pitääkö kertoa työnantajalle

• Viestiketjun aloittaja no pitääkö?
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Jos on esim päiväkodissa töissä ja käy vanhainkodissa keikalla?

Miksi pitää kertoa? Tai mitä se mihinkään vaikuttaa?
Tuosta tilanteensta en osaa sanoa, mutta omasta tilanteesta... Olin töissä Nokialla ja työsopimuksessa luki jotain että en saanut mennä kilpailijalle töihin kuin tietyn ajan täytyttyä, en muista oliko vuosia vai miten oli. Kuitenkin tietyillä aloilla on tuo kilpailu niin rankkaa että pelkäävät että salaisia tietoja liikkuu kilpailijalle tms.

pahimmassa tapauksessa
Ja jos oikein huono tuuri käy. Niin päiväkodin johtaja tulee katsomaan tuttavaa tai sukulaista kun olet vanhainkodissa töissä. Siinä sitten riittää selitettävää.

viera.s
Jos on esim päiväkodissa töissä ja käy vanhainkodissa keikalla?

Miksi pitää kertoa? Tai mitä se mihinkään vaikuttaa?
En keksi, miten voisi vaikuttaa mihinkään tai miten tämä voitaisiin nähdä kilpailevaksi toiminnaksi. Tähän säännökseen perustuu se, että lupaa pitää joissain tilanteissa kysyä eikä ilman sitä toiselle työnantajalle töitä tehdä:

"Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona."

Niin, että onko jonkun mielestä oikeasti työnantajaa vahingoittava kilpailuteko, jos lastenhoitaja käy välillä hoitamassa vanhuksia? Ei minusta kyllä mitenkään ja ihan iloisin mielin voisi sitä päiväkodinjohtajaa tervehtiä, jos sattuu vanhainkodilla käymään.

ap....
Oho, sattumalta kuulin tänään toisesta keskustelusta, että pitäisi ilmoittaa. Ei ollut käynyt pienimmässä mielessäkään et pitäisi ja toisaalta en olisi kyllä "pelästynyt" näin ollen vaikka esimieheni olisin siellä nähnytkin. Ei jotenkin mahdu mun käsitykseen, että se olisi jotenkin rikollista toimintaa. :D

Mutta hyvä tietää, lähetänpä pomolle sit sähköpostia niin tietää hänkin. ;) Olen jo pitkään (2v) hommaa tehnyt 2-4 pvää/kk, joten eipä ainakaan ole vaikuttanut päätoimen hoitamiseen.

piupo
Ja esim kuljetusalalla on huomioitava työaikalain lisäksi ajoaikalaki, monella alalla kilpailusäädökset ja kaikilla työsuojelumielessä levon varmistaminen.

Juurikin näin. Lisäksi esim. pääkaupunkiseudulla bussiliikenne on kilpailutettua, joten ei saa tehdä kilpailijalle töitä (ajaa keikkaa toiselle bussifirmalle), taksia saa ajaa (pitää ilmoittaa), kaupan kassan hommat ok.

keikkaa pukkaa
Alkuperäinen kirjoittaja kuulostaa eriltä;30650371:
Onko vanhustenhoito ja lastenhoito samaa alaa? :)
No on. Mun vakityö on mielenterveys- ja päihdetyötä ja keikkaa teen lastensuojelussa. Eri hommia mutta samalla ammattinimikkeellä. Sama tilanne taitaa olla sulla.

"ltm"
En keksi, miten voisi vaikuttaa mihinkään tai miten tämä voitaisiin nähdä kilpailevaksi toiminnaksi. Tähän säännökseen perustuu se, että lupaa pitää joissain tilanteissa kysyä eikä ilman sitä toiselle työnantajalle töitä tehdä:

"Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona."

Niin, että onko jonkun mielestä oikeasti työnantajaa vahingoittava kilpailuteko, jos lastenhoitaja käy välillä hoitamassa vanhuksia? Ei minusta kyllä mitenkään ja ihan iloisin mielin voisi sitä päiväkodinjohtajaa tervehtiä, jos sattuu vanhainkodilla käymään.
Siinä mielessä voi kuulua että jaksatko alkuperäistä työtäkin jos teet kahta duunia? Kun se työnantajakin vastaa lain mukaan sun hyvinvoinnista ja toisaalta haluaa sun täyden työpanoksen. Satunnaiset keikat ei varmaan haittaa.

Mutta MIKSI et voisi kysyä lupaa? Yleensä jos jopa työntekijää tai palstalaisia epäilyttää, ei ole ehkä syytä ottaa riskiä.

Visas
Lupaa ei tarvitse kysyä, se lukee perustuslaissa. Oikeus elinkeinonharjoittamiseen. Valtion virkamiehillä on laissa pykälät, jotka kieltää sivutoimet ilman lupaa. Yksityisellä sektorilla työnantajalla ei ole mitään sananvaltaa mitä teet vapaa-ajallasi paitsi kilpailevaa työtä ei saa harjoittaa.

vie ras
Ihan sitten oman siviilirohkwuden ja lainamäärien/säästöjen mukaan kukin tavallaan. Musta olisi fiksua tiedustella tätä työnantajalta. Joko saa häkeltyneen Tottakai tai kiellon perusteluineen.

ap......
En kai missään vaiheessa sanonut, ettenkö voisi asiaa esimiehelleni kertoa. Eräästä viestistänikin ehkä jopa pysty ihan riveiltä lukemaan, että laitoin hänelle jo sähköpostia. ;)

Ja joku mun jaksamisesta huolehti: Olen tehnyt jo 2v säännöllistä keikkaa ja 4v epäsäännöllistä. Kyseinen paikka asukkeineen on mulle tärkeä ja eräänlainen henkireikä. Joku tekee hybäntekeväisyyshommaa, minä käyn tekemässä hommaa johon en ole leipääntynyt ja joka antaa mulle paljon. Kuitenkin pääasiallisen valinnan tein lapsiin.

Ja joku kuitenkin ihmettelee miksi kysyin, niin siksi että ohimennen kuulin keskustelun johon en voinut ottaa osaa ja halusin oman keskusteluni. Joten kiitos osallistuneille ja asiallisille tyypeille! :)

Yhteistyössä