ekakertalainen kysyy neuvoa kokeneemmilta, hankinnoista vauvalle..

  • Viestiketjun aloittaja Neuvokaa vähä :)
  • Ensimmäinen viesti
vierass
[QUOTE="vvv";30715158] Vai että pinnasänky 2v asti :) Jotkut tulee siitä heti pihalle, kun kädet ulottuvat yläreunaan. Jos siis ylipäätään suostuvat omaan sänkyynsä.

[/QUOTE]

Meidän esikoinen on nukkunut jopa yli 3 v:ksi (silloiseen asuntoon ei isompaa saanut mahtumaan ja kulkuväylä meidän sänkyyn oli vajaat 30 cm.
 
[QUOTE="vvv";30715158]Samoilla linjoilla ...... kanssa. Jos ostat uutena, älä osta etukäteen, vaan tarpeen mukaan. Vai että pinnasänky 2v asti :) Jotkut tulee siitä heti pihalle, kun kädet ulottuvat yläreunaan. Jos siis ylipäätään suostuvat omaan sänkyynsä.[/QUOTE]

Meillä kumpikin on nukkunut n 2,5 vuotiaiksi pinniksessä. Sen jälkeen kun oppivat yökuivaksi on vaihdettu tavalliseen sänkyyn, koska meillä ei ollut laskettavaa laitaa siinä. Näin pääsivät itse vessaan tarvittaessa. Jos olisi ollut laskettava laita käyttöikä olisi ollut pidempi, koska tilaa kyllä oli. Lapset on tosiaan erilaisia, meillä ei olla kertaakaan edes yritetty tulla laitojen yli.
 
vieras...
Esikoinen ei koskaan nukkunut pinnasängyssä. Ei kertaakaan. Kirkui vain kuin pistetty sika jos sen yritti sinne laittaa. Kuopuksen aikana en edes laittanut pinnasänkyä makuuhuoneeseen, vaan se oli olkkarissa, ja lapsi joskus nukkui siinä illasta kun aikuiset katsoi vielä telkkaria (tai lähinnä se oli turvallinen laskupaikka vastasyntyneelle kun itse lähti vessaan ja isosisarus jäi vapaalle jalalle). Eli onneksi ei ostettu mitään kallista sänkyä, kirppissänky (joka maalattiin itse) ja uusi patja.

Hoitopöytää ei ollut, mutta hoitoalusta kodinhoitohuoneen pöydällä. Ilmankin pärjää (siis niin että vaihtaa vaipat sängyllä, lattialla, sohvalla...) mutta meillä varsinkin mies arvosti että on joku paikka X ja käytti sitä pitkäänkin. Ja onhan se kätevä, että tarvikkeet on käden ulottuvilla sit kun se vauva pissii ne toisetkin puhtaat vaatteet vaipanvaihdolla, niin kolmannet on saatavilla :)

Jalustallinen kaukalo on kätevä, tuosta nimenomaisesta en tiedä. Tai en tiedä onko sellaisia vyökiinnitteisiä, joita ei tarvitse irrottaa saadakseen vauva ulos, mut meidän eka kaukalo piti joka kerta irrottaa vöistä että lapsen sai kyydistä, eikä ollut kätevää!

Vaunuaika on myös aika lyhyt, joten kannattaa harkita onko mieltä investoida siihen vaunuominaisuuteen minkä verran.
 
joku muu
Meilä oli pinnasänky vuoden käytössä, useimmilla taitaa olla pari vuotta. Jos on sellainen mistä saa laidan pois niin menee yli 2 vuotta jos tarpeeksi iso tai levitettävä.

Mun mielestä hoitaso/pöytä on ihan ehdoton, siihen saa kätsysti vauvan hygienia kamat, ja ei mee oma selkä rikki kun ei tarvii kyyristellä.

Eniten satsaisin vaunuihin/rattaisiin. Kannattaaa ostaa yhdistelmät, sellaiset joita on mukava työntää. Ei kolmipyöräisiä, ne on rappusissa ja korotuksilla huonot. Kannattaa katsoa että tavaratilaa on, koska kassia ei jaksa kannella työntelyn lisäksi. Vaunuissa kannattaa olla makuupussi. Helpottaa pukemista ja toimii parhaiten, jos joutuu liikkumaan kylmän ja lämpimän tilan välillä. Myös sängyssä makuupussi toimi mielestäni parhaiten. Meillä oli makkarissa 2 äitiyspakkausen pussia joita vuoroteltiin ja pestiin tietysti välissä.

Vauvan amme. ja meillä oli ehdottomia ne vauvojen kostauspyyhkeet. Harsot on myös kätsyjä moneen tarkoitukseen reissussa, sekä kotona.

Tuttipulloja kannattaa varata varmuudenvuoksi, vaikka aikoisi imettää.

Liivinsuojuksia kannattaa hankkia ja sellaisia yläosia missä pystyy imettämään ilman, että paidan helmaa tarvitsee nostaa. Kannattaa myös varautua että jotkut maitoa runsaasti erittävät joutuu vaihtamaan lakanoita päivittäin.
 
Mull oli sellainen taso joka tulee pinniksen päälle, maksoin siitä käytettynä 5e. En olisi hoitopöydällä tehnyt mitään koska vauva alkaa kääntymään 4kk iässä ja siinä vaiheessa vaipat vaihdettiin turvallisesti joko sängyllä tai sohvalla. Isänsä luona lapsi nukkuu vieläkin pinniksessä ja on 2-vuotias, mun luona on jo isojen tyttöjen sänky.

Paras ostos oli sitteri (baby björn) ja imetystyyny.
 
"vieraana"
Joskus vauva arjessa voi myös ns. vähemmän käytössä olevat asiat olla suuri helpotus. Vauvani viihtyi n. 5-7 minuuttia sitterissä (baby björn), mutta just sen verran, että ehdin aamulla käydä pikasuihkussa (sitteri siis kylppärin ovella). Näin ollen ei ollut ollenkaan turha mun mielestä, vaikka joku muu olisi niin voinut kokea.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja en muista minkäniminen olin :D;30715149:
Kaikkein kätevin taitaa olla tuo pinnasängyn päällle laitettava, kätevää öisinkin jos tarvitsee vaippa vaihtaa. Nostaa vain vauvan siihen päälle.
Ei tosiaankaan ole kätevä. Tieten, jos sattuu kohdalle vauva, jolla on aina vatsa kovalla, niin silloin voi onnistuakin, mutta yleensä sitä takamusta joutuu pesemään kuravellistä joka ikisen vaipan vaihdon yhteydessä. Sitä millään vauvan kertakäyttöpeppupyyhkeillä saa puhtaaksi. Pahimmillaan vetää uudet kurat, ennenkuin ehtii saamaan uutta vaippaa alle. Pojat vielä saattaa suihkauttaa mihin vaan 360 asteen sisään, voi joutua petivaatteetkin vaihtamaan samantien kuiviin :LOL:
 
"Veera"
Meillä ei hoitotaso missään vaiheessa oo mahtunu vessaan, mutta jos vessaan/suihkuun/kodinhoitohuoneeseen mahtuu niin ehdottomasti sinne. Esikoisella käytin hoitotasoa, seuraavalla se jäi lähes käyttämättä ja vaippaa vaihdettiin alustan päällä lattialla tai sängyllä missä esikoinen pääsi hääräämään mukana. Kuopukselle en sitten laittanut hoitopöytää ollenkaan. Kuopus olikin vaan sitten semmoinen että kakkasi 10 kertaa päivässä ja 1-2 kertaa yöllä jonnekin 3kk ikään. Lisäksi pissaili niin että vaipat aina aamuyöstä falskas. Eli vaatteuta ja vaippaa vaihdettiin taukoamatta. Ja tietty itse olin sektion jäljeltä kipeä niin vitutti kyykkiä lattialla ja kuskata siitä lasta pyllynpesulle..

Kaukalo kannattaa hankkia sellainen minkä saa vaunuihin kiinni myös. Tiettyihin vaunuihin menee tietyt istuimet kiinni. Autoliiton sivuilta löytyy kolaritestituloksia. Esim britaxin isofix-kaukalo on pärjännyt.

Ostaisin tavarat käytettynä, ainakin ne mitkä helposti löytyy. Raskausaikana on mukava kyttäillä nettikirppareita yms löytöjen toivossa. Ja tietty kaikkia säästöjään ei kannata laittaavauvatarbikkeidiin, jos haluaa pidempään olla lapsen kanssa kotona niin ne säästöt tulee tarpeeseen kyllä.
 
Ei tosiaankaan ole kätevä. Tieten, jos sattuu kohdalle vauva, jolla on aina vatsa kovalla, niin silloin voi onnistuakin, mutta yleensä sitä takamusta joutuu pesemään kuravellistä joka ikisen vaipan vaihdon yhteydessä. Sitä millään vauvan kertakäyttöpeppupyyhkeillä saa puhtaaksi. Pahimmillaan vetää uudet kurat, ennenkuin ehtii saamaan uutta vaippaa alle. Pojat vielä saattaa suihkauttaa mihin vaan 360 asteen sisään, voi joutua petivaatteetkin vaihtamaan samantien kuiviin :LOL:
Ah, ihania muistoja herää: meillä poika onnistu pissaamaan makuuhuoneen verhoihin, omaan sänkyynsä, äidin päälle ja aikuisten sänkyyn SAMALLA KERTAA :O Sen jälkeen vaihdettiin vaipat kylppärissä pesukoneen päällä eikä enää pinniksen päälle laitettavalla tasolla..:D Oli se siellä kylppärissä muutenkin helpompaa, kun vesipiste oli vieressä..
 
aloittaja ensikertalainen
Oi että mä olen kyllä iloinen, että te autatte "miestä mäessä" vastaamalla näihin :) Ihan tosi hieno homma!
Nyt jo oon saanu ajatukset selkeytettyä sen hoitopöydän suhteen, että sitä ei tuu ellei oo pakko selän takia hommata. Oon vaan niin lyhyt, että itseni kannalta helpoin korkeus ois just pyykkikoneen päällä.

Kiitos, kiitos oikeasti paljon! :)
 
kokemusta
Hoitopöytä on turha, kun mikä tahansa pöyttätaso käy, johon laittaa topatun hoitoalustan ja sitten, kun lapsi ei pysy enää hoitopöydällä, on kodissa yksi turha kaluste tilaa viemässä ja markkinat huonot.Esikoisella oli hoitotaso sängyn päälle, jäi käyttämättä siinä, mutta käytettiin pöydän päällä.Kuopukselle tehtiin itse kodinhoitohuoneen pöytätasoon ulos vedettävä hoitotaso, ollut loistava.

Käytetty sänky on hyvä ostos, koska patjan yms. pehmusteet voi kätevästi uusia ja riittävän ajoissa ostetun sängyn voi itse tuunata, maalata jne.

Sitteri on meillä ollut loistava apuväline ja laskupaikka molemmille lapsille. Vauvan on saanut pois jaloista lattialta ja on viihtynyt omassa sitterissä sen aikaa, että äiti on voinut laittaa ruokaa, ripustaa pyykkejä jne.Ehdottomasti kannattaa hankkia.

Tuo Brion kaukalo jalustalla on tosi hyvä ostos hinta-laatusuhteeltaan, meillä oli samanlainen. Kaukalo oli riittävän tilava 1v. astí, vaikka toppavaatteissa ja kaukalon kiinnitys jalustaan oli todella näppärä. Jälleenmyyntiarvo oli hyvä ja käytetystä sai vielä yli puolet hinnasta myydessä.Noita näyttää olevan paljon kirpputoripalstoilla myynnissä.

Vaunut on ostettu meille aina uusina ja samoin rintapumput. Vaunuissa on kokemusta huippuhalvoista ja keskihintaisista , joista jälkimmäiset Crescentit löivät Emmaljungat laadussa mennen tullen ja hintakin oli vain 600€.Jälleenmyyntiarvokin oli hyvä ja seuraava vauva sai tosi siisit vaunut käyttöönsä.

Kantoliinat ja kestovaipat ovat meillä osoittauteneet turhiksi ostoksi ja molemmat olen kyllä saanut hyvällä jälleenmyyntiarvolla myytyä eteenpäin.
 
"hmm"
Suosittelen ostamaan jonkun tämmöisen hoitoalustan. Ei vie tilaa ja vauvan saa helposti nostettua suoraan pinnasängystä tämän päälle keskellä yötäkin, jos tulee kakka ja pakko vaihtaa vaippa heti. Toimii muutenkin erittäin näppärästi. Tuohon päälle pitää ostaa myös muutama froteemuovi -pissa-alusta.
 
"hmm"
Kannattaa ostaa myös kantokoppaan oma adapteri, jolla kopan saa kiinnitettyä isojen rattaiden pyöräosaan. Kts. kuva. Tämän jälkeen et tarvitse sitteriä ollenkaan! Nyt voit käydä tällä virityksellä kauppareissuilla vauvan kanssa. Sun pitää ostaa myös autoon oma adapteri, millä kiinnität kantokopan autoon. Tätä voit täyttää myös pienen vauvan syöttötuolina sisällä kotona, koska vauva ei osaa vielä istua syöttötuolissa tukematta. Lisäksi voi tällä kärrätä vauvaa kotona huoneesta huoneeseen mukanasi samalla, kun itse teet kotihommia, kuten pyykin ripustus, ruuanlaitto yms.
 
3n äiti
Pinnasänky laskettavalla laidalla ehdoton ja mieluiten vielä pyörillä niin voi helposti liikutella. En ostaisi pakettina vaan erikseen ja sitten patja erikseen ja jos haluat ihanan laatupatjan joka on pehmeähkö niin satsaa siihen. Äitiyspakkauksessa tulee peitto ja niitä saa halvalla myös kirppareilta mutta ne on aika ohuita. Ostaisin lisäksi laadukkaan peiton ja tyynyn. Ne halvat vauvatyynyt menee ihan surkeiksi möykyiksi pesussa. Tosin eihän se heti mitään tyynyä tarvitsekaan.

Meillä on lapset olleet väh. 3-vuotiaiksi pinnasängyssä. Hyvin oppivat itse kiipeämään pois tai odottivat että tullaan nostamaan. Pinnasängythän on reilun kokoisia joten hyvin niitä voi käyttää ja opettaa sit vaan miten tullaan pois tai opetetaan odottamaan että haetaan.

Hoitopöytää en ole koskaan omistanut. Mulle luontevinta on ollut hoitoalusta jonka nakkaa keskelle parisänkyä ja siinä on kivempi ollut hoidella. Tai sit lattialla. Hoitopöytä vie tilaa ja mä en luottais siihen että se vauva pysyy siinä jos pitää hetkeksikään poistua tai kääntää selkää.
 
"hmm"
Lisäksi suosittelen ostamaan vauvan pinnasänkyyn mobilen, joka pyörii ja josta kuuluu soittoa. Tällä saa erittäin kätevästi vauvan 'huijattua' nukkumaan ja vältytään 3 tunnin hyssyttelunukutuksilta. Vuava keskittyy katselemaan pehmoeläimiä ja kuuntelemaan musiikkia ja nukahtaa siihen jopa itsekseenkin vartissa.
 
Hoitopöytä oli meillä tarpeen kyllä.Amme oli jaloilla jotka työnnettiin piiloon ja vanna tornin päälle. Ei sinne millään ois saanu hoitotasoa. Hyvin pysty hoitamaan vauvaa toisessa huoneessa ja pöytä toimi kätevänä tavara+vaatepaikkana. Sänky oli lainassa eli käytetty, patja pesty ja päällystetty uudelleen. En näe syytä miksi pitäs olla aivan uutta. Hyvin palveli ja palautui entiseen kotiinsa jälleen uudelle vauvalle. Vaunutkin ois varmasti hankittu käytettynä ellei ois saatu lahjana uusia. Kaukalo vaadittiin uutena. Sitteri oli emman ja käytetty, oikein hyvä ja asiansa ajava. Ei semmosia tavaroita ap oo jotka ois kaikille turhia tai ehdottoman tarpeellsisia. Pääsette alkuun kun on paikka missä vauva nukkuu ja missä vaippa vaihdetaan. Näette sitten mitä tarvii ja millasta.
 
3n äiti
Noista petivaatteista vielä. Niin, ostaisin heti juniorikokoisen peiton. Jyskistä löytyy ihan hyviä, esim. Mascot tai Hoie on hyviä. Samaan sarjaan löytyy varmaan tyynyjäkin. Ja näyttäs löytyvän Wellpurin patjakin joka on hyvä. Eli vertaa sitä pakettihintaa ja millaiset ne petivaatteet on siinä paketissa vähän noihin hintoihin.
 
"hmm"
Lisäksi kannattaa ostaa pari peittoa ja ainakin 3-4 aluslakanaa. Tulee aika, kun vauva pissaa vaipan läpi tai puklaa sänkyyn 2 kertaa peräkkäin aamuyöstä tai erittäin myöhään illalla ja sulla pitää olla vaihtoalakanat, jotta saat vauvan takaisin nukkumaan.
 
vierass
[QUOTE="hmm";30716704]Lisäksi suosittelen ostamaan vauvan pinnasänkyyn mobilen, joka pyörii ja josta kuuluu soittoa. Tällä saa erittäin kätevästi vauvan 'huijattua' nukkumaan ja vältytään 3 tunnin hyssyttelunukutuksilta. Vuava keskittyy katselemaan pehmoeläimiä ja kuuntelemaan musiikkia ja nukahtaa siihen jopa itsekseenkin vartissa.
[/QUOTE]

Meillä tuollainen olisi ollut täysi turhake. Yhtä hyvin voin väittää, ettei tarvitse kuin itsetehty pehmolelu nyrkkiin ja tutti suuhun, niin nukahtaa viidessä minuutissa ilman nukutteluja. Meidän esikoinen oli tuollainen :D
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;30716713:
Noista petivaatteista vielä. Niin, ostaisin heti juniorikokoisen peiton.
Siihen hukkuu pinnasängyssä ja meillä sentään oli iso pinnasänky. Alkuun äitiyspakkauksen peittokin oli poikittain, toinen pää rullattuna selän takana tukemassa kyljellään olemista.

Ja pienillä vauvoilla ei saa käyttää tyynyä, ihan turha sellaista on vielä ostella.

Lakanoita kannattaa olla useampi.
 
mitä helv
[QUOTE="hmm";30716704]Lisäksi suosittelen ostamaan vauvan pinnasänkyyn mobilen, joka pyörii ja josta kuuluu soittoa. Tällä saa erittäin kätevästi vauvan 'huijattua' nukkumaan ja vältytään 3 tunnin hyssyttelunukutuksilta. Vuava keskittyy katselemaan pehmoeläimiä ja kuuntelemaan musiikkia ja nukahtaa siihen jopa itsekseenkin vartissa.
[/QUOTE]:LOL:

Ei jumalauta. Oikeasti.
 
vieras...
Johonkin ylempään viestiin kommenttina, vauvan patja ei saa olla pehmeä vaan sen pitää olla jämäkkä. Tietysti vauva kun ei paljoa paina, niin siihen nähden suurin osa patjoista onkin jämäköitä, mutta mitään pehmeää patjaa ei kannata yrittää metsästää.

Tuo jonkun ehdotus rattaiden runkoon kiinnitettävästä kaukalosta liikultavana sitterinä ja syöttötuolina - kuulostaa tosi kätevältä tavalta välttää vauvaan koskemista ja sylissä pitämistä viimeiseen asti. Vauvanhan voi muuten pitää sinne koppaan sidottuna, nostaa vain kolmen tunnin välein pikaiselle huoltotauolle. Pullomaidonkin saa sinne syötettyä ilman suoraa ihmiskosketusta. Hyh.
 

Yhteistyössä