Millä saada 11v ymmärtämään, että minkä takia 15min koulumatka ei voi kestää 1,5h jos ei ole edes puhelin päällä

• Viestiketjun aloittaja kiehuu ny
  • Ensimmäinen viesti
"kotirouva"
Niin en ymmärrä mikä tässä on se ongelma? Oma ekaluokkalaiseni käyttää aamulla koulumatkaan 10 minuuttia ja iltapäivällä keskimäärin tunnin. Eikä ole aina puhelimessa äänet päällä. Turvallinen koulumatka, rakentelee kavereiden kanssa majoja metsässä ja tutkii luontoa.

Luottamusta lapseen. Ei meijän aikana ollu kännyköitä ja koulumatka saatto kestää.

Joskus se porkkana on parempi kuin takavarikointi.
Näinpä juuri. Tutkittu kikka lastenhoitoon: Älä huomioi kiukuttelua

Mä olen noiden omien kanssa keskustellut hyvin vakavaan sävyyn vastaavista asioista, puhunut omista tunteistani lapsen tasolla silmiin katsoen. Ei kovin montaa kertaa ole tarvinnut painokkaasti sanoa, että on hänellekin helpompi, jos ilmoittaa viivästyksestä, ettei tarvitse äidin naputusta kuunnella ;) Huumoria eikä hymyäkään tarvitse unohtaa, mutta sanoo sen asiansa niin, että lapsi sen näyttää ymmärtävän. Sitten jatkossa ne naputukset toki hyvin vähäisiksi, ja kun on kotona sovittuun aikaan, tai muistaa ilmoittaa, niin mielettömät kehut ja torventoitotukset onnistumisesta =)

"a-p"
no meillä on sääntönä, että koulusta tullaan suoraan kotiin tekemään läksyt ja sitten vasta saa mennä ulos tai kaverille.
Puolen tunnin koulumatkan olen vielä hyväksynyt ja se on ollut ihan ok. Joskus olen jopa antanut luvan mennä kaverin luokse suoraan, kun on luvannut tehdä läksyt siellä. Kaikesta pystytään sopimaan jos vain ilmoittaa asioista. Saa kestää koulumatka jos ilmoittaa, saa mennä kauppaan matkalla jos ilmoittaa.

Tänäänkin tiesi että odotan häntä kotona ja pitää tulla suoraan, koska ei ollut lupaa mennä ensin mihinkään muualle. Jos olisi se puhelin ollut päällä, niin olisi voinut soittaa ja kysyä että saako mennä kauppaan ensin.

Eli maleksia saa, jos vain ilmoittaa että minulla nyt kestää vähän kauemmin mitä normaalisti, ettei kotona tarvitse olla huolissaan kun toista ei näy eikä kuulu. Ei täällä mitään natsimutseja olla. Ei vain ole kiva joutua huolehtimaan, että onko se toinen jäänyt auton alle tai mitä on sattunut, normaalisti kun tulee kuitenkin suht suoraan kotiin. Mutta näitä poikkeuksia aina tulee ja silloin tietysti huolestun.

Yhteistyössä