hammas lohkesi - poistoko edessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammashäpeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammashäpeä

Vieras
Puraisin sisua ja hammas lohkesi. Hampaan vierestä on poistettu jo yksi hammas aikoinaan, sen menetin syömishäiriöni seurauksena (hampaat voi aiiika huonosti silloin). Tämä nyt lohjennut hammas on myös juurihoidettu - voiko sitä enää pelastaa? Jos hammas poistetaan, multa puuttuvat 5 ja 6 hampaat ylhäältä. Ei kiva, ja siihen tuskin kunnalliselta saa implantteja? Julkisella maksaakin sitten 4000-5000 e ja mitäs sitten, ei kotiäiti ja opiskelija sellaisia maksele. Töihinkään ei varmaan oteta jos näyttää ihan laitapuolen kulkijalta hampaiden takia. Itku tässä tulee. Huomenna pitäs mennä lääkäriin jos saisi lastenhoitajan...

Jos hammas on kuollut, sehän on varmaan helppo korjata?

Itselläni lohkesi joskus etuhammas pahasti, hermo kuulsi vaaleanpunaisena hyvin ohuen hammaspeitteen läpi. Tuolloinkin hammaslääkäri vain korjasi sen tekemällä puolet hampaasta paikka-aineesta tms, ja toinen vaihtoehto olisi ollut juurihoito & korjaus.

Saakohan juurihoidettuun hampaaseen vielä kruunua? Haluaisin posliinikruunun jos hain mahdollista. Huomiseksi sain nyt ajan, kun enhän mä saanu lapsille hoitajaa tälle päiväksi. Pelottaa syödä nyt... Toivotaan!

Kyllä multakin puuttuu poskihampaita eikä kyllä vaikuta mun elämään mitenkään. Ei ne sieltä mihinkään näy. Eri asia olisi jos edestä puuttuisi hampaita.

Mutta ei se nyt noin yksiselitteistä ole, että hammas poistetaan vaan hammaslääkäri katsoo mitä voidaan tehdä. Itsellä vähän aikaa sitten epäiltiin, että yksi aika edessä oleva hammas pitää poistaa, mutta se saatiinkin sitten hoidettua.

Kyllä mun suusta näkyy aika selkeästi tuo puuttuva vitoshammas ja sitä enemmän näkyisi jos puuttuisi nyt sekä 5 että 6 hammas. Sehän on jo valtava kolo! Mulla puuttuu toiselta puolen seiska ja sen puuttuminen ei näy kyllä. Ehkä mulla on kuitenkin niin leveä hymy että 6. hampaan kohta näkyy jos se puuttuu. Mutta lohduttavaa että nasta voidaan laittaa jos juuri on ehjä. Hampaan lohkeama ei vielä näy koska se lohjennut osa on vielä kiinni. Voiko tämä kertoa siitä että se on lohjennut juureen asti? Pelottaa aivan stnasti kyllä. Maksan mielelläni satoja euroja kunnon posliinikruunusta mutta implanttiin ei ole varaa ostaa, kuukausitulot alle 2000e koko nelihenkillä perheellä. Siitä ei revitä paljoa ylimääräistä vuokrien ja ruokien ym jälkeen. Kiitos kaikille vastauksista. Jos on tietoa aiheesta lisää, kertokaa?

Se riippuu paljon siitä, että miten syvältä ikenen alta se on lohjennut. Jos kovin syvältä, niin sitten voi olla poisto mahdollinen. Mutta älä huoli etukäteen. Useimmiten kyllä saadaan korjattua.
Juurihoidettuun hampaaseen saadaan laitettua hyväkin muovipaikka juurikanavanastan avulla.
Mutta jos todella haluat ja on vähän ylimääräistä rahaa satsata, niin siihen posliinipaikka/-kruunu on aina parempi vaihtoehto, kestävämpi ja esteettisempi.
Silloin kannattaa etsiä hammaslääkäri jolla on Cerec-laite (tai vastaava toisen valmistajan), jolla hammaslääkäri pystyy tekemään posliinipaikan yhdellä istunnolla omalla vastaanotolla. "Vanhalla" menetelmällä hampaasta otetaan muotti, jonka perusteella labra valmistaa paikan. Siinä tarvitaan useampi käynti ja laskuun tulee labran työkulut myös mukaan. Cerrc-paikka tulee siis yleensä myös halvemmaksi.
Mutta rohkesti vain kyselet vaihtoehtoja. Eikä ne implantitkaan nykyään enää viittätonnia maksa. Yleisi n. 2500 tai vähän enemmän. Vaikka onhan tuokin toki iso raha laittaa kerralla.

Juu se viisi tonnia menisikin siihen että laittaisin kaksi kerralla. Mulla kun tosiaan puuttuu tuo viereinen hammas jo valmiiksi. Perhanan syömishäiriö tuhosi purukaluston. Ei auta vaikka kuinka pesen ja lankaan, jos hampaat näki parhaat päivänsä 12 vuotta sitten. Tietysti yritän nyt huoltaa näitä mutta kaikkea ei vaan enää saa takaisin, omia hampaita ainakaan. Olen ajatellut että laitatan sen posliinikruunun, pitääkin kysyä sitä cerec-laitetta nyt. Voisi sitten alkaa säästämään pahan päivän varalle implanttirahoja. Mulla kun ei ole edes yhtä euroa säästössä, on aina mennyt kaikki mitä tulee. Nyt on pakko alkaa jostain pihistämään säästöön.

Uusimmat

Yhteistyössä