Auttakaa maalaista :D Miten toimii Vantaalla julkinen liikenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanna"

Vieras
Mun tarvis päästä lapsen (3-v.) kanssa lauantaina Flamingosta Tikkurilan asemalle. Googlailin, että Jumbosta pääsee ja oli bussien numeroitakin lueteltuna, meniköhän ne 10-15min välein.

Ollaan rattailla liikenteessä, koska lopullinen määränpää on Järvenpää. Eli kuuluuko mun maksaa jotenkin se bussimatka? :D Täällä meilläpäin kun matkustaa bussilla, kuski hyppää ulos ja heittää rattaat sinne tavaratilaan ja sitten normisti maksetaan kuskille kyyti. Mutta mites tuolla? Enhän mä rattailla pääse siitä etuovesta, eikös mun kuulu mennä taaemmista ovista? Ja miten se maksaminen, vai onko siellä ilmainen kyyti lastenvaunuilla liikkuville?

Ilmanen kyyti kun lapsi istuu rattaissa.
Keskiovesta suoraan sisään.
Jumbolta lähtee aina usein rattaita/vaunuja, että aikataulua ei ihan hirveen tiukaks kannata ajoittaa kun bussiin mahtuu vaan kahdet vaunut/rattaat kerrallaan.

Meet rattaiden kanssa keskiovista sisään. Ja ilmaiseksi pääset. Joskus bussissa on jo kahdet vaunut/rattaat ja silloin ei pääse kyytiin ollenkaan vaanpitää odottaa seuraavaa bussia.

Hei kiitos! :) Niin ajattelinkin, että rattailla pääsee ilmaiseksi, mutta halusin varmistusta.

Aikataulu ei ole tiukka, voidaan kyllä odotella. Uskon, että pikkupojalle on riittävästi ihmeteltävää ja aika kuluu hyvin. :)

Seuraavaksi alankin sitten pähkäillä, miten pääsemme Tikkurilasta sinne Järvenpäähän. Google on kyllä aika verraton apuri, mutta meneekö sinne siis juna? En ole ikinä matkustanut junalla. Se varmaan kuuluu rattaillakin matkustettaessa maksaa, mutta minne/kenelle? :D

Juu, Tikkurilasta Järvenpäähän pääsee paikallisjunalla. Ostat lipun valmiiksi aseman lipunmyynnistä tai lippuautomaatista tai junasta. Jos ostat lipun vasta junasta niin katso että menet lipunmyyntivaunuun joka on merkattu. Jos taas ostat lipun valmiiksi asemalta nin muistat leimata sen junan "eteisessä" sisään mennessäsi.

Juu, Tikkurilasta Järvenpäähän pääsee paikallisjunalla. Ostat lipun valmiiksi aseman lipunmyynnistä tai lippuautomaatista tai junasta. Jos ostat lipun vasta junasta niin katso että menet lipunmyyntivaunuun joka on merkattu. Jos taas ostat lipun valmiiksi asemalta nin muistat leimata sen junan "eteisessä" sisään mennessäsi.

Entäs lapselle? Tarviiko hänelle ostaa oma lippu? Pääseekö/saako mennä kaikkiin vaunuihin rattaiden kanssa?

[QUOTE="vantaalainen";30776209]Paras vitsi aikoihin: "kuski hyppää ulos ja heittää rattaat sinne tavaratilaan".[/QUOTE]

Missä kohtaa piti nauraa?

Ihan tavallista toimintaa maakunnissa. Kyllä mulla ainakin kuski auttoi joko pitämällä vauvaa sylissä kun itse taitoin vaunut ja nostin tavaratilaan ne tai vaihtoehtosesti taittamalla vaunut kasaan ja laittamalla ne bussin tavaratilaan mun pidellessä vauvaa.

[QUOTE="vantaalainen";30776209]Paras vitsi aikoihin: "kuski hyppää ulos ja heittää rattaat sinne tavaratilaan".[/QUOTE]

Kyllä ainakin täällä maalaiskunnassa olen saanut kuskilta tuollaista palvelua. Ja tarkennetaan vielä, että ei, kuski ei oikeasti heittänyt rattaita tavaratilaan vaan nosti ne nätisti sinne kun olin laittanut rattaat kasaan.
En tarkoittanut, enkä edes olettanut, että Vantaalla tai muualla isoissa kaupungeissa, kuski näin tekisi.

[QUOTE="nanna";30775664]Entäs lapselle? Tarviiko hänelle ostaa oma lippu? Pääseekö/saako mennä kaikkiin vaunuihin rattaiden kanssa?[/QUOTE]

Hei,
alle 6-vuotias ei tarvitse lippua VR-lähijunissa eikä Helsingin seudun bussiliikenteessä.
Vaunuja voi kuljettaa kaikkien vaunujen sisäänkäyntien eteistiloissa, mutta joissain vaunujen osastoissa on vaunujen kuvalla merkitty alue, jossa on enemmän tilaa.

Ainakin Keravalle saakka kulkee matalalattiajunia, joissa on joitakin vaunuja merkitty pyörätuolimerkillä (ulko-ovessa), ja näihin mahtuu paremmin vaunujenkin kanssa. Järvenpäähän mennee kai enemmän niitä korkeita vaunuja...?

Hei,
alle 6-vuotias ei tarvitse lippua VR-lähijunissa eikä Helsingin seudun bussiliikenteessä.
Vaunuja voi kuljettaa kaikkien vaunujen sisäänkäyntien eteistiloissa, mutta joissain vaunujen osastoissa on vaunujen kuvalla merkitty alue, jossa on enemmän tilaa.

Ainakin Keravalle saakka kulkee matalalattiajunia, joissa on joitakin vaunuja merkitty pyörätuolimerkillä (ulko-ovessa), ja näihin mahtuu paremmin vaunujenkin kanssa. Järvenpäähän mennee kai enemmän niitä korkeita vaunuja...?

Kiitos vastauksesta!

On se jännä, miten täällä kotimaassa muka jännittää noi julkisilla liikkumiset näin paljon. Mm. Lontoossa ja Barcelonassa ei ollut mitään ongelmia. :D

Hei,

Korkeissakin saa kyllä nostoapua. Aina sain minäkin.

Yhteistyössä