Käyttehän kotona läpi nuortenne kanssa sitä mitä työhakemuksiin laitetaan ja millaisia niiden kuuluisi olla?

Pin
[QUOTE="Mummeli";30583408]Molemmat lapset olleet jo hyvän aikaa täysi-ikäisiä ja hakeneet töitä ja saaneetkin töitä. Ikinä en ole keskustellut lasten kanssa työhakemusten tekemisestä, enkä ikinä ole nähnyt heidän tekemiään hakemuksia tai CVeitä. Ilmeisesti eivät kuitenkaan ihan ala-arvoisia ole olleet, kun molemmat ovat saaneet todella hyvin niitä töitä mitä ovat hakeneetkin. Pidän työhakemuksen tekoa ihan sellaisena itse opittavana asiana - toki niitä varmasti koulussakin käyty läpi ja lisäksi tiedän lasten hakeneen netistä tietoa työhakemuksen teosta.[/QUOTE]

Ok hyvä jos ei ole ollut ongelmaa. Minusta ei ole mitään haittaa vaikka yhdessä miettisimme asiaa. Tuskin he siitä pilalle menevät?

säpäle harmaana
En ole vielä neuvonut, kun lapset ovat vielä pieniä. Mutta mikä minä olisin edes neuvomaan, kun en ole koskaan yhtään työpaikkaa kirjoittamillani hakemuksilla saanut.

wery
Joillekin se tulee varmaan enempi luonnostaan ja jo kotona tavallaan kasvatettu siihen suuntaan. Ei mulle olis ilman äidin ohjeistuksiakaan tullu mieleenkään laitella tissivakoja työhakemukseen. :D Oli aika selvää mitä sinne kannattaa laittaa jo muutenkin eikä siitä ohjeistuksesta haittaakaan ollut. Ihan hyvä jos jokainen kotoa muuttavan kanssa vähän miettisi yhdessä työhakemuksen tekemistä ja mahd haastattelua. Muistuu mieleen kun yhteen pikaruokapaikkaan haastattelin nuoria...
Varmaan hienoa olla noin erinomainen ja joka asiassa täydellinen.

Pin
Tai sitten saavat työn heille sopivammasta perheestä. :)

Jos olisin palkkaamassa lastenhoitajaa, ei tuo pukeutumisasia kiinnostaisi minua muuta kuin siltä kannalta, että vaatteet ovat lasten kanssa touhuamiseen sopivat. Narutoppi kesähelteellä olisi minusta ihan hyvä vaatetus lastenhoitajalle. Joten se ei palkkaamista estäisi. Liian "hienot", säähän tai liikkumiseen sopimattomat vaatteet voisi aiheuttaa negatiivisen mielikuvan, mutta ei tissivako. No joo, jos olisi joku korsettitoppi niin sitten kyllä, mutta se taas siltä kannalta että vaate ei ole lasten kanssa toimiessa käytännöllinen. Nämä on aika pitkälti kuitenkin makuasioita ja paras vaihtoehto tietysti on, jos sellainen työnantaja ja -hakija "löytävät toisensa", joille ei tällaisista sivuseikoista tule närää.

Tuo kissajuttukin, joka oli sinusta huvittava, voi jonkun kissaihmisen mielestä olla vain hauskasti ilmaistu positiivinen asia.

Täytyy muistaa se, että lastenhoitajapesti ei useimmille ole sellainen "once in a lifetime" -tilaisuus, että sen takia haluaisi itseään kovasti työnantajaa miellyttävään suuntaan muokata. Varsinkaan, jos on mahdollista saada vastaava työ ihan sellaisena kuin on. Se "tissivakotyttökin" oli ilmeisesti aiemmin saanut paikan, jossa ei narutopista nipotettu.
Jep, mä haluan vain fiksulta vaikuttavia. Tai ihan normaalilta vaikuttavia. Minusta nyt ei vaan anna hyvää kuvaa sellainen narutoppi millä itseasiassa en nyt tarkoita sellsiata tavallista toppia jossa on ohuet olkaimet, vaan sellaista jossa muuten narua ja rätti edessä. Ei työhakemukseen! :D Kun työhakemus tehdään noin välinpitämättömästi niin tulee mieleen, onko tyyppi muutenkin välinpitämätön jos ei viitsi nähdä edes vähää vaivaa siihen hakemukseen? Vai kenties vähän urpo? En voi tietää ja harmi jos olisi ollut hyvä, mutta valitsen mieluummin tuon nuoren naisen joka niin iloisen reippaasti kertoi itsestään ja harrastuksistaan. Siisti hymykuva siellä tavallinen toppi päällä ja muutenkin hyvin kirjoitettu. Hakemuksesta myös näkyi että se itse ilmoitus on luettu. Hei se ei ole kuin muutaman lauseen niin kyllä sen jaksaa lukea. :D

Näillä joilla muuten oli kehnoimmat kuvat, oli myös se teksti kaikkein töksähtelevintä. Vähän sellaiselta vaikuttavaa, että "evvk jos nyt sais töitä vaan jostain, joo oon kiva".

Edelleenkin se kissa-asia huvitti minua, muuten hakemus oli sellainen, ettei se vakuuttanut. En kuitenkaan voi näiden sisältöä täällä availla ja tuotakin oli sen verran muokattu, ettei siinä ole mitään juttua suoraan kopsailtu hakemuksesta...

Työhakemuksen kirjoittaminen nuorena, kun ei ollut mitään mainittavia meriittejä oli ihan hemmetin hankalaa. Työkkärissä ja koulutuksissa käskettiin kertomaan harrastuksistaan - omani vaan ovat sellaisia, etteivät ne hakemuksiin yleensä sovi. Käskettiin keksimään itselleen urheiluharrastus, vaikka todellisuudessa ei mitään sellaista harrastaisikaan. "No kaikkihan te joka päivä kävelette, kirjoittakaa siihen kävelyt" :D

Onnekseni olen tarvittaessa kirjallisesti ihan lahjakas ja mielikuvituksekas, niin pääsin kyllä yleensä haastatteluihin, ne hakemukset olivat vaan kyllä kieltämättä erikoisia.

säpäle harmaana
Työhakemuksen kirjoittaminen nuorena, kun ei ollut mitään mainittavia meriittejä oli ihan hemmetin hankalaa. Työkkärissä ja koulutuksissa käskettiin kertomaan harrastuksistaan - omani vaan ovat sellaisia, etteivät ne hakemuksiin yleensä sovi. Käskettiin keksimään itselleen urheiluharrastus, vaikka todellisuudessa ei mitään sellaista harrastaisikaan. "No kaikkihan te joka päivä kävelette, kirjoittakaa siihen kävelyt" :D

Onnekseni olen tarvittaessa kirjallisesti ihan lahjakas ja mielikuvituksekas, niin pääsin kyllä yleensä haastatteluihin, ne hakemukset olivat vaan kyllä kieltämättä erikoisia.
Nimenomaan. Jos ei oikeasti harrasta mitään säännöllistä tai työn kannalta hyödyllistä, niin miksi ihmeessä pitää liioitella ja valehdella. Tekeekö se sitten hakemuksesta paremman, jos pistän sinne harrastuksiksi ruoanlaitto ja jumppa. Entä sitten kun siellä on toinen hakija, joka oikeasti käy jollain hienoilla kokkikursseilla ja useasti viikossa ohjatuilla tunneilla, niin onko se sitten reilua että valehtelen olevani yhtä reipas kuin tämä tyyppi.

nohh
Täytyy muistaa se, että lastenhoitajapesti ei useimmille ole sellainen "once in a lifetime" -tilaisuus, että sen takia haluaisi itseään kovasti työnantajaa miellyttävään suuntaan muokata. Varsinkaan, jos on mahdollista saada vastaava työ ihan sellaisena kuin on. Se "tissivakotyttökin" oli ilmeisesti aiemmin saanut paikan, jossa ei narutopista nipotettu.
Täytyy muistaa? Ai että työnantajan on tyydyttävä surkeisiin hakemuksiin, koska työ ei ole "once in a lifetime"? Höpöhöpö. Turha edes hakea töitä, jos ei sen vertaa kiinnosta/löydy älliä päästä, ettei hakemukseen tungeta biletys/tissivako/duckfacekuvaa. Miksi edes vaivautua heittämään jotain surkeaa tekelettä työnantajalle, jos työ ei kerta kiinnosta? Jos työ taas kiinnostaa, järkevä, normaali ihminen panostaa hakemukseen.

viera.s
Jep, mä haluan vain fiksulta vaikuttavia. Tai ihan normaalilta vaikuttavia. Minusta nyt ei vaan anna hyvää kuvaa sellainen narutoppi millä itseasiassa en nyt tarkoita sellsiata tavallista toppia jossa on ohuet olkaimet, vaan sellaista jossa muuten narua ja rätti edessä. Ei työhakemukseen! :D Kun työhakemus tehdään noin välinpitämättömästi niin tulee mieleen, onko tyyppi muutenkin välinpitämätön jos ei viitsi nähdä edes vähää vaivaa siihen hakemukseen? Vai kenties vähän urpo?
Joo, no edelleenkään minua se toppi ei olisi häirinnyt. :)

Mutta tietysti on hyvin mahdollista ja yleensä ilmenee tekstistä, että ei vaan ole kovin suurta kiinnostusta työtä kohtaan eikä silloin viitsi hakemukseenkaan panostaa. Tietysti sellaiset hakijat kannattaa karsia, mutta eihän siinä mitään suurta ihmettä pitäisi olla, että lastenhoitajan työ perheessä pienellä palkalla ei ole kaikille unelmatyö. Ei motivaatiopulaan auta opastus työhakemuksen tekoon, vaan lähinnä kannustus ja/tai ohjaaminen hakemaan sellaisia töitä, jotka oikeasti nuorta kiinnostaa. Nuori voi olla muuten fiksu ja panostaa niihin asioihin, jotka kokee tärkeiksi, vaikka tekisikin osan työhakemuksista hutiloiden.

viera.s
Täytyy muistaa? Ai että työnantajan on tyydyttävä surkeisiin hakemuksiin, koska työ ei ole "once in a lifetime"? Höpöhöpö.
Ei, vaan mitä sitä kummastelemaan, että kaikki ei hakemuksia sydänverellään kirjoittele. Ehkä ajattelevat, että työ voi olla ihan jees, jos työnantaja on rento. Mutta eivät edes halua mennä töihin paikkaan, joissa on pukeutumisohjeistuksia tai muita turhilta tuntuvia vaatimuksia. Sellaiset hakijat voi tietysti karsia, eikä aloittajallekaan tämän pitäisi olla mikään ongelma, kun useita hyviä hakemuksiakin oli tullut.

säpäle harmaana
Täytyy muistaa? Ai että työnantajan on tyydyttävä surkeisiin hakemuksiin, koska työ ei ole "once in a lifetime"? Höpöhöpö. Turha edes hakea töitä, jos ei sen vertaa kiinnosta/löydy älliä päästä, ettei hakemukseen tungeta biletys/tissivako/duckfacekuvaa. Miksi edes vaivautua heittämään jotain surkeaa tekelettä työnantajalle, jos työ ei kerta kiinnosta? Jos työ taas kiinnostaa, järkevä, normaali ihminen panostaa hakemukseen.
Tätä kohtaa en nyt oikein ymmärrä. Eikö se ole työnantajan etu, että joukossa on selvästi surkeampiakin hakemuksia, jotka voi heti karsia pois? Eihän työnantaja tee mitään 100 erinomaisella työhakemuksella jos palkataan ainoastaan yksi henkilö. Ja jos hakemuksissa muutamakin varteenotettava ehdokas, niin niiden karsittujen hakemusten tasolla ei ole mitään merkitystä.

nohh
Ei, vaan mitä sitä kummastelemaan, että kaikki ei hakemuksia sydänverellään kirjoittele. Ehkä ajattelevat, että työ voi olla ihan jees, jos työnantaja on rento. Mutta eivät edes halua mennä töihin paikkaan, joissa on pukeutumisohjeistuksia tai muita turhilta tuntuvia vaatimuksia. Sellaiset hakijat voi tietysti karsia, eikä aloittajallekaan tämän pitäisi olla mikään ongelma, kun useita hyviä hakemuksiakin oli tullut.
Sitä ainakin itse kummastelen, että miten kenenkään nuoren mielestä voi olla edes ajatuksen tasolla hyvä idea laittaa työhakemukseen biletys- tms. -kuvaa. Siinä kohti tosiaan olisi hyvä vanhempien opastaa nuortaan, että miten niitä töitä oikein haetankaan. Onhan tuo on nyt merkki siitä, että nuorelta on työnhakumetodit täysin hukassa.

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583522:
Tätä kohtaa en nyt oikein ymmärrä. Eikö se ole työnantajan etu, että joukossa on selvästi surkeampiakin hakemuksia, jotka voi heti karsia pois? Eihän työnantaja tee mitään 100 erinomaisella työhakemuksella jos palkataan ainoastaan yksi henkilö. Ja jos hakemuksissa muutamakin varteenotettava ehdokas, niin niiden karsittujen hakemusten tasolla ei ole mitään merkitystä.
Mietipä työnhakijan etua. Onko se työnhakijan etu, että hän luulee duckfacekuvan ja tissivaon esittelyn olevan ihan ok työhakemuksessa? No ei ole. Eli ketjun otsikon kehotus näyttäisi olevan ihan tarpeen joissain tapauksissa.

Pin
Joo, no edelleenkään minua se toppi ei olisi häirinnyt. :)

Mutta tietysti on hyvin mahdollista ja yleensä ilmenee tekstistä, että ei vaan ole kovin suurta kiinnostusta työtä kohtaan eikä silloin viitsi hakemukseenkaan panostaa. Tietysti sellaiset hakijat kannattaa karsia, mutta eihän siinä mitään suurta ihmettä pitäisi olla, että lastenhoitajan työ perheessä pienellä palkalla ei ole kaikille unelmatyö. Ei motivaatiopulaan auta opastus työhakemuksen tekoon, vaan lähinnä kannustus ja/tai ohjaaminen hakemaan sellaisia töitä, jotka oikeasti nuorta kiinnostaa. Nuori voi olla muuten fiksu ja panostaa niihin asioihin, jotka kokee tärkeiksi, vaikka tekisikin osan työhakemuksista hutiloiden.
Niin harmillisintahan se on siis niille, jotka sen työn oikeasti haluaisivat, mutta jostain syystä taito tehdä normaalia työhakemusta puuttuu ja pahasti. Ei minullekaan hesen kassa ollut mikään loppuelämän unelmatyö alle kympin tuntipalkalla, mutta siitä se useimmila lähtee ja olin tosi ylpeä kun sain ensimmäisen työpaikan, tai kaksikin. Kesät linnanmäellä ja muun ajan hesellä. Mutta tälkää sitten ohjeistako yhtään jos koette siitä olevan haittaa. Itselleni en ole nähnyt siitä koituneen ainakaan haittaa.

säpäle harmaana
Mietipä työnhakijan etua. Onko se työnhakijan etu, että hän luulee duckfacekuvan ja tissivaon esittelyn olevan ihan ok työhakemuksessa? No ei ole. Eli ketjun otsikon kehotus näyttäisi olevan ihan tarpeen joissain tapauksissa.
No niin, enhän minä sitä sanonutkaan. Puhuin työnantajan edusta, kun sinä puhuit siitä, että työnantajan on tyydyttävä surkeisiin hakemuksiin. Mitä tyytymistä siinä on? Eihän se ole mitenkään työnantajan edusta pois, jos mukana on niitä hyviäkin hakemuksia.

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583533:
No niin, enhän minä sitä sanonutkaan. Puhuin työnantajan edusta, kun sinä puhuit siitä, että työnantajan on tyydyttävä surkeisiin hakemuksiin. Mitä tyytymistä siinä on? Eihän se ole mitenkään työnantajan edusta pois, jos mukana on niitä hyviäkin hakemuksia.
Se oli kysymys kommentoijalle, joka vaikutti vihjailevan, että koska työ ei ole "once in a lifetime", eivät työnhakijat jaksa panostaa ja että se olisi tämän kommentoijan mielestä täysin ok.

Pin
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583522:
No onhan se, mutta en ainakaan omia lapsia ajatellessa halua ajatella työnantajan etua valitsemisen helppoudessa, vaan heidän loppuelämäänsä. Toivottavasti kasvatuksessa tulee jo automaattisesti järkeä päähän sen verran, ettei muutenkaan tulisi mieleen laittaa rintalihaskuvia tai vastaavaa, mutta varmistan asian vielä käymällä ainakin suullisesti läpi niitä asioita. Ennen mahd haastatteluakin voin lievittää paineita vaikka kyselemällä tyypillisimpiä kysymyksiä jos näin haluavat.

tarkennus
En kyllä ymmärrä, miten huono hakemus voisi olla kenenkään etu.

Minä olen itse aika vanha ja saanut aikoinaan vakituisen työpaikkani sähkösanomalla (heh, kuulostaa antiikkiselta) enkä ole eläissäni tehnyt CV:tä. Niin ollen en osaisi paljon neuvoa nuoriani. Sen kyllä osaan sanoa, ettei tissivakoja tai törröhuulia laiteta mieluusti minnekään kuvina.

"Jenis"
No hohhoh, johan on taas kommentteja. Oisivat ehkä erilaisia, jos ap ois joku muu?

Ihan täällä normaalien ihmisten maailmassa (eli palstan ulkopuolella) cv:ssä on yleensä valokuva, ja se ei yleensä ole pusuhuuli-tissivako-narutoppi-kuva jollei hae paikkaa aikuisviihdealalla. Vitsailua kannattaa myös harrastaa mieluummin vaikka mahd. haastattelussa, jos se on pakko jotenkin työnhakuprosessiin yhdistää. Ja koska nuoret ihmiset ei ihan kaikkea vielä itse osaa, on vastuullisen vanhemman tehtävä vähän jeesailla vaikka juuri näissä asioissa.

• Tykkää
Reactions: Pin
"Huoh"
Tavallaan asiaa mutta toisaalta, ehkä onkin parempi ettei näitä "tissivakotyttöjä" sen kummemmin ohjeisteta. :D Karsiutuvat hyvin pois, ei tule turhaan pyydettyä haastatteluun.
Ja kyllä kyllä, tiedän näille olevan myös kysyntää. Joku vuosia puutteessa ollut perheen isä ottaa varmasti tälläisen mieluusti hoiteleen lapsia (ja samalla saa haaveilla itsekin hoidosta). ;) Mutta sitten me muut nipot voidaan valita niitä fiksuja tapauksia, joita ei ole kasvatettu tisseillä ja huulien mutristelulla töitä hankkimaan.
Kyllähän jotkut tienaa silläkin, kaikista ei Seiskan kanteen toki ole ja silloin ehkä olisi hyvä vanhempien tämä tiedostaa ja opastaa ettei ihan itseään tyttö nolaa..

Hyvä hakemus kuvastaa hakijaa. Niin hyvässä kuin pahassakin.
Ymmärrän kyllä pointin aloittajalla, joskus on itsekin saanut nauraa vedet silmissä. Mä tunnustan olevani silti kyyninen nipo enkä jaksa huolehtia heikompien yksilöiden työllistymisestä. Onneksi jotkut jaksaa vielä :)

"Jenis"
Ja surkeat hakemukset eivät todellakaan ole "työnantajan etu", vaan ajanhukkaa. Ei kukaan tahdo rekrytoida huonoista sitä ainoaa hyvää, vaan parhaan monesta hyvästä.

Pin
Olen rento, mutta en halua mitään evvk-pissistä tänne. Minulle ei ole mikään ongelma, löysin hyvältä vaikuttavan jo. Surullista noiden nuorten kohdalla, siksi kehotin teitä käymään niitä asioita läpi joille tuo on ajankohtaista. Ihmettelen, että tästä pitää edes vääntää... Pukeutumisohjeistuksia? :D Eli he siis testaavat sillä mutristuskuvalla työnantajan rentoutta. Juu toki.

"jonna"
Maanpetturi Jyrki Katainen yritti raiskata pikkulapsen. Lapsen isä näki tapahtuman ja hakkasi jätekasan kuoliaaksi. Paikalle saapunut miesryhmä vei saastaisen raadon läheiselle sorakuopalle, jossa se poltettiin puunrunkojen päällä. Tämän iloisen tapahtuman johdosta paikallinen ympäristönsuojeluyhdistys maksoi kaikille ongelmajätteen hävittämiseen osallistuneille 5 000 euron palkkion.

Yhteistyössä