Kuinka vatsatauti oikeasti tarttuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua...

Vieras
Minulla on diabetes ja todella paha emetofobia. Tänään tullessani bussilla töistä (50min matka), heti alussa yksi matkustaja oksensi muovipussiin ja kävi välittömästi viemässä pussin ulkona olevaan roskikseen (bussi oli pysäkillä vielä silloin) ja tuli sen jälkeen takaisin kyytiin. Minä istuin takaosassa, hän etuosassa. Poistuin ennen häntä bussista, eri ovesta enkä siis kulkenut hänen ohitseen. Tarttuiko tauti minulle? Eli siis tarttuuko vatsataudit hengitysilmasta? Täällä hysteerisenä nyt googlailen, lasken tunteja ja minuutteja milloin tauti mahdollisesti alkaisi, en uskalla syödä mitään jne. Nyt rehellisiä vastauksia peliin?? tarviiko mun pelätä hysteerisenä?! itkettää :(

Ei tarvitse pelätä. Tämä toinen matkustaja oksensi pussiin, joten melkeimpä kaikki oksennuspisarat menivät sinne. Et ole kosketellut samoja kädensijoja tai turvavöitään hänen kanssaan yms. Toivottavasti myös pesit kädet kotiin tullessasi?

En siis olisi huolissani. Täytyy kyllä ihmetellä miksi jotkut ihmiset eivät sairasta rauhassa kotonaan. Ihmeelliseltä kuulostaa tuo toiminta. Ellei kyse sitten ollut raskauspahoinvoinnista?

Uloste-käsi-suu

Eli se taudinaiheuttaja viedään sinne suuhun joko suoraan toisesta ihmisestä koskettelemalla tai koskemalla likaista pintaa ja sitten se virus laitetaan omalla kädellä suuhun. Kun ihmiset ei pese käsiään kunnolla WC-käynnin jälkeen he levittävät virusta käsillään. Jos ihminen on huonokuntoinen tai vatsataudin heikentämä muuten voi hänellä olla myös ulostetahroja vaatteissaan millä levittä tautia.
Joskus voi sairastunut oksentaa niin rajusti että levittää pisaroita ympäristöönsä josta voi tulla lähikintaktissa toisen suuhun pisara tai sitten viedään se omalla kädellä pinnasta suuhun.
Tahra tai pisara voi olla mikroskooppisen pieni joten sitä ei silmällä näe.

Ainut toimiva ohje on pysyä kaukana oireilevista eikä sitten viedä niitä käsiä sinne suuhun jos ne ovat likaiset. Ei nuolla pintoja eikä likaisia käsiä. Hyvin yksinkertaista.

Kiitos!! Pesin kotiin tullessa käsiä tulikuumalla vedellä ja runsaalla saippualla valehtelematta noin viitisen minuuttia. En bussissa itse edes huomannut tuota oksentamista, tämän henkilön lähellä istuva kaverini vain kauhisteli sitä kun astuimme ulos bussista (paljon matkustajia, kaverini ei mahtunut viereeni istumaan vaan istui sitten edessä). Näin kyllä kun henkilö nousi, vei sen pussin ulkona olevaan roskikseen, sanoi jotain kuskille ja palasi istumaan. -Ap

Norovirus tarttuu aika herkästi. Muistaakseni samassa huoneessa olijoista suurin osa saa tartunnan hengitysilman välityksellä, siis silloin kun norovirusta poteva oksentaa kyseisessä tilassa. Tosin kaikille virus ei välttämättä sitten oireita aiheuta.

Täytyy kyllä ihmetellä miksi jotkut ihmiset eivät sairasta rauhassa kotonaan. Ihmeelliseltä kuulostaa tuo toiminta. Ellei kyse sitten ollut raskauspahoinvoinnista?

Tähän sanoisin, että meillä työnantaja pakottaa käymään lääkärissä hakemassa todistuksen vaikka kuinka olisi oksennustaudissa.

Miten itse toimisit siinä tapauksessa, jos bussi olisi ainoa mahdollisuus päästä lääkäriin?
Äh, vastaat kuitenkin, että otat palkatonta, eikös vaan?

Puhelimella en saa viestejä lainattua mutta juu, kerran siinä 50min aikana oksensi. En tiedä oliko tautia, saattoihan se olla vaikka migreeniä. Mutta kun on hirveä emetofobia niin heti kuvittelin että olisi joku hirveä tauti :( Viimein olen uskaltanut syödä hieman mutta silti pelottaa edelleen hirveänä. -Ap

Ap täällä taas. Tulin vain ilmoittamaan että toistaiseksi olen pysynyt terveenä. Tilanteesta nyt noin 49h kulunut (eikös esim norossa ole itämisaika 12-48h?), tämä samassa bussissa ollut kaverini tosin valitteli tänään vatsakipuja mutta nehän voi johtua (ja luultavasti johtuikin) jostain muusta syystä. Jäi kyllä traumat bussilla matkustamisesta tuon hyvinkin voimakkaan ja elämääni rajusti rajoittavan oksennusfobian takia. Fobiakin taisi pahentua entisestään :(

Todennäköisesti olet säästynyt tartunnalta, koska oksentaja oksensi suoraan pussiin eikä esim. bussin lattialle. Tavan oksennustaudissa voi itämisaika olla pidempikin kuin 2 vrk, mutta etköhän ole tartunnan välttänyt :)

Tiedän tarkalleen mistä puhut. Olen 36v ja edelleen kärsin todella pahasta emetofobiasta. Tänään töissä koin kauhun hetkiä kun työkaveri sairastui kesken työpäivän vatsatautiin. Viime viikolla hain pojan päiväkodista ja yksi poika oksensi juuri, kun hain lastani. Se oli niin hirveää että melkein olin viemättä lapseni sinne seuraavina päivinä. Pakko oli viedä kun töissäkin on käytävä.

Tää on ihan kamalaa. Tiedän mitä on pelätä vatsatautia kuin ruttoa :( Mun elämässä ei oo yhtään päivää etten ajattelisi oksentamista. Tiedän että tämä on jo todella pahana ja tarvisin varmaan lääkityksen jo. Ei tunnu helpottavan iän myötä.

Tästä vastauksesta et saanut vastausta kysymykseesi mutta vertaistukea ainakin.

Väittäisin, että on ihan tuurista kiinni, tarttuuko tauti vaiko ei. Meillä iso perhe, ja kun vatsatautiepidemia iskee, niin useimmitenhan se tarttuu helposti ja moneen henkilöön. Meillä on ollut jokusen kerran niin, että lähes koko perhe saanut taudin, mutta jostain kumman syystä 1 tai 2 välttynyt siltä.. ei voi tietää, kelle napsahtaa. Tautisia ihmisiähän kulkee joka paikassa,ja taudin voi saada mistä hyvänsä.. Liika hygienia, kuten jatkuva desinfiointiaineen kanssa sählääminen ennemmin lisää tartuntoja, kuin estää niitä..

Toinen oksennuspelkoinen, ymmärrän täysin mistä puhut! Minulla on mennyt tämä fobia ihan yli ja todellakin rajoittaa elämääni. En voi käydä reissuissa tms koska en uskalla syödä kuin kotona. Töissä käyminenkin on vaikeaa kun täytyy yhdistää tämä ja diabetes... Pakko vain yrittää. Joka paikassa täytyy päästä pesemään kädet. Kun menen vieraaseen paikkaan, tarkistan heti missä vessat ovat ja kuinka sinne pääsee nopeiten. Pakko käydä melkein aina pienissä k-kaupoissa koska isommista kaupoista ei välttämättä pääse niin nopeasti pois jos huono olo yllättää. Jatkuvasti tarkkailen omaa vointiani ja muita ihmisiä josko joku näyttäisi huonovointiselta. Töissä (olen vartija ja järjestyksenvalvoja) kohtaan silloin tällöin humalan takia oksentavia ihmisiä... Siinäkin on vain pakko yrittää keskittää ajatukset muuhun kuin siihen yrjölammikkoon.
Työkaverit ovat saaneet pariin kertaan portsarina kännisen oksennukset päällensä. Tästä on jäänyt minulle pelko, että jos esim. tapahtumassa jvnä ollessani joku yrjöää päälleni... Kauheeta. Anteeksi sekava viesti, kirjoitan puhelimella ja pää ei oikein nyt toimi :D kiitos viestistäsi! Ja kiitos myös aiemmin kirjoittaneelle. Tosiaan "normi" oksennustaudin itämisaika voi olla pidempi kuin 2vrk mutta ne taudithan eivät käsittääkseni leviä ilmasta niin helposti kuin noro? -Ap

Näin on. Vaikea on reissata ja vielä vaikeampaa se on lasten kanssa kun ei tiedä koskaan, milloin ne sairastuu. Kuumetaudit ei haittaa mutta annas olla jos niille iskee huono olo autossa tai reissussa tai mäkkärissä tai hoplopissa tai.........tai saati itselle. Tämä aika vuodesta on pahinta kun taudit jyllää. Ei sullakaan oo helppo ammatti. Olen itse hoitaja ja olen joskus joutunut siivoamaan jonkun oksennukset ja se on ihan järkyttävää.

Mutta mietin tuossa että kuinka usein sellainen tilanne tulee että olisi oksennus tullut esim elokuvissa tai kaupassa tai missään. Mulle itselle ei koskaan ole käynyt niin mutta toki huono olo on ollut. Viime talvena olin elokuvissa ja yksi tyttö lähti juoksemaan kesken kaiken vessaan ja laattasi lattialle. Lähdin pois kesken elokuvan :( en vaan voinut jäädä sinne. Muut vaan jatkoi elokuvan katselua :O Tämä on hyvin rajoittavaa.

Joo totta, todellakin stressaa aina ja joka paikassa että onko jollain huono olo... Elokuvissa en ole käynyt n. 5 vuoteen pelkoni takia. Kerran kun olin pieni, käytiin elokuvissa ja elokuvan loppumisen jälkeen joku tyttö oksensi elokuvateatterin käytävälle ja siitä oikein meni semmoinen oksennusvana vessoille... No, vieressä oli kahvio. Siitä yksi työntekijä kävi siivoamassa oksennukset ilman kumihanskoja tms eikä edes pessyt käsiään vaan meni suoraan takaisin siihen kahvioon töihin :/ edelleen tuo paikka on pystyssä, mutta tuon jälkeen en ole siellä uskaltanut käydä...

Mulla tää pelko varmaankin alkoi siitä, kun olin kolmannella luokalla ja isäni epäili sairastuneensa ruokamyrkytykseen (paljastui myöhemmin sappikivikohtaukseksi)... Käveli yläkerrassa ympyrää, kävi välillä oksentamassa ja lopulta vain yökkäili kun mitään ei enää tullut. Tuon jälkeen mulle on kehittynyt tämä fobia.

Tosiaan, luojankiitos, ei ole sattunut tilannetta että esim kaupassa tms oksettaisi (täytyy koputtaa puuta!!!). Silti sitä vaan pelkää aina :(

Sori epämääräinen tekstinmuotoilu, kirjoitan taas kännykällä :D

Yhteistyössä