Pakko kai ottaa riski ja aloittaa opiskelu vaikka ei ole vielä tietoa saanko työkkärin tuen omaehtoiseen opiskeluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkä opiskelemaan

Vieras
Koulutus on alkanut tänään, mutta sen aloittamista pystyy venyttämään vielä ensi viikon ylitse.

Sain vasta äsken työkkäristä yhteydenoton ja ohjeet mistä saan tarvittavat lomakkeet. Toinen lomake pitää oppilaitoksen edustajan täyttää ja sen saan hoidettu aikaisintaan huomenna. Onneksi on sähköposti mihin lähettää lomakkeet, mutta sitten ei tiedä kauanko asian käsittelyssä menee.

Mun pitäisi nyt hienosti selittää miksi koulutus olisi mulle tarpeellinen, mutta on kyllä sellainen tunne ettei työkkäri tätä hyväksy. Mä kun olen lähihoitaja ja varmaan katsovat, että kyllä pitäisi vanhustyössä olla töitä riittävästi ettei tarvitse toista suuntautumisalaa edes harkita.

Opintotuella ei ole varaa opiskella. Jos aloitan koulun enkä saakaan työkkärin tukea, niin menetän päiväraha niiltä päiviltä kun olen koulun kirjoilla. Eli pitää vain ilmeisesti ottaa riski ja menettää ne rahat. Onneksi on edes kolmeksi päiväksi töitä tiedossa tälle kuukaudelle niin saan vähän hyvitettyä menetettyjä rahoja.

Mitähän hienoa tuonne hakemukseen rustaisi...

Et saa työkkärin rahoitusta, niinkuin itsekin totesit. Ensinnäkin koulutus pitää olla korkeampaa kuin olemassa oleva koulutus esim. vanhaa opiston tutkintoa nostelet amk tasoiseksi ja ala pitää viedä eteenpäin työllistymisessä eli alallasi on töitä eivät rahoita lisäkoulutusta.

Ratkaisevinta on, parantaako uusi koulutus työllistymismahdollisuuksiasi Jos voit kirjoittaa hakemukseen, että työllistyminen koulutuksen jälkeen on todennäköistä, niin luulisi tuen tulevan.

JOs oikeasti tuon koulutuksen haluat niin tottakai opiskelet vaikka opintotuella. Niin tekee muutkin ja myös itse ja lainarahalla lapsille ostettiin ruokaa ja vaatetta, mutta se pitää pitää sijoituksena tulevaisuuteen. Nyt nautitaankin sitten hyvästä ammatista ja maksetaan lainoja rauhalliseen tahtiin.

JOs oikeasti tuon koulutuksen haluat niin tottakai opiskelet vaikka opintotuella. Niin tekee muutkin ja myös itse ja lainarahalla lapsille ostettiin ruokaa ja vaatetta, mutta se pitää pitää sijoituksena tulevaisuuteen. Nyt nautitaankin sitten hyvästä ammatista ja maksetaan lainoja rauhalliseen tahtiin.

Ei ole varaa opiskella opintotuella jos ei ole lisäksi keikkatöitä tarpeeksi eikä niiden keikkatöiden varaan voi laskea. Haluan opiskella, mutta jos en sitä voi tehdä liiton rahalla niin pakko on jättää unelma väliin. Ei ole kyse omasta halusta, miten joku voi edes väittää, että kaikki on vain omasta halusta kiinni.

En saa opintolainaa ja vuokrasopimus on puolison nimissä eli saisin pelkän opintorahan eikä se riitä edes omaan osuuteen asumismenoista saati sitten saisin maksettua omia laskuja ja lainanlyhennyksen. Lainaan ei saa lyhenysvapaata, sitä on jo kysytty. Ehkä vuokrasopimuksen saisi muutettua, mutta saisin silti niin vähän rahaa ettei opiskelu yksinkertaisesti ole mahdollista.

[QUOTE="a p";30568973]Ei ole varaa opiskella opintotuella jos ei ole lisäksi keikkatöitä tarpeeksi eikä niiden keikkatöiden varaan voi laskea. Haluan opiskella, mutta jos en sitä voi tehdä liiton rahalla niin pakko on jättää unelma väliin. Ei ole kyse omasta halusta, miten joku voi edes väittää, että kaikki on vain omasta halusta kiinni.

En saa opintolainaa ja vuokrasopimus on puolison nimissä eli saisin pelkän opintorahan eikä se riitä edes omaan osuuteen asumismenoista saati sitten saisin maksettua omia laskuja ja lainanlyhennyksen. Lainaan ei saa lyhenysvapaata, sitä on jo kysytty. Ehkä vuokrasopimuksen saisi muutettua, mutta saisin silti niin vähän rahaa ettei opiskelu yksinkertaisesti ole mahdollista.[/QUOTE]

Siis mistä lainanlyhennyksestä puhut?

Opintotuellisena kuukautena saa tienata 660€. Siitä verot pois+opintoraha+asumislisä niin sitten voisi olla varaa, mutta kun ei voi laskea sen varaan, että töitä olisi niin paljon että saisin tuollaisen summan.

Ja kun puhuin työkkärin virkailijan kanssa, että jos aloitan koulun niin otan riskin etten saa tukea. Kai se virkailija olisi sanonut jos pitää ensin hakea tuki ja vasta sitten opiskelupaikka.

[QUOTE="a p";30569267]Ja kun puhuin työkkärin virkailijan kanssa, että jos aloitan koulun niin otan riskin etten saa tukea. Kai se virkailija olisi sanonut jos pitää ensin hakea tuki ja vasta sitten opiskelupaikka.[/QUOTE]

Juu opiskelupaikkaa haetaan ensin ja sitten se rahoitus haetaan ennenkuin koulun aloittaa, jos sen rahan meinaa saada, virkailija varmaan myöntää heti virheensä, jos mun muistini pitää paikkansa että se koulu alotetaan vasta päätöksen jälkeen. Kauanko sulla siihen menee että soitat asiasta ja kysyt sellaselta virkailijalta joka on perehtynyt näihin koulutusjuttuihin etkä sellaselta joka tietää kaiken vähän siihen suuntaan, mun ainakin ohjattiin heti tälläselle ihmiselle joka näitä koulutusjuttuja hoitaa työkseen.

Haluatko uuteen suuntautumiseen koska olet krkkua myöten täynnä vanhusten hoitoa vai onko sinulla esim selkävaivoja joiden vuoksi vanhuspuoli on liian fyysistä?
Olisiko apua jos kirjaat hakemukseen syitä?
Itse olen suunnannut mt puoleen ja se on ainut alue jolla olen haluunnut missään vaiheessa työskennellä lähihoitajana. Olen miettinyt, että jos joutuisin työttömäksi niin mitähän työkkärissä sanoisivat kun kieltäytyisin vanhuspuolen hommista. Jos minulle olisi joku sanonut jo opiskelemaan mennessä, että saatat sitten joutua vanhus, lasten tai vaikka kotisairaanhoidon puolelle töihibn niin olisin valinnut kokonaan toisen alan mitä opiskella. Ovat niin erillaisia aloja ja tämä on ainut jolla haluan toimia lähärinä. Minulle on onneksi myös lääkäri sanonut ettei suosittele nostoja yms selän takia, että varmaan siihen koittaisin vedota...
ps. Täysi hatun nosto niille jotka jaksavat esim.vanhuspuolella huhkia. Tekevät tärkeää työtä.

Juu opiskelupaikkaa haetaan ensin ja sitten se rahoitus haetaan ennenkuin koulun aloittaa, jos sen rahan meinaa saada, virkailija varmaan myöntää heti virheensä, jos mun muistini pitää paikkansa että se koulu alotetaan vasta päätöksen jälkeen. Kauanko sulla siihen menee että soitat asiasta ja kysyt sellaselta virkailijalta joka on perehtynyt näihin koulutusjuttuihin etkä sellaselta joka tietää kaiken vähän siihen suuntaan, mun ainakin ohjattiin heti tälläselle ihmiselle joka näitä koulutusjuttuja hoitaa työkseen.

Mulla on puhelimessa näkyvissä sen virkailijan numero joka mulle soitti aiemmin näistä koulutusasioista ja hän tietää omaehtoisesta opiskelusta. Koitin soittaa, mutta ei vastaa puhelimeen. Työkkärin sivuilta ei löydy kovin helposti numeroita mihin soittaa. En tiedä saisiko tuolta valtakunnallisesta neuvonnasta tietoa.

Koulussa sanottiin, että eivät voi sitä lomaketta täyttää ennen kuin mut on hyväksytty opiskelijaksi eli eihän tuo mitenkään ole käytännössä mahdollista jos asia on niin, että ensin pitää hakea työkkäristä tukea omaehtoiseen opiskeluun ja sitten vasta aloittaa koulu. :O

Meillä nimenomaan työkkäristä vannotettiin, että opiskelua EI saa aloittaa, ennenkuin työkkärin suostumus on. Eli ei kannata ottaa riskiä. Soita sinne valtakunnalliseen nroon, ne puhelut nauhoitetaan.

Joku tuossa ei nyt täsmää, koska vain painavista syistä tuki voidaan myöntää opiskelun aloittamisen jälkeen. Painava syy voi olla esim. varasijalta opiskelemaan pääsy. Haitko normaalissa haussa vai vasta nyt?

Yhteistyössä