poskiontelotulehdus,antibiootti ei auta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuuunuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuuunuuu

Vieras
Heips, olen kärsinyt flunssasta viikkoja, välillä helpotti mutta viikko sitten tuli kova paine päähän,otsaan,silmiin ja poskiin, tuntui että pää palaa sisältä. tunnen kun räkä valuu nenänieusta (tai mistä lie) välillä kurkkuun, kuumetta on ollut vähän. muutama ilta oli todella rankka kun menin aivan sekavaksi eikä kuumelääkkeet auttaneet,ainoastaan limaa irroittavat cirrus yms. menin kolme päivää sitten lääkäriin, sanoi että ontelot ovat turvoksissa ja määräsi antibioottikuurin. nyt olen syönyt sitä kaksi päivää, en tiedä vielä onko auttanut mutta nyt turvotus vaan lisääntyy, luomet turvonneet sekä otsa onteloiden kohdalta ja posket. näköhäiriöitä on, huimausta ja välillä sekavuutta. Olisiko tämä tulehdus levinnyt muihin onteloihin? pienenä oli aina nielurisajuttuja niin ne sitten poistettiin, sen jälkeen vaiva siirtyi poskionteloihin ja kerran nuorempana podetessani posk.ont.tulehdusta punkteerattiin 11 kertaa.ymmärsin että nyt limaa ei ole kauheasti, lääkäri ei maininnut muuta kun onteloiden turvotuksesta kun ultralla katseli. milloin kannattaa hakeutua takaisin vastaanotolle? olo on vähän kummallinen kun tuntuu että räkää on aivotkin täynnä, ei nyt ihan. :) kokemuksia/alan ammattilaisia? vinkkejä kiitos.

Onko sulla mitään avaavaa nenäsumutetta käytössä?
Suosittelen myös sarvikannua ja sen käyttöä useita kertoja päivässä, parhaimmillaan (tai pahimmillaan) itse käytän sitä 15 kertaa päivässä poskiontelotulehduksen aikana.

Mutta soita nyt ainakin sinne lääkäriin.

Heips, olen kärsinyt flunssasta viikkoja, välillä helpotti mutta viikko sitten tuli kova paine päähän,otsaan,silmiin ja poskiin, tuntui että pää palaa sisältä. tunnen kun räkä valuu nenänieusta (tai mistä lie) välillä kurkkuun, kuumetta on ollut vähän. muutama ilta oli todella rankka kun menin aivan sekavaksi eikä kuumelääkkeet auttaneet,ainoastaan limaa irroittavat cirrus yms. menin kolme päivää sitten lääkäriin, sanoi että ontelot ovat turvoksissa ja määräsi antibioottikuurin. nyt olen syönyt sitä kaksi päivää, en tiedä vielä onko auttanut mutta nyt turvotus vaan lisääntyy, luomet turvonneet sekä otsa onteloiden kohdalta ja posket. näköhäiriöitä on, huimausta ja välillä sekavuutta. Olisiko tämä tulehdus levinnyt muihin onteloihin? pienenä oli aina nielurisajuttuja niin ne sitten poistettiin, sen jälkeen vaiva siirtyi poskionteloihin ja kerran nuorempana podetessani posk.ont.tulehdusta punkteerattiin 11 kertaa.ymmärsin että nyt limaa ei ole kauheasti, lääkäri ei maininnut muuta kun onteloiden turvotuksesta kun ultralla katseli. milloin kannattaa hakeutua takaisin vastaanotolle? olo on vähän kummallinen kun tuntuu että räkää on aivotkin täynnä, ei nyt ihan. :) kokemuksia/alan ammattilaisia? vinkkejä kiitos.
Maitotuotteet ja viljat pois, niin ei muodostu limaa. ProbioottiPlus ja D3 100-200µg käyttöön, niin jatkossakin pysyt terveenä.

Siis minulla on astma johon käytän päivittäin ventolinea (Avaavaa) sekä hengitettävää beclomettia (kortisonia), lisäksi nyt käytän nasofania joka on kortikosteroidisuihke, lisäksi on duact ja toinen allergialääke sekä antibiootti. huuhtelen ruiskun avulla onteloita, kannua en omista. lääkärin vastaanotolla ollessani kasvoni eivät olleet turvoksissa, vaihdellut vointi päivittäin, yhtäkkiä kuumetta ja taas parempi olo... astmani takia hakeuduin vastaanotolle koska alkoi ottamaan jo keuhkojen päälle eikä astmalääkkeet tuplana riittäneet. sanoi että voi olla allergiaperäistä mutta tulehdus. huomasi heti ultralla kuulemma runsaan turvotuksen mutta ei maininnut limasta mitään. nasofan auttaa, eikä minulla ole nyt edes nenä tukossa (välillä vuotaa) mutta tunnen kuinka lima on kovana jumissa jossain tuolla poskien alla. onko tämä normaalia että näytän siltä kuin olisin nauttinut ison määrän alkoholia esim., silmäni ovat vain puolillaan auki ja silmänpohjia särkee sekä otsaontelon että poskien kohdalta, siinä tuo turvotuskin yhtäkkiä lisääntynyt tänään. käsillä kun koitan kasvojani niin tunnen selvästi turvonneet kohdat ja näkee ne peilistäkin selvästi. harmi kun lääkäri ei maininnut liman määrästä mitään, en tajunnut myöskään kysyä. mitkä oireet ovat sellaiset että pitäisi lähteä päivystykseen? yleensä tämä p.o.tulehdus on helpottanut nopeammin eikä ole ollut näin rankat oireet.sekavuustilat muistuttaa sitä kun oli keuhkokuume, sitä ei onneksi nyt ole kuitenkaan.. kuumelääkkeet eikä allergialääkkeet auta tähän paineentunteeseen joka on ihan hirveä. huuhtelen onteloita enemmän.

Jos sinulla on selkeästi turvotusta kasvoilla ja se ei laske niin se tulehdus on voinut levitä vaikka otsaonteloon, itselle kävi näin eikä ollut edes kuumetta tai perinteisiä oireita mitä sinulla on.jos huomiseen mennessä ei helpota, ja käytät säännöllisesti nenäsuihketta ja antibiootteja niin menisin lääkäriin uudelleen. jos täällä olisi joku terveydenh.alalla oleva, niin varmaan voisi antaa hyvät neuvot, itse en noista kauheasti tiedä oman kokemuksen lisäksi. huuhtelukannua on todella hyvä käyttää säännöllisesti , varsinkin kun alkaa kukat kukkiin niin siitepölyä riittää.

Mene poskiontelopunkteeraukseen, oireet helpottavat nopeasti.

Toi on aika ikävä toimenpide mutta muistan kuinka se helpotti älyttömän paljon,seuraavana päivänä oli jo terve. kerran korvalääkäri sanoi ettei ole koskaan nähnyt näin paljon limaa tulevan yhdestä ontelosta.
Osaatteko valaista tässä asiassa että voinko edes mennä punkteeraukseen Koska minulla on turvonneet ontelot, ei limaa täynnä? eihän silloin ole mitään hyötyä koko t.piteestä VAI?mielestäni sillä saa vain limat pois, vai auttaako seinämien turvotukseen.Kiitos kun olette antaneet neuvoja, olisin muuten ihan hukassa.

on siis ainakin turvonneet ontelot (enkä tiedä onko pelkästään p.ontelot) niin auttaako tähän muka punkteeraus? sillä saa liman ulos mutta auttaako tähän turvotukseen? aiemmin ei ollut turvotusta kasvoilla näkyvissä, onteloissa vaan mutta nyt alkaa naama olla aikas turpea. onko muilla tullut selvää turvotusta? onko mennyt ilman lääkäriä ohi? on ollut ennenkin näitä p.o.tulehd. muttei koskaan näin voimakkaita oireita. vähättelen tätä koska osaaiheuttaja on allergia, pitäisikö soittaa sh palveluun ja kysyä? olen aika hankala menemään lääkäriin, mieluiten jalat eellä.

Kasvojen ulospäin näkyvä turvotus ei kuulu tavalliseen poskiontelontulehdukseen. Oisiko sitten joku allerginen reaktio tai poskiontelontulehduksen komplikaatio. Jokatapauksessa kannattanee mennä lääkäriin uudestaan.
Ultralla ei voi kovin luotettavasti poskionteloita arvioida.

Mulla oli pitkä poskiontelontulehduskierre ja sain sen katkaistua akupunktiolla. Selvisin ilman antibiootteja kun kävin akupunktiossa tulehduksen aikana. Käytin myös ahkerasti nenäkannua.

Olen ottanut allergialääkkeitä eikä ne auta kasvojen turvotukseen, luulin että kuuluu p.o.tulehdukseen. silmien välissä kova kipu, voisiko tulehdus olla otsaontelossakin ja jos on niin riittääkö tämä antibiootti siihen/tarvitseekö uuden lääkärikäynnin? en haluaisi mennä turhaan päivystykseen istumaan. illat ja aamut ovat kaikista pahimpia, silloin on niin kipeä olo ettei pysty lähtemään lääkäriin. jos soitan sh palveluun niin eikö ne näe sieltä viimeisen lääkärin kirjoittaman tekstin ja osaavat varmaan sanoa että onko myös limaa kertynyt (omituista jos ei ole ollenkaan). allergiareaktiolta vaikuttaa mutta tämä kuume ja painon tunne poskissa on tulehdus... olen kuitenkin jo kuukauden verran kärsinyt flunssasta niin ei ihme jos jotain pöpöjä poskissa. jos kuumelääkkeet auttaisivat niin en täällä valittaisi. toiv. huomenna olisi jo parempi.

Entä, jos se antibiootti olikin se joka turvotti kasvosi?

Mä napsin poskiontelotulehdukseen aina viikon buranakuurin. Ja lisäksi höyryhengittelen piparjuurivettä. Käytössä silloin myös nasolin. Enkä ole kymeneen vuoteen kyseiseen vaivaan antibiootteja kaivannut.

Nopeasti lääkäriin. Siis heti. Noi oireet on kuin otsaontelotulehdussivustolta kopsattuja. Poskiontelot huuhdellaan tarvittaessa useaan kertaan muutaman päivän välein, kunnes mönjää ei enää ole ongelmissa. Ei sillä ole väliä, onko nenän limakalvot turvonneet. Ontelot itsessään ei turpoa umpeen, siellä on nestettä.

Kasvojen ulospäin näkyvä turvotus ei kuulu tavalliseen poskiontelontulehdukseen. Oisiko sitten joku allerginen reaktio tai poskiontelontulehduksen komplikaatio. Jokatapauksessa kannattanee mennä lääkäriin uudestaan.
Ultralla ei voi kovin luotettavasti poskionteloita arvioida.

Menet tietysti lääkäriin. Jos tulee turvotus, joka pullistaa luomia tms, voi olla allergiaa tai vaarallisesti jylläävää poskiontelo- tai oikeastaan otseontelotulehdusta. Tässä lainaus hoito-ohjeesta: Silmäluomen tai otsan turvotus viittaavat komplikaatioon. Potilas tulisi tällöin lähettää päivystyspotilaana erikoislääkärille

Ja kaikkiin pöpöihin ei perus antibiotti tehoa vaan pitää olla joku laajakirjoisempi tai näytteestä tutkittu, mikä puree. Itsekin tuon kokoenut ja 5 kertaa kävin punkteerauksessa + antibiotit päälle

Ontelot itsessään ei turpoa umpeen, siellä on nestettä.

Itse asiassa voivat turvota umpeen ilman nestettäkin, kuten myös otsaontelo (ja ilman oleellista tulehdusta). Juuri erikoislääkäriltä tulleena, kartiokeilakuvattuna, lääkärin näin kertoneena, punkteerattuna (tai sitä kahden lääkärin toimesta yritettynä, sillä eritettä ei ollut) ja leikkaukseen passitettuna voin näin tässä väittää. Sekä sivuontelot että otsaontelo ovat täynnä turvonnutta limakalvoa, oireina vesinuha (vasomotorinen), päänsärky, kolmoishermosärky ja väsymys.

Yhteistyössä