HUONELÄMPÖTILA? Paljonko..

• Viestiketjun aloittaja "kotikissa"
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Meillä on +23 tai +24. Kaukolämpö, voidaan itse vaikuttaa. Nykyinen asunto on niiin ihana kun on koneellinen ilmanvaihto joka toimii oikein. Ei vedä mutta ei silti oo olo että happi loppuu. Eli ei tarvii tuulettaa saadakseen raitista ilmaa kuten vanhemmissa taloissa.

noh.
Meillä on +23 tai +24. Kaukolämpö, voidaan itse vaikuttaa. Nykyinen asunto on niiin ihana kun on koneellinen ilmanvaihto joka toimii oikein. Ei vedä mutta ei silti oo olo että happi loppuu. Eli ei tarvii tuulettaa saadakseen raitista ilmaa kuten vanhemmissa taloissa.
No minä asun -40 luvussa ja huoneilma on ihanan raikas kun ikkunoista fuskaa vähän. :) Ei silti vedä edes pahasti.

meil näin
Nyt on varmaan 22, mutta yleensä 20 - 21. Suora sähkö, ilmalämpöpumppu, varaava takka, lattialämmitys osassa huoneita (makuuhuoneet, eteinen ja kylpyhuonetilat sekä kodinhoitohuone. Voin säätää meillä huonekohtaisesti lämmöt haluamaani lämpötilaan; tietysti toi takka se vapauttelee lämpöä omassa tahdissaan ettei se ihan sekunnillensa mua tottele :D

sopivan viileää
OKT joka lämpiää suorasähköllä. Ilmalämpöpumpulla saa kivasti pienennettyä lämmityskustannuksia. 19-20 astetta huonelämpötila, vanhempien makuuhuoneessa 17-18. Tykätään nukkua viileessä. Ollaan niin totuttu pienempiin sisälämpötiloihin että olo on tukala jos vaikka kyläpaikassa sisällä 23 astetta. Huh, kuka viihtyy jopa 24 asteessa?

Onneksi on niin kompakti pieni talo ja fiksu tuo kattolämmitys, että sähkölaskut on tosi kohtuulliset siihen nähden että suorasähköllä lämpiää. Tosin leutoina talvina ei tartte kattolämmitystä vältämättä ollenkaan, pummpu riittää.

"kotikissa"
Meillä puulämmitteinen talo.
Tänä ammuna oli sisälämpötila yleisissä tiloissa 17 astetta kun heräiltiin. Puuhellaan ja takkaan kun tulia tuikkailin niin alkoi lempeä lämpö levitä tupaan :)
Makkarissa ilmalämpöpumppu.
Kosteissa tiloissa lattialämmitys.
Sisälämpötila talvisaikaan vaihtelevasti 17 asteesta ylöspäin. Jos oikeen intoutuu pirttiä lämmittämään niin saahan tuon lämmön nousemaan vaik kuin korkeelle.Minusta riiittää kun pitää sen tuossa 20-21 asteen hujakoissa. Kun lämpötila kohoaa yli 22 asteen riisuutuvat lapsemme pikkarisilleen, kun on kuulemma kuuma :D
Ei tarvi meilläkään tuuletella, tuulettuu vanha talo ihan mukavasti itsekseen. Villasukissa talvisin kuljemme.Äiti ainakin! Lapset näyttää tarkenevan paljasvarpain läpivuoden, näimmä!
Ei korvatulehdus, eikä muitakaan tulehduskierteitä lapsillamme( Ei nyt lämmitykseen varsinaisesti liittynyt :) )

viileässä mieluiten
17-18 näin talvisaikaan. Itse lämmitetään omaa taloa ja 19 astetta on aivan ehdoton maksimi. Sen yli kun menee niin en enää oikein nauti olosta, on liian kuuma ja pitää tuulettaa. Makkarissa aivan ehdottomasti 17 astetta tai ei uni tule tai nään painajaisia jos on kuumempi. Säästyypä sähköä kun viihtyy kylmässä.

Päivällä nousee rahdun yli kahteenkymppiin, yöllä laskee jopa alle viiteentoista -siis kun on kunnon pakkasia, nyt on pysytellyt seitsemässätoista.

Takka, pönttis ja pari sähköpatteria. Patterit käytössä vain yöllä ja kovemmilla pakkasilla päivälläkin.

"hmm"
19-20, suora sähkö ja takka, rivitalo. Ei oo sähköpatterit päällä ollenkaan ja takkaa käytetään vain pakkasella :) Kylppärissä on lattialämmitys päällä. Kovalla pakkasella saattaa aamulla olla vain 16 astetta...

"jiihaa"
suora sähkö ja varaava takka - tosin neliöitä 160 eli ei sillä takalla ihan koko kämppää lämmitä, mutta kovilla pakkasilla tuo kyllä olohuone, keittiö, ruokailutila,sali akselille mukavaa hehkua. sisälämpötila on 19-23 astetta. aamulla aikaiseen kun on yön aikana lattialämmitykset olleet päällä on lämpimämpää, siitä pikkuhiljaa sitten iltaakohden viilenee. tämä on ihan hyvä, koska olen kotosalla lasten kanssa. yleisissä ja pesutiloissa on lattialämmitys, makuuhuoneissa sähköpatterit. koneellinen esilämmittävä ilmanvaihto. makkareissa taitaa aika tasaiseen olla kokoajan se 19 astetta, pienten huoneessa on 21 koska ovat siellä välillä leikkimässä myös päiväsaikaan.

"yx vaan"
noin 20 asuintiloissa, rappukäytävässä tms 17-18. Sähkölämmitys.

Muistan kun asuttiin puurakenteisessa vanhassa rivitalossa niin naapuri lämmitti asuntonsa niin lämpimäksi että meidän puolella sai laittaa pattereita aina pienemmälle. Naapurissa oli sisälämpötila sellaset 28-30 kuulemma sen takia että hänellä oli pieni lapsi ( alakouluikäinen ) :D No tulipahan meille halvemmaksi, kylään ei tosin voinut naapuriin mennä kun tuntui ettei siellä saa henkeä.

rivitalossa
kaukolämpö ja pystyy itse säätämään huonekohtaisesti. Oleskelutiloissa ja lasten makuuhuoneissa n 21 astetta, kukkahuoneessa 24 astetta ja minun makuuhuoneessa 14 astetta :)

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja viileässä mieluiten;30658562:
17-18 näin talvisaikaan. Itse lämmitetään omaa taloa ja 19 astetta on aivan ehdoton maksimi. Sen yli kun menee niin en enää oikein nauti olosta, on liian kuuma ja pitää tuulettaa. Makkarissa aivan ehdottomasti 17 astetta tai ei uni tule tai nään painajaisia jos on kuumempi. Säästyypä sähköä kun viihtyy kylmässä.
Meillä samoin, paitsi makkari taitaa olla vielä vilpoisampi, noin 15-16 astetta.

"vilukissa"
Te, joilla sisälämpötila 19 astetta tai allekin sen, eikö teitä tosiaan palella? Pukeudutteko kuinka paksusti sisälläkin ollessanne?
Tekisi mieleni kysyä myös painoindexiänne :) Sillä minä olen hoikka ja palelen helposti, jos istun paikoillani. Kyllähän liikkeessä ollessa tarkenee.
Mieheni on ylipainoinen ,eikä palele juuri koskaan. Hänelle riittää sisälämpötilaksi 19 astetta, minulle ei.
23 astetta on kyllä minullekin liikaa ja energian tuhlausta.

sopivan viileää
[QUOTE="vilukissa";30658851]Te, joilla sisälämpötila 19 astetta tai allekin sen, eikö teitä tosiaan palella? Pukeudutteko kuinka paksusti sisälläkin ollessanne?
Tekisi mieleni kysyä myös painoindexiänne :) Sillä minä olen hoikka ja palelen helposti, jos istun paikoillani. Kyllähän liikkeessä ollessa tarkenee.
Mieheni on ylipainoinen ,eikä palele juuri koskaan. Hänelle riittää sisälämpötilaksi 19 astetta, minulle ei.
23 astetta on kyllä minullekin liikaa ja energian tuhlausta.[/QUOTE]

No aamulla kun sieltä 17-18 asteisesta makkarista peiton alta kömpii niin paleltaa kunnes saa vaatteet päälle...Normi kotiasuni on collegehousut, alustoppi ja joku pitkähihainen rönttöpaita. Jos puuhaan mitä tahansa muuta kuin istun aloillani, joudun riisumaan sen pitkähihaisen kun hikeä pukkaa. Kolmen pienen lapsen kanssa heiluessa ja huushollatessa tulee aina kuuma. Vauvalle puen normisti päälle sisävaatteet, mutta kaksi leikki-ikäistä sisarusta on niin kuumakalleja, että viipottavat kotona talvisaikaakin mieluiten pelkissä alushousuissa.

Villasukat laitan kyllä etenkin aamusta mielellään, meillä on kattolämmitys ja lattiatasossa on kaikkein viileintä. Minulla on heikko ääreisverenkierto, ts. sormet, varpaat ja nenänpää on aina vähän kalsat, vaikka muuten tuntuu sopivalta/liiankin lämpimältä.

Ja ihan normaalin painoindexin rajoissa :) Liekö periytyvä ominaisuus, koko äidin puolen sukuni on aika kuumaveristä. Enonikin tekee näillä nollakeleillä välillä lumityöt pelkissä boxereissa, hah :D

"..."
[QUOTE="vilukissa";30658851]Te, joilla sisälämpötila 19 astetta tai allekin sen, eikö teitä tosiaan palella? Pukeudutteko kuinka paksusti sisälläkin ollessanne?

Ei palella. Nyt mulla on päällä pitkät kalsarit, hihaton puuvillatoppi ja sen päällä ohut 3/4 hihainen puuvillainen paita. Jalassa sukat+villasukat. Ihan normivarustus tämä. Olen normaalipainoinen, miehellä on jonkin verran ylipainoa. Mies yleensä oleskelee kotona t-paidassa ja kalsareissa. Minuakin ahdistaa jos joskus on esim kylässä ollessa kamalan kuuma, saatikka että joutuu yökylään jäämään ja nukkumaan siinä yli 20-asteisessa pätsissä :D Hotelleissakin yöpyessä yleensä kiskon sen täkin sieltä pussilakanan sisästä ja nukun pelkästään sillä, kun niitä huoneita ei yleensä saa tarpeeksi viileiksi.

heh.

no täällä on 19 astetta ja olen just lievän alipainon puolella painoindeksin mukaan. yleensä on päällä t-paita ja joku hieman paksumpi pitkähihainen paita + collarit + sukat ja villasukat. toisinaan on myös pitkät kalsarit collareiden alla. en juurikaan palele, vaikka olisin paikallanikin. varpaat useimmiten palelee, silloin vetäsen toiset villasukat vielä päälle niin ei palele enää. :)

Yhteistyössä