Olen haistavinani outoa hajua vaatteissamme muualla ollessamme, vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homepelkoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

homepelkoinen

Vieras
Meillä käyneet ovat sanoneet, että meillä ei haise millekään eikä vaatteet haise. Olen lähes hysteerinen homeongelmien pelkääjä ja sniffailen pitkin taloa jatkuvasti, vaikka tajuan, että ei se home aina haise ja vaikka haisisikin, ei sitä itse haista.
Nämä, joilta ollaan kysytty asiasta, vierailevat meillä n. 1krt/kk ja ovat niin läheisiä, että varmasti kertoisivat, jos haistaisivat jotain (oma äiti ja puolison äiti).

Kotona en huomaa vaatteissamme mitään kummallista, mutta kun mennään vaikka kylään, niin miksi nenääni leijailee heti erilainen tuoksu meidän vaatteistamme? Haistan kyllä sen kyläpaikan ominaishajun ja sitten meidän vaatteemme jotenkin tosi selkeästi? Onko tämä nyt vain kuvitelmaa vai mitä?

Oireiletteko te kotonanne? Asutteko kerrostalossa vai omakotitalossa? Kauan olette asuneet siinä? Miksi pelkäät että teillä olisi hometta.

Lakkaa nyt haistelemasta, että ei mene hulluuden puolelle tuo homma. Tilaa vaikka homekoira kerran haistelemaan puolestasi. Se maksaa n 500e. Jos koira ei merkkaa mitään, voit rauhoittua. Jos merkaa niin asiaa kannattaa selvitellä.

Oireiletteko te kotonanne? Asutteko kerrostalossa vai omakotitalossa? Kauan olette asuneet siinä? Miksi pelkäät että teillä olisi hometta.

Lakkaa nyt haistelemasta, että ei mene hulluuden puolelle tuo homma. Tilaa vaikka homekoira kerran haistelemaan puolestasi. Se maksaa n 500e. Jos koira ei merkkaa mitään, voit rauhoittua. Jos merkaa niin asiaa kannattaa selvitellä.

Omakotitalossa, n. 30v vanha talo. Ei ole mitään erikoisempaa syytä pelätä kuin talon ikä ja parille tutuille sattuneet homeongelmat, vaikka heidän tapauksessaan oli kyseessä vuokrarivari.

Ahdistun ja pelkään hiukan kaikkea, mikä tietää rahanmenoa, koska tiedän, että meillä ei ole yhtään ylimääräistä, vaikka esim. katto pitäisi maalata uudestaan ja keittiö remontoida kokonaan (on alkuperäisillä kaapeilla). Lasten vuoksi tuollainen homeongelma olisi katastrofi, näin sen jonkun ohjelman, missä perhe poltti jopa lasten unilelut homeen vuoksi ja kurkkuani kuristaa ajatellakin, että joutuisimme siihen tilanteeseen :(

Päätin jo lakata haistelemasta ja miettimästä, mutta kun menemme ihmisten ilmoille, en voi olla miettimättä, että mitä jos vaatteemme haisevat kamalalle ja kukaan ei vaan kerro siitä meille. Pelkotila..

Lisään vielä, että kukaan ei oireile, paitsi itselleni on kehkeytynyt jonkinlainen heinänuha, joka ilmenee keväällä voimakkaana ja syksyllä vähän. Tämä on tapahtunut ensimmäisen raskauden jälkeen, talossa on asuttu 10v. Lapset ovat normaalisti flunssassa silloin tällöin, ei ikinä korvatulehduksia, yskää muuten vaan, tukkoista tai valuvaa nenää, mies ei ole oikein koskaan kipeänä. Meillä on myös kissa, jolle saatan olla hiukan herkistynyt, koska silmiäni kutittaa, jos en pese käsiä sen jälkeen, kun olen sitä silittänyt. Kissa on ollut meillä 7v.

Omakotitalossa, n. 30v vanha talo. Ei ole mitään erikoisempaa syytä pelätä kuin talon ikä ja parille tutuille sattuneet homeongelmat, vaikka heidän tapauksessaan oli kyseessä vuokrarivari.

Ahdistun ja pelkään hiukan kaikkea, mikä tietää rahanmenoa, koska tiedän, että meillä ei ole yhtään ylimääräistä, vaikka esim. katto pitäisi maalata uudestaan ja keittiö remontoida kokonaan (on alkuperäisillä kaapeilla). Lasten vuoksi tuollainen homeongelma olisi katastrofi, näin sen jonkun ohjelman, missä perhe poltti jopa lasten unilelut homeen vuoksi ja kurkkuani kuristaa ajatellakin, että joutuisimme siihen tilanteeseen :(

Päätin jo lakata haistelemasta ja miettimästä, mutta kun menemme ihmisten ilmoille, en voi olla miettimättä, että mitä jos vaatteemme haisevat kamalalle ja kukaan ei vaan kerro siitä meille. Pelkotila..

Enemmän on kyse siis jostain muusta kuin homepelosta. Ehkä kyse on enemmän sellaisesta yleisestä ahdistuneisuus häiriöstä, joka tällä hetkellä kanavoituu tuohon homeen pelkäämiseen? Jos saisit varmuuden että hometta ei ole, menisikö huoli/ahdistus ohi vai löytäisitkö uuden kohteen?

Olen itse saman tyylinen ihminen ja varasinkin äitiyden myötä tämä piirre on korostunut. Kun sen tiedostaa itse, niin sen kanssa pärjää ihan hyvin. Ja minä ainakin huomaan, että jos olen liikaa itsekseen (lasten kanssa :) ) kotona, niin huolet saattavat helposti kasvaa. Riittävästi ystävien seuraa ja omaa aikaa, niin pysyy pää kunnosa. Jos ei auta, niin kannattaa hakea apua.

Ja tosiaan se homekoira on hyvä JOS oireilette!!

Onko teillä lastulevyä kotona? Sellaista vanhaa huokoisen näköistä levyä vaikka vaatekaapeissa. Meillä tyttären poikaystävän huoneessa on sellaiset kaapit ja ensin ihmettelin, että miten tytön vaatteet haisee oudolle hänen käytyään siellä. Sitten muistin, että tuo on just sama haju, kuin minun lapsuuden kotona vaatekaapeista lähti.

Voi olla yleistä ahdistuneisuutta. Tekemistä minulla kyllä riittää lapsien hoidon lomassakin, opiskelen ja teen töitä, näen myös kavereita. Tunnistan itsessäni tuon murehtimisen tarpeen. Pelkään välillä sitä, että minulle tai miehelle tapahtuu jotain, ajamme kolarin, talo palaa, lapsilta löytyy joku sairaus ja sitä rataa. En menetä yöuniani näiden ajatusteni vuoksi, mutta kyllä, iän ja vanhemmuuden myötä pelkoja on tullut paljon lisää.

Lastulevyistä en osaa sanoa, ainakin vaatehuoneessa taitaa olla (maalattuja?) huokoisia levyjä hyllyinä, mutta siellä ei säilytetä päivävaatteita, vaan sellaisia ulkovaatteita, jotka eivät ole juuri nyt käytössä. Kauden ulkovaatteet ovat eteisessä avoimessa naulakossa ja lasten vaatteet kahdessa eri paikassa, toisella huoneessaan vaatekaapissa (alkuperäinen kaappi) ja toisella makuuhuoneessa lipastossa (ostettu neljä-viisi vuotta sitten). Omat vaatteet ovat makuuhuoneen vaatekaapeissa (myös alkuperäiset), enkä haista sieltä tulevan mitään hajua. Tämä "kummallinen" haju tarttuu mielestäni hiuksiinikin, tai olen muka haistavinani hiuksistakin jotain erikoista, mutta vain muualla kuin kotonamme.

Ap, kuulostat minusta :ashamed:

Meillä sattui pieni vesivahinko vuosi sitten ja sen jälkeen olen pomppinut kuin aropupu kaiken maailman hajujen kanssa. Vaurio on siis korjattu ja kaiken pitäisi siltä osin olla ok, mutta pelon se jätti :(
Joskus meillä on nuhaa (kelläpä ei), mutta mielestäni sairastamme jopa harvemmin kuin monet tuntemani lapsiperheet. Korvatulehduksia ei ole ollut vuosiin, mutama ykätauti kylläkin.
Itse olen päivähoidossa töissä ja meillä on eräs lapsi, jonka vaatteet haisevat selkeästi "vanhalle talolle" (toiset sanovat sitä homeen hajuksi? mene ja tiedä). Mielestäni meidän vaatteet eivät haise, mutta ajattelen joskus kuten sinäkin, että mitäs jos haiseekin eikä kukaan ilkee sanoa?! :O

Ei tämä jokaipäiväistä ole, mutta joskus mieleen pulpahtaa kaikenlaista... Okt:lla ikää reilut 30 vuotta. Kylppäriin tehtiin vasta pieni remppa ja sieltä mitattiin normaalit kosteuslukemat eli ei mitään.

Kiitos vastauksistanne. Kumpa osaisi jättää tämän murehtimisen. Mieskin tulee kohta hulluksi kanssani, kun mainitsen joka toinen päivä, että taas nenääni leijaili jostain kummallinen haju :/

Kukaan täällä ei voi vastata siihen, onko talossa vikaa vai ei. Kuulostat tismalleen minulta, meilläkään ei kukaan vieras haistanut mitään, ei sairastettu, tms. Mutta juuri tuo haju (jonka vain minä haistoin) vaatteissa, kun lähdettiin kotoa, oli tehdä minut hulluksi. Meiltä löytyi kosteus/homevaurio ja sitä aletaan nyt korjata. Suosittelen, että otat yhteyttä asiantuntijaan, jos oikeasti haluat asian selvittää. Mitkään pintamittarithan eivät mitään kerro, vaan rakenteista on otettava näytteitä. Itse olin aluksi aivan murtunut löydöstä, mutta mitä enemmän olen asiasta jutellut niiden asiantuntijoiden kanssa, niin sitä enemmän olen suunnannut ajatuksia siihen, että tämä pitää vain korjata. Ja aika harvoin tilanne on niin lohduton, että kaikki pitäisi polttaa (vaikka netissähän joka tarina päättyy niin).

Minulla vähän sama ongelma. Haistelen joka paikassa muutenkin ja muiden ihmisten homeet kyllä haistan jopa kaupassa. Mutta itse olen päätynyt siihen, että vanhassa talossa se ilmanvaihto ei ole yhtä tehokasta kuin uusimmissa. Tuuletan mielelläni aamuisin makkarit jopa talvipakkasilla, vaikka meillä onkin sähkölämmitys. Yhdessä hometalossa olen asunut ja pelko asuu persiissä koko ajan. Tiedän niin ap:n tunteen.

Tänään taas töissä haistelin sen ko. lapsen vaatteita... Joku paha niissä haisee, mutta mikä?
Kysyin myös kollegaltani haiseeko minun vaatteet, eivät kuulemma haise. En usko, että hän valehtelisi. En myöskään haista vaatteissamme mitään erikoista muualla(kaan) ollessamme, joten vika lienee korvieni välissä.

Kukaan täällä ei voi vastata siihen, onko talossa vikaa vai ei. Kuulostat tismalleen minulta, meilläkään ei kukaan vieras haistanut mitään, ei sairastettu, tms. Mutta juuri tuo haju (jonka vain minä haistoin) vaatteissa, kun lähdettiin kotoa, oli tehdä minut hulluksi. Meiltä löytyi kosteus/homevaurio ja sitä aletaan nyt korjata. Suosittelen, että otat yhteyttä asiantuntijaan, jos oikeasti haluat asian selvittää. Mitkään pintamittarithan eivät mitään kerro, vaan rakenteista on otettava näytteitä. Itse olin aluksi aivan murtunut löydöstä, mutta mitä enemmän olen asiasta jutellut niiden asiantuntijoiden kanssa, niin sitä enemmän olen suunnannut ajatuksia siihen, että tämä pitää vain korjata. Ja aika harvoin tilanne on niin lohduton, että kaikki pitäisi polttaa (vaikka netissähän joka tarina päättyy niin).

Saanko udella, että mistä löytyi?

Voisikohan olla kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin huuhteluaine? Olen käyttänyt eri huuhteluaineita viime aikoina, eli ostanut aina eri tuoksuisen edellisen loputtua ja mielestäni tämä outo haju on ollut vahvimmillaan viime aikoina sekä puolivälissä syksyä huomasin samaa ja olen saattanut käyttää samaa huuhteluainetta silloinkin.

Aloitin uuden huuhteluainepullon alkuviikosta ja nyt, kun olen saanut käyttöön sillä "käsiteltyjä" vaatteita, niin en ole haistanut mitään, vaikka olen todella nuuhkinut ja asia on pyörinyt mielessäni pari päivää ihan yhtä tiiviisti kuin ennenkin. Hitsi, kun muistaisin, että mikä huuhteluaine oli viimeksi käytössä, niin tekisin ihan testin.

Voisiko tosiaan olla näin yksinkertaisesta jutusta kyse? Idea pamahti päähäni ihan yhtäkkiä tänään päivällä, koska ulkovaatteista en tuota hajua ole niinkään huomannut, vaan sisävaatteista.

Onko teidän taloa lainkaan remontoitu? Minkälainen alapohja siinä on?
Hiusten haju ei kyllä huuhteluaineella selity..

Nyt en ole haistanut hiuksistakaan mitään pariin päivään, toki kai niihinkin voi tarttua hajusteiden hajua vaatteista ym..?

Talo on kaksikerroksinen ja asuintilat vain yläkerrassa, alaosa kyllä myös suurimmaksi osaksi lämmintä tilaa. Alhaalla en ole koskaan haistanut mitään outoa, eivätkä siellä säilytyksessä olevat ulkovaatteet (lähinnä miehen) tuoksahda millekään. Sauna ja kylpyhuone on remontoitu tässä 10v sisällä, samoin pientä pintaremonttia parissa huoneessa, ei sen kummempaa.

Tänään olin tunteja liikenteessä tuolla maailmalla ja nuuhkin, mutta en haistanut mitään. Nyt vaatteet haisee ihan vaan "meiltä", ei sitä homeenoloista hajua. Mietin myös, että tokihan mä käytän huuhteluainetta petivaatteisiinkin, siitä se kyllä tarttuu hiuksiin ja nyt, kun olen hiljattain vaihtanut puhtaat lakanat, jotka käsitelty tuolla uudella huuhteluaineella, hiuksetkaan eivät haise. Samoin kävi työpaidoille, toissaviikolla sama outo haju niissä, tällä viikolla ei mitään.

Voin ehkä huokaista hetkeksi. Jatkan nuuskimista sitten, kun tuo huuhteluainepullo tyhjenee ja ostan seuraavan :D

Yhteistyössä