terveysasema ei ottanut sisään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selkävaivanenmn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

selkävaivanenmn

Vieras
Ottaa päähän kun terveys asema ei ottanut sisään vaikka selkä huonoa kunnos et ei pysty ees tuolista nousta. Soitin,niin sano vaan että venyttele ja syö särkylääkkeitä ja muista liikkua paljon,vaikka kerroin että oon tehny noin ja alaselkää koskenut jo reilusti yli kuukauden eikä tunnu menevän ohi.. :( rahaa ei oo mennä yksityiselle..menisin kyllä jos olis..
Inhottavaa alaselkäkipua ja säteilee jalkoihin lisäks suolikaan ei toimi kunnolla. Pelkään että jotain vakavaa,mut ei kai voi mitään jos ei saa aikaa lääkärille... Saisikohan tätä selkäkipua mitenkään menemään ohi? Ennenkun mulla joskus selkää särkenyt,niin mennyt yleensä paria viikos ohi.

samantapasii oireita ja kyllä mä ramppasin monesti tk:ssa. Panadol, burana ja saikkua kunnes sain lähetteen kirurgille ja magneettikuvaan...syy löytyi ja ainoa mikä saattaa auttaa on puukko, mutta sinnittelen. Infottu on halvausoireista ja sitten onkin kiirus lääkäriin ja ns hätäleikkauksen tarve. Näillä mennään.

Anteeksi vaan, mutta kyllä meillä päin ohjeistetaan, että jos selkäkivut vaikuttavat suolen toimintaan, niin silloin on jo kiire tutkimuksiin

Kumma juttu, että eri paikoissa on eri käytännöt

Ei varmasti akuuttiaikaa saa jos on kuukauden kestänyt tilanne, mutta kiireetön aika pitäisi lain mukaan kyllä löytyä. Soitappa uudestaan sinne vaan. Toki jos tilanne yhtäkkiä huononee niin sitten päivystykseen.

Liittyykö tuo suolentoiminta selkäkipuun? siis alkoiko oireet samoihin aikoihin? Yleensä jos suolentoiminta liittyy selkäkipuun niin uloste ennemminkin karkailee.

Sanoithan tuon kaiken ku soitit? Siis että säteilee jalkoihin yms. Soitat uudestaan niin kauan että saat sen ajan :) Ärsyttävää mutta niin on joskus vaan tehtävä. Tai voitko soittaa suoraan sairaanhoitajalle? Niiltä heltyy ainaki täällä helpommin aikoja.

Anteeksi vaan, mutta kyllä meillä päin ohjeistetaan, että jos selkäkivut vaikuttavat suolen toimintaan, niin silloin on jo kiire tutkimuksiin

Kumma juttu, että eri paikoissa on eri käytännöt

Se sano vaan että syö kuitupitoista ruokaa ja juo paljon vettä,ei yhdistänyt edes sitä mitenkään mun selkäkipuun. Kuulosti vielä ilkeältä se ajanvaraaja ja vähätteli koko asiaa.

Silloin on yleensä selän kanssa hätä, jos virtsa ei kulje, mutta ulosteet tulee omia aikojaan. Kinkkisiä nuo selkäkivut. Yleensä särkylääkekuuri auttaa eli säännöllisesti buranaa ja panadolia muutama päivä kolme kertaa vuorokaudessa. Liikuntaa ja venyttelyä kivun mukaan. Toisaalta esim. jossain noidannuolessa venyttelystä on paremmin haittaa. Noidannuoli sulla ei ole kyseessä.

Vatsanpehmikettä, kylmäpakkausta ja säännöllistä särkylääkitystä. Jos ei helpota niin maanantaina uusi soitto.

Liittyykö tuo suolentoiminta selkäkipuun? siis alkoiko oireet samoihin aikoihin? Yleensä jos suolentoiminta liittyy selkäkipuun niin uloste ennemminkin karkailee.

Sanoithan tuon kaiken ku soitit? Siis että säteilee jalkoihin yms. Soitat uudestaan niin kauan että saat sen ajan :) Ärsyttävää mutta niin on joskus vaan tehtävä. Tai voitko soittaa suoraan sairaanhoitajalle? Niiltä heltyy ainaki täällä helpommin aikoja.

alkoi samoihin aikoihin tuo siis. Ei ole koskaan aikaseimmin ollut toiminut ihan hyvin joten en usko että se johtuu mun ruokavaliosta koska syön ihan terveellisesti ja juon paljon vettä. Sanoin kyllä että säteilee jalkoihin mutta eipä se siihen mitään, sanoi vaan että sitten hälyttävää jos ilmenee puutumista. Mutta ei edes käskenyt soittaa takasin, jos kivut pahenee, tai ei hellitä, vaan jos ilmenee tuota puutumista.. Niin ja sano just että ulosteen karkailu kanssa vakavaa. Muuten ei sitten varmaan saa aikaa ollenkaa lääkäriin tästä :(

no kokeilen maanantaina soittaa uudestaa jos parempi onni.. En usko että mikään venyttele tässä auttaa, kun olen yrittänyt jo venytellä vaikka kuinka paljon...

Kyllä kiireetön aika pitäis saada. Soitat uudestaan maanantaina ja sitten uudestaan vaikka tiistaina.. Jos olis eri vastaanottoihminen ni jos heltyis paremmin..

On tää kummaa tää nykyaika kyllä. Ja soita tosiaan sairaanhoitajalle jos mahdollista.

Kuulosti vielä ilkeältä se ajanvaraaja ja vähätteli koko asiaa.

Aika usein ne puhelimeen vastaavat henkilöt ovat niitä ei-aspahenkisiä henkilöitä. En oikein käsitä miten ne ovat aina niin pirun äkäsiä ja ilkeänoloisia. Meilläkin se soittoaika taitaa olla tyylin tunnin per päivä, niin ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä edes koittaa esittää mukavaa vaikka vituttaisikin se työ...

Mutta, soitat sinne uudelleen ja vaadit aikaa. Ja jos selkäkivut pahenee tai nuo sivuoireet lähtee käsistä, niin sitten päivystykseen istumaan. Meidän TK:ssa pistävät vissiin aika herkästi eteenpäin keskussairaalaan, mutta tietysti vain jos näyttää siltä että potilaalla on OIKEASTI kipuja. Eli kannattaa mieluummin vähän liioitella niitä kipuja kuin vähätellä.

Jos sulla on häikkää välilevyissä, niin vääränlainen taivuttelu vain pahentaa ongelmaa. Älä siis missään nimessä taivuttele eteenpäin, vaan vain taaksepäin. Esim. käy lattialle vatsalleen, ja nosta varovasti rintaa ylös sen verran mitä pystyy. Tai ole selällään ja laita esim. rullalle kääritty pyyhe alaselän alle. Ei mitään eteen taivutusta, ei kumartelua, ei mitään mikä pyöristää selkää - jos ongelma on välilevyissä, niin kaikki pyöristely ja eteenpäin taivuttelu "pullauttaa" välilevyjä vain pahemmin pihalle!

[QUOTE="123";30557073]Aika usein ne puhelimeen vastaavat henkilöt ovat niitä ei-aspahenkisiä henkilöitä. En oikein käsitä miten ne ovat aina niin pirun äkäsiä ja ilkeänoloisia. Meilläkin se soittoaika taitaa olla tyylin tunnin per päivä, niin ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä edes koittaa esittää mukavaa vaikka vituttaisikin se työ...

Mutta, soitat sinne uudelleen ja vaadit aikaa. Ja jos selkäkivut pahenee tai nuo sivuoireet lähtee käsistä, niin sitten päivystykseen istumaan. Meidän TK:ssa pistävät vissiin aika herkästi eteenpäin keskussairaalaan, mutta tietysti vain jos näyttää siltä että potilaalla on OIKEASTI kipuja. Eli kannattaa mieluummin vähän liioitella niitä kipuja kuin vähätellä.[/QUOTE]

joo aijon kyllä soittaa heti ma aamusta. pitää visii valehdella kohta että jalka puutuu niin ottavat sisään, vaikkei haluis mut kun ei muuten saa aikaa !

[QUOTE="Muu";30557157]Jos sulla on häikkää välilevyissä, niin vääränlainen taivuttelu vain pahentaa ongelmaa. Älä siis missään nimessä taivuttele eteenpäin, vaan vain taaksepäin. Esim. käy lattialle vatsalleen, ja nosta varovasti rintaa ylös sen verran mitä pystyy. Tai ole selällään ja laita esim. rullalle kääritty pyyhe alaselän alle. Ei mitään eteen taivutusta, ei kumartelua, ei mitään mikä pyöristää selkää - jos ongelma on välilevyissä, niin kaikki pyöristely ja eteenpäin taivuttelu "pullauttaa" välilevyjä vain pahemmin pihalle![/QUOTE]

kiitos tiedosta en taivuttele enää eteenpäin. en tiiä uskoltaako ollenkaa mitä venyttelyjä enneku pääsee juttusille lääkärin kanssa?

kiitos tiedosta en taivuttele enää eteenpäin. en tiiä uskoltaako ollenkaa mitä venyttelyjä enneku pääsee juttusille lääkärin kanssa?

Tietääkseni se varovainen taaksepäin taivuttelu ei tee hallaa vaikkei kyse olisikaan välilevyistä, joten sitä ehkä voi varovasti tehdä. Ei siis saa tuntua kipeältä sekään, eli älä tee "yli" kivun. Sinuna välttäisin myös istumista. Etenkin aamuisin kannattaa varoa kaikkea kumartelua ja taivuttelua, esim. vessassa pitää istua selkä suorana (tiedän, tuntuu tyhmältä!) jne. Kevyt liikunta, esim. kävely on yleensä myös hyväksi, koska paikallaan olo pahentaa melkein vaivaa kuin vaivaa. Ja ota myös se ibuprofeenikuuri. Vaikka se ei heti auttaisi, voi se lievittää mahdollista tulehdusreaktiota kudoksissa. Eli esim. 3* päivässä 400mg viikonlopun yli.

Jos olet nainen, pistä mies soittamaan terveyskeskukseen puolestasi. Monesti naisia kohdellaan tyhjästä valittajina joilla ei ole oikeasti mitään vaivaa, mutta jos soittajana on mies, niin heti otetaan vakavammin.
Testattu on, useampaan otteeseen.

Särkylääkkeitten syöntikin voi hidastaa suolen toimintaa.

Ja joo, on todettu monta kertaa, että jos mies soittaa sinne, niin asiat rullaavat paremmin.

Olen mies ja itse sanoisin asian näin: "nyt saatana annatte sen ajan tai lähtee heti kantelu sosiaali- ja terveysministeriöön ja rikosilmoitus poliisille heitteillejätöstä."

Meillä muuten mies vie aina lapsen lääkäriin, koska on todettu, että silloin saa paremmin tutkimukset ja hoidot. Surullista mutta totta. Ja aina on ollut oikea hetki viedä lekurille, että suotta en ole käskenyt viemään tai vienyt itse.

Kyllä selkäkivuista täytyy saada lääkäriaika, soita niin monta kertaa kunnes sen saat. Ei ajanvaraaja voi sitä kieltää, varsinkaan jos ei ole edes sairaanhoitajan koulutusta.

Itse aikanaan en saanut enää aikoja terveysasemalta, kun kävin siellä vaivojeni takia niin usein, minua alettiin pitää luulotautisena. Melko pieni paikkakunta.

Kun muutin pk-seudulle, selvisi että kärsin harvinaisesta, kymmeniä erilaisia, vakaviakin vaivoja aikaansaavasta sairaudesta joka saattaa invalidisoida. Tällä hetkellä olen työkyvytön ammattiini, ja odottelen päätöstä ammatillisesta uudelleenkoulutuksesta. Ja nykyään tulee aika tk:sta tosta vaan. Ja kun selkääkin valitin tossa syksyllä, pääsin samantien lääkärille ja laittoi ajan ct-kuvaukseen- välilevyn pullistumahan se siellä.

Toivottavasti saat pian ajan, ole sitkeä, tsemppiä sinulle!!

Yhteistyössä