Ylioppilasjuhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä äiti

Vieras
Olen tässä pikkuhiljaa alkanut miettiä pojan yo-juhlien järjestelyjä. Nyt mies sitten tokaisi, että isälle ja äidille tarjotaan kahvit. (hänen vanhemmille siis) Muita juhlia ei laiteta. Ei ole kuulemma varaa.

No eiköhän siitä kahvipaketista tule useampikin pannullinen. Kakku maksaa aivan saman onko se 4 munan kakku vai 10 munan kakku. Voithan sitten lisäksi leipoa vaikka pullaa ja jotain pikkuleipiä, ei ne nyt paljon tee.

Hyvät pienet yo-juhlat saa varmasti kasaan jo 200 eurolla, jos vaatteet valmiina ja itse tarjottavat tekee. Sen sijaan lukion käyminen on todella kallista. Hyvä kuitenkin, että mies lukion käyntiin on panostanut. Jos ap:lla ei varaa itsellä ole niin hop vain sitten miettimään mistä irtoaa rahaa. Josko vaikka möisit järkyn ukon antamat kihla- ja vihkisormuksesi ym. tavaraa.

Meilläkin juhlat tulossa ja niitä varten on jo säästetty. Mutta sanot miehelle, että kakkukahvit tarjotaan kaikille halukkaille. Tosiaan, ei tarvitse keittiötä uusia ja lattioita hioa (kuten monet tuntuu tekevän), mutta teet itse kakun, jotain pikkuleipää tms ja jos haluatte, niin suolapalaa, vaikka piirakoita ja munavoita. Ei se kalliksi tule. Ei tarvitse pitopalvelua, remonttia, lounasbuffaa ja 5 erilaista täytekakkua.

No jos lähdetään tuolle "kakkukahvit kaikille halukkaille"- linjalle niin ei saata se 200 euroa riittää. Miehellä on tosi iso suku eli yht äkkiä kahvitettavia voi olla kymmeniä. Mutta toisaalta, jos lähdetään tuohon, että vain tärkeimmät niin aion kyllä kutsua siskoni ja hänen miehensä (pojan kummeja ovat). Olkoot sitten neljän hengen pidot. Tarjottavat on tarkoitus tehdä itse.

Meillä ei ole ollut mahdollisuutta säästää, kun on ollut sairautta ja työttömyyttä ja rahat tosi tiukassa jo pitkään.

Muistan, miten tärkeä ja hieno päivä oli lakkiaispäivä. Tunsi itsensä erityiseksi ja olihan juhlat kiva palkinto. Ei kaikissa juhlissa tarvitse olla kalliita pikkusuolaisia ja koreita kakkuja. Pullakrannsin voi leipoa edukkaasti. Sisälle vaikka herrasväen pikkuleipää. Pasteijoita voi tehdä halvalla ja samoin jotain suolaista piiraakkaa pellille. Reseptejä on tuhansittain. Varmasti löytyy myös jotain juhlavampaakin ja edullista. Kuoharikin voi olla jotain halpaa, ei sitä kukaan kuitenkaan ole tullut maistelemalla maistelemaan. Tai sitten valitsee ihan vain Pommacin kaikille.

[QUOTE="Milla";30772769]Muistan, miten tärkeä ja hieno päivä oli lakkiaispäivä. Tunsi itsensä erityiseksi ja olihan juhlat kiva palkinto. Ei kaikissa juhlissa tarvitse olla kalliita pikkusuolaisia ja koreita kakkuja. Pullakrannsin voi leipoa edukkaasti. Sisälle vaikka herrasväen pikkuleipää. Pasteijoita voi tehdä halvalla ja samoin jotain suolaista piiraakkaa pellille. Reseptejä on tuhansittain. Varmasti löytyy myös jotain juhlavampaakin ja edullista. Kuoharikin voi olla jotain halpaa, ei sitä kukaan kuitenkaan ole tullut maistelemalla maistelemaan. Tai sitten valitsee ihan vain Pommacin kaikille.[/QUOTE]

Jotkut juhlat olen vetänyt sillä teemalla, että soppaa kauhea satsi (esim. lohikeitto) ja leipää+ juomaa. Kahvin kanssa sitten vain kakku+ korkeintaan yhtä sorttia pikkuleipää. Toki jonkin verran hintaa kertyy tostakin, mutta juhlaväki saa mahan täyteen kunnon ruoalla ja eivät kaipaa enää sitä sun tätä makeeta. Keiton raaka-aineet kuitenkin edulliset.

Onko pojalla kavereita jotka ei juhli samana päivänä, heitä varmasti piipahtaa kylässä kutsumattakin? Jos on ihmisiä jotka kiertää useammissa juhlissa niin heitä ei niin paljoa tarvitse kestitäkään kun syövät muuallakin. Jotain halpaa kuoharia tai vähintäänkin itsetehtyä simaa kannattaa varata maljojen nostoon.

pakaste karjalanpiirakat on halpoja, kakku ei tule maksamaa paljoakaan jos tekee vaikka pellillä 4 munan pohjia neljä kappaletta, väliin hilloa ja kermaa, raparperipiirakkaa saa kans tehtyä halvalla, ja pikkuleipiä, vohveleita tms saa muutamalla eurolla isollekkin väelle.
mehutiivisteestä ja spritestä saa tehtyä boolin, josta voi tehdä alkumaljat jos se on välttämätöntä.

Kuoharia ei tule. Pojan ystävistä ei ole tietoa. Tyttöystävä tietysti on mukana. Mutta muista kavereista en tiedä. Suurimman osan valmistuminen (ammattikoulusta) osuu kai samalle päivälle, eli ehkä heillä on omia juhlia. En tosiaan tiedä.

Mua suututtaa nyt tuo miehen asenne niin, ettei huvita edes suunnitella mitään. Laittakoon sellaiset juhlat, jotka haluaa

Lakkeja löytyy näköjään käytettynäkin, jos kaupassa kävisi sovittamassa mikä on oikea koko.
http://www.huuto.net/hakutulos?words=ylioppilaslakki&search-button=Hae

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30772791:
Kuoharia ei tule. Pojan ystävistä ei ole tietoa. Tyttöystävä tietysti on mukana. Mutta muista kavereista en tiedä. Suurimman osan valmistuminen (ammattikoulusta) osuu kai samalle päivälle, eli ehkä heillä on omia juhlia. En tosiaan tiedä.

Mua suututtaa nyt tuo miehen asenne niin, ettei huvita edes suunnitella mitään. Laittakoon sellaiset juhlat, jotka haluaa

Pitäisikö sinun nyt tässä asiassa kattella vähän muuhun suuntaan kuin sitä miestäsi tai itseäsi???

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
No tuskin se lakki tässä nyt se ongelma on. Ne on ne juhlat. Ja se, ettei oikein ole varaa juhlia. Kun joku epäili provoksi, niin mä olen tässä tehnyt välillä jopa kahta työtä (kun miehellä ei ole ollut sitä yhtäkään), että on saatu lapsille kustannettua kaikki tarvittavat, kuten nyt nää pojan lukiokirjat ja muut...

Lidlissä on parhaillaan isohko keksipaketti 89 centtiä, käy hamstraamassa niitä ja vilkaise samalla vissyn, limppareiden ja pakastepiirakoiden hinnat. Popcornit itse tehtynä on todella halpoja ja nuorten makuun.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30772805:
Joo. Poikaa pitäisi ajatella. Mutta kun poika ei niitä juhlia järjestä eikä maksa. Että sikäli.

Jos vaikka vilkaiset tuota edellistä Lidl-viestiä ja muita vinkkejä, niin tajunnet ettei se maksukyvystä ole kiinni vaan halusta. Että sikäli.

Pitäisi ajatella, kyllä PITÄÄ. On kyllä aika perseestä jos yksi nainen ei saa edes pienimuotoisia lakkiaisia raavittua kasaan omalle lapselleen. Rahasta se eiole kiinni vaan halusta ja kekseliäisyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30772805:
Joo. Poikaa pitäisi ajatella. Mutta kun poika ei niitä juhlia järjestä eikä maksa. Että sikäli.

Ei tietenkään järjestä eikä maksa. Mistä hän ne maksaisi?

Ap, olisiko mahdollista kääntyä vaikka srk diakonin puoleen? Toivottavasti saatte mukavat juhlat kuitenkin. Entäs kahvia ja kotipullaa sekä itse tehtyä täytekakkua, suolaiseksi vaikka pellillä tehtyä suolaista piirakkaa. Nuo juhlat kuitenkin ovat vain kerran. Jos edullisesti saisi itse leivottua, saattaahan sitä porukkaa tulla kutsumattakin.

Onnea ylioppilaalle vanhempineen.

No kyllä 200 eurolla kakkua ja kahvia tarjoa melkoiselle sakille, se on varma. Kokemusta on jo useampien kuhlien järjestämisestä, suurehkollekin (70-80 vierasta).
Ja voihan se tuleva yliopiilas koittaa päästä johonkin työhön... Mun poikani on jo, ei unelma homma, kurjat työajat ja nihkeä palkka (siivousta iltayöllä) mutta itse paikan hommas saadakseen omaa rahaa.

[QUOTE="jep";30772817]Meillä järjestetään vasta kun valmistuu joksikin. Ylioppilaan papereilla ei pääse edes Siwan kassalle.[/QUOTE]

Sun taitaa olla vähän vaikea käsittää, ettei kaikkien tavoitteena ole päästä siwojen kassoille?

Tämä poika on hyvän yleissivistyksen lisäksi hankkinut mahdollisuudet vaativampaankin jatkokoulutukseen ja ihan oikeaan uraan. Onnea pojalle!

Yhteistyössä