnistuu. Asiasta päättää kuitenkin synnytyssairaalan lääkäri synnytystapa arviossa, johon saa lähetteen neuvolasta.

Että näin. Kolme tunnin mittaista synnytystä takana. Viimeinen käynnistettynä. Oli kiva olla ajoissa paikalla kerrankin, vaikka käynnistys mietityttikin.
 
"Moonbell"
samaa mäkin oon pohtinut kun vauva syntyi 50min ajassa ekasta supistuksesta ja meinasi tulla matkalla osastolta saliin. et kun kotoa on sairaalaan 100km niin ei ehditä jos yhtä nopeesti tulee jos vielä uskalletaan yksi lisää tehdä.
 
vierass
Jep, eivät mielellään anna syntyä lanssiin. Ystäväni on koulutukseltaan kätilö, on erään pienen terveyskeskuksen hoitaja, tämän terveyskeskuksen ohi paahdetaan niillä lansseilla kauempaa synnytyssairaalaa kohti, monet ovat jääneet tähän terveyskeskukseen synnyttämään lanssilla, on vain soitettu että onko Milla paikalla, tulee synnytys ja hyvä jos sinne asti päästään, olkaa valmiina.
 

Yhteistyössä