Kehtaisitko antaa halvan lahjan?

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"köyhä"
Eli seuraavanlainen ongelma: lapsen parhaalla kaverilla on ensi viikonloppuna synttärit ja mietin kehtaanko ostaa noin 10 euron lahjan.

Kun omalla lapsellani oli synttärit tämä sama kaveri toi todella hienon ja kalliin lego-pakkauksen. Katsoin, että oli maksanut kaupassa yli 50 euroa. Nyt on joulun viettojen jälkeen budjetti loppukuun todella tiukalla ja vastaavan hintaisen lahjan osto tuntuu aika kirpaisevalta ja on tietysti suoraan pois meidän ruokarahoista.

Toisaalta tuntuu nololta viedä joku pikkuruinen lahja, kun oma lapsi sai niin hienon ja mieluisen lahjan. Ideoita? Miten kymmenen euron lahjan saa näyttämään kalliilta? Vai ostanko kalliin lahjan ja syömme puuroa ja perunoita loppukuun? Tarkastin jo kaapit, enkä löytänyt mitään, mitä olisi voinut kierrättääkään...

Vai pitäiskö ostaa se halpa lahja ja liittää kylkeen ns. "lahjakortti", jolla sitten voi lunastaa vaikka yhteisen leffan ja ruokailun (ensi kuussa rahatilanteen pitäis olla vähän parempi).
 
vieraskin.
Ei kai lahjan ostossa se hinta ole tärkeä, vaan se, että lahja on mieluinen. Tuo kymppi on kyllä jo aika pieni lahja. Meilläkin on kaverilahjat olleet jotain 20 tienoilla.
 
ei lahjan
hinnalla ole väliä; tai ainakaan useimmille.

Mutta hienolta idealta kuulostaa myös tuo leffajuttu; jos vaikka juhliin iso karkkipussi ja sen kylkeen lupaus leffareissusta?
 
expertti
Tutki kaupan poistokorit, niissä on usein hienoja kaverilahjoja halvalla. Kympilläkin voi saada isokokoisen lahjan, jos onnistaa, ja varastoon kannattaa hankkia joitakin näitä paniikkitilanteita varten. Halpakaupoissa on kyllä ihan hyllyssäkin aina jotain hienoa pikkurahalla. Alle 5 vuotiaalle on vaikeampi löytää halpaa lahjaa mutta siitä isommalle ei niinkään kun kaikki askartelutilpehöörit ym käy. Ainakin isoja lattiapalapelejä on myynnissä kympin kieppeillä. Paketoi lahja oikein hienoksi ajan ja koristeiden kanssa niin se näyttää kalliimmalta. Karkit kannattaa jättää lahjasta pois, paitsi ksylitolit tietysti. Juhlissa on useimmiten paljon tarjottavaa, josta jää yli, ja lahjaksi tulee varmasti namia muualtakin...
 
viiras
Kehtaa antaa. Aika hurjan summan ovat käyttäneet teidän pojan lahjaan. Tosin tuo leffareissu lahjakortti on todella hyvä idea!!! Oma lapsi oli tuollaisesta todella innoissaan jaitsekkin tykkäisin jos lapsi vastaavan saisi. Lisäksi voit halutessasi ostaa jonkun pienen lahjan, mutta ei minusta edes välttämätöntä.
 
vierass
Tuskin ovat siitä tuota makselleet, vaan ovat ostaneet sen jostain poistosta tai hyvästä tarjouksesta. Tai sitten heille on tullut useampi samanlainen ja ovat laittaneet toisen kiertoon. Itse olen antanut alunperin kalliitakin legoja monesti lahjaksi, poistokorit käyn tarkkaan läpi.
 
Ei kai lahjan ostossa se hinta ole tärkeä, vaan se, että lahja on mieluinen. Tuo kymppi on kyllä jo aika pieni lahja. Meilläkin on kaverilahjat olleet jotain 20 tienoilla.
Täällä kaverilahjat on yleensä jotain kympin luokkaa, samoissa hinnoissa olevia itsekin ostan. Eikä asuta missään vuokralähiössä ;) 20 euroa kaverilahjaan on melko paljon jos lapsia ja kavereita on vähänkin useampi. Meillä oli esim viime vuonna kahdella lapsella parin kuukauden sisään yhteensä kymmenet kaverisynttärit...Kiva toki että on kavereita ja saa kutsuja. En mä itsekään oleta että meidän lapsille tuotaisiin mitään kallista lahjaksi.
 
vierass
[QUOTE="köyhä";30602885]

Vai pitäiskö ostaa se halpa lahja ja liittää kylkeen ns. "lahjakortti", jolla sitten voi lunastaa vaikka yhteisen leffan ja ruokailun (ensi kuussa rahatilanteen pitäis olla vähän parempi).[/QUOTE]

Entäpä, jos haluaakin lunastaa sen heti tässä kuussa? Nolona selität, ettei se nyt käy. Tai jos jostain syystä se rahatilanne ei olekaan parempi?
 
Vierass
Onpas inflaatio iskenyt. Minusta 10 euroa on just sopiva lahjan arvo kaverille. Kun omat pojat olivat tuossa iässä, niin vitonenkin riitti hyvin. 50 euron arvoinen kaverilahja menee kyllä reilusti yli. Mun mielestä ei ole enää normaalia antaa noin kalliita lahjoja. Olisiko kuitenkin saanut legot jostain puoleen hintaan, sillä mun mielestä noi kallista lahjaa ei oikein kaverille ilkeäisi edes antaa.
 
vierass
Täällä kaverilahjat on yleensä jotain kympin luokkaa, samoissa hinnoissa olevia itsekin ostan. Eikä asuta missään vuokralähiössä ;) 20 euroa kaverilahjaan on melko paljon jos lapsia ja kavereita on vähänkin useampi. Meillä oli esim viime vuonna kahdella lapsella parin kuukauden sisään yhteensä kymmenet kaverisynttärit...Kiva toki että on kavereita ja saa kutsuja. En mä itsekään oleta että meidän lapsille tuotaisiin mitään kallista lahjaksi.
Nykyään on hinnat vähän nousseet tuosta kympistä. Kympin legoja ei juuri ole kaupan, halvemmat on sitten turhan vaatimattomia, jossain 10-15€ välillä tuntuu liikkuvan nuo lahjat tänäpäivänä.
 
miettii
Kyllä täällä päin liikutaan kympissä, ja sen allakin.. jestas 20 egee kaverin lahjaan... ihan järjetöntä.. nykyään näköjään mennyt touhu ihan älyttömäksi.... ihme ettei paljon enää synttäreitä pidetä, kennelläkään oo varaa koko ajan laittaa 20 kymppiä kaverien lahjoihin.. Kymppi on TODELLA sopiva summa!!
 
kavereita
Meillä on vuodessa reilut kolmetkymmenet kaverisynttärit. Päiväkotikavereiden kesken ollaan pysytelty siinä 10 euron hintaluokassa; käyn aina läpi tarjoukset ja ostan hyvällä hinnalla jemmaan - esim. legoja olen löytänyt ovh 24 € > tarjous 10 €. Usein ostellaan myös porukalla vähän suurempi lahja - tavaraa kun taitaa jokaisella olla jo riittämiin....
 
Nykyään on hinnat vähän nousseet tuosta kympistä. Kympin legoja ei juuri ole kaupan, halvemmat on sitten turhan vaatimattomia, jossain 10-15€ välillä tuntuu liikkuvan nuo lahjat tänäpäivänä.
Halvemmastkin saa ihan kivan paketin kun ostaa siihen jotain muuta kylkeen, jopa alle kympillä saa, puhumattakaan tuosta 10-15€ kategoriasta. On puuhakirjakin yksinään vähän ankea, mutta värikyniä ja karkkipussi mukaan niin heti on erilainen. Alennuksesta saa joskus jopa legoja, niitä kannattaa ostaa varastoon. ;) Tai sitten ostaa suosiolla ihan jotain muuta. Itse olen löytänyt mm. pelilaatikon kympillä, normaalihinta oli 30 euroa, sekin meni kaverilahjaksi. Vähän mielikuvitusta peliin ja pitää silmät auki niin lahjoja löytyy kyllä. Eikä niiden aina tarvitse muutenkaan olla just legoja.

Muoks: Huvitti muuten tuo "nykyään". :D En sanoisi että muutaman kuukauden takainen aika on niin kaukaista menneisyyttä että "nykyään" legot on kalliimpia.
 
Viimeksi muokattu:
"jonna"
[QUOTE="jonna";30603532]Toi leffaidea on kyllä tosi hyvä
Tai vaikka joku hoplopin pääsylippu, että sinä viet tytöt sit sinne[/QUOTE]

Oho, sori, ihan itse taisin keksiä että ovat tyttöjä :)
 
Ovatko tyttöjä vai poikia? Minkä ikäisiä lapsia?

Tytöille noin 10€ kivoja lahjoja voisi olla vähän iästä riippuen esim. hopeakorvakorunapit (jos löytyy jo korvareiät), uusi nätti koulupenaali/tuoksukumeja/hauskoja kyniä, pieni muistikirja/päiväkirja koristelluin kansin, tussipaketti, kynsilakkapulloja, pehmopörrösukat, hiuskoristeita (pinnejä, pantoja, klipsuja)...

Pojille vaikeampi mun mielestä keksiä, ehkä jotain lelujuttuja, miksei koulutarviketavaraa voisi heillekin antaa? TeknikMagazinesta joku hauska pikkujuttu?
 
"köyhä"
Ovatko tyttöjä vai poikia? Minkä ikäisiä lapsia?

Tytöille noin 10€ kivoja lahjoja voisi olla vähän iästä riippuen esim. hopeakorvakorunapit (jos löytyy jo korvareiät), uusi nätti koulupenaali/tuoksukumeja/hauskoja kyniä, pieni muistikirja/päiväkirja koristelluin kansin, tussipaketti, kynsilakkapulloja, pehmopörrösukat, hiuskoristeita (pinnejä, pantoja, klipsuja)...

Pojille vaikeampi mun mielestä keksiä, ehkä jotain lelujuttuja, miksei koulutarviketavaraa voisi heillekin antaa? TeknikMagazinesta joku hauska pikkujuttu?
Kiitos kaikille hyvistä ideoista. 9-vuotiaasta pojasta siis kyse. Näillä näkymin päädyn siihen lahjakorttiin (leffa ja ruoka) ja toivon että lunastaa sen helmikuun puolella. Tuntuu että rahan arvo on jotenkin romahtanut niin, ettei kympillä tahdo saada mitään...
 
vierass
[QUOTE="köyhä";30603682]Kiitos kaikille hyvistä ideoista. 9-vuotiaasta pojasta siis kyse. Näillä näkymin päädyn siihen lahjakorttiin (leffa ja ruoka) ja toivon että lunastaa sen helmikuun puolella. Tuntuu että rahan arvo on jotenkin romahtanut niin, ettei kympillä tahdo saada mitään...[/QUOTE]

Eli päätit antaa sitten sen kalleimmaksi tulevan lahjan. Tarvitset vähintään 2 lippua, kun et voi lasta laittaa kuitenkaan yksinään, kolmekin kun menet lasten seuraksi, Sitten vielä ne syömiset päälle. Haluaa sitten vielä katsomaan uutuus leffaa heti, niin siinähän ihmettelet, mistä revit rahat.
 
Mä en koskaan ajattele minkä hintaisen lahjan kukakin toi, yleensä en edes tiedä keneltä mikäkin tuli. Itse ostan yleensä sellaisia n 20 euron kaverilahjoja. Oikeesti nykyään ei kympillä saa oikein mitään kivaa ainakaan näille noin kymmenen vuotiaille.
Toi leffalahjakortti on kiva jos sitten ens kuussa on rahaa kolmen lippuun + herkkuihin. Tosin siinähän pääsisit sitten itsekin elokuviin. Silloin mun mielestä ei tarvis nyt olla muuta kuin kortti jossa asia kerrotaan. Mun lapset on saanu lahjakortteja BR:ään ja ne on yleensä ollu just kympin, eli oishan sekin yks vaihtoehto.
 
lahja2015
Jos olisi tytöstä kyse, ostaisin lahjan lisäksi yhden ruusun. Se maksaa noin 1 euro. Nuorille tytöille annetaan tosi harvoin kukkia syntymäpäivänä. Lapsen kavereille ostetaan usein synttäriruusu - varma menestys!
 

Yhteistyössä