Sosiaalityöntekijä lastensuojelusta UHKAILEE meidän perhettä perättömillä uhkauksilla ja väitteillä, mistä saan apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikamoista spekulointia tämä kirjoituksesi. Et voi tietää meidän tilanteestamme mitään. Emme laiminlyö emmekä varsinkaan pahoinpitele lapsiamme! Tämähän on melkein kunnianloukkaus kun tällaista kirjoitellaan. Onneksi olemme nimettömiä.

Menisin tapaamiseen, jos pääsisin, mutta kun en päässyt. En voi muita tapaamisia ja juttuja perua tunnin-parin varoitusajalla, enkä selkäkipuani taikoa pois.

Ja sosiaaliasiamiehelle ilmoitan, samoin kuin kirjoitan lehteenkin vinkin tästä. Ottakoot tai älkööt asian todesta.

Ensin sanot peruneesi koska et saanut lakimiestä mukaan ja nyt sitten sulla olikin olevinaan jotain muuta menoa silloin. Minkä takia sä nyt et mennyt selvittämään asioita? Mä en usko päivääkään ettetkö tietäisi minkä takia haluavat tavata.

Aikamoista spekulointia tämä kirjoituksesi. Et voi tietää meidän tilanteestamme mitään. Emme laiminlyö emmekä varsinkaan pahoinpitele lapsiamme! Tämähän on melkein kunnianloukkaus kun tällaista kirjoitellaan. Onneksi olemme nimettömiä.
Oletpa herkkänä. Kukaan ei tässä ole epäillyt sinua mistään, vaan on mietitty, mikä voi olla sossun huolen syynä. Aivan hyvin on mahdollista, että joku on tehnyt ilmoituksen, että pahoinpitelet lapsia, vaikket niin olisi tehnytkään. Se taas, miksi joku olisi tehnyt ilmoituksen, voi olla erehtyminen henkilöstä, väärien johtopäätösten teko tai kiusanteko. Asiat voivat hyvin selvitä pelkällä keskustelulla.

Ensin sanot peruneesi koska et saanut lakimiestä mukaan ja nyt sitten sulla olikin olevinaan jotain muuta menoa silloin. Minkä takia sä nyt et mennyt selvittämään asioita? Mä en usko päivääkään ettetkö tietäisi minkä takia haluavat tavata.

Ei ollut muuta menoa vaan muita asioita hoidettavana ja selkä kipeänä. Enempää en ala tässä selvittämään syitäni, kun ne ei tähän kuulu mitenkään. Ja usko tai älä, niin en tiedä mikä on syynä.

Nyt on vielä kommentoitava sen verran, että yleensä kun perheestä on tehty ls-ilmoitus niin asiakkaan kanssa puhelimitse puhutaan asiasta ja sovitaan tapaaminen... Että ei voi aivan yllärinä tulla mistä ollaan juttelemassa.

Etkö ole vielä ap huomannut, että sanot mitä tahansa tänne palstalle, niin aina se käännetään sua itseäsi vastaan. Kaikkea hyvää sulle ja lapsillesi. Ja voimia. :)

Kyllä nykyään pääsee noin mahdottomaan tilanteeseen ilman että laiminlyö lapsiaan,tervetuloa todellisuuteen.
Hanki hyvä asianajaja nopeasti,ja voimia tulevaan koitokseen.

Ensinnäkin, ei lastensuojelun asiakkaaksi pääse vaan siksi, että saisi maksatettua sillä lasten harrastukset ja päivähoidon. Jotain ongelmia ja erityistä tuen tarvetta pitää olla taustalla. Jos on pelkästään vähävaraisuudesta kyse, silloin haetaan ja saadaan toimeentulotukea, ei hakeuduta tai päädytä ls-asiakkuuteen.

Toisekseen, en minä väittänyt, että teillä lapsia pahoinpideltäisiin tai vakavasti laiminlyötäisiin, mutta jostain sellainen epäilys on nyt syntynyt, ei kiireellinen sijoitus olisi muuten esillä. Miksi ja millainen epäilys, sitä ei nyt tiedetä, kun et sinne tapaamiseen mennyt asiaa selvittämään. Ja se minua tosiaan kummastuttaa, että mikä muu meno/juttu voi olla tärkeämpää.

Olen ollut suljetulla osastolla, ja jonkin verran sen jälkeen lapsi ei käynyt koulua moneen kuukauteen ja olen ollut liikuntakyvytön useita kuukausia, eikä kukaan ole epäillyt, ettenkö olisi täysin kykenevä hoitamaan monta lastani. Puoliso oli kokopäivätöissä, joskus vuorotöissäkin, eikä kukaan koskaan epäillyt, etteikö silti pärjättäisi. Olen ollut koko ajan uskottava huoltaja kaikkien asioistamme tietävien tahojen mielestä. Psykologit, perhetyöntekijät, koulukuraattorit ja kaikki vakuuttuivat taidoistani lastemme huoltajana. Noista tapahtumista on jonkin verran aikaa, joten paljon on asiat muuttuneet, jos rahan puutteen ja selkäkipujen takia uhataan huostaanotolla :D

Onko lapsesi erityisen kilttejä ja ihania, nättejäkin? Vai kenties löytyykö erityislapsia (niistä saa paremmat liksat)?

Eiköhän tuossakin ole joku hämäräkauppa takana, sukulainen tai tutun tuttu kaipaa kipeästi uusia lapsia sijaishoitoon että saa etelänmatkat ja lainat kustannettua.

Suomalaiset on harvinaisen typerää kansaa.

Ei selkäkipu kovin pahaa voi olla jos panadolilla pärjä..
Oisko ratkasu ottaa lapset pois päivähoidosta näin säästäisi päivähoitomaksujen verran....?
Harrastaminen on mun mielestä tiukassa elämäntilantees vaan jätettävä pois ja laskut maksettava.

Ap:n järjenjuoksussa ei ole mitään tolkkua. Hän saisi kaiken selvitettyä, kun menisi paikan päälle, mutta ei käy niin ei käy. Miksi edes tarvitset apua, kerran sinulle on vaan ilmoitettu tapaamisesta jossa teidän asioita käydään läpi? Ihme ylireagointia ap:n osalta.
Jos lasu haluaa tavata niin silloin heitä tavataan ja selvitetään asiat kuin aikuiset. Ap ei ole halukas selvittelemään mitään. He tekevät tuolaisista vanhemmista omat johtopäätöksensä.

:O Et ole tosissasi? Et voi olla? Siis ihanko vakavissasi kuvittelet, että konkurssin partaalla hoippuvissa kunnissa oikein keksimällä keksitään perusteita kalliille huostaanotoille? Vaikka samaan aikaan ei voida tehdä edes kaikkia hyvin perusteltuja huostaanottoja (puuttuu rahaa ja sijaisperheitä tai laitospaikkoja)? Ja että ihan normiperheet, joissa ei ole mitään ongelmia, joutuvat täysin sattumanvaraisesti ylipäätään lastensuojelun toimenpiteiden kohteeksi? Nyt voisi kyllä olla jonkinlaisen reality checkin paikka.

Näin se valitettavasti on. Aina kun niitä ennaltaehkäiseviä toimia ei ole. Ja valitettavasti siitä lähdetään, että jokainen perhe on mahdollinen sosiaalitapaus. Ja minä kun näitä nään työssäni.

Ihan oikeasti joskus tavallinen perhe voi tarvita jotain pientä tukea mutta sitä ei kunnalla ole tarjota. Silloin valitettavasti sosiaalihuolto voi toimia niin, että lapsi huostaanotetaan ja siirretään paikkakunnalle jossa kyseisiä tukitoimia on. Ei ole kovin ihmeellistä toimintaa.

Itse vastaavassa tilanteessa olisin tehnyt MITÄ VAIN, että olisin päässyt paikalle. Jos siis sossusta ilmoitettaisiin, että oltava paikalla silloin tai lapset huostaanotetaan. Uskon, että suurinosa muistakin perheistä olisi kävellyt vaikka käsillään sinne sossuun. MIKÄÄN muu asia ei ole tärkeämpi kuin se, että pääsee sinne sossuun silloin kun on pyydetty, mä en ainakaan keksi yhtään ainoata syytä minkä takia en paikalle pääsisi menemään.

Tietty jos ap on juovuksissa, niin ei ehkä kehtaa mennä tms syy

Näin se valitettavasti on. Aina kun niitä ennaltaehkäiseviä toimia ei ole. Ja valitettavasti siitä lähdetään, että jokainen perhe on mahdollinen sosiaalitapaus. Ja minä kun näitä nään työssäni.

Anna esimerkki. Mitä on tällainen "pieni tuki", jota ei pystytä tarjoamaan vaan mieluummin huostaanotetaan? Huostaanotto on niin järjettömän kallista, että ennemmin ostetaan tukipalvelut yksityiseltä tuottajalta, jos ei kunnalla ole omana palveluna tarvittavaa palvelua.

Huostaanotto ja sijoittaminen ylipäätään ovat kunnille niin kalliita, että ei niitä huvikseen tehdä. Ennemmin kamppaillaan sen kanssa, että sijoituksia ei tehdä, vaikka olisi tarvetta, mutta kun rahaa ei ole. Siksi nämä väitteet ovat naurettavia. Vai mikä kunta Suomessa on niin rikas että sijoituksia/huostaanottoja tehdään muuten vaan?

Anna esimerkki. Mitä on tällainen "pieni tuki", jota ei pystytä tarjoamaan vaan mieluummin huostaanotetaan? Huostaanotto on niin järjettömän kallista, että ennemmin ostetaan tukipalvelut yksityiseltä tuottajalta, jos ei kunnalla ole omana palveluna tarvittavaa palvelua.

Huostaanotto ja sijoittaminen ylipäätään ovat kunnille niin kalliita, että ei niitä huvikseen tehdä. Ennemmin kamppaillaan sen kanssa, että sijoituksia ei tehdä, vaikka olisi tarvetta, mutta kun rahaa ei ole. Siksi nämä väitteet ovat naurettavia. Vai mikä kunta Suomessa on niin rikas että sijoituksia/huostaanottoja tehdään muuten vaan?

Esimerkiksi, äiti ja isä erosivat. Isä muutti kauas ja äiti jäi kahden lapsen kanssa. Raha tilanteen vuoksi äiti asui yksiössä. Lapsilla iso ikäero joka aiheutti vanhemman lapsen oirehtimisen. Perhettä koitettiin monin tavoin auttaa mutta lopulta tehtiin yhdessä päätös, että vanhempi lapsi otetaan huostaan, jotta tilanne korjaantuisi. Tilanne vain se, että vanhempi lapsi oli 16 vuotias ja omaa rauhaa ei yksiössä ollut ja nuorempi 5 vuotias. Tuossa olen itse ollut mukana ajamassa tuota asiaa.
Tosin tukitoimia kunnalla oli mutta tähän tarvittiin vain se, että vanhempi lapsi saa omaa rauhaa myös.
Äiti sairastuu eikä ole sitä piiriä joka tulisi auttamaan. Silloin tehdään kiireellinen huostaanotto, jotta äiti saisi hoitaa itsensä. Ja myös otan esimerkin itsestäni. Kun sairastuin basedowin tautiin ja jos minulla ei olisi tukiverkostoa ollut jotka hoitivat niin minut kuin lapsetkin, olisi heidät sijoitettu muualle, mikä kuuluu tehdä sellaisessa tilanteessa. Nämä asiat ovat ihan itsestään selviä toimia ja myös ennaltaehkäisevät isompia. Mitä varhaisemmassa vaiheessa puututaan sen paremmin vältytään Esikan tapaisilta tapauksilta. Lastensuojelu ei ole mikään kirosana vaikka tulisikin huostaanotto.
Järjestöt antavat tällähetkellä laajempaa lastensuojeluapua mitä yksityiset tahot. Yksityisillä on paljon lastensuojelulaitoksia. Kaikilla paikkakunnilla ei ole välttämättä mahdollisuuksia tuohonkaan. Kaikki tapaukset ovat tapauskohtaisia ja ne myös käsitellään niin.

No jopas on tuo että lasten suuri ikä ero aiheuttaa oirehtimisen. Minä tiedän yksinhuoltajaperheen, joka asui usean makuuhuoneen asunnossa. Lapsilla oli parin kolmen vuoden ikäero. 14-vuotias oirehti ja otettiin huostaan.

Esimerkiksi, äiti ja isä erosivat. Isä muutti kauas ja äiti jäi kahden lapsen kanssa. Raha tilanteen vuoksi äiti asui yksiössä. Lapsilla iso ikäero joka aiheutti vanhemman lapsen oirehtimisen. Perhettä koitettiin monin tavoin auttaa mutta lopulta tehtiin yhdessä päätös, että vanhempi lapsi otetaan huostaan, jotta tilanne korjaantuisi. Tilanne vain se, että vanhempi lapsi oli 16 vuotias ja omaa rauhaa ei yksiössä ollut ja nuorempi 5 vuotias. Tuossa olen itse ollut mukana ajamassa tuota asiaa.

Miksi kunta ei tukenut isomman asunnon hankkimista? Meillä ainakin toimitaan ensisijaisesti niin, annetaan puoltolausunto vuokranantajille ja tuetaan tarvittaessa vuokranmaksussa toimeentulotuen kautta. Huostaanotto ja sijaishuolto maksaa vuorokaudessa sen yhden kuukauden vuokratuen verran!

Yhteistyössä