Kauanko voi asua vuokra-asunnossa ilman että on kirjoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt

Vieras
Asun vuokra-asunnossa alivuokralaisena, ja toinen vuokralainen on majoittanut jo kolmatta kuukautta (minulta kysyttiin lupa vain 1-2 viikkoon) henkilön, joka sotkee eikä maksa edes vuokraa joka kuukausi (maksanut 3 kk aikana 300e vaikka käy töissä, varaa kyllä kaikkeen muuhun turhaan, läppäreihin, yli sadan euron kenkiin, roskaruokaan jne). Käyttänyt minun tuotteitani ilman lupaa pyykinpesuaineista maitoon (joita minun on nyt pitänyt alkamaan piilottaa, koska olen köyhä opiskelija).

Tyyppi ei etsi asuntoa, kuulin kun puhui puhelimessa "kun kerran halvalla saa asuu, hehheh". Mulla menee itselläni hermo, se ei edes omia jälkiään siivoa (tiskit oli homeessa kuukauden, kunnes joku muu tiskasi ne, not me). Alussa siivosin senkin jälkiä, koska ajattelin jos se sit alkaiskin siivoomaan, mut ei. Se on tiskannut tasan kolme kertaa 3kk aikana, imuroinut 2 MINUUTTIA, vessan siivoamisesta jankutin kuukauden, sitten siivos sen tosi kärttysenä 10 minuutissa ja valitti "täst ei sit varmaan tuu putipuhdas". Tyyppi on melkein 30v mies.

Se henkilö kenen kanssa täällä oikeasti asun, käy täällä harvoin, vaikka hän maksaa vuokraa tästä asunnosta mun kanssa kuukausittain, mut sillä on sen omat kuvionsa. Maksan vuokraa 150e vähemmän kuin hän, koska mulla on pienempi huone, ja koska mulle jää "ylimääräistä" vuokran ja laskujen jälkeen 100-200e/kk ja ne tietenkin menee ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Vuokra on aika kallis.

Oon sanonu tolle toiselle vuokralaiselle noin seitsemän miljoonaa kertaa näistä kaikista asioista, mutta hommaan ei oo tullut muutosta. Mähän sitä joudun täällä kestämään. Kaipaan siisteyttä ja omaa rauhaa. :(

Mitä voin tehdä, muuta kuin itse muuttaa pois?

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt;30567635:
Asun vuokra-asunnossa alivuokralaisena, ja toinen vuokralainen on majoittanut jo kolmatta kuukautta (minulta kysyttiin lupa vain 1-2 viikkoon) henkilön, joka sotkee eikä maksa edes vuokraa joka kuukausi (maksanut 3 kk aikana 300e vaikka käy töissä, varaa kyllä kaikkeen muuhun turhaan, läppäreihin, yli sadan euron kenkiin, roskaruokaan jne). Käyttänyt minun tuotteitani ilman lupaa pyykinpesuaineista maitoon (joita minun on nyt pitänyt alkamaan piilottaa, koska olen köyhä opiskelija).

Tyyppi ei etsi asuntoa, kuulin kun puhui puhelimessa "kun kerran halvalla saa asuu, hehheh". Mulla menee itselläni hermo, se ei edes omia jälkiään siivoa (tiskit oli homeessa kuukauden, kunnes joku muu tiskasi ne, not me). Alussa siivosin senkin jälkiä, koska ajattelin jos se sit alkaiskin siivoomaan, mut ei. Se on tiskannut tasan kolme kertaa 3kk aikana, imuroinut 2 MINUUTTIA, vessan siivoamisesta jankutin kuukauden, sitten siivos sen tosi kärttysenä 10 minuutissa ja valitti "täst ei sit varmaan tuu putipuhdas". Tyyppi on melkein 30v mies.

Se henkilö kenen kanssa täällä oikeasti asun, käy täällä harvoin, vaikka hän maksaa vuokraa tästä asunnosta mun kanssa kuukausittain, mut sillä on sen omat kuvionsa. Maksan vuokraa 150e vähemmän kuin hän, koska mulla on pienempi huone, ja koska mulle jää "ylimääräistä" vuokran ja laskujen jälkeen 100-200e/kk ja ne tietenkin menee ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Vuokra on aika kallis.

Oon sanonu tolle toiselle vuokralaiselle noin seitsemän miljoonaa kertaa näistä kaikista asioista, mutta hommaan ei oo tullut muutosta. Mähän sitä joudun täällä kestämään. Kaipaan siisteyttä ja omaa rauhaa. :(

Mitä voin tehdä, muuta kuin itse muuttaa pois?

Muuta ihmeessä pois.
Voit toki koettaa valittaa vuokrababtajalle, mutta kenekään ei ole pakko tuossa tilanteessa mitään.

Ja asua voi jossakin vaikka ikuisesti okematta kirjoilla, edes missään.
Irtolaisuus kun ei ole ollut rikos sitten 80-luvun.

Sori, mutta kuulostaa pahasti siltä että olet aika tossukka.
Tee jotakin.

En ole mielestäni tossukka, kaikkeni oon jo yrittänyt. :) En sen jälkiä oo siivonnut pitkiin aikoihin. Siksi kysynkin neuvoa täältä. Hassua, et mä oon ns 'tossukka', mut jos 10v vanhempi aikuinen mies ei edes omii jälkiinsä siivoo niin se on ihan normitapaus :D mut miten vaan

En oo ottanut yhteyttä vuokranantajaan

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt;30567735:
En ole mielestäni tossukka, kaikkeni oon jo yrittänyt. :) En sen jälkiä oo siivonnut pitkiin aikoihin. Siksi kysynkin neuvoa täältä. Hassua, et mä oon ns 'tossukka', mut jos 10v vanhempi aikuinen mies ei edes omii jälkiinsä siivoo niin se on ihan normitapaus :D mut miten vaan

En oo ottanut yhteyttä vuokranantajaan

No otappas yhteyttä vuokranantajaan. Hän ei välttämättä tykkää, että siellä asunnossa joku loisii.

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt;30567812:
Niin joo, ja mulle EI siis makseta vuokraa vaan sille toiselle vuokralaiselle. eli mä en hyödy tästä yhtään mitään.

Eli sä olet vuokralla tällä toisella vuokralaisella? Ja tää toinen on vuokralla asunnon omistajalla?

Saatko sä olla siellä vuokralla? Että siihen on kysytty lupa asunnon omistajalta?

Valitat sille, joka tuon vuokralaisen otti (päävuokralainen?). Vaadit häneltä alennusta vuokrasta sillä perusteella, että tuo loisija on käyttänyt niin ja niin paljolla sinun tavaroitasi ja asumismukavuus on heikentynyt hänen sottaisuutensa takia. Samaten varsinaiselle vuokranantajalle (joka on vuokrannut asunnon sille päävuokralaiselle) voi ihmetellä tuollaista asukasta. Tosin voi käydä, että olette kaiikki sitten ilman asuntoa, kun voivat irtisanoa väärinkäytösten vuoksi, alivuokralaisiahan on yleensä voi ottaa alle puoleen asunnon koosta. Tai voihan tuolla olla järjestely, että on vaan päävuokralainen kaverina "kylässä".

Eli sä olet vuokralla tällä toisella vuokralaisella? Ja tää toinen on vuokralla asunnon omistajalla?

Saatko sä olla siellä vuokralla? Että siihen on kysytty lupa asunnon omistajalta?

Mä olen alivuokralla ihan lain ja sopimusten mukaisesti sillä henkilöllä, joka käy täällä harvoin, mutta hänen kuitenkin "pitäisi" varmaan olla täällä, sillä hän on päävuokralainen. Mut joo, saan olla, mun asunto myös, maksan vuokraa jne. Päävuokralainen on muualla omista syistä vähän aikaa, silti myös hänen kämppänsä. Ja tuo tyyppi joka ei siivoa jne ei ole täällä laillisesti vuokralla ollenkaan, mutta on täällä kyllä päävuokralaisen luvalla. :) ..

Eiköhän tuohon saisi valittamalla sitä muutosta. Itse en varsinaisena vuokranantajana arvostaisi, että vuokralaisella on kuukausikaupalla epäsiisti "vieras" ilman että vuokralainen on itse edes paikalla. Mutta valittaminen kannattaa aloittaa tälle päävuokralaiselle ettette tosiaan olisi seurauksena kaikki seuraavaksi ilman asuntoa.

Yhteistyössä