Toi syyllistämis mainos inhottaa

vierasss
[QUOTE="Hömelö";30544184]Ja ne ketkä puhui että avustusjärjestöjen työntekijät elelee hienoissa hotelleissa, niin mitenkäs ne hienoissa hotelleissa elelee alueella, missä tsunami, maanjäristys tai pommikone on jyränny kaiken mahollisen sileeks?[/QUOTE]

Sekoitat avun eri muodot. On järjestöjen tekemää katastrofiapua tai humanitaarista apua ja sitten on kehitysapua. Kehitysapu ei suuntaudu kriisialueille vaan on pitkäaikaista apua ja ne työntekijät kyllä usein majoittuvat ihan kivoihin hotelleihin. Unicefin työ on pitkälti kehitysapua.

Katastrofiavun työntekijät ovat usein toisenlaisia, esim. lääkäreitä ja hoitajia ja he eivät välttämättä elele niin hienosti katastrofialueella. Mutta tästä oli esimerkiksi dokumentti Haitin tilanteesta, jossa hieno hotelli kaupungin toisella laidalla kaukana telttakylistä oli kyllä pystyssä ja sinne katastrofiavun työntekijät menivät iltaisin syömään ja lataamaan akkuja. Että kyllä niitä hienoja hotelleja näkyy myös hädän keskellä löytyvän.

Sitten on vielä tietysti valtion kehitysyhteistyö ja ministeriön väki myös yleensä majoittuu ihan kivoihin hotelleihin.

Muotoilen kysymykseni toisin. Mitä esim. Unicefin pitäisi mielestäsi saada/olla saanut aikaan, jotta se olisi sinusta avustamisen arvoinen järjestö, joka tekee mielestäsi tarpeeksi hyvää työtä?
Muotoilen vastaukseni uudestaan: jokainen valitkoon itse hyväntekeväisyys- ja auttamiskohteensa. Minä koen tärkeämmäksi auttaa kotimaisia apua tarvitsevia riippumatta siitä mitä Unicef tai Punainen Risti tekee ulkomailla, joku toinen saattaa kokea tärkeämmäksi ulkomaanavun. Joku kolmas saattaa olla auttamatta ketään ja hänellä on siihen yhtä suuri oikeus kuin muilla valita avun kohde

"hmm"
Mun äidilleni on sanottu pienenä että pitää syödä lautanen tyhjäksi kun Afrikassa lapset näkee nälkää. Äiti on ollut lapsi 40-luvulla. Mulle, 70-luvun lapselle on toitotettu samaa. Itse en ole 90-luvun lapsilleni viitsinyt sitä sanoa koska en millään ymmärtänyt pienenä enkä ymmärrä vieläkään miten mun lautasen tyhjennys auttaa afrikkalaisia.

Apua on syydetty 1940-2010 -luvuilla ja edelleen Afrikan lapset näkee nälkää. Suomessa on otettu opiksi oman nälkäajan tapahtumista, Afrikassa ilmeisesti ei. Apu menee siis kuin pohjattomaan kaivoon...tai avustusjärjestöjen kassaan. 70 vuoteen mahtuu kolme sukupolvea ja jos ne kaikki tekee samat virheet, koulutus ja opetus on jollain tapaa virheellistä.
afrikka on vähän isompi maapläntti kuin suomi, ja ihmisiä ihan muutama enemmän, lähivuosikymmenien aikana apua on viety useaan eri maahan.

joo no
Tottakai jokainen saa valita itse, mitä auttaa vai auttaako ollenkaan.

Mutta jos kritisoidaan, ettei järjestö tee työtään kuten pitää niin toki silloin haluaisi perustelut väitteille. Tai parannusehdotuksia. Joo, niitäkään ei ole pakko antaa, mutta ainahan niistä saa väittämilleen enemmän painoarvoa :)

Tottakai jokainen saa valita itse, mitä auttaa vai auttaako ollenkaan.

Mutta jos kritisoidaan, ettei järjestö tee työtään kuten pitää niin toki silloin haluaisi perustelut väitteille. Tai parannusehdotuksia. Joo, niitäkään ei ole pakko antaa, mutta ainahan niistä saa väittämilleen enemmän painoarvoa :)
Sanoin etten usko avun toimivan kuten pitää tai menevän kohteeseen johon minä sen tarkoitan ja että perustan uskoni siihen ettei kummoista kehitystä näytä tapahtuneen kolmen sukupolven aikana vaan samat ongelmat jatkuvat edelleen. En ole puhunut asioista faktoina.

ulkomaanapu
En ymmärrä, miksi pitäisi perustella, miksi ei tue jotain nimenomaista järjestöä. Meillä on lukuisia järjestöjä tekemässä hyväntekeväisyyttä eri kohteisiin ja on jossain määrin hyödytöntä tapella siitä, miksi kaikki muutkin eivät lahjoita rahaa juuri sille järjestölle, jonka itse kokee tekevän tärkeintä työtä.

Itse olen päätynyt siihen, että lahjoitan mieluiten pienille järjestöille, joilla hallinnolliset kulut ovat pienet ja joilla auttamisen ihanne on vielä päällimmäisenä. Esimerkiksi tuen Naisten Pankkia, koska naisten toimeentulon tukeminen hyödyttää koko perhettä.

Rakenteellisia tekijöitä ei yksikään järjestö pysty muuttamaan, vaikka lahjoittaisivat koko vuosibudjettinsa tietylle alueelle. Tai no ehkä siinä tapauksessa saisivat kaaoksen aikaiseksi ja muuttaisivat rakenteita ennalta-arvaamattomasti.

Ja edelleen mietin, että mitä olisi sitten pitänyt tapahtua mielestäsi.

Ja puuhippa, ketkä kaikki pitäisi sterilisoida?
Eiköhän tuohon voisi jonkun hyvän rokoteen ja järjestelmän kehitellä miten asian hoitaa. Lisääntyminen pitäisi saada kuriin tavalla tai toisella ja inhimillisin tapa toteutaa se, on estää uusien ihmisten syntyminen.

Viimeksi muokattu:
vvierass
Mun äidilleni on sanottu pienenä että pitää syödä lautanen tyhjäksi kun Afrikassa lapset näkee nälkää. Äiti on ollut lapsi 40-luvulla. Mulle, 70-luvun lapselle on toitotettu samaa. Itse en ole 90-luvun lapsilleni viitsinyt sitä sanoa koska en millään ymmärtänyt pienenä enkä ymmärrä vieläkään miten mun lautasen tyhjennys auttaa afrikkalaisia.

Apua on syydetty 1940-2010 -luvuilla ja edelleen Afrikan lapset näkee nälkää. Suomessa on otettu opiksi oman nälkäajan tapahtumista, Afrikassa ilmeisesti ei. Apu menee siis kuin pohjattomaan kaivoon...tai avustusjärjestöjen kassaan. 70 vuoteen mahtuu kolme sukupolvea ja jos ne kaikki tekee samat virheet, koulutus ja opetus on jollain tapaa virheellistä.
Sä et ilmeisesti tiedä Afrikasta mitään? 1940-luvulla lähes kaikissa Afrikan maissa oli vielä valkoinen siirtomaavalta. Eli eka sun mainitsemas sukupolvi eli heidän allaan ja usein afrikkalaisia tietoisesti estettiin kouluttautumasta, jotta heistä ei olisi haittaa. Joten kannattaisi alkaa puhua vaikka itsenäisestä Afrikasta eikä 1940-luvusta jolloin apu meni varmaan brittien ja muiden eurooppalaisten taskuun.

Eikä tuon hokeman ole tarkoitus auttaa afrikan lapsia vaan saada sinut tajuamaan että et ota asioita itsestäänselvyytenä. Kaikille esim. ruoka ei ole itsestäänselvyys.

Ja edelleen mietin, että mitä olisi sitten pitänyt tapahtua mielestäsi.

Ja puuhippa, ketkä kaikki pitäisi sterilisoida?
Ihan sama mitä tapahtuu, mä en anna rahaa Unicefille enkä Greenpeacelle iholle tunkevien feissareiden takia (greenpeacelle en kyllä syytäisi rahaa missään tapauksessa, kiipeilköön tankkereilleen ja piippuihinsa millä haluavat) enkä Medi-Heliä koska puhelinmyyjä oli todella törkeä. Esim tuo Tukikummit ry josta mainitsen jokunen sivu taaksepäin toimii täysin vapaaehtoisvoimin, toiminnasta ei aiheudu kuluja ja kaikki tuki menee suoraan syrjäytymisvaarassa oleville lapsille ja nuorille lyhentämättömänä.

Tän enempää en aio perustella miksi tuen jotain järjestöä mutten jotain toista

joo no
En ymmärrä, miksi pitäisi perustella, miksi ei tue jotain nimenomaista järjestöä.
Ei sitä tarvitsekaan perustella. Mutta jos väittää, ettei joku järjestö ole saanut mitään aikaan, niin siihen kyllä kaipaisi esimerkkejä, ymmärräthän :)

Minusta suomalaislasten syrjäytyminenkään ei ole mihinkään loppunut, tukitoimista huolimatta. En silti väitä, että sen toiminnan tukeminen olisi turhaa, eikä mitään ole saatu aikaan. Yksikin "pelastettu" nuori on askel eteenpäin ja tuo tukityö on tärkeää :)

minusta
Minusta suomalaislasten syrjäytyminenkään ei ole mihinkään loppunut, tukitoimista huolimatta. En silti väitä, että sen toiminnan tukeminen olisi turhaa, eikä mitään ole saatu aikaan. Yksikin "pelastettu" nuori on askel eteenpäin ja tuo tukityö on tärkeää :)
Juuri näin. Haluaisin kuulla näiltä jotka väittävät että Afrikan ongelmat jatkuvat vuodesta toiseen eikä mikään muutu ja siksi apu pitäisi lopettaa, että miten se suomalaisten syrjäytyminen on vähentynyt? Tänäkin vuonna etenkin nuorten syrjäytymisestä on puhuttu taas enemmän kuin vuosikausiin ja yhä enemmän on nuorisotyöttömyyttä.

Tai sama pätee alkoholisteihin pitäisikö heidän parissaan tehtävä työ lopettaa koska Suomessa on edelleen paljon alkoholisteja ja uusia tulee koko ajan?

Miksi ylipäänsä yhteiskunnalliset ongelmat jatkuvat Suomessakin vuodesta toiseen vaikka niiden eteen tehdään työtä ja joka vuosi annetaan paljon rahaa ennalta ehkäisevään työhön? Miksi Suomessa siis tämä työ kannattaa siitä huolimatta että ongelmat jatkuvat mutta Afrikassa ei?

Juuri näin. Haluaisin kuulla näiltä jotka väittävät että Afrikan ongelmat jatkuvat vuodesta toiseen eikä mikään muutu ja siksi apu pitäisi lopettaa, että miten se suomalaisten syrjäytyminen on vähentynyt? Tänäkin vuonna etenkin nuorten syrjäytymisestä on puhuttu taas enemmän kuin vuosikausiin ja yhä enemmän on nuorisotyöttömyyttä.

Tai sama pätee alkoholisteihin pitäisikö heidän parissaan tehtävä työ lopettaa koska Suomessa on edelleen paljon alkoholisteja ja uusia tulee koko ajan?

Miksi ylipäänsä yhteiskunnalliset ongelmat jatkuvat Suomessakin vuodesta toiseen vaikka niiden eteen tehdään työtä ja joka vuosi annetaan paljon rahaa ennalta ehkäisevään työhön? Miksi Suomessa siis tämä työ kannattaa siitä huolimatta että ongelmat jatkuvat mutta Afrikassa ei?
Kysytkö ihan tosissasi miksi pitää tehdä kaikensa omassa kotimassa jotta asiat saadaan edes pitää sellaisena, kun ne nyt ovat? Me asutaan täällä, siksi.

Ajatellaan että asuisin vaikkapa rivitalossa. Rivitalo syttyy tuleen. Tietenkin varmistan ensin, että omassa asunnossa olevat on päässeet ulos ja pelastuneet ennenkuin lähden pelastamaan naapuriasunnoissa olevia. Sama periaate pätee siinä kun mietin avustuskohteita

Voit ymmärtää tai olla ymmärtämättä, ei liikuta mun toimintaa eikä elämää

joo no
Kuten kirjoitinkin, tuon Punaisen ristin ongelman tiesinkin jo, mutta entä ne väitetyt muut?

Ja senkin kai jo mainitsin, että itse koen voivani auttaa sekä ulkomailla, että kotimaassa, ne eivät ole minulle toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.

Vielä lopuksi: minusta kaikki apu on hienoa, oli kohde mikä vain tai missä vain. Ei minulle tarvitse perustella sitä, miksi juuri sen tietyn kohteen on valinnut. Mutta jos jotain järjestöä syytetään saamattomuudesta, tottahan toki haluaisin silloin faktaa asiasta, jotta voisin arvioida asian uudelleen ja päättää, kannattaako kyseistä järjestöä tukea vai ei.

minusta
Kysytkö ihan tosissasi miksi pitää tehdä kaikensa omassa kotimassa jotta asiat saadaan edes pitää sellaisena, kun ne nyt ovat? Me asutaan täällä, siksi.
Joo. Tarkoitin vaan, että ei ne suomalaistenkaan tietyt sosiaaliset ongelmat vähenny vaikka joka vuos niihinkin menee miljoonia euroja. Ne pysyy ihan samoina tai peräti lisääntyy. Miksi sitten ihmetellään että avusta huolimatta Afrikassa ongelmat jatkuu? Syytetään kulttuuria ja muuta. Ei se raha ole poistanut Suomen ongelmia joten miksi oletetaan että se poistaa kaikki Afrikan ongelmat?

Enkä tarkoita etteikö suomalaisia tai afrikkalaisia avun tarpeessa olevia pitäisi auttaa ihan oman mielen mukaan. Kukin tehkööt mitä haluaa. Joskus apu menee perille, joskus ei, joten kriittisyys on ihan hyvästä.

Kuten kirjoitinkin, tuon Punaisen ristin ongelman tiesinkin jo, mutta entä ne väitetyt muut?

Ja senkin kai jo mainitsin, että itse koen voivani auttaa sekä ulkomailla, että kotimaassa, ne eivät ole minulle toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.

Vielä lopuksi: minusta kaikki apu on hienoa, oli kohde mikä vain tai missä vain. Ei minulle tarvitse perustella sitä, miksi juuri sen tietyn kohteen on valinnut. Mutta jos jotain järjestöä syytetään saamattomuudesta, tottahan toki haluaisin silloin faktaa asiasta, jotta voisin arvioida asian uudelleen ja päättää, kannattaako kyseistä järjestöä tukea vai ei.
No, meille nyt taitaa olla ihan sama mihin rahasi laitat. Jos sulla on epäilyksiä niin kannattaa ottaa asioista selvää ihan itse.

Joo. Tarkoitin vaan, että ei ne suomalaistenkaan tietyt sosiaaliset ongelmat vähenny vaikka joka vuos niihinkin menee miljoonia euroja. Ne pysyy ihan samoina tai peräti lisääntyy. Miksi sitten ihmetellään että avusta huolimatta Afrikassa ongelmat jatkuu? Syytetään kulttuuria ja muuta. Ei se raha ole poistanut Suomen ongelmia joten miksi oletetaan että se poistaa kaikki Afrikan ongelmat?

Enkä tarkoita etteikö suomalaisia tai afrikkalaisia avun tarpeessa olevia pitäisi auttaa ihan oman mielen mukaan. Kukin tehkööt mitä haluaa. Joskus apu menee perille, joskus ei, joten kriittisyys on ihan hyvästä.
Mä en nyt tiedä miten voi riippuvuuksien hoitoa verrata nälänhädän hoitoon?

viaras

Ehkä itsekin huomasit ettei kannettu vesi pysy kaivossa.;)

viera.s

Sukusi on ilmeisesti ollut poikkeuksellisen hyväosainen. Tavallisissa perheissä ei 40-luvullla tarvinnut muistuttaa Afrikan nälkäänäkevistä lapsista, sillä puute oli läsnä ihan omassa perheessä ja jos ei nyt ihan nälkään kuoltu, aliravitsemuksesta kärsivät monet lapset. Suomi olikin Unisefin avun kohteena silloin.

Ja kyllähän siitä ettei ruokaa tuhlata ja heitetä roskiin, voisi olla iloa myös Afrikan lapsille, jos roskiin menevään ruokaa hukkuva raha annettaisiin hyväntekeväisyyteen. Meillä lautaselle otetaan se mitä syödään ja ruokaa arvostetaan, vaikka köyhyydessä ei eletäkään. Roskiin ei rahaa kuitenkaan haluta heittää.

Ehkä rikkaassa perheessäsi sinulta on jäänyt havaitsematta, ettei täälläkään hetkessä "otettu opiksi", vaan nälkä ja puute ovat olleet pitkään läsnä. Tulevaisuudesta ei ole tietoa, mutta tällä hetkellä suosittelemasi heikompiosaisten avustamisjärjestö käyttää Suomessa lahjoitukset esim. ratsastuskypäröiden ostoon. Tee itse niinkuin tykkäät, mutta itse mieluummin avustan perustavanlaatuisempien tarpeiden turvaamisessa kuin luksusharrastuksen järjestämisessä. Sitä paitsi mainitsemasi halloinnointikulujen puuttuminen Tukikummit ry:n toiminnassa perustuu vain siihen, että nämä kulut kustannetaan kirkollisverosta eli kirkon diakoniatyö hoitaa avun jakamisen. Eivätkä nekään työntekijät suinkaan ilmaiseksi työtään tee, kustannukset vaan maksatetaan toisesta pussista.

joo no
No, meille nyt taitaa olla ihan sama mihin rahasi laitat. Jos sulla on epäilyksiä niin kannattaa ottaa asioista selvää ihan itse.
Yritinkin, kuten kirjoitin. En löytänyt. Joten te, jotka sellaisista tiedätte, niin ehkä helpompi linkittää sitä faktaa. Kun kerran tiedätte missä sitä on. Eikö vaan? Fiksuna ihmisenä ymmärrät kyllä, miltä se näyttää jos huutelee väitöksiä muttei pysty/suostu antamaan mitään näiden väitösten tueksi. Et sinäkään ottaisi sellaisia väitöksiä totena, vai?

Yritinkin, kuten kirjoitin. En löytänyt. Joten te, jotka sellaisista tiedätte, niin ehkä helpompi linkittää sitä faktaa. Kun kerran tiedätte missä sitä on. Eikö vaan? Fiksuna ihmisenä ymmärrät kyllä, miltä se näyttää jos huutelee väitöksiä muttei pysty/suostu antamaan mitään näiden väitösten tueksi. Et sinäkään ottaisi sellaisia väitöksiä totena, vai?
Ihan lehtiä lukemalla ja töllöä tuijottamalla olisit näihin lehtiartikkeleihin ja dokumentteihin törmännyt joissa on kerrottu mihin avustusrahat katoavat. Ei ole meidän muiden tehtävä sivistää sinua, fiksuna ihmisenä varmasti ymmärrät sen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä