Jos olisin nuorena tiennyt että kohdunkaulasyöpä tulee seksistä ja on sukupuolitaudin tulos, en

• Viestiketjun aloittaja "mitvit"
  • Ensimmäinen viesti
"mitvit"
ikinä olisi harrastanut seksiä! Joo Kyllä, tai sitten kumpikin olisi testattu ko. taudin varalta!! (HPV)

Siis täyttä itsemurhaa!! Joo tiedän että nakkiin voi tukehtua, mutta vuosittain tuohon kuolee liki sata ihmistä! Tuskin kukaan makaisi hi-viruskantajan kanssa ilman kumia! Ja mikä pahinta kumi ei edes suojaa tuolta ja hulluimpien huhujen mukaan sen voi saada jopa synnytyksessä äidiltä, eli olen lähes tietoisesti asettanut tyttäreni hengenvaaraa jos olen ko. viruksen kantaja!

Papassa on siis käytävä vähintään kahdesti vuodessa jos haluaa säästyä, lukekaa vaikka : Sairastuin sitten kohdunkaulan syöpään - Aihe vapaa - Keskustelu - Vauva

Vuodessa luokasta 1 luokkaan 5! Papaseulonnoilla saa ilmeisesti pyyhkiä takapuolensa vai? 5 vuoden välein olen itse käynyt, edellisestä on nyt vuosi ja kiireesti ilmeisesti uudestaan! Netti on pullollaan vuoden välein käyneitä ja 3 tai 4 luokan saaneita! että ei tosiaankaan mene vuosia siihen että alkaa tapahtumaan!

rouva visvasyylä
Sitähän ei voi testauttaa, sitten jos muutoksia kohdunkaulalla ilmenee papassa, niin silloin tietää.
Kondylooma taas aiheuttaa näkyviä muutoksia, mutta ei pahanlaatuista muutosta. Syöpään mahdollisesti johtavat virustyypit eivät aiheuta mitään näkyvää muutosta.

bbierass
Onneksi on nykyään rokotukset, ja tietoa.

Hei vieras2378 - ketä lohduttaa, että vie vuosia kehittyä syöväksi, tartunnan saaneet ovat tosi nuoria, ja kohdukaulansyöpä nykyäänkin tosi pahamaineinen. Jos saat 15-v:nä => 10 vuoden päästä olet 25!

Häh ?
Minulta on otettu säännöllisesti papanäyte, jos käyn gynekologilla tai ehkäisyneuvolassa tarkistuksessa eikä koskaan ole sanottu, että kohdunkaulasyöpä tulee seksistä.. Olin 20 vuotta yhden miehen kanssa, meillä on lapsi ja jotain "huonompaa" löytyi pari vuotta sitten papanäytteestäni, mutta ei vaatinut mitään lääkitystä. Ensi viikolla menen taas papanäytteeseen, kohdunkaulasyövän seulontaan sain kutsun eneuvolasta, on ilmaista. Olen jo yli 40-vuotias. Eihän kaikkia mahdollisia virustauteja tai sukupuolitautejakaan voi itse tietää etukäteen, esim. joku herpes voi olla tai oireeton hiiva tms. Kondomi olisi hyvä olla seksissä nuorillakin, mutta tuppaahan se joskus unohtumaan. Yritämme opettaa lapsellemme vastuullista seksiä, kunhan siitä puhuminen tulee ajankohtaiseksi, nyt on vielä liian nuori. Kunhan alkaa seurustelemaan, ehkä 12 tai 13-vuotiaana ?

:O

Kieltämättä ahdistavaa. Mun kaverilla on just löydetty muutoksia papakokeessa, ei niistä sit tiiä vielä muuta. Sillä on kyllä lyhyitä suhteita olla ihan tosi paljon, onkohan siinä sitten jo yhteys tohon vai onks mulla nyt liian vilkas mielikuvitus.

vvvvieras
Mä en ymmärrä, miksi murehtia asiaa, jolle ei voi yhtään mitään. Jos harrastaa seksiä esim. vain parisuhteessa ja sitä ennen kumpikin ainaa testaa itsensä, ei muuta voi.
Anteeksi, mutta ootko vähän tyhmä? Tottakai asialle voi tehdä jotain, nimittäin OTTAA ROKOTTEEN!

Ei nyt ap:ta enää auta, mutta asialle todellakin voi tehdä jotain. Kysypä vaan kohdunkaulan syöpään sairastuneelta, että mitä ajattelee rokottamisesta.

Olivia.....
Ei sillä taida paljon olla merkitystä tässä asiassa, onko yhden vai useamman miehen nainen, kun sillä yhdelläkin tämä voi olla. Tämä on sen verran yleinen virus kuitenkin, mikä sen aiheuttaa, sukupuolitaudit on asia erikseen.

En oikein luota noihin papa-testeihin, kun itsellä on ollut oireena kirvelyä ja kuumeilua, ja joku löydös (todennäköisesti kuitenkin hyvänlaatuinen) minulla tehtiin, vaikka papa oli 1 ja kaikki kunnossa sen mukaan muutama kuukausi sitten.

Anteeksi, mutta ootko vähän tyhmä? Tottakai asialle voi tehdä jotain, nimittäin OTTAA ROKOTTEEN!

Ei nyt ap:ta enää auta, mutta asialle todellakin voi tehdä jotain. Kysypä vaan kohdunkaulan syöpään sairastuneelta, että mitä ajattelee rokottamisesta.
No ap:ta juuri tässä tarkoitan ja niitä miljoonia äitejä, jotka todellakaan ei mitään rokotetta voi enää ottaa. :D Mä en tajua hysteerisiä ihmisiä. En aktiivisesti pelkää muitakaan sairauksia tai onnettomuuksia. Jos seksin riskit pelottaa niin paljon niin ehkei sitä kannata ollenkaan harrastaa, koska kaikessa on riski tässä elämässä.

vvbbb
Onneksi on nykyään rokotukset, ja tietoa.

Hei vieras2378 - ketä lohduttaa, että vie vuosia kehittyä syöväksi, tartunnan saaneet ovat tosi nuoria, ja kohdukaulansyöpä nykyäänkin tosi pahamaineinen. Jos saat 15-v:nä => 10 vuoden päästä olet 25!
Mutta senpä vuoksi sielä seulonnassa käydään, kerran vuodessa niin kuin on suositus.

Esiasteen vie vuosia kehittyä syöväksi, mutta nimenomaan kun ne esiasteetkin sieltä löydetään, niin ne voidaan poistaa eikä syöpää kehity. Tästähän on Suomessa selvät edistykselliset tilastot. Vaikka maailman laajuisesti naisten alapään syövät ovat naisille vaarallisin syöpä, niin Ei Suomessa!
Toki joukkoon mahtuu aina erittäin aggressiivisia tapauksia, mutta niissäkin olisi JO käynyt paljon huonommin ilman Suomen ylitarkkaa ja yli hoitavaa erikoissairaanhoitoa.

Sen sijaan, HPV yleisyyden ja myös juurikin sen vuoksi että sen voi saada jopa jo synnytyskanavassa, nii tutkijat olisivat poistamassa siltä "sukupuolitauti" yhteyden.

..Ja voi se kauhistus kohdunkaulan syöpä tulla myös ilman HPV:tä. Sitä ei vaan edes tutkita, koska käytännössä kaikilla se virus on. Kaikilka se on, ja 80% se jossain vaiheessa aiheuttaa jonkin tulehduksen, joko satutaan huomaamaan tai sit ei.

vvvvb
Ja siis ultraäänessä tuo muutos todettiin, mikä papassa ei näkynyt.
Nii, papahan on periaatteessa kuin tikkaa heittäis. Seiska pitäis saada, mutta tikat osuukin vitoseen, kutoseen ja kasiin. Ja silmin nähtäviäkään kun ne muutokset ei yleensä ole. Eikä ne aina näy niissä jodivärjäyksissäkään.

Yks pala emättimen seinämästä, yks kohdun napukan ulkoreunalta, ja yks siitä sisäreunalta. Ja kun ne muutokset voi olla tosi pieniä, ja missä vaan, myös ulkosynnyttymissä.

Yhteistyössä