Moniko palstamamma on facebookin jouluapua ryhmässä?

• Viestiketjun aloittaja "hehee"
  • Ensimmäinen viesti
"Iina"
Itse olen saanut taloudellista ja muuta tukea aiemmin ja useinkin. Nyt olen siinä tilanteessa, että pystyn itse auttamaan. Sen mikä on ylimääräistä minulle, annan mielelläni pois. Auttamisen ilo on suuri!

"Sini"
Miksi saajan pitäisi olla fiksu "normaali-ihminen". Itsekin olen työtön ja ajoittain mieli heilahtelee sinne tänne. Laitoin sairaudesta kärsivälle yksinhuoltajaäidille pienen lahjakortin ruokakauppaan ja mulle on ihan sama minkälainen idiootti, kouluttamaton, alkoholisoitunut tai muuten "epänormaali" äiti-ihminen on kyseessä; se ei kuulu mulle. Lahjoituksellani halusin auttaa perhettä ja ennenkaikkea lapsia himpun verran onnellisempaan jouluun.

.....
Mä uskon, että tuossa ryhmässä on sellaisia jotka ihan oikeasti tarvii apua, mutta sielllä on varmasti myös sellaisia jotka käyttää ihmisten hyvyyttä hyväksi. Kävin katsomassa sivua ja näin siellä esim perheen joka pyysi lahjaksi lapselleen risteilylipun, joku toinen perhe pyysi pleikkarin yms. Mielestäni se ei ole köyhyyttä jos ei ole rahaa risteilyyn, enkä myöskään koe itseäni köyhäksi kun ei ole rahaa ostaa uusinta pleikkaria. Jos on katto pään päällä, ruokaa jokaiselle päivälle ja vaatteita silloin ei mielestäni ole köyhä. Minä itse auttaisin mielellään sellaisia jotka oikeesti on köyhiä ja ulkomailla niitä taitaa olla, niitä joilla ei ole varaa yhtään vaatteita hankkia lapsille ja jotka ovat nälissään. Tämä suomalaisten köyhyys on kyllä ihan eri luokkaa kun muissa maissa... siksi vien käytetyt lastenvaatteet jonneki kirppikselle josta ne mahdollisesti menee toiseen maahan, sinne missä oikeasti hätä on kaikista suurin... Enkä tällä kirjotuksella tarkoita että suomalaisia ei pidä auttaa, tarkoitan vaan sitä, että en usko kaikkien oikeasti olevan tuossa ryhmässä kovinkaan köyhiä...

Höynäytetty olo
Laitoin itse apua jouluapu sivuston kautta yh perheelle. Itselläkään rahallinen tilanne ei ole kovin hyvä, mutta halusin silti auttaa. Lahjoihin meni minulta 50 euroa. Muutamaa päivää myöhemmin näin avunsaajani kaupassa. Hän ei tunnistanut minua, mjutta minä tunnistin hänet facebookin profiilikivan kautta. Kärryssä oli sellaiset määrät herkkuja, uusi moccamaster kahvinkeiti yms kamaa, johon itselläni ei olisi ikinä varaa. Vähän kyllä ketutti!!!

DiTek
Ehkä "höynäytetty olo" se kaupassa ollut, jota olit lahjonut, oli käyttämässä lahjakorttejaan?
Mielestäni esim.mokkis on ok valinta kahvinkeittimeksi, kestää useita vuosia ja hyvä takuu niillä. Itse en pidä tosin siitä ja kyllä, toivon meidän mokkiksen hajoamista. Argh jo 8 vuotta sumpit siitä mies keitelly.. Meillä ei osteta uutta ennenkuin vanha hajoaa. X)
Olemme muutamien tuttujen kesken jaelleet isohkoja lahjakortteja heikommin pärjääville. Näyttää tosiaan toimivan kun toisilla kateus ja kiukku iskee kun näkee vähävaraisten voivan edes joskus herkkuja tms ostaa. :) siksi käsittääkseni autetaan? Jotta mahdollisimman moni voisi näin joulun alla ostaa muutakin kuin välttämättömän?

Kertoisiko joku miksi on väärin niiden huonompiosaisten voivan joskus elää edes päivän pari kuten me, jotka voimme aina ostaa mitä mielii? Ei minun tarvitse laskea euroja vaikka tolkulla mennäänki usein.

DiTek
Tänne sopii myös se toteamus" "Anna köyhälle satanen, se pistää sen kulutukseen. Anna satanen rikkaalle niin säästötilille menee" tai jotenkin noin se meni. Tämä yhteiskunta tarvitsee lisää myös kulutusta. :)

vieras_
JOuluapu-ryhmä taitaa olla aika muidissa nyt, joten avuntarvitsijat tuntuvat saavan apua enemmän kuin tarpeeksi. Itse autoin yhtä ja hän kertoi paketteja tulevat päivittäin. Sanoi kyllä ihan rehellisesti, ettei oikeastaan enää tarvitsisi minun pakettiani. Kiva, että ihmiset tykkää auttaa, mutta jos avuntarvitsijoita on alle 300 ja auttajia lähes 60000. Laske itse :D

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
en saanut apuja
no en minä vaan ole saanut yhtää jouluapuja vaikka listasin että koppa olutta ja paripulloa kosanderia kelpaisi kun muuten jää joulujuomat laihoiksi jos apuja ei tule

"jokku"
Olen katsellut noita avuntarvitsijoita, mutta yhtään pienituloista eläkeläistä siellä ei ole. Lapsiperheille/yh-vanhemmille en antaisi latin latia, Suomessa sosiaaliturva kyllä huolehtii varsinkin heistä. Noin 400 euroa per naama puhtaana käteen muihun kuin asumis- ja terveydenhoitomenoihin on niin paljon, että sillä elää ja hyvin myös jouluna!

Rollolainen
[QUOTE="jokku";30508516]Olen katsellut noita avuntarvitsijoita, mutta yhtään pienituloista eläkeläistä siellä ei ole. Lapsiperheille/yh-vanhemmille en antaisi latin latia, Suomessa sosiaaliturva kyllä huolehtii varsinkin heistä. Noin 400 euroa per naama puhtaana käteen muihun kuin asumis- ja terveydenhoitomenoihin on niin paljon, että sillä elää ja hyvin myös jouluna![/QUOTE]

no tuota, meillä ei jää mitenkään 1750e bruttotuloista 1200 käteen. hyvä jos edes 600 jää neljälle jaettavaksi. Vuokrakin kun on asumistuenkin jälkeen vielä melkein 500, himekämpästä.

"jokku"
no tuota, meillä ei jää mitenkään 1750e bruttotuloista 1200 käteen. hyvä jos edes 600 jää neljälle jaettavaksi. Vuokrakin kun on asumistuenkin jälkeen vielä melkein 500, himekämpästä.
no nii-in, tuloista, ei toimeentulotuesta! ihan tuon palstan innoittama katsoin toimeentulotuen määrän ja pakollisten asumis- ja lääkemenojen jälkeen pitää viivan alle jäädä n. 350-400 euroa per henki. puhtaana käteen. miten ei voi riittää? toki voi olla loukkutilanne, että sairastuu tai jää todella yllättäen työttömäksi tms. eikä saa rahaa mistään eikä säästöjäkään ole. harvassa tapauksessa vaikutti kuitenkaan olevan sellaisesta kyse.

olen itsekin saanut toimeentulotukea opiskelujen loppuaikana mutta sehän oli suorastaan hulppea opintotukeen verrattuna! ei olisi tullut mieleenkään kerjätä vielä jotain jostain...

Rollolainen
höh mun viesti katosi, mut laitan uuden
meillä tulot NETTOINA 1200 + lapsilisä 219+ asumislisä noin 500. T's's on meidän tulot. Tähän sit saadaan kuusta rippuen noin 100-150e toimeentulotukea. Eli neljä ihmistä elää 2000e tuloilla. ja muuten ainakaan rovaniemellä ei saa opiskelija toimeentulotukea jos ei suostu nostamaan opintolainaa. joten jos opiskelijalle jää jäyttöön vuokran jälkeen alle 100 ( bussikortti on pakko hommata) niin hän on rikas =). Lukiolainen maksa nuo kirjansakin tuosta mitä jää.

Tal
Olisin lähettänyt jouluapua eräälle perheelle FB jouluapukeräyksessä. Mutta eivät enää vastanneet, kun tiedustelin voisinko auttaa ihan konkreettisesti esim. pesuaineita , WC-pap ym. joka päivä tarvittavaa.
Oletin ihan oikeasti että kyseessä olisi joku tiukassa rahatilanteessa oleva, mutta mitä vielä. Ei tainnut ehdotukseni miellyttää tällaisesta avusta. Olisin varmaan jatkossakin avustanut käyttötarvikkeilla jne.
Mutta ei väkisin. KAIKKEA SITÄ ONKIN. Kerjäläiset pois tällaisilta foorumeilta !! Pilaavat myös tosi tarvitsijoiden mahdollisuudet.

~star
Itse tuli myös avustettua jouluavun kautta perhettä, josta ei lahjan saannin jälkeen kuulunut mitään. Ei edes kiitosta! Mitä ilmeisemmin tarve ei kuitenkaan ollut akuutti, koska tuntuu että paskaa vain lähetin niille vaikka uutta tavaraa toiveiden mukaisesti ostin heille. Onneksi vain lapsille. Enpähän toista kertaa enää lankaan mene. Oli viimeinen kerta.

viras
Itse tuli myös avustettua jouluavun kautta perhettä, josta ei lahjan saannin jälkeen kuulunut mitään. Ei edes kiitosta! Mitä ilmeisemmin tarve ei kuitenkaan ollut akuutti, koska tuntuu että paskaa vain lähetin niille vaikka uutta tavaraa toiveiden mukaisesti ostin heille. Onneksi vain lapsille. Enpähän toista kertaa enää lankaan mene. Oli viimeinen kerta.
vaan anoin mitä voin! Eli kiitos että otit sen avun vastaan...

DiTek
Aika monet perheet näyttävät kiittävän yleisellä tasolla lahjoittajia siellä ;)

Kuinka moni kiitosta odottaneista muuten on muistanut laittaa yhteystietonsa paketin mukana? En suosittele auttamaan mikäli avuntarvitsijan tarvitsee olla täysin varaton jne. Suomessa useimmiten tuilla saadaan se välttämätön ja käytettynä sen kodinkin pienellä vaivalla nätiksi. Niitä pleikkoja ym on myös monilla, käytettyinä ja lahjoituksina saatuja. Jos ne ketuttaa tai ettei joku nyt muista erikseen hlökohtaisesti kiitellä kaikkia niin älkää auttako!
Meitä riittää, joille se ylimääräisen avun ja rahan antaminen tuottaa hyvää mieltä jo sillään. Jouluna toivon mahdollisimman monen joulupöydän notkuvan herkuista ja hiukan sitä ylimääräistä, hyihyi, materiaakin lahjojen toivossa olevan. Ne antavat toivoa paremmasta, on edes muutama päivä vuodesta kun voivat "elää normaalisti pihistelemättä". Moni auttaa jatkossa sitten itse kun ovat paremmassa elämäntilanteeessa.

• Tykkää
Reactions: katju76
~star
Kyllä vastaanottajalla on yhteystiedot, sillä kävimme kirjeenvaihtoa millaisen lahjan tarkalleen lapset haluavat. Siskokin auttoi tätä perhettä omalla tahollaan ostamalla reilun lahjakortin Prismaan eikä hänkään saanut mitään kiitosta, joulun toivotusta tms. Meille molemmille tuli hyväksi käytetty olo. Itsekkin näin vaivaa, että sain hankittua toiveiden mukaiset lahjat. Meille olisi siskon kanssa riittänyt, että perhe olisi kiittänyt FB -sivuilla kaikkia lahjoittajia mutta eipä ole näkynyt riviäkään tekstiä sieltä suunnalta. FB -sivuilta on mukava lukea perheiden joulun toivotuksia ja kiitoksia, sillä useista teksteistä huokuu tunne että apu on ollut oikeaa ja tarpeellista.

putput
Itse aikoinaan olin myös vaikeassa talous tilanteessa ja siihen aikaan ei vielä facebookkeja ollut mutta pienesti apuja sain että sain ne joululaatikot ja pienen piknik rullan eli ei jääty nälkään jouluna.
Siihenkin aikaan oli näitä joulupuu keräyksiä jossa saat päättää minkä ikäiselle tytölle tai pojalle ostat lahjan,
sellaista lahjaa me ei saatu ikinä.

Nykyään on joulun alla kaikki paikat täynnä jouluavustuksia ja tuleekin mieleeni että onko kulutusjuhla karannut käsistä?
Itsellä kun oli vaikeaa ei ollut vara hankkia lapselle kuin yksi ainut paketti,
no mummoilta ja kummeilta kyllä tuli, oli kaikenkaikkiaan 4 pakettia.
Nyt kun lukee näitä juttuja näitä keillä on vaikeaa ja lapsia perheessä he tulevat saamaan vaan sen 10 lahjaa lahjoituksina :O
Siis 10 lahjaa!
Ymmärrän ettei kaikilla ole kummeja eikä mummeja ja,
näiden perheiden lapsille mielelläni suonkin lahjoituksena vaikka sen 3 lahjaa per nenä mutta jokapaikasta kun tuntuu saavan lahjoja ja vielä ne sukulaiset muistaa pienesti niin johan sinä on nopeasti toistakymmentä pakettia :O
Edes tälläkään hetkellä minulla ei ole ollut varaa ostaa omilleni kuin muutama paketti.

Eräs tuttavani myös facessa joulu apuja pyytämässä,
kun kyselin häneltä etteikö hänellä ole nyt rahaa ollenkaan, oli hän vain ostanut vasta 5 lahjaa lapsilleen/per lapsi (4 lasta).
Tietää saavansa ainakin kolmesta eri paikasta nyt vähän joulu avustusta ja sitten joulupäivänä kun lapset menevät isälleen koska äitillä on silloin töitä,
ja tietää kyllä että isänsä luona on sen 10 lahjaa hankittu per lapsi.
Kyllä pistää miettimään ihmisten ahneus :/

Kyllä mietin kuinka varmaan jollakin opiskelija perheellä ei varmaan ole kuin se yksi oma paketti ehkä isovanhemmilta saatu paketti ja toivon mukaan edes yksi joulupuu keräyksestä saatu,
ja tulot on mitä on niin sitten joku vakituisessa työssä oleva kehtaa itkeä kuinka ei muka ole varaa :/

"Liinu"
se ahneus. Yksi perhe minulle vastasi, että saavat jo tarpeeksi apua, ei enempää kehtaa ottaa. Otin seuraavaan perheeseen yhteyttä ja heille kelpasi apu. Sain kiitoksenkin vielä sähköpostilla joulun jälken. Tuli hyvä mieli, mutta nämä ylläolevat mielipiteet kyllä saavat miettimään auttamista ensi vuonna. Haluaisin tietää, että apu menee oikeasit tarpeeseen eikä avustetulle perheelle ole jo tulossa kahmalokaupalla paketteja ja ruoka-avustusta. Jotenkin pitäisi saada se homma järjestettyä niin, että jokainen avuntarpeessa olija saa apua eikä vain ne harvat ja valitut.

Minä olin tämän palstan Hyvä Joulumieli - keräyksessä ja se oli juuri sitä mitä nimikin sanoi. Muistimme viittä perhettä (jokaiselle lapselle jotain ja lisäksi koko perheelle jotain yhteistä) ja siitä todellakin tuli hyvää Joulumieltä! Suosittelen ap:llekin.

Terveisin 9 lapsen äiti.

[QUOTE="Liinu";30547506]se ahneus. Yksi perhe minulle vastasi, että saavat jo tarpeeksi apua, ei enempää kehtaa ottaa. Otin seuraavaan perheeseen yhteyttä ja heille kelpasi apu. Sain kiitoksenkin vielä sähköpostilla joulun jälken. Tuli hyvä mieli, mutta nämä ylläolevat mielipiteet kyllä saavat miettimään auttamista ensi vuonna. Haluaisin tietää, että apu menee oikeasit tarpeeseen eikä avustetulle perheelle ole jo tulossa kahmalokaupalla paketteja ja ruoka-avustusta. Jotenkin pitäisi saada se homma järjestettyä niin, että jokainen avuntarpeessa olija saa apua eikä vain ne harvat ja valitut.[/QUOTE]

Mikä ongelma tuossa nyt siis oli? Tarjosit apua, mutta joku muu oli jo ehtinyt tarjota - joten hän kohteliaasti kieltäytyi, jotta voit suunnata avun jollekin muulle. Hänhän olisi voinut olla myös ahne ja pyytää jotain sinultakin, mutta hän ei ollut ahne vaan tyytyi siihen, mitä oli jo saanut. Tuohan osoittaa vain sen, että apu menee oikeasti tarpeeseen eikä niin, että joku ahneuksissaan haalii kaiken.

Mutta kaikessa yksittäishenkilöiden varassa olevassa hyväntekeväisyydessä on aina se, että koska toiminta ei ole virallista eikä organisoitua, ei se ikinä tavoita kaikkia.

Mitä ylläoleviin mielipiteisiin tulee, niin moni oli sitä mieltä, että apua saisi pyytää vain, jos ei saa edes vessapaperia tms hankittua. Mutta käsittääkseni tuon ryhmän ideana oli auttaa joululahjojen ja muiden jouluhankintojen kanssa. Vaatimuksena ei ollutkaan, että perhe elää kadulla, vaan eikö idea ollut se, että apua voi hakea, jos on tiukka taloudellinen tilanne. Jos tällaisiin epävirallisiin keräyksiin osallistuu, kannattaa ottaa enemmänkin sellainen asenne, että johonkin tarpeeseen se lahja varmaan menee, mutta ei kannata odottaa pelastavansa ojasta Suomen kaikkein köyhintä perhettä.

Itse kannattaisin enemmän sitä, että jouluapu annettaisiin jonkin virallisen tahon kautta - esim. sosiaalitoimisto, vaikka siinäkin on kyllä omat ongelmansa. Yleensäkin pidän tällaisia hyväntekeväisyyskeräyksiä aika ongelmallisina - on aina hankalaa, kun ihmiset alkavat arvioida toistensa avuntarvetta, ja lisäksi yksityisyydensuoja näyttää olevan ihan olematon tuossakin keräyksessä.

Yhteistyössä