Miksi, voi miksi ne työpaikan lapsettomat on niitä joustamattomimpia?

• Viestiketjun aloittaja Kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti
Kysyy hän
Voi hel.tti, että ottaa päähän...! Meidän työpaikalla on useampiakin 40+vuotiaita vanhojapiikoja ja sit paljon meitä lapsellisia.
Erehdyin kysymään yhdeltä näistä prinsessoista, että voisiko vaihtaa työvuoroa niin ö että mä tekisin hänen aamuvuoron ja hän mun illan, koska tuli miehelle yllättävä työmeno, eikä lapsilla hoitajaa. ( juu ei ole tukiverkkoa paikkakunnalla, isovanhemmat kaukana, ei sellaisia naapureita tms.jotka vois hoitaa. Eikä lapset ole vuorohoitopäiväkodissa, koska tuollaisia tilanteita tulee ehkä kerran kahdessa vuodessa)
Niin tämä tyyppi sanoo, ettei pysty, kun on ajatellu siivota illalla!!!!!! Siis voi helvetti!!!! Aamullahan ei tunnetusti voi siivota.
Muutenkin on niin tarkka omista vuorostaan, ei koskaan voi muuttaa suunnittelemansa (siis autonominen työvuorosuunittelu) edes silloin suunnitteluvaiheessa. Jos on vi.tu siivousilta, niin se on ja sitä ei voi muuttaa!
En ihmettele, että on vanhapiika!!! Taatusti sellaisena tulee pysymäänkin!

hmmmm
Heh. Varmaan enempi ihmistyypistä kiinni, ei lapsettomuudesta. Meillä lapsettomatkin joustaa ihan kivasti. Koska heilläkin on välillä tarve vaihtaa, niin joustoa tarvitaan molempiin suuntaan.

Spencer Hastings
Noh, ehkä niitä lapsettomia tosiaan alkaa vituttaa se, että heidän tulisi aina joustaa vuoroista, lomista ja muista, kun ei heillä voi missään nimessä olla tekemistä silloin kuin lapsellisillakin on.

Kenenkään syy ei ole toisen syytä parempi tai huonompi, olkoonkin vaikka vain suunniteltu suursiivous.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Blah
No tuon viestin perusteella en kyllä minäkään vaihtaisi ap:n kanssa työvuoroja.

Ja jos tiesit jo valmiiksi, että juuri tämä tyyppi on todella tarkka vuoroistaan eikä halua niihin muutoksia niin miksi ihmeessä edes kysyit? Ja pahoitit vielä mielesi, kun sait arvattavissa olevan vastauksen? Kysy joltai toiselta.

Kyllä aikoinaan vitutti tehdä kaikki juhlapyhät töitä, kun ne joilla oli lapsia piti saada ne vapaaksi. Kyse voi todellakin olla siitä, että he joustavat juurikin näissä lomissa ja pyhissä. Syyslomat, talvilomat, kesälomat, nämä menevät perheellisten ehdoilla.
No onneksi nykyään on duuni missä tälläisistä asioista ei tarvitse murehtiä

• Tykkää
Reactions: Susanna38
"lapsellinen"
En vaihtaisi minäkään vuoroa jos olen siivouksen suunnitellut illaksi. Ja ei, en pystyisi siivoamaan aamulla ennen iltavuoroa, olen outo :) Ja sitäpaitsi, inhoan iltavuoroja!

Hyvin muistissa
Heh, mulla on vielä sinkkuajoilta hyvin muistissa kuinka aina olisi pitänyt olla se joka joustaa, aivan niikuin lapsettomalla ei voisi olla suunnitelmia tai aikatauluja. Paras oli kun sihteeri suoraan sanoi: "sun loman ajankohdalla ei varmaan oo niin väliä?". Niin, mullahan ei tietysti ole kavereita tai sukulaisia, keiden kanssa olisin voinut viettää lomaa yhtä aikaa. Kaikki työvuorotkin pitäisi olla vaihdettavissa vaikka viime tipassa, koska ei lapsia. Tuota kun tapahtuu viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, niin sitä oppii pitämään oikeuksistaan huolta. Osin periaatteen vuoksi, osin siksi ettei jatkuvasti oltaisi kyselemässä ja osin siksi, että omillakin menoilla ja suunnitelmilla todellakin on väliä.

000
No jestas. Miksi lapsettoman syy olla ottamatta vuoroa olisi sen huonompi kuin sinunkaan? Jos vuoroa ei kyseiselle mammalle ole alunperin laitettu, ei hänellä ole yhtään mitään velvoitetta ottaa sitä vain siksi, että sinä et sitä pystyisikään tekemään.

Itseäni lähinnä huvittaa ihmiset, joiden mielestä omat menot on aina niin helkkarin paljon tärkeämpiä, että duunikaveri on hirviö, kun ei suostu vuoronvaihtoon. :D

Kysyy hän
Siis että aina??! Niinkun sanoin, erittäin harvinainen oli tuo tilanne meilla, kaikenkaikkiaan mulla vuoronvaihtokyselyitä tulee ehkä 1-2xvuodessa ja niitä toiveitaan ei mahdottomasti oo. En itekään tykkää iltavuorossa, mut kolmivuorotyö kun on, niin niitäkin vaan tehtävä.
Tossa kohtaa ei vaan ollu ketään muuta kieltä kysyä, muutoin kyllä välttelen ko.ihmiseltä mitään kysymästäkään, kun sen vastauksen suunilleen tiedän
Ja lomat menee meidän duunipaikalla kiertävällä rytmillä, siinä ei katota lapsia tai lapsettomuutta :)

Ja yleensä kun lapselliselta tuökaverilta vaihtoa tarvii kysyä, se pääsääntöisesti onnistuu. Samoin ite vaihan ihan mielelläni, kun tiedän, että toisella on joku oikeesti tärkeä juttu. (Siivoaminen ei ole)

viieeras
[QUOTE="lapsellinen";30766349]En vaihtaisi minäkään vuoroa jos olen siivouksen suunnitellut illaksi. Ja ei, en pystyisi siivoamaan aamulla ennen iltavuoroa, olen outo :) Ja sitäpaitsi, inhoan iltavuoroja![/QUOTE]

Minä en inhoa iltavuoroja, mutta minustakin olisi tosi ärsyttävää siivota aamulla ja mennä sen jälkeen töihin. Koko ajan pitäisi kytätä kelloa eikä pääsisi edes rauhassa saunaan.

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy hän;30766409:
Siis että aina??! Niinkun sanoin, erittäin harvinainen oli tuo tilanne meilla, kaikenkaikkiaan mulla vuoronvaihtokyselyitä tulee ehkä 1-2xvuodessa ja niitä toiveitaan ei mahdottomasti oo. En itekään tykkää iltavuorossa, mut kolmivuorotyö kun on, niin niitäkin vaan tehtävä.
Tossa kohtaa ei vaan ollu ketään muuta kieltä kysyä, muutoin kyllä välttelen ko.ihmiseltä mitään kysymästäkään, kun sen vastauksen suunilleen tiedän
Ja lomat menee meidän duunipaikalla kiertävällä rytmillä, siinä ei katota lapsia tai lapsettomuutta :)

Ja yleensä kun lapselliselta tuökaverilta vaihtoa tarvii kysyä, se pääsääntöisesti onnistuu. Samoin ite vaihan ihan mielelläni, kun tiedän, että toisella on joku oikeesti tärkeä juttu. (Siivoaminen ei ole)
Mistä sinä kenenkään siivoamisten tärkeydet tiedät? Jos hänelle on vaikka tulossa seuraavana päivänä vieraita ja haluaa kodin siistiksi.

naravin

Se, että sinä kysyt harvoin, ei tarkoita sitä, etteikö näiltä ihmisiltä kyseltäisi muuten paljon vuoronvaihdoksia.

Siis miksi työkaverillasi pitäisi muka olla joku tärkeä syy olla ottamatta vuoroasi? Ihan naurettavaa, siivoaminen on syy siinä missä sekin ettei vaan huvita.

Itse en muutama vuosi takaperin päässyt mummoni hautajaisiin, kun olisi pitänyt saada kaksi vuoroa vaihdettua (hautajaiset kaukana). Toisen sain kyllä, toiselle oli vain yksi mahdollinen tekijä jota ei kiinnostanut tulla töihin, koska omien sanojensa mukaan oli "suunnitellut pitävänsä vapaapäivän". Ei sinänsä kuulosta "tärkeältä syyltä" olla ottamatta vuoroa, mutta mielestäni siihen ei mitään tärkeää syytä tarvitse. Jäi hautajaiset käymättä, mutta en kyllä tuntenut myöskään syytä tulla ulisemaan kaksplussaan kokeneeni vääryyttä.. :D

Kieltämättä joku siivous kuulostaa syynä ihan vaan vittuilulta tai sitten siltä, että henkilö on vähän yksinkertainen. Eihän nuo vaihdot aina onnistu ja joskus syynä voi olla vain se, ettei vaan halua sitä iltavuoroa. Ja se on toki ihan ok, ei vaihtoon ole pakko suostua. Mutta normaalisti ihmiset sanovat asian eri lailla, esim. "valitettavasti mulle ei sovi, oon jo sopinut muuta siihen iltaan - toivottavasti saat vaihdon onnistumaan jonkun muun kanssa". Kuulosta kummalliselta että joku sanoo syyksi siivoamisen. Sellaiset ihmiset ovat usein vähän rasittavia muutenkin.

Gegege
Ap:n otsikointi ja vastaukset ovat nyt hieman ristiriidassa. Otsikko on, että miksi lapsettomat ovat aina niitä joustamattomia ja sen jälkeen kertoo, että "yleensä kun lapselliselta työkaverilta vaihtoa tarvitsee kysyä, se pääsääntöisesti onnistuu", eli nyt sitten ei yhdellä kerralla onnistunutkaan niin heti on hernekeitto nenässä ja tullaan palstalle avautumaan. Joustamaton = ei suostuta joka ikinen kerta kaikkien pyyntöihin? ;)

Jaxuhali.

Siis että aina??! Niinkun sanoin, erittäin harvinainen oli tuo tilanne meilla, kaikenkaikkiaan mulla vuoronvaihtokyselyitä tulee ehkä 1-2xvuodessa ja niitä toiveitaan ei mahdottomasti oo.
Sulla???

Mut entäpä kysymyksesi kohteella?

Jos sä kysyt kerran tai kaks vuodessa, niin jos duunipaikallas on vaikka 30 henkeä, niin häneltä kysytään vuoronvaihtoa vähintään kerran viikossa. Ja lomansiirtoa joka ikisen loman kohdalla.

Vitutusviisarinsa on saattanu ylittää joustovaransa.

• Tykkää
Reactions: Milla-Mari
"Piika"
Joskus olin kaupassa töissä puolisen vuotta. Uusi kun olin, sain kaikki paskimmat mahdolliset vuorot, saattoi olla iltavuoro ysiin (lue kymmeneen, viimisine jästipäine asiakkaineen, tilityksineen ja vaatteiden vaihtoineen, + kotimatka 40 min) Sitten seuraavaksi aamuna henkarivuoroon puoli seiskaan, niin ikään työmatkalla 40 min. Eihän siinä ehtinyt juuri edes nukkua ja näitä kyykytysvuoroja oli usein. Lisäksi ne viikon kaksi vapaapäivää toki maanantai ja torstai tms, ettei mitään pystynyt perheen kanssa tekemään. Siihen sitten vielä joku vuoronvaihtovonkuja ja jos itse tarvitsi vapaapäivän juuri johonkin, ei vuorolistan laatija suostunut sitä tekemään edes 2 kk etukäteen kerrottuna, vaan sait itse jäädä arpomaan vapaa-ajallasi muiden työntekijöiden kanssa vaihtaisko joku armosta vuoron. En kyllä ihmettele yhtään ettei ketään vuoronvaihto innosta, mutta ap:n asenne on suorastaan mahtava. Minäminäminä ja kun lapset ja minä ja mun loma... Ei kyllä itseänikään enää huvittanut lomia vaihdella, kun aina olis pitänyt olla se joka joustaa kun muutenkin paskimmat mahdolliset työvuorot nakitettu. Onneksi ei enää kaupankassahelvettiä.

"viekku"
Pöh! Eiköhän toi ole vaan tekosyy, joko siksi, ettei parempaa keksinyt tai sitten ajatteli, että ap:kin tajuaa sen olevan tekosyy. Et sinä voi olettaa, että pyyntöön suostutaan. Luultavasti on lapsetonkin siksi, että tykkää määrätä omista tekemisistään.

• Tykkää
Reactions: Milla-Mari
"hmh"
Työkaveri oli dille ainoastaan siinä että katsoi asiakseen selittää mitään syytä miksei vaihto onnistu.

Ei sille kyselijälle mitään tarvitse selittää. Jos ei vaihto onnistu niin se riittäköön kysyjille että valitan, ei nyt onnistu. Piste.

(Jos sillä vaikka oli ne intohimoiset seksitreffit kolmen komeen karjun kanssa, eikä kehdannu mokomalle säikylle pikkulapsiäidille semmoista tunnustaa...)

Meillä taas pitää työvuorot ja lomat suunnitella nimenomaan lapsiperheiden toiveiden mukaan. Muut saa tehdä myöhäisemmät vuorot kun pitää hakea lapset tarhasta. Muut saa pitää lomia milloin sattuu kun kullanmuruja ei missään nimessä voi viedä vieraaseen päivystävään päiväkotiin. Joka helvetin viikko on joku räkänokka sairas ja taas muut joustaa.

Lomien kohdalla ilmotin, että mua ei kiinnosta missä hoidossa lapset on tai onko perheillä lomaa yhtä aikaa, mä katson vain oman tiimini tilanteen. Ne jotka oli viime heinäkuun lomalla ei ehkä välttämättä ole tänä vuonna perhetilanteesta riippumatta

vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30766440:
Kieltämättä joku siivous kuulostaa syynä ihan vaan vittuilulta tai sitten siltä, että henkilö on vähän yksinkertainen. Eihän nuo vaihdot aina onnistu ja joskus syynä voi olla vain se, ettei vaan halua sitä iltavuoroa. Ja se on toki ihan ok, ei vaihtoon ole pakko suostua. Mutta normaalisti ihmiset sanovat asian eri lailla, esim. "valitettavasti mulle ei sovi, oon jo sopinut muuta siihen iltaan - toivottavasti saat vaihdon onnistumaan jonkun muun kanssa". Kuulosta kummalliselta että joku sanoo syyksi siivoamisen. Sellaiset ihmiset ovat usein vähän rasittavia muutenkin.
Ap:n asenne työkaveriaan kohtaan oli aivan järkyttävän alentuva, ap lienee itse varninainen ämmä

Yhteistyössä