Oletko Sinä laskenut paljonko "säästät" ruokakassissa kun ajat isompaan markettiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaukoviisas_mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaukoviisas_mamma

Vieras
Oletetaan tilanne että ajat kaupunkisi reuna-alueelle ruokakauppaan. Oletko laskenut paljonko rahaa (bensaa) menee itse matkaan, paljonko ruuat maksaisi lähikaupassa ja miten vähän loppujen lopuksi säästät ajamalla markettiin?
Minä laskin ja tulin lopputulokseen että teen tästedes pääasialliset ruokaostokset vähän kalliimmassa mutta lähempänä sijaitsevassa kaupassa. Markettiin sitten kerran kahdessa viikossa ostamaan mitä muualta ei saa.

Kiva, kun olet laskenut kustannuksia :D Mä en ole jaksanut.

Mun ainut liikunta nyt lapsen kanssa kotona-ollessa on lapsen kanssa ulkona liikkuminen. Siksi menen kävellen ja rattaita työntäen lähikauppoihin ostoksille. Monta kertaa viikossa tulee reissua tehtyä, kun kyytiin ei niin paljon kerralla mahdu. Lidlissä tulee käytyä monesti, loput tavarat niistä muista kaupoista, joita on kävelymatkan päässä kolme.

Auto olis käytössä, mutta jotenkin en sitä jaksa ottaa käyttöön.

Ajan sinne 'reunamalle' eli vähän reilun viiden kilsan päähän. Bensankulutus euroissa on (7,8l/100km)/10*1,42€/litra = 1,11€.

Säästän siis melkoisesti vaikka matka olisi vaikkapa nelinkertainen.

• Tykkää
Reactions: TiiBii
Toisekseen. Jos mun auto vie noin yhdeksän litraa dieseliä sadalla kilsalla. Litra maksaa 1,30 euroa. Sata kilsaa maksaa siis 13 euroa. Ja jos markettiin ois vaikka kymmenen kilsaa enemmän matkaa, tekis se eestaas 2,60 euroa.

Sit jos vertaa vaikka Prisman äärettömän laajaa pesuainevalikoimaa Siwaan niin ton säästää jo parissa litrassa pyykinpesuainetta.

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Laitan lapsen rattaisiin ja menen bussilla cittariin tai prismaan (7km). Ilmainen bussimatka.

Mies käy töistä tullessa kaupassa, menee Cittarin ja Prisman ohi joka tapauksessa.

Ajetaan autolla kauppaan suoraan.

Joka tapauksessa viikossa Cittariin/Prismaan menee 100-150e. Perheessä 2 aikuista ja 4 lasta.

Joskus tulee pikaisesti haettua jotain siitä lähisiwasta ja vitsit miten kallista siellä on. Valikoima myös onnetonta että ei tulisi mitään jos meidän ostokset olisi vain lähisiwasta.

Matkaa markettiin n 5 km. Tosi paljon säästää, lähtisin kauempaakin, lähikauppa niin paljon kalliimpi. Ja ei saa kunnon monipuolisia luomuhedelmiä ja vihanneksia. Lisäksi marketti muistaa joskus henkilökohtaisilla alennuksilla ja ilmaislahjoilla/ruokanäytteillä. Ollaan kai suurkuluttajia niille :D

Oletetaan tilanne että ajat kaupunkisi reuna-alueelle ruokakauppaan. Oletko laskenut paljonko rahaa (bensaa) menee itse matkaan, paljonko ruuat maksaisi lähikaupassa ja miten vähän loppujen lopuksi säästät ajamalla markettiin?
Minä laskin ja tulin lopputulokseen että teen tästedes pääasialliset ruokaostokset vähän kalliimmassa mutta lähempänä sijaitsevassa kaupassa. Markettiin sitten kerran kahdessa viikossa ostamaan mitä muualta ei saa.

No niin kaukoviisas: menikö laskelma pieleen vai asutko metropolissa, jossa kaupungin laidalle on 50 km?

Meidän perheen ostoksilla säästää jo pelkillä maito-ostoksilla, että käy yhdessä maan isoimmista marketeista vähän yli kilsan päässä sen sijaan, että kävisi tuossa tien toisella puolen olevassa pikkukaupassa. Ja autolla käydään, kun ei niitä ostoksia jaksa kävellen raahata. Esikoisen aikaan kävin vaunujen kanssa kävelylenkillä päivittäin, tosin silloin asuttiin vielä vähän lähempänäkin.

1. Autoni vie 13 litraa satasella.
2. Lähimmät kaupat on aika halpoja.
3. Markettiin on yhteen suuntaan 10 kilometriä.
4. Asun yksin joten en käytä niinkään paljon rahaa ruokaan että voisin säästää sillä.

1. Autosi vie bensan hinnalla 4€ tuolla matkalla.
2. Lähimarketit ovat halpoja Strömsössä.
3. ks. 1.
4. "Kaukoviisas_mamma" viittaa perheenäitiin. Perheellä on yleensä muutamia jäseniä, jolloin ostosmäärät ovat merkittäviä per kerta.

Yhteenveto: melko pöljä ajatuspieru sinulta kertomatta aika oleellisia faktoja omasta tilanteestasi. Kukaan täysjärkinen ei aja 13 litraa satasella kuluttavalla autolla, jollei varallisuutta ole merkittävästi.

Pitkä pitää olla matka isoon markettiin tai vaihtoehtoisesti helevetin halpa lähikauppa sitten. Se että ajaa vaikka Helsingin ydinkeskustasta maalle Jumboon ostoksille tekee matkaa 2 x 16km = 32km. Tänään Teboil Express myi dieseliä hintaan 1,23€/l. Ajatellaan että auto ei ole kuitenkaan ihan tämän vuoden mallia, vaan vaikka nyt parin vuoden takainen Golf 1.6 TDI BlueMotion (105hv), joka siis kuluttaa 4,1/100 km.

Noh matkoihin menee rahaa polttoaineen muodossa siis 1 euro ja 61 senttiä.

Kyyyyllähän sitä toki säästää käymässä lähikaupassa. Toki toki... pari kauppakassillista ruokaa...

no... :D en kiusaa enempää. Mutta hakemalla paketin nakkeja ja muutaman litran maitoa säästää jo tuon verran.

Kun kilometrin päässä on K-Market ja 5 kilometrin päässä Prisma, S-Market, CityMarket ja Lidl niin olen 100% varma ilman laskelmaa säästöstä. Varsinkin kun 6hengen taloudessa ruokaa kuluu ihan kiitettävästi.

Meidän lähikauppa on tutkitusti yksi pk-seudun kalliimmista, joten säästöä tulee, vaikka menisi lentäen ;) Tosin ei nykyään tarvii vartavasten lähteä, kun joka päivä kuitenkin ajellaan lasten harrastusajoja.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen rölli;30701024:
Muistakaa sitten laskea hinta myös omalle ajalle?

Nimenomaan! Mieluummin mä haen isosta marketista haluamani kuin totean pikkukaupassa et aha, ei täällä ollutkaan tuoretta chiliä. Eikä inkivääriä. Eika kampasimpukoita. Eikä ees munanuudeleita. -Ja ajan toiseenkin kauppaan.

Yhteistyössä