Ei niin suuret tulot kuin pienet menot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Tämän aamun avautuminen....

Siis oikeasti ihmiset haloo, täällä varmaan 2/3 osaa valittaa siitä että on köyhä, ei oo rahaa ruokaan, joululahjoihin, parempaan asuntoon jne. Totta kai on niitä HARVOJA tapauksia joille elämä on kääntynyt persellä, puolisin menettäminen, molemmat työttömänä (yhtäkkiä), joku pysyvä sairaus jne....MUTTA, te kaikki muut, kellä kädet ja jalat paikoillaan, oikeasti! Suomessa mielestäni aina löytyy keikkahommia jos vaan jaksaa etsiä, aina voi siivota muutaman tunnin päivässä tai myydä vaikka lehtiä, mutta kun se ei kelpaa....Se ett äonko köyhää (omasta mielestä) vai ei riippuu ihan itsestään, ostotottumukset, asunto, ylimääräiset huvit, se miten rahansa käyttää, ja mitä tekee sen eteen jotta saisi jotain ylimääräistä.

Ja ennen kun joku alkaa vääntää"helppo sun on sanoa kun kaikki on hyvin", niin voin kertoa, että kaikki mitä mulla on olen ihan omalla hiella ansainnut. Olen alle 30v, korkeakoulututkinto, 2 lasta, mies. Vakkaritöitä ei oo, mutta teen 4 eri firmalle keikkaa ja rahat riittää. Meillä on talo (vaikka osittain lainarahalla). Aloitin tehdä töitä 14-vuotiaana, ja tiedän että että rahat eivät kasvaa puussa, koska teen nytkin töitä huonolla palkalla. Kirjoitusvirhet on sen takia, että olen asunut Suomessa "vasta" 10 vuotta, eli myöskin kielen olen oppinut töitä tekemällä. En ole päivääkään saanut mitään "ylimääräistä" tukea, olen aina kustantanut eläntöni omilla palkkatuloilla.

Olen todella ylpeä siitä miten meillä mene, vaikka todellakin voi mennä paremmin. Mutta olen "rakentanut" tämän kaiken ihan itse, vaikka jostain joskus on ollut pakko tinkiä (asua pienessä asunnossa, kulkea bussilla, ostaa tavaroita käytettynä=vaikka se on joka tapauksessa fiksua vaikka kuinka paljon rahaa olisi).

Toivon kaikille, että uuden vuoden "lupauksenna" luvatte itselleen uuden elämän, sellaisen että siinä on jotain iloa, eikä pelkkää murehtimista huomisesta! Jätätte jotain pientä pois, niin että huominen näyttäisi paremmalta. Niin että ensi vuonna ei tarvisi lukea taas miten monilla ei ole varaa jouluruokaan tai pienen lahjaan lapsille. Istukaa alas ja miettikää hetken, pienellä muutoksilla saa todella suurta aikaiseksi!

Sorry, tä pitkä vuodatus, mutta oli pakko, jotkut todella tarvitse herätyksen! kaikki mitä me teemme/saamme aikaan on pääsäntöisesti vain meidän käsissä ja jatkuva valittaminen ei ainakaan auta tätä asiaa! Kaikille hyvää ja rauhallista Joulua!:)

Näinhän se on. Tiedän minkälaista on elää pienillä tuloilla (4 vuotta sitten oltiin opiskeleva lapsiperhe) ja köyhyys johtui todellakin huonosta suunnittelusta ja tuhlailusta, rahaa olisi varmasti jäänyt vähän säästöönkin jos oltaisiin eletty fiksummin. Nyt ollaan molemmat yli keskituloisia ja rahaa jää ihan mukavasti säästöön :) Voisi tosin jäädä vielä enemmän sillä myönnän että tuhlaillaan liikaa.

Suurin osa suomalaisista "köyhistä" joko juo rahansa, tai sitten ovat rahapulassa kun on ihan niinqu pakko asua isossa talossa keskellä korpea ja pitää kahta kallista autoa "kun se tulee kuitenkin halvemmaksi kun ei tartte huoltaa koko ajan ja kuka nyt jollain halvalla paskalla ajaisi hei ajatelkaa edes lapsia". Ja toki siihen päälle menee sitten satanen kuussa puheluihin, toinen nettiin ja maksukanaviin, jne jne jne. Ei minkäänlaista tajua säästämisestä ja halvemmista vaihtoehdoista. Jokaikinen, joka näissä nettikeskusteluissa on valitellut rahan puutetta, on paljastunut tuollaiseksi hillittömäksi tuhluriksi.

Jo perus toimeentulotuen taso on sen verran hyvä, että kenenkään ei suomessa tarvitse köyhyyttä valittaa JOS osaa rahaa käyttää järkevästi. Eli asuu niin että ei tule satojen eurojen bensakuluja, ottaa halvimman nettimokkulan sen superlaajakaistan sijaan, ostaa vaatteet aleista ja kirpparilta, tekee itse ruoan kausituotteista jne jne.

Mä opiskelin ja tein keikkahommaa. Rahaa tuli yhteensä kuukaudessa n.1200 euroa ja siitä meni lähes puolet jo pelkkiin asumismenoihin. Siihen päälle vielä muut laskut ja ruoka niin kyllä tuo mun mielestä oli köyhää kun elimme lapsen kanssa alle köyhyysrajan.

[QUOTE="Realisti";30524085]Suurin osa suomalaisista "köyhistä" joko juo rahansa, tai sitten ovat rahapulassa kun on ihan niinqu pakko asua isossa talossa keskellä korpea ja pitää kahta kallista autoa "kun se tulee kuitenkin halvemmaksi kun ei tartte huoltaa koko ajan ja kuka nyt jollain halvalla paskalla ajaisi hei ajatelkaa edes lapsia". Ja toki siihen päälle menee sitten satanen kuussa puheluihin, toinen nettiin ja maksukanaviin, jne jne jne. Ei minkäänlaista tajua säästämisestä ja halvemmista vaihtoehdoista. Jokaikinen, joka näissä nettikeskusteluissa on valitellut rahan puutetta, on paljastunut tuollaiseksi hillittömäksi tuhluriksi.

Jo perus toimeentulotuen taso on sen verran hyvä, että kenenkään ei suomessa tarvitse köyhyyttä valittaa JOS osaa rahaa käyttää järkevästi. Eli asuu niin että ei tule satojen eurojen bensakuluja, ottaa halvimman nettimokkulan sen superlaajakaistan sijaan, ostaa vaatteet aleista ja kirpparilta, tekee itse ruoan kausituotteista jne jne.[/QUOTE]

Kyllä, juuri se oli minun pointtini. ja kaiken lisääksi he ovat "sokeat" sille mitä tekevät omalle elämälle.

Mä opiskelin ja tein keikkahommaa. Rahaa tuli yhteensä kuukaudessa n.1200 euroa ja siitä meni lähes puolet jo pelkkiin asumismenoihin. Siihen päälle vielä muut laskut ja ruoka niin kyllä tuo mun mielestä oli köyhää kun elimme lapsen kanssa alle köyhyysrajan.

Olisitte saaneet soskusta toimeentulotukea. Yksinhuoltaja+lapsi, niin pitäisi jäädä rahaa vuokran ja sähkölaskun jälkeen noin 800 euroa. Jos ei jää, niin lopun saa toimeentulotukena.

ja kaiken lisääksi he ovat "sokeat" sille mitä tekevät omalle elämälle.
Niin, ihan aina se satasen puhelinlasku on pakollinen, se maksutv on pakollinen, se vm. 2010 Volvo on pakollinen, se omakotitalo on pakollinen, kallis harrastus on pakollinen jne jne. Yritetään elää hyvätuloisen elämää pienituloisen tuloilla, ja ihmetellään kuinka väärin on kun se ei onnistu.

[QUOTE="Realisti";30524113]Olisitte saaneet soskusta toimeentulotukea. Yksinhuoltaja+lapsi, niin pitäisi jäädä rahaa vuokran ja sähkölaskun jälkeen noin 800 euroa. Jos ei jää, niin lopun saa toimeentulotukena.
[/QUOTE]

Niinhän me välillä saimmekin toimeentulotukea eikä rahaa todellakaan jäänyt noin paljoa... Mistä tulee tuollainen harhakuvitelma, että pitäisi jäädä vuokran ja sähkölaskun jälkeen 800 euroa? Olisikin jäänyt! Ei jäänyt edes silloin kun saimme asumistuen, elarien ja lapsilisän lisäksi vain toimeentulotukea! Täällä kun ei hyväksytä vuokramenoiksi kuin 370€ kahdelle eikä sillä saa täältä kuin yksiön. Olisi pitänyt ilmeisesti asua lapsen kanssa 30 neliöisessä kopissa.

Niinhän me välillä saimmekin toimeentulotukea eikä rahaa todellakaan jäänyt noin paljoa... Mistä tulee tuollainen harhakuvitelma, että pitäisi jäädä vuokran ja sähkölaskun jälkeen 800 euroa? Olisikin jäänyt! Ei jäänyt edes silloin kun saimme asumistuen, elarien ja lapsilisän lisäksi vain toimeentulotukea! Täällä kun ei hyväksytä vuokramenoiksi kuin 370€ kahdelle eikä sillä saa täältä kuin yksiön. Olisi pitänyt ilmeisesti asua lapsen kanssa 30 neliöisessä kopissa.

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=9353819&name=DLFE-27918.pdf

Toki jos asumiskulut ylittävät sallitun, niin ne ylimääräiset joutuu maksamaan tuosta perusosasta. Kuulostaa kyllä oudolta, että 370e olisi ollut maksimivuokra kahdelle. Tapahtuiko tuo joskus ~20 vuotta sitten? Tavallinen kattovuokra kun on tuossa tilanteessa luokkaa 500-800 euroa paikkakunnan hintatasosta riippuen.

Ja taas se ajattelutapa "Olisi pitänyt ilmeisesti asua lapsen kanssa 30 neliöisessä kopissa". Kyllä, ehkä jonkun aikaa jaksaisi asua sellaisessa niin että rahaa jäisi muhunkin. (ollaan asuttu melko pienessä asunnossa nelistenkin)....Valintoja, valintoja!

[QUOTE="Realisti";30524174]http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=9353819&name=DLFE-27918.pdf

Toki jos asumiskulut ylittävät sallitun, niin ne ylimääräiset joutuu maksamaan tuosta perusosasta. Kuulostaa kyllä oudolta, että 370e olisi ollut maksimivuokra kahdelle. Tapahtuiko tuo joskus ~20 vuotta sitten? Tavallinen kattovuokra kun on tuossa tilanteessa luokkaa 500-800 euroa paikkakunnan hintatasosta riippuen.[/QUOTE]

Ihan kolme vuotta sitten tapahtui tämä ja tuo on se summa tällä paikkakunnalla mikä sallitaan kahdelle. Ei voi mitään. Olisikin ollut esim. 500 euroa niin ei olisi ollut mitään hätää!

[QUOTE="zxc";30524190]Ja taas se ajattelutapa "Olisi pitänyt ilmeisesti asua lapsen kanssa 30 neliöisessä kopissa". Kyllä, ehkä jonkun aikaa jaksaisi asua sellaisessa niin että rahaa jäisi muhunkin. (ollaan asuttu melko pienessä asunnossa nelistenkin)....Valintoja, valintoja![/QUOTE]

Jonkun aikaa? Kyllä se olisi tarkoittanut 7 vuoden elämistä siinä kopissa!

Jonkun aikaa? Kyllä se olisi tarkoittanut 7 vuoden elämistä siinä kopissa!

Mun isän perhe on asunut 54 neliöisessä asunnossa ja lapsia oli 5. Ennen ihmiset kummasti mahtui pieneen tilaa (lue, tavaraa ei ollut yli äyräiden). Nykyään ei, ei sitten niin millään.

Mun työkaveri asui vaimonsa ja yhden lapsen kanssa 36 neliöisessä kämpässä 4 vuotta, säästivät omaan asuntoon. Ja hyvin pärjäsivät kun kakkonen ilmoitti tulostaa...silloin ostivat oman.

Ettää kyllä se on kuule ihan omasta asenteesta kiinni.

No kyllä taas kiiltää niin että häikäisee :xmas:

Niitä töitä ei todellakaan löydy kaikille, ei edes keikkaa. Ja jos löytyyki joku kolmen päivän pätkä parin viikon välein niin se sit sekaa ja viivästyttää kaiken muun rahan tulon niin et sitte vasta kuses on.

Soskasta ei todellakaan automaattisesti saa rahaa niin että asumiskulujen jälkeen jäis joku vakiosumma rahaa. Kunnat kun voi itse päättää paljonko hyväksyvät asumiskuluja eikä se kaikissa paikoissa ole mikään todellisuutta vastaava summa.

Aika monelle myös se auto on pakollinen. Ei tietenkään tarvi olla uusi auto mutta kun siitä vanhastakin joutuu maksaa verot ja vakuutukset. Eikä bensakaan ilmasta oo vanhaankaan autoon.

Moni tietysti myös tuhlaa rahansa. Mutta ei suinkaan kaikki ja on törkeetä väittää niin.

Ja mistä ihmeestä sä repääsit ton että 2/3 täälä valittaa köyhyyttä?

Mä väitän että aika iso osa suomessa tuhlaa kyllä turhaan ja sitten valittaa. Paikat pursuaa tavara. HEI ei sillä ole väliä vaikka se on ostettu kirpparilta. SILTI SIIHEN MENEE RAHAA. Ne muka pienet rahavirrat on oikeasti isoja.

Miks mä väitän näin? Olen työn puolesta tätä touhua seurannut. Ollaan köyhiä, silti koti on niin täynä että hädin tuskin mahtuu sisälle. Hiuksia värjäillään säännöllisesti (ei ne kaupan väritkään ilmaisia ole...). Vähän tupakka...viikonloppu karkkeja ja sipsejä. Toki vähän sidukkaa rinnalle. Lapselle kasoittain leluja (kirppikseltä---mut hei jos ostat 2 € leluja 50 niin taas tuo summa kertaantuu).

Tässä materialismin maailmassa monelta on hämärtynyt se käsitys että jokainen turhake oikeasti maksaakin. Olkoon hetkellisesti halpa, niin pitkässä juoksussa kun kasataan näitä halpoja vuorittain niin summa onkin suuri.

Aloittaja puhuu täysin asiaa! Olen opiskelija, opintotukeni on yhteensä 503e, ja sillä (+kesän säästöillä, n. 2000e koko vuodelle) pitää maksaa vuokra (300e), ruoka + muut kustannukset, tavarat ja opiskelijaelämä. Hyvin pärjään ja tiedän että pärjää suurin osa muistakin opiskelijoista! Miten väh 800e/kk tuet ei riitä elämiseen, miten? Kuinka suurella summalla yhteiskunnan teitä pitäisi elättää??? Ja btw mitä vikaa on 30 neliön asunnossa? Itse asun solussa, 15neliön huoneessa, koska tiedän, että siihen rahani riittävät.
Suomalainen kiittämättömyys saa vereni kiehumaan. Käykääpä asumassa vaikka Espanjassa tai Italiassa tai Jenkeissä tai Brasiliassa tai Briteissä tai missä hyvänsä. Siellä porukka ei saa valtiolta penniäkään vaan toimeentulo tehdään itse, asutaan siellä missä pystytään, tehdään töitä mitä saadaan, ja ostetaan sitä mihin rahat riittävät.
Luojan kiitos että valmistun pian korkeakoulusta ja voin muuttaa täältä pois. En halua maksaa penniäkään veroja näiden laiskojen valittajien elättämiseksi. (En halua myöskään kuulla sitä, kuinka verorahoilla on myöskin maksettu minun kouluni jne jne. Jos suomessa olisi maksulliset yliopistot, olisin ottanut lainan ja mennyt opiskelemaan siitä huolimatta.)
Amen.

[QUOTE="heihei";30524240]Mun isän perhe on asunut 54 neliöisessä asunnossa ja lapsia oli 5. Ennen ihmiset kummasti mahtui pieneen tilaa (lue, tavaraa ei ollut yli äyräiden). Nykyään ei, ei sitten niin millään.

Mun työkaveri asui vaimonsa ja yhden lapsen kanssa 36 neliöisessä kämpässä 4 vuotta, säästivät omaan asuntoon. Ja hyvin pärjäsivät kun kakkonen ilmoitti tulostaa...silloin ostivat oman.

Ettää kyllä se on kuule ihan omasta asenteesta kiinni.[/QUOTE]

Joo, mun äidin vanhemmilla oli talo jossa oli vaan n. 20 neliön tupakeittiö ja pieni makkari. Ja niilla oli lapsia 10.
Oliko niillä kiva asua siinä? Nauttiko lapset ku ei koskaan ollu mitään omaa rauhaa? Mitäpä luulet?

Mumma myös keitteli pontikkaa jotta sai leipää pöytään. Ja niillä oli lehmä ja kanoja ja vesi haettiin kaivosta. Että siinäpä lisää säästövinkkejä vuodelta miekka ja kirves.

Me asuttiin puolisen vuotta kuuden hengen porukalla 67 neliön kämpässä. Oli melkoisen tuskallista saada edes sängyt mahtumaan sinne. Tavaroita oli pahvilaatikois sänkyjen alla. Karsia olis voinu enää leluista, vaatteista ja astioista. Mutta eihän sitä ennenkää ollu kaks vaatekertaa per nenä....

Mä oon ennen kaikkea surullinen miten tää homma on lähtenyt lapasesta osalla. On toki niitä jotka ovat köyhiä ja taustalla on esim sairaus tms. Ja siksi on hienoa että meillä on järjestelmä joka koppaa.

Mutta kolikon toinen puoli on kasvattanut sukupolven joka luottaa surutta että valtio koppa. Ja pidetään selvvyytenä että kaikilla pitää olla tietty elintaso. Toki, se katto pitää olla pään päällä ja varaa ruokaan. Mutta sitten tuon päälle se kitinä: en voi asua tuon ja tämän kokoisessa asunnossa...en voi olla niin kaukana sieltä ja täältä....Pitää olla oikeus lomamatkaan, vaikka tuettuna.... Liian hyvät palvelut on siis kasvattanut näitä herranterttuja.

Jos ei ole töitä, ok saa tukia. Mutta ei se oikeuta nitisemään esim asunnon koosta. Eri asia jos viisi henkeä tungettaisiin 20 neliöö (mikä on monessa maassa perheen asunnon normi koko. esim kiinassa perheellä voi olla tollanen "kahden huoneen" asunto jossa keittiö ja pesutilat jaetaan muiden kanssa....). Mutta 30 neilöökin, äidille ja lapselle on ihan oikeasti riittävä. Jos muuhun ei itsellä ole varaa.

Joo, mun äidin vanhemmilla oli talo jossa oli vaan n. 20 neliön tupakeittiö ja pieni makkari. Ja niilla oli lapsia 10.
Oliko niillä kiva asua siinä? Nauttiko lapset ku ei koskaan ollu mitään omaa rauhaa? Mitäpä luulet?

Mumma myös keitteli pontikkaa jotta sai leipää pöytään. Ja niillä oli lehmä ja kanoja ja vesi haettiin kaivosta. Että siinäpä lisää säästövinkkejä vuodelta miekka ja kirves.

Me asuttiin puolisen vuotta kuuden hengen porukalla 67 neliön kämpässä. Oli melkoisen tuskallista saada edes sängyt mahtumaan sinne. Tavaroita oli pahvilaatikois sänkyjen alla. Karsia olis voinu enää leluista, vaatteista ja astioista. Mutta eihän sitä ennenkää ollu kaks vaatekertaa per nenä....
Niin no mutta he asuivat siten mihin heillä oli varaa?

Onko se muka valtion "Vika" jos tenavia tuuppaa maailmaan enemmän kuin oma kantokyky antaa varaa (hankkia sopiva asunto)? Miksi siitä pitää valtion maksaa??

Valtion tulee taata se että on ne pakolliset. Katto ja ruoka. Jos siihen halutaan "tilaa ja ekstraa" niin jokainen hoitaa sen sitten itse. Koska katuojaan heitä/teitä ei kuitenkaan sijoiteta.

Mua oikein hävettää tuo ritinä. Ei ihmisillä ollut sotien jälkeen varaa moiseen sluipailuun ja natinaan varaa. Nyt näemmä on

Jos ei oo varaa niin nuohan on hyviä vaihtoehtoja. Tarjottimellako se elintaso pitää nykyään tarjoilla?

Nauttiko lapset kysyt? Niin no onnihan tulee siitä että on ympärillä neliöitä, materiaa ja krääsää. Ja kuuluuko valtion maksaa lasten rauhasta? Jos vanhemmat sikiää liikaa niin kenen vika se nyt on?

Ja nosta mummallesi hattua. Siinä on ollut naista enemmän kuin meidän nykyisissä kotiäidiessä joilla on ah niiin kamalasti työtä että ihan palkkaa pitäs valtion maksaa oman lapsen hoitamisesta. Onhan se toki haastavaa täyttää se pyykinpesukone, siinähän saatta vaikka kallis geelikynsi katketa....

Kattokaapa joskus peiliin ja miettikää. On helvetin hienoa että meno on muuttunut. Mutta kohta ollaan taas tuossa koska valtion on rutiköyhä. Josta pääsemme seuraavaan lempiaiheeseen. Kun kitistään että herrat ja rikkaat vie kaikki rahat...kuulkaas, ette ole yhtään sen parempia. Ihan samanlaista "pitää saada kaikki minimi effortilla" -ajattelua harrastaa molemmat päät....

No kyllä taas kiiltää niin että häikäisee :xmas:

Moni tietysti myös tuhlaa rahansa. Mutta ei suinkaan kaikki ja on törkeetä väittää niin.

-> en oo koskaan väittänyt että KAIKKI, vaan sanoin vähän niin kuin sinäkin "Moni tietysti myös tuhlaa rahansa"...

Ja mistä ihmeestä sä repääsit ton että 2/3 täälä valittaa köyhyyttä?

-> tämä kyllä oli ihan heitto (nyt saa kivittää), mutta todella monet ja aloitusten perusteella selvästi yli puolet......Mutta jo ihan arvaus, oikeassa olet.

J ase mitä koske sitä ettei vitsi tehdä keikkaa koska "byrokratia" on niin paljon, niin se on kuule ihan tekijästä kii. Jos sun mielestä parempia istua persellä ja itkea köyhyttää kuin tehdä edes muutaman tunnis siivoushommia, jotta saisi pari kymppiä, niin siitä vaan. Ai niin, kun ne pari kymppiä muutenkin tule sossusta, niin miksi nähdä edes vaivaa...

Minä taas käytän iltojani siihen että täytän työnantajan tuntiilmoituksia ja päivittelin "nettikalentereita" jotta saisi mahdollisimman paljon keikkaa. Valintoja, valintoja!

Ja ei, ei kiiltele yhtään, koska jokainen on oman onnensa herra!

[QUOTE="aikku";30524266]
Suomalainen kiittämättömyys saa vereni kiehumaan. Käykääpä asumassa vaikka Espanjassa tai Italiassa tai Jenkeissä tai Brasiliassa tai Briteissä tai missä hyvänsä. Siellä porukka ei saa valtiolta penniäkään vaan toimeentulo tehdään itse, asutaan siellä missä pystytään, tehdään töitä mitä saadaan, ja ostetaan sitä mihin rahat riittävät.[/QUOTE]

Suomessa jokaisella pitää olla vähintään keskustayksiö. Jos siihen ei ole varaa, niin yhteiskunnan pitää maksaa. Lähes missä tahansa muualla on täysin normaalia asua kimppakämpissä, etenkin jos haluaa asua keskustan tienoilla. Katsokaa vaikka jenkkisarjoja; Frendit, How I meet your mother:it, jne jne... kimppakämpissä siellä asutaan, ihan töissäkäyvät aikuiset ihmiset. Eikä siellä kukaan valita että voi kun olen niiiiiin köyhä kun en voi asua yksin, kyllä nyt jonkun muun pitää maksaa asumiseni! Täällä on muka hirveä yhteiskunnallinen ongelma, ettei pienituloisella tai jopa ihan työttömällä ole varaa Helsingin keskustayksiöön...

Köyhyys on suhteellista ja köyhyyden kokemus riippuu ihan siitä, mihin on tottunut. Suomessa kaikista köyhimmätkin olisivat kroisoksia kehitysmaiden asukkaiden silmissä. Se ei minusta kuitenkaan tarkoita, etteikö Suomen mittapuulla köyhä saisi tuntea itseään köyhäksi. Parempi tietysti, jos ei sure tulojen pienuutta, vaan keskittyy positiivisempiin asioihin. Mutta ei ole muiden asia määräillä, miten ihmisen tulee oma tilanteensa kokea eikä positivisuus varmasti syyttelyn myötä lisäänny.

[QUOTE="okei";30524316]Niin no mutta he asuivat siten mihin heillä oli varaa?

Onko se muka valtion "Vika" jos tenavia tuuppaa maailmaan enemmän kuin oma kantokyky antaa varaa (hankkia sopiva asunto)? Miksi siitä pitää valtion maksaa??

Valtion tulee taata se että on ne pakolliset. Katto ja ruoka. Jos siihen halutaan "tilaa ja ekstraa" niin jokainen hoitaa sen sitten itse. Koska katuojaan heitä/teitä ei kuitenkaan sijoiteta.

Mua oikein hävettää tuo ritinä. Ei ihmisillä ollut sotien jälkeen varaa moiseen sluipailuun ja natinaan varaa. Nyt näemmä on[/QUOTE]

No voi helvetti. Ku nyt ei eletä aikaa sotien jälkeen.

Mutta jos on hankkinu niitä tenavia sen verran et niihin on varaa ja sitten ASIAT MUUTTUU? Vai saako niitä kakaroita tehdä vaan jos on miljoonien omaisuus? Tosin sekään mitään takaa... Nyt eletään tätä päivää ja mun mielestä on ihan asiallista kaikille antaa mahdollisuus asiallisen kokoiseen kämppään.

Ja turha on verrata meidän oloja johonki Kiinaan tai Brasiliaan. Mutta verratkaa vaikka Norjaan, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan...

Yhteistyössä