Huomenna äänestys kansalaisaloitteesta aiheena pakkoruotsin poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja media vaikenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi, mutta saisinko tulkin, en ymmärrä ruotsia
raviniikkojuttu2SL_uu.jpg

Tietysti on järkevämpää antaa ihmisille valinnanvapaus valita itse ne kielet, mitä haluaa opiskella.
On vanhanaikaista että valtio määrää lailla, mitä kieliä luet.

Niin. Mä kannatan "pakkokieltä", mutta vapaavalintaista sellaista, esimerkiksi oman taustan mukaan.

Omalla kohdallani englannin opiskelu alkoi 2. luokalla, ruotsi 7. luokalla ja lukiossa oli nämä + venäjä, jota en kuitenkaan ollut päässyt alustamaan alakoulussa kuin hetken, ja se tyssäsi venäläis-isäni kuolemaan. Sen jälkeen mulla ei ollu mitään "syytä" jatkaa sitä. Eli kielitaitoni on nyt suomi, englanti ja ruotsi, vaikka venäjää tarvisin oman perimäni ja yleisen sivistyksen vuoksi.

Niin. Mä kannatan "pakkokieltä", mutta vapaavalintaista sellaista, esimerkiksi oman taustan mukaan.

Omalla kohdallani englannin opiskelu alkoi 2. luokalla, ruotsi 7. luokalla ja lukiossa oli nämä + venäjä, jota en kuitenkaan ollut päässyt alustamaan alakoulussa kuin hetken, ja se tyssäsi venäläis-isäni kuolemaan. Sen jälkeen mulla ei ollu mitään "syytä" jatkaa sitä. Eli kielitaitoni on nyt suomi, englanti ja ruotsi, vaikka venäjää tarvisin oman perimäni ja yleisen sivistyksen vuoksi.

Ja ruotsia ei tarvita enää edes Ruotsissa, siellä on mamuillakin tulkit.

Eihän tolla mitään kansan enemmistöä ole. Just ja just saivat kasaan edes äänimäärän 50 tuhatta. Mun mielestä vois poistaa sitten suomen kielenkin koska se nyt vaan on paljon turhempi. Mun käsittääkseni ainoastaan persut kannattaa tota ja se vaan osoittaa että kaikki muut on niitten kanssa eri mieltä kaikesta. Mä en oo koskaan tavannut persua joka ei olisi äärimmäisen rasistinen. Mun mielestä kansanaloite persuilun kieltämisestä olis paikallaan ja sitä kannattaisi jotain 90%.

Eihän tolla mitään kansan enemmistöä ole. Just ja just saivat kasaan edes äänimäärän 50 tuhatta. Mun mielestä vois poistaa sitten suomen kielenkin koska se nyt vaan on paljon turhempi. Mun käsittääkseni ainoastaan persut kannattaa tota ja se vaan osoittaa että kaikki muut on niitten kanssa eri mieltä kaikesta. Mä en oo koskaan tavannut persua joka ei olisi äärimmäisen rasistinen. Mun mielestä kansanaloite persuilun kieltämisestä olis paikallaan ja sitä kannattaisi jotain 90%.

Oletko RKP:n palkkalistoilla?

Se 50 000 nimeä riittää. Ei kansalaisaloite ole "painavampi", jos sen takana on 100 000 nimeä.

Oletko RKP:n palkkalistoilla?

Se 50 000 nimeä riittää. Ei kansalaisaloite ole "painavampi", jos sen takana on 100 000 nimeä.

Enpä ole. Muistelisin että homoliitoissa oli reilusti yli 50 tuhatta ja se meni läpi. Sille oli kansan selvä tuki mutta tälle ei ole niinkun ei ole kehitysavun lopettamisellekaan. Persujen aiheet on liian populistisia ja enemmänkin känniläisten örinää ja suurin osa tajuaa sen. Aika harva ottaa niitä vakavasti.

Enpä ole. Muistelisin että homoliitoissa oli reilusti yli 50 tuhatta ja se meni läpi. Sille oli kansan selvä tuki mutta tälle ei ole niinkun ei ole kehitysavun lopettamisellekaan. Persujen aiheet on liian populistisia ja enemmänkin känniläisten örinää ja suurin osa tajuaa sen. Aika harva ottaa niitä vakavasti.

Seitsemän suomalaista kymmenestä kannattaa pakkoruotsin poistamista.;)

69 % suomalaisista haluaa päästä eroon pakkoruotsista. (Virkkusen vai kansan tahto ratkaisee?) - Keski-Suomi 24/7 - Keskustelupalsta - Keskisuomalainen

Alkuperäinen kirjoittaja pois pakkoruåtsi;30699176:

Niin jos vaan hoetaan mantraa pakkoruåtti pois.

Mut mitä tilalle? Kandee muistaa, että suurimmalle osalle englanti on käytännössä pakollinen, koska koulussa ei muuta opetusta joko ole, tai ei saada ryhmää kasaan.

Eli miten se pakkoruotsin poistuminen automaagisesti lisäisi koulujen kielivalikoimaa tai opetusmahdollisuuksia?

Mut mitä tilalle? Kandee muistaa, että suurimmalle osalle englanti on käytännössä pakollinen, koska koulussa ei muuta opetusta joko ole, tai ei saada ryhmää kasaan.

Eli miten se pakkoruotsin poistuminen automaagisesti lisäisi koulujen kielivalikoimaa tai opetusmahdollisuuksia?

Ottamalla saksa ja ranska pakkoruåtsin tilalle koulujen kielivalikoimiin. Rahat tähän otettaisiin pakkoruåtsista vapautuvista voimavaroista.

Koska ruotsi on portti kaikkiin maailman kieliin, niin opettajat voivat siirtymäajan kuluessa opettaa esim venäjää, saksaa, espanjaa tai kiinaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pois pakkoruåtsi;30699185:
Ottamalla saksa ja ranska pakkoruåtsin tilalle koulujen kielivalikoimiin. Rahat tähän otettaisiin pakkoruåtsista vapautuvista voimavaroista.

Oletkohan funtsannu minkä vuoksi sille englannille ei monissakaan kouluissa ole vaihtoehtoa? Eli ei sen vapaaehtoisuudesta ole liiennyt lanttiakaan mihinkään.

Toisesta "pakko"kielestä ei olla kuitenkaan luopumassa ja todellisuus todella suuressa osaa suomea on se että ilman pakkoa kielivalinnat menevät niin ristiin että ryhmiä muille kielille ei kuitenkaan saada kasaan ja suuri osa opiskelee "pakolla" jotain jota ei halunnut. Pakkovenäjä kuulostaa vielä naurettavammalle kuin pakkoruotsi eikä pakkosaksassakaan ole mitään järkeä. Ei kouluissa opiskella ruotsia siksi että kuvitellaan sen olevan kansainvälisesti tärkeä kieli vaan koska se on maamme toinen virallinen kieli ja useassa työssä on edellytys sen osaamiselle. Joka kokee tarvitsevansa tulevaisuudessaan saksaa tai ranskaa voi opiskella niitä vapaavalintaisesti mikäli ryhmä saadaan kasaan, suurin osa oppilaista ei suuntaudu kansainvälisiin tehtäviin eikä tarvitse noita kieliä ikinä.

Eli kun jokaisella peruskoulun aikana on kaksi pakkokieltä kuitenkin ja suurimmassa osassa kouluja täysi vapaavalintaisuus ei täyty (realiteetit ovat mitä ovat, sadan oppilaan yläkouluun ei vaan synny kieliryhmiä kaikille niille kielille joita oppilaat haluaisivat valita) niin eikö se ihan yksi ja sama mitkä ne pakolliset kielet on. Miten pakkoespanja on parempi kuin pakkoruotsi ja miten lähihoitajat ja roskakuskit tarvitsevat enemmän pakkosaksaa kuin pakkoruotsia? Koko aloite on huono, olisitte tehneet siitä paremman.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Pakkoruotsi on kateuskieli: Ilman pakkoruotsia suomalaiset osaisivat puhua suomea, enkkua ja saksa/ranska/espanja ja suomenruotsalaisilla olisi kielitaitona ruotsi, suomi ja enkku. ;)

Tyypillistä persujen vaalikampanjaa. Mitään tärkeää ei ole taas neljään vuoteen saatu tehdyksi, niin laitetaan tällanen hölynpöly-aloite heti ennen vaaleja.

Ihan kuin ei tärkeämpiä asioita olisi.
Miksei tätä jätetty ensikauteen, eihän tuolla enää tällä kaudella mitään tehdä.

Jos populistinen aihe on kansan tahto, niin silloin sitä pitää noudattaa. Kansa on valinnut pienen joukon edustamaan itseään, mutta mitä tekee tämä pieni kansanedustajien joukko. Toimii RKP:n käsikassarana jonkun naurettavan poliittisen piiri-pieni-pyörii-pelin takia.

On se kumma, että Intiassakin kansan valitsema edustajisto pystyy tuosta vain muuttamaan lakia. Esimerkkinä tästä viimeaikaiset joukkoraiskaukset. Kansa raivostui ja ja hyvin nopeasti lakeja muutettiin niin, että rangaistukset kovenivat. Kumma juttu, ettei Suomessa kyetä vastaavaan toimintaan. Kansalla on selkeä mielipide monista epäreiluista asioista, joita pitäisi muuttaa, mutta kansanedustajat eivät piittaa edustamiensa ihmisten mielipiteistä. Käsittämätöntä touhua täällä. Enemmistön pitäisi saada päättää näin tärkeissä asioissa, ei suinkaan vähemmistön.

Yhteistyössä