Kerronpa teille, mistä me pihistellään. Kertokaa te mulle!

• Viestiketjun aloittaja Tykkään pihistellä :D
  • Ensimmäinen viesti
Spencer Hastings
Alkuperäinen kirjoittaja Tykkään pihistellä :D;30612855:
Mitenkä te, jotka ostatte myytte vaatetta ja muutakin kirpparilla, pääsettekö omillenne? Kun monestihan kirppispöydän vuokraaminen maksaa? Vai onko olemassa jotakin ilmaispaikkoja?
Mä käyn aina myymässä jonkun toisen kanssa, eli pöytävuokra on 15e. Yleensä pyydän vaatteista saman minkä olen itse maksanut, eli about 1-3e, mutta joistain paremmista jotka oon itse löytäny naurettavalla hinnalla, saan sitten enemmän joka kattaa sen pöytävuokran ja saa vähän voittoakin. Pääasia siinä kuitenkin on mulle se kierrätys ja tavaroista eroon pääseminen.

Nohh
Pihistelen pyöräilemällä työmatkat, ostamalla vaatteita vain harvoin. Kasvohoidoissa, ripsenpidennyksissä tms. en käy. Sähkölaitteet ovat kiinni virtanapillisesSa jatkojohdossa, autoa en omista, viljelen itse pienimuotoisesti tomaatteja, yrttejä yms. Syksyllä sienestetään... Kampaajalla käyn vain pari krt vuodessa.

En todellakaan pihistele sisustuksessa, ruoassa, ravintolaillallisissa tai matkustelussa. Ne ovat ihania elämän nautintoja.

"Niinniin"
Ostan edullisia merkkejä esim. rahka ja kaikki muukin. Nuorimmaiseni ei koskaan vedä vessaa, joten ennen kuin vedän, käyn itsekin pissalla. Pissaan usein ulkona puskan juurella, asutaan maalla. Kalastan ja marjastan ja sienestän. Ulkovaloja ei pidetä. Sisälläkin valot vain siinä huoneessa missä ollaan. Tykätään, kun ei valot loista liikaa. Kengät, vaatteet käytetään aika lippuun, samoin lakanat. Riokaa ei heitetä pois käytännössä ikinä. Käytän irtoteetä.

• Tykkää
Reactions: millionnea
"viiden äiti"
Meillä kirpparipöytää viikko maksaa n. 30e. Olen saanut kirpparilta - puhtaana - 300-500e rahaa. Jos olisin säästänyt tavarat tai laittanut ne roskiin, en olisi saanut niitä rahoja ollenkaan.

Meidän perheessä muuten säästetään rahaa, kun leikkaan itse viiden miespuolisen hiukset. En hirveesti tykkää leikata hiuksia, mutta kun kukaan miespuolisista ei halua mennä parturiin ja minulla on kone ja taito, olen leikannut miesväen hiukset. Olen "hieman hymyillen" sanonut, että ne rahat laitetaan naisväen kampaamokäynteihin...

"kikka"
- Käyn kirjastossa enkä osta kirjoja kuin joskus kirpparilta.
- Ostan paljon vaatteita ym. käytettynä ja myyn eteenpäin.
- Lasten ulkovaatteet ostan alesta ja ne kiertää kaikki kolme lasta
- Ostan kaupan omia merkkejä jotka on edullisempia kuin muut
- Ostan niitä ruokia missä on -30% lappu
- Leikkaan lasten ja miehen hiukset

• Tykkää
Reactions: millionnea
Käyn kirjastossa pääasiassa ja ostan harvoin kirjoja.
Ostetaan laputettuja elintarvikkeita ja halpismerkkejä tuotteissa joissa ollaan havaittu ettei oo eroa niihin "oikeisiin" merkkeihin.
Etenkin lapselle ostan pääasiassa käytettynä vaatteet jne ja jos uutena niin alesta.
Itelleni ostan vain tarpeeseen vaatetta. Leikkaan pojan ja ukon hiukset, itseltäni otsatukan.
En käy kauneushoidoissa tms paikoissa.
En shoppaile vain siksi että haluan. Ostan tarpeeseen ja vertailen hintoja.
Ei pihistellä minkään periaatteen vuoksi, ollaan vaan huomattu että säästää voi ja monessa kohtaa elää silleen.

Tykkään pihistellä :D
Mä aion myös alkaa pyöräillä työmatkat (10 km/suunta), kunhan lumi sulaa ja sää on plussan puolella. Sitten onkin kiva, kun saa matkakortille 20 euroa kuussa työsuhde-etuna, ja voi vaan jemmata ne kortille vaikkapa talvea ja vapaa-ajan liikkumista varten. Eli ei mene matkoihin ollenkaan rahaa :D

vaikka ostankin halvempaa merkkiä ruuasta niin pyrin kuitenkin ostamaan suomalaista. jos sitä ei ole tarjolla niin sit otan vain halvimman.
vaatteet laitetaan pesuun kun ovat likaisia. eli samaa vaatetta voi käyttää usemmman päivän (alusvaatteet eri), työvaatteet ovat erikseen.

5373478
- Ostan vaatteita käytettynä, sillon kun löytyy, tai haen ilmaiseksi Roskalava-ryhmien kautta. Roskalavan kautta löytää tosi hyviä vaatteita, lapsille leluja, yms!
- Teen itse leipää aika usein
- Myyn vanhoja tavaroita ja vaatteita paikkakunnan nettikirppiksillä (säästää kirppispöydän hinnan!!)
- Lopetin meikkivoiteen ihon kunnon takia, mutta samalla säästyy rahaakin, käytän vain kulmakynää ja ripsiväriä ja puuteria
- Shampoot yms halpiksena, mutta luen INCI listat niin löydän hyviä
- Käytetään Lidlin pyykkiainetta, halpaa ja hyvää
- Kesällä, keväällä, syksyllä liikun paljon pyörällä
- Värjään hiukset itse kotona, maksan vain hiusvärin hinnan, eli n. 10e.. Kampaajalla värjäys olisi halvimmillaankin 50-60e!
- Kampaajalla käyn harvoin
- Mies korjaa itse meidän autot, kun on ammatiltaan autonasentaja, ja hän saa myös työpaikallaan työajan jälkeen käyttää hallia ja välineitä meidän autojen laittamiseen, ilmaiseksi
- Leikkaan lapsilta hiukset itse
- Katsotaan leffat netistä.. Ei tarvi ostaa dvd:llä

miettinyt
Mä olen pihi myös, mutta välillä miettii et samalla tekee hallaa maan/maailman taloudelle. Kun kauppa ei käy, ei ole varaa maksaa palkkoja, joka aiheuttaa työttömyyttä, ikävä oravanpyörä. Maailman pitäisi panostaa enemmän järkevähintaisiin ja luonto/ympäristöystävällisiin tuotteisiin, niistä raskisi maksaakin.

Spencer Hastings
Mä olen pihi myös, mutta välillä miettii et samalla tekee hallaa maan/maailman taloudelle. Kun kauppa ei käy, ei ole varaa maksaa palkkoja, joka aiheuttaa työttömyyttä, ikävä oravanpyörä. Maailman pitäisi panostaa enemmän järkevähintaisiin ja luonto/ympäristöystävällisiin tuotteisiin, niistä raskisi maksaakin.
On tämäkin totta.

Toisaalta meidän "pihistely" ei ehkä kuitenkaan säästä rahaa, vaan pihistellään ekologisessa mielessä. Koska taas toisaalta ne rahat mitä säästyy kun hankin perusvaatteet kirpparilta, meneekin sitten helposti siihen että hankitaan molemmille vaikka laadukkaammat kengät. Ja ne mitä säästyy esim. lihansyönnin rahallisista kustannuksista, niin pistetään juustotiskillä ja viinihyllyllä kiertoon. Enemmän se on muuttunut niin, että hankitaan nihkeesti, mutta sitten kun hankitaan niin katsotaan tarkkaan ja otetaan kerralla laatua. Vaikka ollaan lamassa, niin en ala kuluttamaan siksi että suurella marketilla ois työpaikkoja. Ostan mielummin pieneltä yrittäjältä tai käsityöläiseltä ja ajattelen hänen puljuaan ja palkkaansa, sekä tietty sitä että itse saa oletettavasti laatua.

Tänään Helsingin Suvilahdessa Kattilahallin kirpputori! Siellä tekee löytöjä, sinne kello 12 tonkimaan!

"..."
Mie pihistelen näin:
- lihat vain -30% tai tarjouksesta
- leipä useimmiten -30% ja pistän pakkaseen
- vaipat tarjouksesta tai halvinta merkkiä
- lastenvaatteita ostan paljon käytettynä ja myyn mahdollisimman paljon eteenpäin
- sähkölaitteet virtakytkimellisessä jatkojohdossa, näitä sammuttelen aina kun tuntuu järkevältä (esim. telkkari+dvd aina pois kun lapset ovat isällään)
- aiemmin kävin itse pesulla vain kuntosalilla, nykyisinkään en kotona käy joka päivä suihkussa
- ostan vain sellaista ruokaa, jota meillä todellakin syödään (olkoon hinta sitten vähän kalliimpi, mutta roskiin heitetty on kaikkein kalleinta)
- kirjat ostan alesta, lehtitilaukset lopettelin kesällä, kun ei ole aikaa lukea
- leluja ostan käytettynä ja myyn eteenpäin
- omat vaatteet ostan alesta (ei ole aikaa tonkia kirppareilta) ja jonkun verran myyn eteenpäinkin
- kirpparipaikka silloin tällöin (mutta netissä kiertää paremmin ainakin lastenvaatteet)
- huonekalut ostan käytettynä, nyt jahtaan sellaista puhelintakin, minkä uskaltais ostaa käytettynä
- en tiskaa joka päivä
- en laita lämmintä ruokaa joka päivä, joskus syödään HALPAA muiden äitien tekemää ja joskus syödään edellisen päivän ruokaa
- ylipäiväyksen maidosta pyrin leipomaan jotain
- hiuspehkoni käytän ammattikoululla (ovat rohkeampia värjääjiä ja leikkaajia, kuin valmistuneet)
- en käy kauneushoitoloissa eli ei ole ripsienpidennyksiä tai muutakaan jatketta missään (sh:n käsihoito on kynsileikkurit)
- auto on, mutta just vaihdoin vähempiruokaiseen
- joka kuukausi säästän edes jonkinlaisen summan sivuun, jolla voidaan vaikka matkustaa

Pääasiassa pihistelen sen vuoksi, että voisin opettaa lapsilleni ekologisempaa elämäntapaa eli ei turhaa vedenkäyttöä tai sähkönkulutusta, kierrätän tölkit, paperit, pullot ja pahvit. Miun kaksivuotiaskin tietää jo mitä tarkoittaa, kun äiti kysyy käytätkö tätä vielä, saako tän myydä pois :)

mietin
On tämäkin totta.

Toisaalta meidän "pihistely" ei ehkä kuitenkaan säästä rahaa, vaan pihistellään ekologisessa mielessä. Koska taas toisaalta ne rahat mitä säästyy kun hankin perusvaatteet kirpparilta, meneekin sitten helposti siihen että hankitaan molemmille vaikka laadukkaammat kengät. Ja ne mitä säästyy esim. lihansyönnin rahallisista kustannuksista, niin pistetään juustotiskillä ja viinihyllyllä kiertoon. Enemmän se on muuttunut niin, että hankitaan nihkeesti, mutta sitten kun hankitaan niin katsotaan tarkkaan ja otetaan kerralla laatua. Vaikka ollaan lamassa, niin en ala kuluttamaan siksi että suurella marketilla ois työpaikkoja. Ostan mielummin pieneltä yrittäjältä tai käsityöläiseltä ja ajattelen hänen puljuaan ja palkkaansa, sekä tietty sitä että itse saa oletettavasti laatua.

Tänään Helsingin Suvilahdessa Kattilahallin kirpputori! Siellä tekee löytöjä, sinne kello 12 tonkimaan!
Niin. Mullakin ois rahaa ostaa vaikka mitä, mutta en halua koska se ei ole järkevää ekologisesti. Tulen toimeen näilläkin. Olen säästeliäis sähkönkulutuksessakin, ja otan sen takaisin suihkussa käymisessä. Rakastan kuumia suihkuja jotka kestävät jopa kymmenisen minuuttia. Vesikin täytyy juosta kokoajan koska kylppäri on kesää lukuunottamatta aika viileä. Monesta asiasta, esim. lihasta, haluaisin luopua ekologisista syistä, mutten oikein osaa. Elämä on valintoja täynnä...

"ahma"
- Kirpparit ovat pääsääntöinen vaatehankintapaikka
- ja alennusmyynnit
- kengät ja alusvaatteet varsinkin alesta
- jos on joku hyvä, tarvittu tuote (esim paita tai kengät) -50%, ostan samalla kaksi.

- Punaisten lappujen elintarvikkeet, ei kauhean paljon eineksiä/puolivalmiita (joskus, esim wokkivihannekset).
- Toisinaan käytän soijaa/herneitä lihan tilalla
- ostelen myös pakkaseen kaikkea halpaa pahan päivän varalle
- Lidli <3
- halpoja kausittaisia aineita, esim. porkkana on halpaa ympäri vuoden ja se sopii välipalaksi vaikka omenan kanssa.

- Hiuksissani on helppo malli eli en joudu käymään kampaajalla, ainoastaan halutessani.
- hoito+muotoilutuotteet marketista
- samoin hygieniatuotteet, myös halvat merkit käy, varsinkin hajusteettomat.
- luontaistuotteet ja vitamiinit tilaan Iherbistä, muutama tilaus vuodessa. Paljon halvempaa kuin Suomessa.

- Harrastukseni ovat ilmaisia tai puoli-ilmaisia
- en juurikaan muuttele sisustusta
- en autoile (ei ole varaa pitää), suosin julkisia.

"ahma"
[QUOTE="ahma";30614573]- Kirpparit ovat pääsääntöinen vaatehankintapaikka
- ja alennusmyynnit
- kengät ja alusvaatteet varsinkin alesta
- jos on joku hyvä, tarvittu tuote (esim paita tai kengät) -50%, ostan samalla kaksi.

- Punaisten lappujen elintarvikkeet, ei kauhean paljon eineksiä/puolivalmiita (joskus, esim wokkivihannekset).
- Toisinaan käytän soijaa/herneitä lihan tilalla
- ostelen myös pakkaseen kaikkea halpaa pahan päivän varalle
- Lidli <3
- halpoja kausittaisia aineita, esim. porkkana on halpaa ympäri vuoden ja se sopii välipalaksi vaikka omenan kanssa.

- Hiuksissani on helppo malli eli en joudu käymään kampaajalla, ainoastaan halutessani.
- hoito+muotoilutuotteet marketista
- samoin hygieniatuotteet, myös halvat merkit käy, varsinkin hajusteettomat.
- luontaistuotteet ja vitamiinit tilaan Iherbistä, muutama tilaus vuodessa. Paljon halvempaa kuin Suomessa.

- Harrastukseni ovat ilmaisia tai puoli-ilmaisia
- en juurikaan muuttele sisustusta
- en autoile (ei ole varaa pitää), suosin julkisia.[/QUOTE]

Ai niin ja vapaapäivinä joutaa kulkemaan hieman likaisenakin ja vaikka pipo päässä :D eli en käy joka päivä suihkussa jos ei ole pakko. Myöskin käytän kotona kotivaatteita.

Pyrin välttämään turhaa pyykäämistä, pesin ennen tunnollisesti monta konetta viikossa mutta ymmärsin tekeväni turhaa työtä. Kyllä valkeat voi laittaa vaaleiden, jopa kirkkaiden joukkoon ja tummanpunaiset mustien ja sinisten joukkoon.

Yhteistyössä