Mielipideketju lasten kasvatuksesta ;)

No ethän säkään tunne meitä muita joten et voi tehdä päätelmiä toisten elämästä. :D Ja edelleen, mä olen vain kertonut sun itsesi kertomia asioita ja mitä niistä voi päätellä susta. Mähän en ole itsestäni kertonut paljon mitään joten et voi tehdä päätelmiä sen perusteella, että en ole mielistelemässä sua ja peesailemassa sun mielipiteitä.

Se nyt vain on kylmä fakta, että sun itsesi kertomat toilailut ei anna susta tasapainoisen ihmisen kuvaa ja se on todella säälin oletetun lapsen kannalta.
Kylmä fakta on, että sinun käsitys on vain sinun mutukäsitys ilman minkäänlaista todellista tietämystä, kun et ole minua koskaan tavannut. Olen puhunut. :D
 
"kirva"
Tärkein pointti joka kertoo sisimmästäsi on kuinka sinä kohtelet toista. nuoremilla nyt tulee enempi sammakoita suusta eihän elämä ole täydellistä. Mutta kuinka sinä vastaat kertoo paljon.

selitä viellä tota loppua mutta sanasta lähtien?
Aivan. :)

Tarkoitin siis sitä, että Happygirl91 aloitti ketjun muista aiheista, kuin itsestään. Kyseli siis toisten mielipiteitä koskien vaikka asumista, lapsen vaatetusta, imetystä jne. Ihan yleisiä aiheita vaan. Joku käänsi keskustelun siihen, miten nuori hän on, miten kauan lapsen isän kanssa ollut, joihinkin aiempiin tekemisiin jne. Vaikka ne eivät olleet ketjun varsinainen aihe.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
9MM
[QUOTE="kirva";30734395]Aivan. :)

Tarkoitin siis sitä, että Happygirl91 aloitti ketjun muista aiheista, kuin itsestään. Kyseli siis toisten mielipiteitä koskien vaikka asumista, lapsen vaatetusta, imetystä jne. Ihan yleisiä aiheita vaan. Joku käänsi keskustelun siihen, miten nuori hän on, miten kauan lapsen isän kanssa ollut, joihinkin aiempiin tekemisiin jne. Vaikka ne eivät olleet ketjun varsinainen aihe.[/QUOTE]

ja ne on stooreja ja kommelluksia joita sattuu elämässä rehellisenä ja paljaana sillonhan sitä myös oppii uskallusta tuoda omat nolotkin juttunsa häpeilemättä kasvattaa luonnetta . no se tais alkaa siitä maalaiset on juoppoi heitosta ja ei ole itsetuntoa mä näin sen sellasena kieli pitkällä heittona vähän samanlaisena ku lätkä fanit kuittailee toisilleen me ollaan narrei näädät on poroi and so on.

ihanteellinen paikka mielestäni just lähellä stadia maalla monipuolisuutta kaupunkii ja maalais elämää.
 
Paprikajauhe
[QUOTE="kirva";30734395]Aivan. :)

Tarkoitin siis sitä, että Happygirl91 aloitti ketjun muista aiheista, kuin itsestään. Kyseli siis toisten mielipiteitä koskien vaikka asumista, lapsen vaatetusta, imetystä jne. Ihan yleisiä aiheita vaan. Joku käänsi keskustelun siihen, miten nuori hän on, miten kauan lapsen isän kanssa ollut, joihinkin aiempiin tekemisiin jne. Vaikka ne eivät olleet ketjun varsinainen aihe.[/QUOTE]

Ap:han laittoi lisäkysymyksen, että asuinseuduksi kaupunki vai maaseutu ja erittäin provosoivasti teilasi maaseudun. Eikä millään usko, että kyllä maaseudullakin harrastetaan, ollaan sosiaalisia yms. Kun vain hänen kokemuksensa ja mielipiteensä on oikea eikä muut tiedä mitään. Sama juttu on ollut monessa ketjussa.
 
9MM
[video=youtube;j5-yKhDd64s]https://www.youtube.com/watch?v=j5-yKhDd64s[/video]

hyvä lausahdus jos istut kaivossa pelossa ota kädestä kii ja lopeta valehtelu itsellesi eläkä mee takas niin ootku se peter pan sisäset demonit rohkeena ulos eli sun nolous ja pelot :)
 
Here we go! Mielipiteet perusteluineen näistä!
Onko noissa mielipiteillä merkitystä? Ja miten liittyvät lasten kasvatukseen? Voi omata mielipiteen siitä onko uusi mersu parempi kuin vanha Datsun, mutta lapset pitää osata kasvattaa vaikka ei olisi varaa autoon.

Perhepeti/oma sänky vauvalle

Toi valikoituu sen mukaan miten kaikki nukkuvat parhaiten. Olet kumpaa mieltä tahansa, niin muutat mielesi kun nukkumisesta ei tulekaan mitään.

Imetys/korvike

Vaikka olisit kuinka korvikkeenvastainen, niin jos omaa maitoa ei tarpeeksi heru niin mieli muuttuu taas.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph

Tuokin riippuu siitä missä asut ja kumman kunta paremmin pystyy järjestämään.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella

Vaikka kuinka olis unelmana okt järven rannalla keskellä kaupunkia, niin realistisempaa on kaupungin vuokrakaksio lähiökerrostalossa. Kyllä ne lapset on sielläkin osattava kasvattaa, eikä voi sanoa, että kyllä mä osaisin jos saisin rivarikolmion unelma- alueelta.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina

Toikin on monasti ihan rahakysymys. Vaikka kuinka tahtoisi uusia, niin niiden hankinta on lompsan paksuudesta kiinni.
Mielipideasia on se, että ehjien ja käyttökelpoisten kierrätys on ekologisempaa.
 
.vieras.
Hienoa, että vihdoin ollaan saatu kaksi kasvatusasiantuntijaa ketjuun: jakorasia, joka on perustamassa perhettä jokaisen baaripanonsa kanssa ja 26 -vuotias impi. Siinä sitä kokemus kolisee. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että meillä muilla on jo lapsia ja sitä kautta oikeaa kokemusta kasvatuksesta.

Minä itse kasvoin pienessä maalaiskaupungissa. Me rakentelimme lumilinnoja, majoja puiden oksille, ritsoja, jousipyssyjä ynnä muuta. Talvella pulkkailtiin, lasketeltiin minareilla ja pelattiin lätkää.

Kesällä oltiin hippaa, piilosta, pyöräiltiin, pelattiin lentopalloa, pesistä, futista ja niin edelleen.

Opin erätaitoja isän kanssa luonnossa ja tunnistan, mitä luonnosta voi poimia syötäväksi. Osaan kalastaa ja metsästääkin osaisin vaan sitä en harrasta.

Lapseni eivät. Ne haluaisivat vaan pelata koneella koko ajan ellei niitä ulos pakottaisi. Asumme Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa joten virikettä ja harrastusmahdollisuutta löytyisi. Että siinä sitä näkökulmaa teille "asiantuntijoille".
 
hhhh
1. oma sänky

Mä oon aina ollu semmonen kieppuja, pyörijä sängyssä, etten voinut edes kuvitella, että vauva tulis mun kans samaan sänkyyn. Eikä ole kumpikaan noista lapsista ollut vauvana. Eikä ny kyllä oikeastaan muutenkaan.

2. Korvike

Molemmat allergisia vauvana ja minä itse allerginen.. Huomattavasti helpompi vaihtoehto kaikinpuolin.


3.hmm.. aivan sama

Muksut ei ole ollut vielä hoidossa ollenkaan.. Ideologisesti tykkään ajatella, että pph on aina parempi vaihtoehto, mutta taitaa olla, että silloin pitää olla kuitenkin jonkinverran enemmän onnea hoitajien kanssa kuin päiväkodissa...

4. Ehdottomasti rivari hyvällä alueella

Me asuttiin jonkinaikaa kerrostalossa, jonne sitten umpattiin juoppoja ja muita ihanuuksia.. meno alkas olla sen mukaista. Ei kiitos enää missään nimessä.....

5. Vauvanvaatteet sekä että

Molemmilla lapsilla on ollu lainavaatteita ja uusia. Ei ne kaikki esikoisenkaan vaatteet tuolle nuoremmalle selvinny..

6. oikeastaan vaikein.. Tää maaseutupitäjä, jossa on n 12000 asukasta on ihan jees.. Lähin isompi kaupunki on n 20km pääs.. Että jos haluais oikein muksuja harrastuksiin kuskata niin onnistuis kyllä vaikka ja mikä
 
Vier
Oma sänky vauvalle turvallisuussyistä, ja vanhempienkin parempi nukkua.
Imetys ja korvike ohelle, hyvin tärkeää että isäkin osallistuu valvomiseen ja ruokkimiseen.
Riippuu tapauksesta, mielellään hoitaja kotiin. Pph jos luotettva, mutta yleensä ei hyvä jos yksi aikuinen lapsen kans eikä kukaan tarkkaile tilannetta.
Ei kumpikaan, kerrostalokoti rauhalliselta paikalta läheltä palveluja. Ei tartte tuhrata aikaa pihatöihin.
Kierrätetyt vaatteet, miksi tuhlata uusiin jos vanhoja saa hyviä, en itsellenikään ostais uusia.
 
Perhepeti/oma sänky vauvalle: Vauva illalla omaan sänkyyn nin voi vaikka miehen kanssa hyödyntää sänkyä muihinkin puuhiin ja aamuyön imetyksen jälkeen vauvan voi hyvin jättää vierelle köllimään.

Imetys/korvike: Imetys tietysti. Kunhan se on kohtuudella mahdolista. Myös korvikkeella kuitenkin kasvaa terveitä lapsosia.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph. Mieluummin kotihoito. Perhepäivähoitaja ennen päiväkotia ellei kotihoito ole järjestettävissä.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella:Talo mistä pitää paikassa mistä pitää. Vain idiootti muuttaa mielestään "huonommalle" alueelle.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina. Molempia. Kiva saada ja ostaa jotain uutta mutta kierrätys on fiksua.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Minka"
Äitiydestä ei ole kokemusta, mutta eihän se tarkoita ettei ole tässä maailmassa lapsia hoitanut ja kasvattanut. :LOL:
Kun ottaa tuon sun ikäsi huomioon ja sen että sulla ei lapsia ole, niin voin kyllä väittää ettet ole lapsia kasvattanut :) lasten kasvatus kyllä on aika kokonaisvaltainen käsite, ja se tarkoittaa jotain muutakin kun pelkkää lapsien hoitoa.

Kyllä sinäkin vielä näitä asioita ymmärrät kun hieman kasvat ;)

Ja koska sulla on noin ahdasmielinen käsitys maalla asumisesta, niin et kyllä voi moittia niitä jotka kyseenalaistavat sun asumises maalla..
 
Paprikajauhe
[QUOTE="Minka";30734790]
Kyllä sinäkin vielä näitä asioita ymmärrät kun hieman kasvat ;)
[/QUOTE]

Kyllä tuohon ikään mennessä olisi jo pitänyt kasvaa. Ei voi vedota nuoreen ikään enää tuon ikäisen kohdalla.
 
Pin
No noi kaikki on loppupeleissä tosi mitättömiä asioita, mutta silti saavat tosi paljon huomiota. Ilmeisesti siksi ettei suomalaisilla ole paljoakaan ongelmia ja tämä on tietysti hieno asia.

Vastaan nyt kuitenkin omalta osaltani

Perhepeti on parasta lapselle, mutta tässä tulee toki itse ajatella järjellä asiaa. Jos vanhemmat ei saa unta ja pelkää (vaikkakin turhaan) kääntyvänsä vauvan päälle, on varmaan parempi nukuttaa eri sängyissä. Sivuvaunua voisi ensiksi kokeilla. Toivoisin, että perhepedin hyödyistä juteltaisi enemmän neuvolassa ja valmennuksissa,myös painottaen sen riskin pienuutta ja sen tärkeyttä, kuinka ei ikinä pikkuvauvan viereen missään turruttavissa lääkkeissä/alkoholin vaikutuksen alaisena jne, eikä mitään tyynyvuoria jne. Sitten tilastotkin näyttäisi valoisammilta eikä näitä alkoholitapauksia tilastoitaisi nimenomaan perhepetikuolemiksi jota ilmeisesti tavalliset ihmisetkään ei aina osaa erottaa sieltä...

Imetys toki ja koska meillä Suomessa imetetään niin huonosti, enemmän tukea siihen jo ennen sen alkua. Varmasti moni jolta "maito loppuu" saisi imetettyä pidempään ja stressittömämmin. Julki-imetystä (ei hitto mikä sana..) enemmän ja asiaa pitäisi vaan luonnollistaa. Ei tehdä siitä mitään isoa JUTTUA joka hoidetaan yksin ja salaa, ei saa kysyä imetyksestä koska se on niin salainen asia eikä siitä juuri kannata puhuakaan, koska yök. :LOL:
Jos sitten kuitenkin korvikkeelle menee niin sitten menee, ei se nyt niin iso asia ole, että sitä kannattaisi mielestäni kovasti murehtia. Varsinkaan jos siellä taustalla on edes lyhyt imetys.

Alle 3v vai yli 3v. No jos nyt ihan oikeasti mietitään asiaa, niin ihan sama. Meillä Suomessa lapset menevät myöhään päiväkotiin, jopa ne jotka menevät jo yksivuotiaina. Asiat on siis niin hyvin, etten jaksa edes vääntää tähän mitään. Ihan miten perhe kokee parhaaksi. Toivoisin toki että kaikki saisivat valita, eikä siitä tulisi pakkotilanteita rahan takia.

Onko Suomessa varsinaisesti huonoja alueita? Jos huono alue on joku, missä aseman seudulla on mustalaisia tai tummaihoisia niin mielelläni muuttaisin omakotitaloon sinne. :D Monilla on niin naurettavat käsitykset huonosta alueesta, että luulenpa tässäkin vastaavani huono alue/okt. Ihan siksi että haluan nimenomaan omakotitaloon jota tässä pikkuhiljaa alammekin etsiä. Jos kysyttäisi Jenkeissä samaa asiaa, vastaisin että vaikka pahvilaatikko hyvältä alueelta mieluummin. :D

Vauvanvaatteet ostan yleensä uutena, en ole jaksanut kirppareita koluta hirveästi. Pienemmän kengät ovat käytetyt, koska tultiin vasta varhaiskeväällä takaisin ja ajattelin, etten osta enää uusia talvikenkiä, vaikka yleensä kengät ovat sellainen asia minkä ostan ehdottomasti uutena. (paitsi kumpparit menee lapselta toiselle tai jos kenkiä käytetty tosi vähän, esim viikon)

Kaupungin valitsisin, tosin kaupungista joku mukava lähiö, eli ei minkään kaupungin keskusta. Ihan vaan siksi että viihdytään ja ollaan siihen totuttu. Varmasti lapset saisi hyvän lapsuuden missä tahansa asuttaisiinkin...

Oliko tässä muita, en jaksa selailla koko ketjua..?
 
mitävälii
Mielipiteet perusteluineen näistä!

Perhepeti/oma sänky vauvalle -Jälkimmäinen. En osaa nukkua kuin "koira unta" kun varoisin koko vauvaa. En halua edes sellaista sivuvaunullista mallia, missä pinnasänky on kiinni omassa sängyssä.

Imetys/korvike - Ihan sama. Kaikki variaatioit on ok.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph - Se kumpi nyt vaan sattuu olemaan parempien kulkuyhteyksien varrella ym. perheen tarpeiden kannalta fiksumpi vaihtoehto.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella -Tässä ratkaisevana tekijänä on työmatkat, palveluiden etäisyys, asunnon pohjaratkaisu ja kunto ym. ulkoiset tekijät.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina - Molemmat
 
mummo jo
Nuo ajat ovat jo niin kaukana takanapäin, että mielipiteisiini vaikuttaa jo ihan yleinenkin elämänkokemus. Monet noista asioista ovat niin mitättömiä, ettei niillä ole mitään merkitystä - jotkut vaatteet esimerkiksi :/ Mutta esim. tuo asuinpaikka, mielestäni paras ympäristö kasvattaa lapset on sellainen, missä itse parhaiten viihtyy ja missä on onnellinen. Me olemme asuneet maalla siitä saakka, kun lapset olivat ihan pieniä. Jossain vaiheessa teini-iässä joskus julistivat, että ikinä eivät halua itse maalle asumaan ja muuttavat ulkomaille heti, kun saavat koulunsa käytyä jne, mutta toisin on käynyt, esikoinen muutti itsekin perheensä kanssa maalle, nuoremmista ei vielä tiedä, kun opiskelevat ja elämä on vielä vaiheessa, mutta kovin onnellisena käyvät täällä maaseudulla lomillaan. Enkä tarkoita tällä sitä, että maaseutu olisi absoluuttisesti ja välttämättä sen parempi paikka lasten kasvatukselle (vaikka itse taidan sisimmässäni niin ajatellakin), vaan siellä on paras ympäristö lapsilla kasvaa, jossa vanhemmat elävät onnellista ja mielekästä elämää, se heijastuu kaikessa myös lapsen hyvinvointiin.
 
Hienoa, että vihdoin ollaan saatu kaksi kasvatusasiantuntijaa ketjuun: jakorasia, joka on perustamassa perhettä jokaisen baaripanonsa kanssa ja 26 -vuotias impi. Siinä sitä kokemus kolisee. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että meillä muilla on jo lapsia ja sitä kautta oikeaa kokemusta kasvatuksesta.
Näkisit ilmeeni kun luin tämän. :D Millainen ihminen edes ajattelee toisista naisista noin? olen jakorasia, koska käyn baareissa ja juttelen siellä miestenkin kanssa? Kerrotko vielä lisää näitä keski-aikaisia ja paljon islamin uskon tapaisia sääntönormeja jotka tekevät naisista huoria, jos he viettävät normaalia sinkkunaisen elämää? Tekstistäsi paistaa katkeruus, toivottavasti joskus pääset siitä yli.
 
Näkisit ilmeeni kun luin tämän. :D Millainen ihminen edes ajattelee toisista naisista noin? olen jakorasia, koska käyn baareissa ja juttelen siellä miestenkin kanssa? Kerrotko vielä lisää näitä keski-aikaisia ja paljon islamin uskon tapaisia sääntönormeja jotka tekevät naisista huoria, jos he viettävät normaalia sinkkunaisen elämää? Tekstistäsi paistaa katkeruus, toivottavasti joskus pääset siitä yli.
taidat olla vielä kaiken muun hyvän lisäksi rasistipersu
 
No noi kaikki on loppupeleissä tosi mitättömiä asioita, mutta silti saavat tosi paljon huomiota. Ilmeisesti siksi ettei suomalaisilla ole paljoakaan ongelmia ja tämä on tietysti hieno asia.

Vastaan nyt kuitenkin omalta osaltani

Perhepeti on parasta lapselle, mutta tässä tulee toki itse ajatella järjellä asiaa. Jos vanhemmat ei saa unta ja pelkää (vaikkakin turhaan) kääntyvänsä vauvan päälle, on varmaan parempi nukuttaa eri sängyissä. Sivuvaunua voisi ensiksi kokeilla. Toivoisin, että perhepedin hyödyistä juteltaisi enemmän neuvolassa ja valmennuksissa,myös painottaen sen riskin pienuutta ja sen tärkeyttä, kuinka ei ikinä pikkuvauvan viereen missään turruttavissa lääkkeissä/alkoholin vaikutuksen alaisena jne, eikä mitään tyynyvuoria jne. Sitten tilastotkin näyttäisi valoisammilta eikä näitä alkoholitapauksia tilastoitaisi nimenomaan perhepetikuolemiksi jota ilmeisesti tavalliset ihmisetkään ei aina osaa erottaa sieltä...

Imetys toki ja koska meillä Suomessa imetetään niin huonosti, enemmän tukea siihen jo ennen sen alkua. Varmasti moni jolta "maito loppuu" saisi imetettyä pidempään ja stressittömämmin. Julki-imetystä (ei hitto mikä sana..) enemmän ja asiaa pitäisi vaan luonnollistaa. Ei tehdä siitä mitään isoa JUTTUA joka hoidetaan yksin ja salaa, ei saa kysyä imetyksestä koska se on niin salainen asia eikä siitä juuri kannata puhuakaan, koska yök. :LOL:
Jos sitten kuitenkin korvikkeelle menee niin sitten menee, ei se nyt niin iso asia ole, että sitä kannattaisi mielestäni kovasti murehtia. Varsinkaan jos siellä taustalla on edes lyhyt imetys.

Alle 3v vai yli 3v. No jos nyt ihan oikeasti mietitään asiaa, niin ihan sama. Meillä Suomessa lapset menevät myöhään päiväkotiin, jopa ne jotka menevät jo yksivuotiaina. Asiat on siis niin hyvin, etten jaksa edes vääntää tähän mitään. Ihan miten perhe kokee parhaaksi. Toivoisin toki että kaikki saisivat valita, eikä siitä tulisi pakkotilanteita rahan takia.

Onko Suomessa varsinaisesti huonoja alueita? Jos huono alue on joku, missä aseman seudulla on mustalaisia tai tummaihoisia niin mielelläni muuttaisin omakotitaloon sinne. :D Monilla on niin naurettavat käsitykset huonosta alueesta, että luulenpa tässäkin vastaavani huono alue/okt. Ihan siksi että haluan nimenomaan omakotitaloon jota tässä pikkuhiljaa alammekin etsiä. Jos kysyttäisi Jenkeissä samaa asiaa, vastaisin että vaikka pahvilaatikko hyvältä alueelta mieluummin. :D

Vauvanvaatteet ostan yleensä uutena, en ole jaksanut kirppareita koluta hirveästi. Pienemmän kengät ovat käytetyt, koska tultiin vasta varhaiskeväällä takaisin ja ajattelin, etten osta enää uusia talvikenkiä, vaikka yleensä kengät ovat sellainen asia minkä ostan ehdottomasti uutena. (paitsi kumpparit menee lapselta toiselle tai jos kenkiä käytetty tosi vähän, esim viikon)

Kaupungin valitsisin, tosin kaupungista joku mukava lähiö, eli ei minkään kaupungin keskusta. Ihan vaan siksi että viihdytään ja ollaan siihen totuttu. Varmasti lapset saisi hyvän lapsuuden missä tahansa asuttaisiinkin...

Oliko tässä muita, en jaksa selailla koko ketjua..?
Tosi hyvä pointti! Itse en ole pitkään aikaan ollut ulkomailla pidempään, eikä muutenkaan vielä kokemusta äitiys-jutuista niin en osaa sanoa, mutta hyvin surullista jos todella Suomessa luovutetaan helpolla imetyksen suhteen. Ja tuo julki-imetys on myöskin ihan naurettava "tabu" tai ainakin tällä palstalla siitä on saanut sen kuvan, ettei monet edes äidit katso sitä hyvällä. Itse tulen imettämään just siellä missä nyt milloinkin olen vauvan kanssa, hirveä stressikin siitä tulisi jos aina pitäisi ennakkoon miettiä että nyt lähden kahville niin mennään sit sellaiseen paikkaan jossa wc on lähellä ja ei kai se haittaa kaveria et pitää juosta sinne vähän väliä(?):D

Tuosta olen eri mieltä, että Suomessa vietäisiin ns. laitoshoitoon eli isoihin päiväkotiryhmiin myöhään! Yksivuotiaita siellä on yllättävän paljon. Ulkomailla käytetään aupaireja, nannyja jotka hoitelevat lasta perheen kotona mikä on täysin eri asia mielestäni.
 

Yhteistyössä