pelottaa!! olen varma että minulla on aivokasvain enkä pääse magneettikuviin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistunut"

Vieras
yksityiseen ei ole varaa, terveyskeskuslääkäri määräsi vain fysioterapiaa niskajumiin ja käski olla stressaamatta..

vasen puoleni on heikko ja menee välillä tunnottomaksi, kärsin etenkin iltaisin kovista säryistä vasemman silmän kohdalla, välllä puhe takeltelee sanat häviää päästä ym. lisäksi nyt on alkanut sellaista, että huonekalut näyttävät olevan vinossa.esim. tiskipöytä.. tosin kun seinällä olevia tauluja katsoo niin ne ovat suorassa. en ymmärrä, miten on mahdollista ettei lääkäri suostunut kuvauttamaan päätäni?!! :O minulla on kolme pientä lasta & ajan paljon autolla, mitä jos minulta lähtee joku pv taju ratissa? tai kun olen lasten kanssa yksin kotona? :(

Käy yksit neurologilla, se maksaan n. 90€. Se voi lähettää sut julkiselle puolelle magneettiin jos katsoo aiheelliseksi. Ja ymmärtää kyllä ettei sulla oo siihen yksit varaa.

Yksityinen, ei edes erikoislääkäri, ole lopulta niin kallis mitä täälläkin valitellaan. Tietysti jos sossu korvaa lääkärikäynnit niin onhan se silloin.. Mutta yleensä kun katsoo mukavan lääkäriaseman niin alle 50e pärjää ekalla käynnillä KELAn peruskorvauksen kanssa. :) Yks.puolelta voidaan sitten tehdä lähete kunnalliselle jatkotutkimuksiin jos aihetta on, tällöin ei tule lisäkuluja. Mm.verikokeet ovat usein parin kympin pintaa yksityisellä. Toki on niitä kalliitakin paikkoja mutta se onkin jo oma valinta sitten.

Suosittelen ottamaan yleisesti jonkin kohtuuhintaisen terveysvakuutuksen (naisilla yleensä hiukan kalliimpi gynekulujen vuoksi) kaikkia, jotka siihen pystyy. Satku tai pari vuodessa siitä, että tarvittaessa voit mennä yksityiselle ja vakuutusyhtiö korvaa kela-korvauksen jälkeiset lääkekulut ei ole paljon jos sairastuu.

Kyllä jo tollasilla oireilla ois hyvä saada kaikkien mielenterveyden turvaamiseksi se lähete. Mut kai ne sniiduilee, koska se on niin kallista. Siskolla magneettikuvattiin pää kun se kaatu pahasti ja julkisellakin halvin maksoi silti 200e omaa rahaa.

Mutta myös tosi paha niskajumi, jännitysniska aiheuttaa näköhäiriöitä ja puutuilua ja muuta vaarallisen tuntuisia oireita. Sekä migreeni. Että käytä ihmeessä ainakin ne fyssarikerrat mitä sait ja yritä hoitaa sitä niskajumina. Mutta samalla kyl kinua sitä magneettikuvaa jos ei mitenkään auta mihinkään.

Oman mielen takia varmaan kannattaa sitä lähetettä itkeä, mutta ennen sitä asia ei huolehtimalla parane. Itsellä puutuu kädet, pyörii huone ja päähän vihloo jne ja on ihan selkeästi niskoista peräisin vaan. Kerran konttasin ja oksensin kun en päässyt ylös sängystä. Imetys sen teettää, huono sänky ja stressi. Sulla tuo runsas autoilu jo jännittää niskoja varmasti - saati kolme lasta ja niiden kanniskelu! Ei tietenkään kannata ottaa kantaa netissä amatöörinä vahvasti, mutta liika huolehtiminen pahentaa oloasi ihan varmasti :)

Jos aihe kiinnostaa ja osaat englantia, suosittelen katselemaan täältä oppivideoita http://www.neuroexam.com/

... ja oireesi viittaisivat aivoverenkiertohäiriöihin, joka voi olla lähtöisin myös niska-hartiaseudusta. Mikäli tunnet jonkun jolla on Omronin TENS-laite (maksaa n. 100 euroa), voisit kokeilla sillä hieroa itseäsi (tai sitten menet ja etsit ihmisen joka osaa hieroa oikein).

Julkisella ei monessakaan paikkaa saa suoraan magneettikuvaa. Ainakin meillä sen saaminen vaatii ensin lähetteen yliopistosairaalaan, missä erikoislääkäri katsoo lähetteen, päättää kutsutaanko vastaanotolle ja sitten laittaa magneettikonoon jos katsoo aiheelliseksi. Eli aikaa siihen joka tapauksessa menee.

Kannatan tota että menet kiltisti yksityiselle neurologille ja pyydät sieltä sen lähetteen julkiselle jos hän katsoo sen aiheelliseksi. Ja tottakai menet sinne fysioterapiaan. Terapeutti osaa arvioida paremmin kuinka jumissa sun niskat on ja mitä hoitoa tarvit. Sieltä voi saada ton TENS laittenkin lainaan. Mullekin tuli tuota kasvohen puutumista ja päänsärkyä niskajumista. Kun kävin säännöllisesti jumpassa ja syvävenyttelyssä sin tilanteen sen verran hallintaan ettei ole niin pahoja oireita enää.

Tuo että kaikki on vinossa kuulostaa hurjalta, mutta muuten voisi olla stressin ja niska jumin yhdistelmän aiheuttamaa! Voi tehdä pahojakin oireita
. Autoilet ilmeisesti paljon, kannat pikkulapsi a, näpytät puhelinta? ( älykännykät ovat suuri niska jumien aiheuttaja)

Yksityinen, ei edes erikoislääkäri, ole lopulta niin kallis mitä täälläkin valitellaan. Tietysti jos sossu korvaa lääkärikäynnit niin onhan se silloin.. Mutta yleensä kun katsoo mukavan lääkäriaseman niin alle 50e pärjää ekalla käynnillä KELAn peruskorvauksen kanssa. :) Yks.puolelta voidaan sitten tehdä lähete kunnalliselle jatkotutkimuksiin jos aihetta on, tällöin ei tule lisäkuluja. Mm.verikokeet ovat usein parin kympin pintaa yksityisellä. Toki on niitä kalliitakin paikkoja mutta se onkin jo oma valinta sitten.

Suosittelen ottamaan yleisesti jonkin kohtuuhintaisen terveysvakuutuksen (naisilla yleensä hiukan kalliimpi gynekulujen vuoksi) kaikkia, jotka siihen pystyy. Satku tai pari vuodessa siitä, että tarvittaessa voit mennä yksityiselle ja vakuutusyhtiö korvaa kela-korvauksen jälkeiset lääkekulut ei ole paljon jos sairastuu.

20 minuutin aika yksityisellä on sellaiset 85-00 euroa. Siihen EI kuulu mitään tutkimuksia vaan se vaan kyselee sinulta kaikenlaista. Yksityinen EI lähetä sinua julkiselle puolelle kuvauksiin. Eikä sillä ole siihen edes oikeutta. Se voi pyytää lähetettä erikoislääkärille mutta siihen ei tarvitse suostua julkisen puolen.

Magneettikuvaus maksaa tuhansia euroja joka otos. Siihen EI pääse vaikka miten itse haluaisi. Eikä pidäkkään. Yhteiskunnanko se pitäisi maksaa että jokainen luulotautinen maksattaan tuhansien eurojen arvoisen kuvauksen julkisella puolella?

Vaikka yksityislääkäri laittaa lähetteen julkiselle puolelle niin se ei kyllä tarkoita että pääset niihin tutkimuksiin.Lähetteen kanssa pääset polille jossa sitten tehdään päätös pääsetkö ko tutkimukseen.Itse sain ykstyiseltä lähetteen ohutneulanäytteeseen kilpirauhasesta,epäili syöpää.Olsiin joutunut tk-lääkäriin joka olisi tutkinut uudestaan ja siitä ehkä näytteeseen.No ihan yksityisesti sitten sen otatin hinnasta huolimatta.Jatkohoidot toki sain sitten julkisella puolella.

Kyllä jo tollasilla oireilla ois hyvä saada kaikkien mielenterveyden turvaamiseksi se lähete. Mut kai ne sniiduilee, koska se on niin kallista. Siskolla magneettikuvattiin pää kun se kaatu pahasti ja julkisellakin halvin maksoi silti 200e omaa rahaa.

Mutta myös tosi paha niskajumi, jännitysniska aiheuttaa näköhäiriöitä ja puutuilua ja muuta vaarallisen tuntuisia oireita. Sekä migreeni. Että käytä ihmeessä ainakin ne fyssarikerrat mitä sait ja yritä hoitaa sitä niskajumina. Mutta samalla kyl kinua sitä magneettikuvaa jos ei mitenkään auta mihinkään.

Siis miten maksoi niin paljon? Siskoni oli jokunen aika sitten huimaus ym syiden takia työterveyslääkärin lähetteellä aluesairaalassa.Ensin piti olla vain käynti polilla mutta joutuikin jäämään yöksi.Siellä tehtiin jo perusröntgen ja joku pienempi päänkuvaus.Laskuksi tuli 2 hoitopäivää eli vajaa 80€.Nyt viime viikolla kävi laajemmassa magneettikuvassa jossa oli pömpelin sisällä yli puoli tuntia ja ruiskutettiin suoneen varjoainetta.Kuvauksen hinta poliklinikkamaksu himpun yli 30€.

Käy ensin siellä fysioterapeutilla. Jos oireet jatkuvat tai pahenevat, niin mene uudestaan lääkärille.

Minä pääsin pään magneettikuvaan julkisella puolella pari kuukautta sitten. Mulla oli käynti sairaalan polilla erikoislääkärillä. Hän halusi laittaa magneettikuvaan, vaikka itse ihmettelin, että minkä takia. Mitään kuvsta ei löytynyt, mutta onpahan nyt varmistettu.

[QUOTE="Aijaa";30612865]Siis miten maksoi niin paljon? Siskoni oli jokunen aika sitten huimaus ym syiden takia työterveyslääkärin lähetteellä aluesairaalassa.Ensin piti olla vain käynti polilla mutta joutuikin jäämään yöksi.Siellä tehtiin jo perusröntgen ja joku pienempi päänkuvaus.Laskuksi tuli 2 hoitopäivää eli vajaa 80€.Nyt viime viikolla kävi laajemmassa magneettikuvassa jossa oli pömpelin sisällä yli puoli tuntia ja ruiskutettiin suoneen varjoainetta.Kuvauksen hinta poliklinikkamaksu himpun yli 30€.[/QUOTE]

No mä ihmettelin ihan samaa. Kai siksi, kun lääkäri ei nähnyt sitä tarpeelliseksi ja kuittasi koko episodin lievällä aivotärähdyksellä, mut sisko halus varmistuksen ku sillä oli tosi omituiset fiilikset ja se tapahtuma oli aika raju. Mun mielestä kävii kyl ihan julkisella kaikki asiansa hoitamassa. Katselin vielä sitä lappua, mihin lääkäri oli kirjoittanut eri paikkoja Helsingissä ja niiden hintoja. Halvin siinä oli vissiin tarkkaan 189e.

No mä ihmettelin ihan samaa. Kai siksi, kun lääkäri ei nähnyt sitä tarpeelliseksi ja kuittasi koko episodin lievällä aivotärähdyksellä, mut sisko halus varmistuksen ku sillä oli tosi omituiset fiilikset ja se tapahtuma oli aika raju. Mun mielestä kävii kyl ihan julkisella kaikki asiansa hoitamassa. Katselin vielä sitä lappua, mihin lääkäri oli kirjoittanut eri paikkoja Helsingissä ja niiden hintoja. Halvin siinä oli vissiin tarkkaan 189e.

Ton on kyllä pakko olla yksityisellä ollut kuvaus.Jos siis lääkäri ei katsonut sitä tarpeelliseksi.No toivottavasti ei ollut mitään.Oman siskoni kohdalla löytyi aivoista poikkeamaa.Taas uusi aika polille neurologille.Ei kuitenkaan mikään kasvain onneksi ole.

20 minuutin aika yksityisellä on sellaiset 85-00 euroa. Siihen EI kuulu mitään tutkimuksia vaan se vaan kyselee sinulta kaikenlaista. Yksityinen EI lähetä sinua julkiselle puolelle kuvauksiin. Eikä sillä ole siihen edes oikeutta. Se voi pyytää lähetettä erikoislääkärille mutta siihen ei tarvitse suostua julkisen puolen.

Magneettikuvaus maksaa tuhansia euroja joka otos. Siihen EI pääse vaikka miten itse haluaisi. Eikä pidäkkään. Yhteiskunnanko se pitäisi maksaa että jokainen luulotautinen maksattaan tuhansien eurojen arvoisen kuvauksen julkisella puolella?

Kyllä vaan yksityinen voi lähettää kunnalliseen jonoon. Ja lähettääkin jos tutkimukset ovat tarpeen. Ainakin oma lapseni on päässyt yksityiseltä lähetteellä allergiasairaalaan astmatutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja älähiujaa;30612895:
Kyllä vaan yksityinen voi lähettää kunnalliseen jonoon. Ja lähettääkin jos tutkimukset ovat tarpeen. Ainakin oma lapseni on päässyt yksityiseltä lähetteellä allergiasairaalaan astmatutkimuksiin.

Voi lähettää mutta siellä polilla tehdään kuitenkin päätös mitä tutkitaan.Nythän oli kyse magneettikuvasta jota lääkäri ei pitänyt tarpeellisena.Kaikki hörhöthän kävisi lähetteitä hakemassa lähetteitä ties mihin tutkimuksiin jos lähete automaattisesti tarkoittaisi just niitä tutkimuksia.

Ihmeellistä miten paljon nuo jutut riippuu lääkäristä. Mut laittoi korvalääkäri ihan vaan varulta kuvaukseen kun mulla todettiin kuulonalenema. Mitään päänsärkyjä tai huimauksia tms. ei ollut. Eikä siitä myöskään mitään erillistä laskua tullut.

Ihmeellistä miten paljon nuo jutut riippuu lääkäristä. Mut laittoi korvalääkäri ihan vaan varulta kuvaukseen kun mulla todettiin kuulonalenema. Mitään päänsärkyjä tai huimauksia tms. ei ollut. Eikä siitä myöskään mitään erillistä laskua tullut.

Ja mut työterveys ykstyisellä laitto magneettiin julkiselle. Maksoin vain polimaksun.
Äiti pääs kyllä päämagneettiin kasviepäilyn takia. Julkisella puolella. Ja kasvihan sielä oli. Oireet kyllä erilaisia ja semmosia joihin ei syytä löydetty mistään muusta sairaudesta. Rajun kipeä hän oli päästä ja näkökenttäpuutos.
Mutta siis ap,kuten sanottu, ei se aivokasvain sunkaan eka vaihtoehto ole. Se voi olla jotain mitä ketjussa on lueteltu ja epäilty.

Käy ensin siellä fysioterapeutilla. Jos oireet jatkuvat tai pahenevat, niin mene uudestaan lääkärille.

Minä pääsin pään magneettikuvaan julkisella puolella pari kuukautta sitten. Mulla oli käynti sairaalan polilla erikoislääkärillä. Hän halusi laittaa magneettikuvaan, vaikka itse ihmettelin, että minkä takia. Mitään kuvsta ei löytynyt, mutta onpahan nyt varmistettu.
Lisäys edelliseen: Magneettikuvaus ei maksanut minulle mitään. Erikoislääkärikäynnistä tuli noin 30 euron suuruinen poliklinikkamaksu.

No tietenkään ei välttämättä pääse kaikkiin maailman tutkimuksiin. Mutta kyllä yksityinenkin voi lähettää magneettiin tms julkiselle jos epäilys on riittävän vahva. Mutta ei ne siellä yksityiselläkään mitään lähete- ja lääkeautomaatteja ole, vaan asioiden pitää perustua tieteeseen. Toki jos henkilöllä on yksityinen sairasvakuutus voivat lähettää helpommin kalliisiinkin tutkimuksiin, siis pienemmästä epäilystä. Mutta sehän taas nostaa niiden vakuutusten hintoja..

Yhteistyössä