Moniko palstamamma on facebookin jouluapua ryhmässä?

• Viestiketjun aloittaja "hehee"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiiu"
Mä en osallistu tällaisiin keräyksiin lainkaan. Näistähän on nyt ollut paljon juttua lehdissä jne., esim. jotkut firmat keränneet tuhansia paketteja vähävaraisille, sitten nämä perinteiset joulupuukeräykset ja nyt tänä vuonna paljon ollut näitä missä ihmiset suoraan "kerjäävät" apua itselleen tai ihmiset ilmoittavat voivansa toimia avunantajina. Eli paljon on apua liikkeellä ja joukossa varmasti lukuisia tapauksia, joissa kyseessä ahneus ja röyhkeys. Itse ajattelen niin, että ne jotka oikeasti apua tarvitsevat, tuskin pitävät itsestään kovin suurta meteliä. Olipa syynä sitten se, että ei ole varaa edes koneeseen ja nettiin, tai sitten on mielenterveys- ja päihdeongelmaa, jaksamisen kanssa ongelmia tms. Jos yhtään asiaa ajattelette tarkemmin, niin eiköhän tällaiset "meidän perheelle sitä, tätä ja tuota, kiitos!" -tapaukset osaa muutenkin pitää puoliaan ja tuoda itseään esille. Sori, muttta multa ei heru euroakaan tällaisiin. Jos tuntisin yhdenkin OIKEASTI köyhän perheen, auttaisin suoraan. Vaan kun en tunne! Näitä "mukaköyhiä" kyllä tunnen ja he eivät mitään apuja ansaitse.

[QUOTE="Tiiu";30547596] Jos tuntisin yhdenkin OIKEASTI köyhän perheen, auttaisin suoraan. Vaan kun en tunne! Näitä "mukaköyhiä" kyllä tunnen ja he eivät mitään apuja ansaitse.[/QUOTE]

Sinulla on mennyt käsitteet sekaisin. "Apu", joka "ansaitaan" ei ole apua vaan palkka jostain.
Apu on lahja, jota ei "ansaita" vaan se on antajan yritys ilahduttaa lahjan saajaa.

"Tiiu"
Sinulla on mennyt käsitteet sekaisin. "Apu", joka "ansaitaan" ei ole apua vaan palkka jostain.
Apu on lahja, jota ei "ansaita" vaan se on antajan yritys ilahduttaa lahjan saajaa.

Eikö sinua häiritse ajatus, että olet kenties ilahduttanut lahjallasi perhettä, jolle sataa ovista ja ikkunoista paketteja, herkkuja, lahjakortteja, rahaa...ja jotka eivät rehellisesti ilmaise, että eivät enää tarvitse ja avun voisi kohdistaa muihin perheisiin?

Mäkin kaipaan ilahdutusta! Varmaan voisit mullekin pienen uuden vuoden paketin lähettää?? Kun eihän sitä tarvi "ansaita", riittää kun sanoo haluavansa joulumuistamisia...

[QUOTE="Tiiu";30547634]Eikö sinua häiritse ajatus, että olet kenties ilahduttanut lahjallasi perhettä, jolle sataa ovista ja ikkunoista paketteja, herkkuja, lahjakortteja, rahaa...ja jotka eivät rehellisesti ilmaise, että eivät enää tarvitse ja avun voisi kohdistaa muihin perheisiin?

Mäkin kaipaan ilahdutusta! Varmaan voisit mullekin pienen uuden vuoden paketin lähettää?? Kun eihän sitä tarvi "ansaita", riittää kun sanoo haluavansa joulumuistamisia...[/QUOTE]

Minulle ei tulisi ikinä mieleenkään miettiä, että kuinak paljon lahjan saajat lahjansa ansaitsevat, ei tuttujen , eikä vieraiden lahjansaajien kohdalla.
Enhän minä mieti esim. kummilastakaan tai ystävää muistaessani, että "onkohan se nyt tämän arvoinen".
Mitä väliä moisella?

Minä annan lahjat antamisen ilosta.
Sinulla on jokin toinen syy?

"Tiiu"
Minulle ei tulisi ikinä mieleenkään miettiä, että kuinak paljon lahjan saajat lahjansa ansaitsevat, ei tuttujen , eikä vieraiden lahjansaajien kohdalla.
Enhän minä mieti esim. kummilastakaan tai ystävää muistaessani, että "onkohan se nyt tämän arvoinen".
Mitä väliä moisella?

Minä annan lahjat antamisen ilosta.
Sinulla on jokin toinen syy?

Jos pelkkä antamisen ilo on motiivina, niin miksi jollekin ventovieraalle lähettelet paketteja? Siksi että joku osaa pitää itsestään meteliä sopivalla hetkellä? Siksi että on kiva tuntea olevansa ns. parempi ihminen? Jos pelkästään ilahduttaa haluaa, niin kyllä mä ennemmin muistaisin vaikkapa naapuria, postinjakajaa, työkaveria jne. En sitä, joka jaksaa kerjätä netissä itselleen kahmalokaupalla hyvää...

[QUOTE="Tiiu";30547683]Jos pelkkä antamisen ilo on motiivina, niin miksi jollekin ventovieraalle lähettelet paketteja? [/QUOTE]

Miksi ei?
Ja toki minä muistan naapureita, työkavereita ja postinjakajaakin.
Etkös sinäkin?

katarakti
Se vaatisi melkoista "robottimieltä" ja normaaleiden inhimillisten tunteiden tukahduttamista.
Mikä sellaisen idea olisi? Miksei ihminen saisi iloita, surra, kokea rakkautta jne?
Minun mielestäni saa ja pidän "iloa" yhtä arvokkaana tunteena kuin muitakin.
En tarkoittanut mitään tunteiden tukahduttamista, lähinnä kummastutti tuo perusteesi valikoida antamisen kohteita sillä perusteella, tuleeko siitä antamisen iloa vai ei.

En tarkoittanut mitään tunteiden tukahduttamista, lähinnä kummastutti tuo perusteesi valikoida antamisen kohteita sillä perusteella, tuleeko siitä antamisen iloa vai ei.
Joo. Ymmärrän.
Eiköhän se antamisen ilo syntyisi , mistä vain lahjasta jonka voisi kuvitella ilahduttavan saajaansa. Lapsille se kumminkin on isompi ilo kuvitella lahjojen menevät toisille lapsille. Ja ehkä minullekin. Mukuloihin kun kovin helposti kiinnyn.
Koetko, että en saisi antaa kenellekään, koska en anna tälle ihmiselle, joka tahtoo uudenvuodenlahjan selitettyään ensin, miten halveksuu arvojani?
Miksi koet niin?

katarakti
Joo. Ymmärrän.
Eiköhän se antamisen ilo syntyisi , mistä vain lahjasta jonka voisi kuvitella ilahduttavan saajaansa. Lapsille se kumminkin on isompi ilo kuvitella lahjojen menevät toisille lapsille. Ja ehkä minullekin. Mukuloihin kun kovin helposti kiinnyn.
Koetko, että en saisi antaa kenellekään, koska en anna tälle ihmiselle, joka tahtoo uudenvuodenlahjan selitettyään ensin, miten halveksuu arvojani?
Miksi koet niin?
Ihan vaan kommenttisi perusteella kommentoin, en huomannut ketjussa mitään tarinaa arvojasi halveksuvasta uudenvuodenlahjan pyytäjästä???

Eli en koe kuten koet minun kokevan.

Sukulaisia kyllä. Noita muita en (muuta kuin lähikaupan kassaa, mutta sille on muut syyt kuin työapikkansa), koska niistä ei olisi etenkään lapsille samanlaista antamisen iloa kuin oikeasti tutuista - ja toisaalta täysin tuntemattomista.
aika epistä että muistat joitain ammattikuntia mutta jätät toiset tiiron osille

vai onko ne palvellu sua huonosti?

aika epistä että muistat joitain ammattikuntia mutta jätät toiset tiiron osille

vai onko ne palvellu sua huonosti?
Ei aavistustakaan kuka on minua vakuutusyhtiössä palvellu.
Onko maileissa ylipäätään mitään nimiä?

Pitääkö joululahjojen mielestäsi olla "reiluja"?
Minusta niissä on kyse antamisesta, ei siitä "sainko yhtä monta lahjaa kuin naapuri" tai "saiko kuopus yhtä monta/kallista kuin serkkunsa"...

Mutta ihmisten suhtautuminen on kovin erilaista. Ehkä sinulle sopii "millimetrioikeudenmukaisuus" sillä ajatuksella, että "koska en pysty muistamaan ihan kaikkia, en muista yhtään ketään" ja se siis sinulle suotakoon.

Minä taas omalta osaltani arvostan enemmän iloa ja hyvää mieltä.

Hyvää Uutta Vuotta.
Joudun nyt lopettamaan tämän ketjun seuraamisen, koska lapset ja lapsenlapset palasivat pulkkamäestä ja on hernesopan aika.

DiTek
[QUOTE="Tiiu";30547634]Eikö sinua häiritse ajatus, että olet kenties ilahduttanut lahjallasi perhettä, jolle sataa ovista ja ikkunoista paketteja, herkkuja, lahjakortteja, rahaa...ja jotka eivät rehellisesti ilmaise, että eivät enää tarvitse ja avun voisi kohdistaa muihin perheisiin?

Mäkin kaipaan ilahdutusta! Varmaan voisit mullekin pienen uuden vuoden paketin lähettää?? Kun eihän sitä tarvi "ansaita", riittää kun sanoo haluavansa joulumuistamisia...[/QUOTE]

Hah. Minä voisin lähettää sinulle "Tiiu" risuja paketissa. ;) Toki sinunlaisia on paljonkin. Niitä, jotka ovat kateellisia toisten saamista lahjoista ja avustuksista. Yleensä teikäläisillä on itsellään asiat oikein malliikkaasti eikä tarvitse miettiä esim.ostaako kauppareissulla talouspaperia vai pienen juustopaketin.. Ei tarvitse siis tehdä valintoja arjessa aivan perusasioista. Kun ei tiedä pahemmasta niin kait sitä mikään ei vain riitä.. toisten ilo, auttaminen on pois itseltä jollain mystisellä tavalla?
En tuollaista hapanta haluaisi kyllä lahjoa minäkään. Valitan.
Jos joku vähävarainen ei olisi saanut vaikkas sitä satkun lahjakorttiaan (tai useampaakin) niin se olisi ilmeisesti ilahduttanut jotain hapannaamaa. Kai sitä voi iloita toisten kurjuudesta sitten. "hähää, mullapa onkin enemmän mitä tuolla toisella ja hitto jos se saakin joskus jotain kivaa"? :(

Minua lämmittää tunne, että olen päässyt osalliseksi tänäkin Jouluna auttamalla vähemmän onnekkaita. Lahjakorteilla on moni saanut ostaa itselleen tarvittavia asioita, eikä minulle kuulu mitä ovat ostaneet. Toivottavasti jotain pientä luksustakin arkeen. Vaikka se olisi ollut hajuvesi- tai laadukas viinipullo niin mitä sitten.

Jos ei osaa iloita toisten auttamisesta niin kai se harmittaa.. Jotkut tuntee sellaista mitä itse ei kykene.
Mikään pakko ei ketään ole auttaa tällöin tietenkään. En itsekään tee asioita joista en ilahdu, en edes töitä nykyään :D

"Tiiu"
Miksi mä olisin kateellinen toisten saamista lahjoista? Ei tämä kateuteen liity millään tavoin. Mä en vaan tykkäää joutua huijatuksi. Mua myös ärsyttää se, että ne jotka eivät jaksa/kykene/huomaa..omaa vähäosaisuuttaan, tuskin sitä apua kovin paljon saavat. Ja sitten on näitä, jotka kyllä osaavat pyytää ja jopa röyhkeästi luettelevat, että mitä kaikkea pitää laittaa tulemaan. Mä työni puolesta ja muutenkin tuttavapiirissä näen joka vuosi joulun alla tätä systeemin väärinkäyttöä niin paljon, että huh huh. Taas tänäkin vuonna olin mm. tilanteessa, jossa perhe soittelee seurakuntaan, sossuun jne. , että minkähänlaista jouluapua voisi saada. Ja heti perään tehdään lippuvaraukset uuden vuoden risteilylle ja tutkitaan nettikaupasta, minkälaisen uuden Molon haalarin voisi lapselle ostaa. Että niin köyhää... Mulla on tuttavapiirissää paljonkin ihmisiä, jotka KOKEVAT olevansa vähäosaisia tai köyhiä, koska heillä on varaa ajella VolkWagenilla, kun taas naapurilla on Mersu. Ja on varaa matkustella vain Euroopassa, mutta ei kauempana. Tai on varaa syödä ravintolassa kerran kuussa, mutta ei joka viikko. Täytyy tyytyä Marimekon laukkuun, kun ei ole varaa aitoon Vuittoniin, kuten työkaverilla. Esimerkkejä olisi lukemattomia. Kysymys kuuluu: miksi mun pitäisi avustaa tällaisia ihmisiä?

HippuTAR
Ei kenenkään pidä eikä tarvii avustaa yhtään ketään jos ei halua.

Jos joku taas haluaa avustaa jotakuta niin miksi se osassa ihmisiä herättää niin suurta vastusta? Miksi ei niin saisi tehdä?

Tietysti olisi toivottavaa että apua pyytävät olisivat rehellisiä. Näin ei tietysti aina ole ja luulisin että kaikki avustajat tämän riskin tiedostavat. Ja jos avun antajalle on ehdottoman tärkeää että avustettava on todella köyhä, eikä ole rahaa edes ruokaan joka päivä niin silloin ei varmaankaan avustettavia kannata etsiä netin kautta.

Yhteistyössä