Käyttehän kotona läpi nuortenne kanssa sitä mitä työhakemuksiin laitetaan ja millaisia niiden kuuluisi olla?

No niin Pin, kaatopaikalle pätemään siitä! Palstamamma käskee, hopi hopi.

Miksi Pin provosoi niin paljon ihan neutraaleillakin jutuillaan, mutta esim. minä en, vaikka kirjoittelisin todella provosoivasti ja aggressiivisesti? :D
Mikä on Se Juttu, mikä Pinissä ärsyttää?

Ärsyyntyjät, olkaa hyvät ja avautukaatte.

tylsää
Minusta tämä oli ap:lta aivan asiallinen, eikä hän ollut mitenkään ylimielinen, vaan kertoi juuri siitä, miten hän on aikoinaan saanut apua omalta äidiltään näissä asioissa. Tuntuu ikävältä, että häntä nyt moititaan tässä ketjussa :(

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Pin
No niin Pin, kaatopaikalle pätemään siitä! Palstamamma käskee, hopi hopi.

Miksi Pin provosoi niin paljon ihan neutraaleillakin jutuillaan, mutta esim. minä en, vaikka kirjoittelisin todella provosoivasti ja aggressiivisesti? :D
Mikä on Se Juttu, mikä Pinissä ärsyttää?

Ärsyyntyjät, olkaa hyvät ja avautukaatte.
Kiinnostaisi tietää. Tämähän on kääntynyt meidän välillä päinvastaiseksi entisestä.

Karua tekstiä
Mielestäni hyvinkin karua tekstiä, että kyllä se elämä sitä lasta opettaa kun ei töitä löydy huonolla hakemuksella. Viis siitä ettei lapsi löydä kesäksi töitä. Kyllä itsekin kysyn välillä siskolta mielipidettä, kun haluan lähettää loppuun asti viilatun hakemuksen. En itsekään kirjoita lapsen puolesta, mutta annan juurikin neuvoja, miten saada parempi.

Ja mitä tulee pukeutumiseen, kyllä jo pienestä pitäen ohjeistan lapsia valitsemaan tilaisuuteen sopivan asun, kuten omat vanhemmat tekivät. Näillä opeilla ihan itse tajusin mikä on sopiva pukeutuminen esim. työhaastatteluun.

• Tykkää
Reactions: Pin
fdsa
Ihmeellistä porukkaa. Aivan asiallinen aloitus, ja kaikki vastaukset on aloittajaa syyllistäviä.

Pin, tämän palstan ihmeellinen reaktio luultavasti johtuu siitä, että jotkut vanhemmat eivät opeta lapsilleen muutenkaan juuri minkäänlaisia toista ihmistä kunnioittavia käytöstapoja. Kaupan kassalla työskennelleenä huomaa, kuinka huonot tavat ja välinpitämättömyys kulkevat sukupolvelta toiselle.

Pidetään huolta, että opetetaan lapsillemme hyvät ja toisia kunnioittavat käytöstavat.

ps. muiden kunnioitus tai suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että ajattelee kaikenlaisen käyttäytymisen olevan hyväksyttävää.

Pin
Ihmeellistä porukkaa. Aivan asiallinen aloitus, ja kaikki vastaukset on aloittajaa syyllistäviä.

Pin, tämän palstan ihmeellinen reaktio luultavasti johtuu siitä, että jotkut vanhemmat eivät opeta lapsilleen muutenkaan juuri minkäänlaisia toista ihmistä kunnioittavia käytöstapoja. Kaupan kassalla työskennelleenä huomaa, kuinka huonot tavat ja välinpitämättömyys kulkevat sukupolvelta toiselle.

Pidetään huolta, että opetetaan lapsillemme hyvät ja toisia kunnioittavat käytöstavat.

ps. muiden kunnioitus tai suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että ajattelee kaikenlaisen käyttäytymisen olevan hyväksyttävää.
Pidetään. :)

"Bella"

Ai kaikkiko? Minä en syyllistänyt aloittajaa.

Ja se että joku on ilkeä niin siitä ei tarvitse välittää. Netissä on kaikenlaisia ihmisiä. Ap. ei ole ainoa jolle ollaan oltu ilkeä täällä.

"heh"
Pin on sievä, laiha ja sillä on ilmeisesti rahaa. Mikäs sen ärsyttävämpää :D Onnea etsintään, jospa sieltä joku fiksu löytyy. Mä en kans ees harkitsis lasteni hoitajaksi tissien esittelijää, humalaisen kuvan lähettänyttä, idioottimaisten kirjotusvirheiden tekijää tai kissojen yksinhuoltajaa. Mut mulle se onneks suodaan, koska en oo erityisen varakas enkä kauniskaan :D

vierasi
Piniä vihataan palstalla, koska hän on kaunis ja positiivinen. Molemmat asioita, jotka saa tietynlaiset ihmiset raivon valtaan. Siihen kun lisätään se, että Pin ei ala raivoamaan kun hänelle ollaan ilkeitä, vaan nauraa ilkeilijöille, raivostuvat he vielä enemmän.

Toisaalta tämä on myös aihe, joka on yllättävän arka monelle. Esimerkiksi jos ei itse saa millään työtä vaikka kuinka hakee, alkaa jo pelkkä työhakemus-sanan mainitseminen ärsyttämään. Sitten myös helposti saattaa syyllistyä tällaisesta ketjusta, että siksikö muka en saa töitä, että hakemukseni on huono, vaikka ap ei sitä olisikaan tarkoittanut.

voi ei
Mihin on nuorten maalaisjärki kadonnut? Jos lastenhoitajaksi haetaan bile/duckfacekuvilla, niin joo, kyllä se kertoo hakijasta heti aika paljon. En palkkaisi, jos tilannetaju ja järjenkäyttö on noin olematon.

Hyvä aloitus, täytyypä muistaa opastaa lapsia hakemuksen teossa, kun siihen ikään tulevat, että töitä hakevat. Itse muistelen saaneeni neuvot koulussa.

Pin
Mihin on nuorten maalaisjärki kadonnut? Jos lastenhoitajaksi haetaan bile/duckfacekuvilla, niin joo, kyllä se kertoo hakijasta heti aika paljon. En palkkaisi, jos tilannetaju ja järjenkäyttö on noin olematon.

Hyvä aloitus, täytyypä muistaa opastaa lapsia hakemuksen teossa, kun siihen ikään tulevat, että töitä hakevat. Itse muistelen saaneeni neuvot koulussa.
"älkää nyt pojat sitten ainakaan rintalihaksia pullistelko niissä kuvissa". :D

Kiitos edeltäville kommentoijlle, siellä oli kivoja sanoja. :heart:

fdsa
[QUOTE="Bella";30584104]Ai kaikkiko? Minä en syyllistänyt aloittajaa.

Ja se että joku on ilkeä niin siitä ei tarvitse välittää. Netissä on kaikenlaisia ihmisiä. Ap. ei ole ainoa jolle ollaan oltu ilkeä täällä.[/QUOTE]

Okei anteeeksi kun yleistin suurimman osan sanaksi kaikki. Pahoittelut. Ei ollut tarkoitus loukata. Olen puolellasi. Peace.

viera.s
Ei hitto en jaksa tämän saman asian vatvomista enää. :D Älä auta sitä nuortasi jos siitä ei mielestäsi ole mitään hyötyä ja älä usko, että elämässä voi auttaa tehdä hyvä työhakemus. Sillä ei ole mitään merkitystä millaisia hakemuksia tekee, ei tietenkään.

Voitit, en jaksa jauhaa tätä samaa asiaa kanssasi enää.
Ei ole ajankohtainen asia, lapsi on vasta 5-vuotias. Varmasti autan, mutta tasavertaisten mahdollisuuksien ja ajantasaisen tiedon turvaamiseksi toivoisin, että koulu kantaa päävastuun asiasta. Enkä itse työntekijöitä rekrytoidessani keskity liiaksi muotoseikkoihin, vaan koitan nähdä ihmisen sen hakemuksen takana. Tarpeet vaihtelee ja jos se narutoppikuva lapsen kanssa olisi minusta ok lapsenhoitajaksi hakevalta, se ei toki olisi sopiva kuva kun haetaan työntekijää johtotehtäviin.

Mutta tähän vastaukseen ja ärsyyntymiskommetteihin liittyen. Minä en ole koskaan ärsyyntynyt mistään palstajutuista. Osallistun mieluiten keskusteluihin, joihin voi tuoda uusia ja/tai aloituksesta eriviä näkökantoja. En viitsi käyttää aikaani ketjuihin, joissa voisin vain hehkuttaa aloittajan hienoa oivallusta eikä minulla olisi mitään muuta sanottavaa. Varmasti muillakin on samaa ilmiötä, joten se selittää sitä miksi keskimäärin keskusteluissa on enemmän aloittajan kannasta poikkeavia kuin sitä tukevia kannanottoja. Toisaalta itse en kyllä koskaan kommentoi vaan haukkuen aloittajaa tai väittäen hänen olevan väärässä perustelematta omia näkemyksiäni. Minä myös myönnän, jos huomaan olevani väärässä, sitäkin on kyllä sattunut.

Ihan ok kyllästyä keskusteluun ja jättää vastaamatta, mutta ei tarvitse sentään hermostua. :) Minusta väittely on kivaa, harmi että kaikista ei ole.

Pin
Ei ole ajankohtainen asia, lapsi on vasta 5-vuotias. Varmasti autan, mutta tasavertaisten mahdollisuuksien ja ajantasaisen tiedon turvaamiseksi toivoisin, että koulu kantaa päävastuun asiasta. Enkä itse työntekijöitä rekrytoidessani keskity liiaksi muotoseikkoihin, vaan koitan nähdä ihmisen sen hakemuksen takana. Tarpeet vaihtelee ja jos se narutoppikuva lapsen kanssa olisi minusta ok lapsenhoitajaksi hakevalta, se ei toki olisi sopiva kuva kun haetaan työntekijää johtotehtäviin.

Mutta tähän vastaukseen ja ärsyyntymiskommetteihin liittyen. Minä en ole koskaan ärsyyntynyt mistään palstajutuista. Osallistun mieluiten keskusteluihin, joihin voi tuoda uusia ja/tai aloituksesta eriviä näkökantoja. En viitsi käyttää aikaani ketjuihin, joissa voisin vain hehkuttaa aloittajan hienoa oivallusta eikä minulla olisi mitään muuta sanottavaa. Varmasti muillakin on samaa ilmiötä, joten se selittää sitä miksi keskimäärin keskusteluissa on enemmän aloittajan kannasta poikkeavia kuin sitä tukevia kannanottoja. Toisaalta itse en kyllä koskaan kommentoi vaan haukkuen aloittajaa tai väittäen hänen olevan väärässä perustelematta omia näkemyksiäni. Minä myös myönnän, jos huomaan olevani väärässä, sitäkin on kyllä sattunut.

Ihan ok kyllästyä keskusteluun ja jättää vastaamatta, mutta ei tarvitse sentään hermostua. :) Minusta väittely on kivaa, harmi että kaikista ei ole.
Parempi sana voisi olla kyllästynyt juu, ei huvita enää siitä samasta aiheesta jauhata, jos jotain uutta olisi ollut niin sitten, mutta nyt kyllästyin jo.

säpäle harmaana
Huomaa kyllä, Pin, ettei susta juuri pidetä täällä. :D

Onhan tuo nyt oikeestikin pöyristyttävää, että on olemassa ihmisiä joilla ei oo hajuakaan siitä, mikä on asiallista työnhakua ja mikä ei. Vaikuttaa, että palstalla, vastaajissa niitä on useita.

Ja mikä Säpälettäkin vaivaa, hänelläkin kai jotain sinua vastaan. Huh mitä akkoja.
Minä en ole sanonut kyllä Pinille yhtään mitään negatiivista eikä minulla ole yhtään mitään häntä vastaan. Kommentoin vain tuolle vastaajalle, jonka mielestä työnantaja ansaitsee vain hyviä hakemuksia. Työnantaja ei mielestäni ansaitse pelkästään hyviä hakemuksia, vaan todenmukaisia. Ja tietenkin hyvän työntekijän. Hyvä hakemus ei tee kenestäkään hyvää työntekijää.

viera.s
Parempi sana voisi olla kyllästynyt juu, ei huvita enää siitä samasta aiheesta jauhata, jos jotain uutta olisi ollut niin sitten, mutta nyt kyllästyin jo.
Olihan siinä uusi pointti. Tai oli sen joku muukin tuonut jo esille, mutta en minä, etkä sinä siihen toiseenkaan vastannut. Ensimmäinen pointtini keskustelussa oli se, ettei vanhemmatkaan osaa eri syistä. Seuraavat sitten taas pohdintaa siitä, miten asia ei ole niin mustavalkoinen, on erilaisia työpaikkoja ja työnantajia. Lisäksi sitä, että hakemus voi olla heikko koska nuorella ei ole motivaatiota työhön ja tietysti kokemuksen puutekin vaikuttaa.

Kun sinä toit esiin, että pitäisi opetella se kunnollisen hakemuksen teko ennen kuin työpaikkoja huonon hakemuksen takia menettää, muistutin siitä sinänsä itsestäänselvyydestä, että ei työpaikat lisäänny yhtään vaikka jokainen nuori osaisi kirjoittaa täydellisen hakemuksen. Kerroit että 10 hakijaa kirjoitti asiallisen hakemuksen, joten jo näistä 9 "menettää työn" kunnollisesta hakemuksesta huolimatta. Kerroit, että näistä kymmenestä ok hakemuksesta viisi oli vaisuja. Vaisuuden välttäminen osaltaa tuottaa kummallisuuksia ja ylilyöntejä, kun nuoret epätoivoisesti yrittää erottua kymmenistä tai sadoista muista hakijoista. Joten jos näitä viittä ohjeistaisi kirjoittamaan vähän räväkämmän hakemuksen, ei seurauksena välttämättä olisi juuri työnantajan makuun uppoava sopivan erottuva ja hauska hakemus, vaan ehkäpä juuri näitä juttuja joita tässä paheksut, kissojen yksinhuoltajuutta tai vapaa-ajalla otettu räväkämpi kuva hakemuksessa. Ei nuo jälkimmäiset sitä paitsi ole automaattisen huonoja valintoja, ainakaan jos hakemus on muuten hyvä. Joskus ne voikin toimia sopivana erottumiskeinoina.

Jos Suomen työllisyystilanne ratkaistaisiin sillä, että kaikki osaa kirjoittaa täydellisiä hakemuksia, meillä olisi kyllä helppo ratkaisu ongelmaan. Kyse on kuitenkin vain siitä, kuka valikoituu tehtävään ja hyvä hakemus ei takaa vielä yhtään mitään, koska jopa nuorista osaa suuri osa sellaisen kirjoittaa. Eikä toisaalta kaikki työnantajat laita näissä nuorten hakemissa matalan tason tehtävissä kovin suurta painoarvoa hakemuksen laadulle. Jossain asiantuntijatehtävissä tuskin juuri kukaan, tai korkeintaan muutama sadasta hakijasta, jää heikon hakemuksen takia rannalle, mutta silti keskimäärin 99 % hakijoista "menettää työn".

Ei sillä, varmasti jokainen välittävä vanhempi ajattelee omaa lastaan eikä toivo hänen jäävän työnhaussa heikompaan asiaan sen takia, ettei osaa kirjoittaa asiallisia hakemuksia. Kaikki vanhemmat ei kuitenkaan osaa itsekään eikä kaikki välitä. Joten tasavertaisten mahdollisuuksien takaamiseksi koulu panostakoon tähän asiaan. Eihän se ole sen nuoren syy, jos vanhemmat ei välitä tai osaa. Ja toisaalta, vaikka vanhemmat ja nuori olisi asiaan todella panostaneet, silti voi tulla vaikka kuinka monta "menetettyä työpaikkaa" ennen kuin tärppää. Vanhempien rooliksi näkisin itse ensi sijassa nuoren itsetunnon vahvistamisen, jotta hän ei työnantajien torjunnoista lannistu vaan jaksaa yrittää aina uudestaan. Jopa siinä tapauksessa, että joskus löytää tällaisia arvosteluja netistä, kun on sattunut muiden meriittien vähäisyyden vuoksi puhumaan itsestään kissojen yksinhuoltajana (=olen muuten kuullut lemmikinomistajien käyttävän tuollaista ilmausta aiemminkin itsestään, ja se oikeasti voisi upota johonkin kissaihmiseen, vaikka sinusta hassulta kuulostikin).

Yhteistyössä