Mitä ruokaa teette kun rahat on tiukilla?

• Viestiketjun aloittaja Ideoita
  • Ensimmäinen viesti
Ideoita
Eli millaisia ruokia teette pienellä budjetilla jos vaikka tulee yllättäviä tilanteita eteen? Mä en halua tinkiä ruuasta niin että syötäis pelkkää kaurapuuroa päivälliseksi mutta jotain halpaa pitäisi olla. Säästöaterioita siis? Mieluusti teen isoja annoksia pariksi päiväksi kerrallaan.

"Tinka"
Aika ylsipuolisesti tulee kyllä tehtyä kun on rahat tiukalla. Mutta juurikin suuria määriä joita sitten pakastan. Esim. Jauhelihaperunasoselaatikkoa, makkarakeittoa, jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa yms.

Salaatteja en raaski heikossa rahatilanteessa tehdä pääruuaksi vasn syödään noiden edellä mainittujen ruokien lisukkeena raasteita, kurkkua, tomaattia tai paprikaa paloina. Varsinkin siihen aikaan vuodesta kun kaikki tuore on kallista (ulkomaalaisia en osta koskaan).

"Tinka"
Niin ja ostan vain lapselle lohta, makkarakojusta täyslihaleikkeleet yms. Kalliimmat. Minä ja mies tyydytään huonompilaatuisiin ja halvempiin leivänpäälisiin yms.

Säästökuurilla
Keitot ovat edullista ruokaa. Niihin voi laittaa melkeinpä mitä vaan.

Raasteet raastan koneella. Juuresten ollessa edullisia, ostan niitä isomman erän ja raastan ne valmiiksi pakastimeen sopivan kokoisiin annoksiin. Niitä sitten käytän keittoihin, leivontaan, pöytään.

"..."
Vaihdan kauppaa. Nyt on pakko vetää kukkaron nyöriä tiukemmalle ja se tapahtuu ensikädessä niin että prisma menee boikottiin. Prismassa lohi 300 g 8 euroa. Samalla rahalla sain Lidlistä lohta 600 g. Laadussa ei eroa. Porsaankyljykset 3 euroa. Hyviä ulkomaalaisia juustoja esim. Roquefort 3 euroa. Luomumaito euron. Paistotuotteet halpoja ja hyviä, suklaadonitsi 50 senttiä. Voi myös herkutella!

pyhä uusavuttomuus
[QUOTE="kaisa";30580899]En tiedä, ei ole tullut tuollaista tilannetta ikinä eteen.[/QUOTE]

:O etkä varmaan tiedä mitä tehdä tulipalon syttyessäkään, kun ei oo koskaan syttynyt?

Makkaraan ei ainakaan kannata hassata rahojaan, vaan ostaa alennuksessa olevaa lihaa/kalaa/kanaa ja käyttää paljon kauden (edullisia) kasviksia. Pavuilla ja herneillä saa myös lisättyä sapuskan proteiinipitoisuutta elleivät rahat riitä isoon lihapakettiin.

Niin, ja leipää kannattaa leipoa itse, siinä säästää helposti.

Makkaraan ei ainakaan kannata hassata rahojaan, vaan ostaa alennuksessa olevaa lihaa/kalaa/kanaa ja käyttää paljon kauden (edullisia) kasviksia. Pavuilla ja herneillä saa myös lisättyä sapuskan proteiinipitoisuutta elleivät rahat riitä isoon lihapakettiin.

Niin, ja leipää kannattaa leipoa itse, siinä säästää helposti.

totta, jauhoista ei köyhän kannata maksaa lihan hintaa

"trin"
Alkoholin kulutus kannattaa muuten hoitaa siten, että käy ostamassa laivalta (miniristeily ovat halpoja) jokusen viiden litran mäyräkoiran 80-prosenttista viinaa (maksavat noin 100 euroa kappale). Sitä sitten lantraa haluamaansa muotoon, esimerkiksi 4,7-prosenttisen juoman litrahinnaksi tulee tuolla menetelmällä noin 1,18 euroa.

Toinen vaihtoehto on tietysti se, että tekee itse kotona sokerista ja hiivasta.

"minni"
Ostan esimerkiksi lohta tarjouksesta ja pakastan sen. Ostan myös kuivattuja papuja, keitän ne ja pakastan.
Lohesta teen mm. kalakeittoa ja lohilaatikkoa, joihin voi molempiin laittaa lisäksi edullisia aineksia kuten perunaa, sipulia, purjoa ja porkkanaa. Pavuista teen mm. keittoja ja salaatteja. Esim. papu-bataattisalaatti on todella hyvää.

Ja yksi tärkeä asia muistaa: hyödynnä tähteet äläkä ostaa ruokaa biojätteeseen vaan syötäväksi.

Ponuhilkka ja 7 Ryyppyä
[QUOTE="trin";30581019]Alkoholin kulutus kannattaa muuten hoitaa siten, että käy ostamassa laivalta (miniristeily ovat halpoja) jokusen viiden litran mäyräkoiran 80-prosenttista viinaa (maksavat noin 100 euroa kappale). Sitä sitten lantraa haluamaansa muotoon, esimerkiksi 4,7-prosenttisen juoman litrahinnaksi tulee tuolla menetelmällä noin 1,18 euroa.

Toinen vaihtoehto on tietysti se, että tekee itse kotona sokerista ja hiivasta.[/QUOTE]

Tälläkö se päivittäinen energian- ja ravinnontarve katetaan??

Aloittaja..
Kiitos hyvistä vinkeistä! Alkoholiin meillä ei mene rahaa ollenkaan, siitä ei siis pysty enää säästämään. Lapsikin on vasta reilu 1v. joten pieniruokainen, syö toki samaa kuin muutkin, purkkiruokiin en rahojani hassaa. Täytyy varmaan tutustua soijaan ja papuihin sekä linsseihin, ne eivät ole tähän mennessä ruokalistalle kuuluneet.

Aloittaja..
Ja olen myös kova leipomaan, leipä tulee oikeastaan kaikki omasta keittiöstä, samoin kaikki kahvipullat jne. Niistäkin voin ottaa hyviä vinkkejä vastaan :) Ruisleivän tekoa opettelen, sitä kyllä tulee ostettua kaupasta kun en ole mieleiseeni koostumukseen ja makuun päässyt vielä.

Yhteistyössä