Voiko tämä (imetys) ruokavalio selättää väsymyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä

Vieras
Imetän 4 kk vanhaa vauvaa. Yritän päästä väsymyksestä eroon, koska muuten en jaksa. Miten korjaisit vielä tätä ruokavaliota vai onko se riittävän hyvä? Myös imetys pitäisi turvata.

Aamupala:
Kahvi, tilkka kevytmaitoa
Banaani
Vettä

Lounas:
2 dl riisiä,korianteria, tilkka oliiviöljyä
3-4 naudanjauhelihapullaa (itse tehty, sipulit ja pullat paistettu voilla ensin)
Pakastekasviksia 100 g
Vettä
Banaani

Välipala:
2 dl kevyttä marjakeittoa (ei sokeri)
100 g Valion Hevi shot hedelmä ja vihannes shotti
1 lasi mango-appelsiinimehua
Vettä

Päivällinen:
100 g pakastevihanneksia
4 naudanjauhelihapullaa
Avocadoa
Vettä
Banaani

Iltapala:
Kaurapuuro
Kevyt marjakeitto (Valio)
Vettä

Lisäksi: 50 mg D-vitamiinia, Imetys-ja raskausmultivitamiini

Aika vaikea saada käsitystä ruokavaliosta yhden esimerkkipäivän perusteella. Syötkö täysjyväviljaa? Muita hedelmiä tuoreena? Banaanin ja avokadon lisäksi siis. Tai mitään tuoreita kasviksia? Myös banaanin määrä ihmetyttää,miksi kolme banaania päivässä?

[QUOTE="Hmm";30690630]Aika vaikea saada käsitystä ruokavaliosta yhden esimerkkipäivän perusteella. Syötkö täysjyväviljaa? Muita hedelmiä tuoreena? Banaanin ja avokadon lisäksi siis. Tai mitään tuoreita kasviksia? Myös banaanin määrä ihmetyttää,miksi kolme banaania päivässä?[/QUOTE]

Täysjyväviljaa vain jos teen riisin sijaan täysjyväpastaa. Hedelmistä syön vain banaania ja päärynöitä tuoreena, ne muut ei mene ja on kalliitakin.

En syö kovinkaan tuoreita kasviksia, joskus syön porkkanan raakana.

Banaania sen takia kun olen niihin hulluna ja yritän korvata niillä makeat. Banaania menee myös jos teen joskus smoothien, esim. lehtikaalismoothien, joten sitä on aina kaapissa. Muita hedelmiä meillä ei osteta kun menevät vanhaksi.

Siis mistä meinasit saada kalsiumia maidontuotantoon??? Sun luut heikkenee tuota menoa. Ihan hirveää jos et ole kalsiumlisää ottanut. Kyllä varmasti väsyttää.

Banaanissa on 200 kaloria ja syöt niitä kolme? 600 kaloria, huh.

Aspartaami on hermomyrkky ja väsyttää. Jos päivittäin käyttää jotain aspartaamimehukeittoja, jää vaan koukkuun imelään makuun. Tuo makean ja banaaninhimo kertoo, ettei ruokavalio ole kunnossa.

Suosittelen kalaa, munaa, pähkinöitä ja muuta proteiinia tuohon, mistä saa lisäksi omegoita. Kaikki makea pois siksi aikaa, että pääset makeista eroon. Luulisi hiivan viihtyvän hyvin elimistössäsi tuolla sokerimäärällä.

Mun vatsa olisi jumissa tuolla banaanimäärällä.

Samaan kuoroon liityn minäkin kun muutama edellä, eli kalsiumia pitäisi saada reilusti enemmän. Se suorastaan loistaa poissaolollaan noissa esimerkkiaterioissasi. Toivottavasti otat kalsiumlisää edes purkista.

Myös imetyshormoonit sotkevat ruokahalua ja muutakin olotilaa. Itselläni ainakin oksitosiini aiheuttaa alakuloa ja väsymystä. Imetyksen loputtua olen vasta päässyt normaaliolotilaan.

Banaanissa on 200 kaloria ja syöt niitä kolme? 600 kaloria, huh.

No mistäs revit tuon? 100g banaania (kuorittu) sisältää 87 kcal ja yksi banaani painaa ehkä sen 100-120 grammaa, joten kolmesta banskusta tulee tuo 200 kcal, jopa 250 kcal.

ps. aika vähiin jää energiansaanti kun minä, koskaan synnyttänyt ja koskaan imettänyt, syön paljon enemmän (olematta läski kuitenkaan)

Lapsella epäillään maitoallergiaa, siksi en käytä maitotuotteita kuin kahvissa tilkan maitoa. Kalsiumin saaminen on ongelma, usein tosin ostan Yosan tuotteita joissa on kalsiumia...

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipiteitä;30691239:
Lapsella epäillään maitoallergiaa, siksi en käytä maitotuotteita kuin kahvissa tilkan maitoa. Kalsiumin saaminen on ongelma, usein tosin ostan Yosan tuotteita joissa on kalsiumia...

Siis lehmänmaidossa jotakin joka ei sovi lapselle.

Sitten ottaa kalsiumlisää tabletteina. Imeti itse reilun vuoden maitoallergista, ja söin koko ajan kalsiumtabletteja vaikka käytin jonkin verran myös soijatuotteita, joihin oli lisätty kalsiumia. Proteiineja kannattaa myös lisätä ruokavalioon.

Täysjyväviljaa et tarvitse mihinkään. Monet viljat heikentävät mineraalien imeytymistä ja aiheuttavat allergioita lapsilla, joten on oikein hyvä, ettei niitä juuri ruokavaliossa ole. Mitäs, jos joisit esim. rautamehua, joka sisältää muitakin vitamiineja? Raudanpuute syntyy helposti raskausaikana ja näkyy hemoglobiinissa ja voinnissakin viivellä. Jos kyse on raudan tai jonkun muun mineraalin puutteesta, korjautumiseen voi mennä aikaa.

Oletko mittauttanut D-vitamiinisi? 50µg on enemmän kuin useimmat ottavat, mutta esim. minun täytyy ottaa suositusten salliman maksimin yli raskaus- ja imetysaikana, jotta arvot pysyvät optimaalisen rajan yläpuolella.

Rasvansaanti voi olla maidottomalla hankalaa, jos voikin on pannassa. Ostathan naudanlihan mahdollisimman rasvaisena. Kokeile kookos- ja oliiviöljyä. Rypsit kannattaa unohtaa, koska rypsi altistaa vauvan allergioille ja astmalle.

Sitä vain pohdin että kuinka saat nukuttua? Jos sulla jatkuva univaje on niin ei sitä ruokavalio korjaa kokonaan. Ja imettäessä erittyy myös niitä "unihormoneja" ja tottakai menettää myös energiaa, mulla ei vauva koskaan valvottanut pahasti mutta huomasin kyllä että unentarve oli normaalia suurempi. Mua auttoi parhaiten se, että läksin valoisan aikaan ulos.

No minun silmään on ihan turhan köykäistä tuo syöminen. Jos ne nyt ei jotain nyrkin kokoisia ole ne lihapullat? Eihän tossa ole kuin muutama lihapulla ja pari desiä riisiä, ja imettääkin vielä pitäisi.

Pelkkä banaani aamulla on liian vähän ja pelkkää hiilaria, tarvit myös proteiinia aamuusi.
Esimerkiksi tuon banaanin lisäksi paistat parin munan munakkaan, niin saat virtaa.

Voisiko nuo kaksi muuta banaania korvata jollain?
Banaani sisältää runsaasti magnesiumia ja auttaa unensaantiin, eli ehkä sitä ei kannata väsyneen ihmisen runsaasti päivän mittaan nautiskella.
Eikä aamuisin...vaihtaisit tuon yhden avokadon aamuun ja aamubanaanin iltapalaksi?

Tiivistettynä sanoisin, että banaanien määrä päivässä yhteen ja se yksikin iltaan, aamulla vaikkapa se avokado tai jokin muu hedelmä ja munakas.
Punainen liha voi myös väsyttää, eli jos ainakin kokeilisit vähentää ja korvata esim. kalalla ja kanalla.

Noissa raskausvitamiineissa lienee rautaa, siitä ei siis kannata murehtia. Mutta kalsiumin vähäinen saanti heikentää luustoasi ja hampaitasi. Jos haluat säilyttää terveet hampaat ja pysyä hereillä, kannattaa ottaa kalsimlisää purkista. Jos et imettäisi, saattaisit siltikin tarvita kalkkilisää. Nyt lähes kaikki kalsium mitä maitoosi tulee, tulee luustostasi ja se heikkenee. Ei maito ole sitäpaitsi ainoa kalsiumin lähde, mutta tuo ruokalistasi sisältää vain vähän kalsiumia sisältäviä tuotteita.

Aamulla munakas banaanin sijaan. Rasvahappojen puute voi aiheuttaa masennuksen, joten kalaa kehiin.

Mun mielestä toi aamupala on sun heikoin lenkki, ei voi pärjätä lounaaseen asti pelkällä banaanilla.
Ja vaihda kevyt mehukeitto vaikka luomuversioon, sisältääkin jopa marjoja

Jos maito ei käy vauvalle, voisi kokeilla sopiiko juusto tai vuohenjuusto. Siitä saisi vähän lisää kalsiumia ja energiaa luonnollisesti. Kalsiumia tarvitset silti myös purkista.

Aamupalalle proteiinia eli kanaa, kalaa tai lihaa. Kananmunaakin käyttäisin lisukkeena aterioilla. Tarvitset enemmän proteiinia ja myös enemmän hiilareita jos aiot ylläpitää maidontuotantoa.

En vaan saa aamulla mitään kurkusta alas, vaikka kuinka yritän.

D-vitamiineja en ole mittauttanut, joidenkin mielestä tuokin määrä mitä syön on paljon, enkä siis syö edes joka päivä. Nyt kerta-annos on 60 mg, ja ainakaan viime yönä en taaskaan saanut nukuttua. Yleensä en saa nukuttua jos otan päivällä reippaan D-annoksen.

Kalsiumia minun pitää miettiä. En haluaisi ottaa enempää pillereitä. Tänään vuorossa esim. lehtikaali-smoothie, eikös lehtikaalissakin ole kalsiumia? Ja parsakaalissa?

Kananmunaa voisin lisätä, tosin sekin näkyy pierettävän vauvaa. Kanaa olenkin syönyt, hieman kyllästynyt siihen. Kala on liian kallista. Unohdin mainita että otan kalaöljyä pari kertaa viikossa.

Tänään ruokavaliossa:

Aamu:
kahvi
Lehtikaalismoothie; 1/2 banaani, soijajogurtti maustamaton, avocadoa, lehtikaalin lehti

Lounas:
Lihapullia, kasviksia 200 g, riisiä 2 dl
Vettä

Välipala:
Kahvi
Täysjyväleipä, kananmuna, voi, (vauva kestää pienen määrän), kurkkua
Lasillinen mehua

Päivällinen:
Maksalaatikkoa, puolukkahilloa
Kasviksia 100g
Vettä

Iltapala:
Täysjyväleipää
Kurkkua
Voita
Kananmuna

Lisäksi:
Samat vitamiinitabletit kuin alussa, 1 tl kalaöljyä (Möller)

Joku sanoi että imetys vasta normalisoi kehon, ja joku toinen että vauva-aika on joka tapauksessa väsyttävää. Toivonkin pääseväni sellaisesta "saamattomasta" väsymyksestä eroon, joinakin päivinä en jaksa lähteä ulos vaunulenkille. Yöllä ei nukuta ja aamulla vauva herättää aikaisin.
Hiilareista, olen entinen karppaaja, karppasin n. 5 kk eikä se sopinut minulle. Olin aivan rättiväsynyt kun hiilarit tiputettiin ihan minimiin.

Tuo on jo aiempaa parempi ravinto. Sopisiko myös jogurtti pieninä määrinä? Ja ehkä maitotuotteita voisi lisätä hitaasti ruokavalioon. Siis esim. 0,5 dl jogurttia viikon ajan ja sit seuraavalla viikolla desi jne. Mutta sitä ennen syö sitä kalsiumia purkista!!! Se on imettäessä välttämätöntä. Kaalit ym. eivät riitä. Kalsiumin puute väsyttää ja haittaa hermosolujen toimintaa jos luustosta ei irtoa tarpeeksi. Etkä kai halua imetyksen johdosta osteoporoosia.

Itse muuten taklasin imetyksen väsymyksen syömällä suklaalevyn päivässä 3 vrk ja sitten yhden viikossa. Ei terveellistä mutta energiaa sai nopeasti. Ja kun sai energiaa, alkoi normaali ruoka maistua paremmin.

Yhteistyössä