Jos saisit tilaisuuden "kostaa" ihmiselle, joka on nöyryyttänyt ja loukannut, tekisitkö sen? (Itselleni tilaisuus tarjou

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fionalee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vuosi on lyhyt aika ystävyyssuhteissa. Anna olla. Vaikka et kyseisen henkilön kanssa enää ikinä olisi ystävä, nii kyllä sää niihin muihin vielä törmäät ja saatte asianne selvitettyä.

....enkä tahdo olla ilkeä. Mutta olen silti.
Ei tollaseen välirikkoon tarvita mitään kateutta. Valmistumassa, työpaikat sitä ja tätä, ura sitä ja tätä, minun kihlajaiset sitä ja tätä, minun kihlajaislahjalistani sitä ja tätä, minun mekkoni sitä ja tätä, hääni tätä, anoppi tuota, sormukset, kattaukset, jne jne jne "MINULLA on nyt kaikkea tärkeää". Siinä voi helposti loppua ymmärrys moneltakin ystävältä, varsinkin jos sitä ollasn niin MINUA toisten edessä ettei edes huomata kysyä, että mites ne sinun suunnitelmat.

Anna olla.
Riitoihin tarvitaan aina kaksi henkilöä. Josset ole koskaan mitään selityksiä saanut keneltäkään, niin todennäköisesti et ole halunnut kuunnella kun niitä on koitettu sinulle vihjaista, etkä ole ikinä nöyrästi osannut kysyä perästä päin.

"Riitoihin tarvitaan aina kaksi osapuolta" on ehkä maailman lattein ja typerin kommentti. Oletko oikeasti tuota mieltä? Jos joku raiskaisi sinut ja veisit asian käräjille, niin eikö silloin siihenkin riitaan tarvittu kaksi osapuolta olet aivan yhtä syyllinen kuin se toinenkin osapuoli? Jotenkin varmasti provosoit raiskaajaasi. Tai jos joku lyö sinua nakkikioskin jonossa, niin siihenkin riitaan tarvitaan kaksi osapuolta, ei lyöjää voi yksin syyttää? Niinkö?

Mietipä tuon kommenttisi sisältöä, ehkä on aika haudata se kokonaan. Konflikteihin ei todellakaan tarvita aina kahta, yksikin riittää.

En ole tippaakaan minäminäminä -tyyppinen ihminen. Toki kuulumisia vaihdettaessa kerron mitä minulle kuuluu - en kai voi kertoa sitä mitä naapurille kuuluu?! Toki elämäntilanteeni oli läsnä, siinä missä entisen ystävänikin. Toki ihmiset ympärilläni kiinnostuneena kyselivät jännittävistä asioista, joita elämässäni oli meneillään.

Miksi kateus ei voi muka aiheuttaa tällaista?

En kostaisitässä asiassa, koska se pahimmillaan kääntyisi sinua vastaan. Antaisin asian olla, kirjeen lähettäminen vain pahentaisi tilannetta kannaltasi. Se satuttaa eniten, kun et näytä että sinua haittaa asia.

Riitaan ei tarvita aina kahta, kuten joku tuolla väitti. Sinisilmäinen ja kokematon ihminen väittää niin.

Minunkin "ystäväni" toimi vähän vastaavalla tavalla. Aikani kipuilin asian kanssa ja puhuin paljon omalle äidilleni asioista. En lähtenyt kuitenkaan kostamaan mitään, koska en halua itse lähteä sille linjalle. Parasta vain jättää taakseen ja keskittyä hyviin asioihin. Toki voi olla tarpeen puhua jollekin läheiselle tms että saa mieltään purettua.

Sitten kun sinut on raiskattu, niin keskustellaan sitten miten vertailukelpoisia nuo asiat mielestäsi vielä ovat?
Toiset ymmärtävät ilman omakohtaista kokemustakin ettei niissä ole mitään verrannollista, toisten tarvitsee saada ymmärrystä vähän enempi.

Minä minä minä. Sanoit lukeneesi kirjeen jossa oli YSTÄVÄSI viisi tärkeintä toivomusta. Silmäsi aukesivat. Eli toisinsanoen, sinäsinä et edes tiennyt YSTÄVÄLLESI hänen tärkeimpiä toiveita. Minäminä oli keskittynyt vain omiin jännittäviin asioihin.

"Ihmiset kysyivät mitä kuuluu, totta kai kerroin minäminän jännittävistä tapahtumista". Kyllä, kyllä yleensä ihmiset kysyvät mitä kuuluu. Joskus myös voi siirtää taka-alalle ne omat "tosi jännittävät" asiat, ja kysyä myös siltä ystävältä mitä kuuluu. Tai niiltä muiltakin ystäviltä.

Ja sinä sinä minä minä. Tiedätkö ne ihmiset jotka eivät ikinä joudu riitoihin kenenkään kanssa? Ei se tarkoita etteikö heilläkin olisi ristiitoja toisten kanssa, he vain osaavat mennä itteensä, olla nöyriä ystävinä, nähdä ja kuunnella myös sitä ystävää silloinkin kun itsellä tapahtuu "jännittäviä asioita.

Mutta toki saat olla ihan oma itsesi, "tälläinen olen, ota tai jätä", mutta koita sit myös tottua siihen että minäminällä saattaa tulla yksinäisiä hetkiä.

Riitaan tarvitaan aina kaksi - naurettava väite! Otetaan ihan vaatimaton esimerkki vaikkapa niinkin arkisesta asiasta kuin sisaruskateus. 8-vuotias syö suklaat 5-vuotiaan sisarensa joulukalenterista. Seuraa valtava riita, voinette kuvitella.

Auttaako asiaa jos minä erotuomarina ja äitinä sanon 5-vuotiaalle, että soo soo riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta ja äläs nyt räävi siskoasi siinä.

HALOO ! Sinä joka moista väitit niin avaa silmäsi ja kasva aikuiseksi.

Sitten kun sinut on raiskattu, niin keskustellaan sitten miten vertailukelpoisia nuo asiat mielestäsi vielä ovat?
Toiset ymmärtävät ilman omakohtaista kokemustakin ettei niissä ole mitään verrannollista, toisten tarvitsee saada ymmärrystä vähän enempi.

Minä minä minä. Sanoit lukeneesi kirjeen jossa oli YSTÄVÄSI viisi tärkeintä toivomusta. Silmäsi aukesivat. Eli toisinsanoen, sinäsinä et edes tiennyt YSTÄVÄLLESI hänen tärkeimpiä toiveita. Minäminä oli keskittynyt vain omiin jännittäviin asioihin.

"Ihmiset kysyivät mitä kuuluu, totta kai kerroin minäminän jännittävistä tapahtumista". Kyllä, kyllä yleensä ihmiset kysyvät mitä kuuluu. Joskus myös voi siirtää taka-alalle ne omat "tosi jännittävät" asiat, ja kysyä myös siltä ystävältä mitä kuuluu. Tai niiltä muiltakin ystäviltä.

Ja sinä sinä minä minä. Tiedätkö ne ihmiset jotka eivät ikinä joudu riitoihin kenenkään kanssa? Ei se tarkoita etteikö heilläkin olisi ristiitoja toisten kanssa, he vain osaavat mennä itteensä, olla nöyriä ystävinä, nähdä ja kuunnella myös sitä ystävää silloinkin kun itsellä tapahtuu "jännittäviä asioita.

Mutta toki saat olla ihan oma itsesi, "tälläinen olen, ota tai jätä", mutta koita sit myös tottua siihen että minäminällä saattaa tulla yksinäisiä hetkiä.

Huh huh :) Oletpas sinä hyökkäävä :)

En verrannut noita kahta asiaa keskenään vaan toin esille sen, miten absurdi väitteesi riidan kahdesta osapuolesta on. Luepa muidenkin kommentteja aiheesta.

Ps. Ei kannata ihan noin henkilökohtaisesti ottaa näitä keskustelupalstan asioita, saattaapi verisuoni katketa päästä ;)

...No nii. Eli aikuisia YSTÄVIÄ verrataan raiskaamiseen ja lapsiin? Mmm-m.

Ei, kun väitettäsi riidan kahdesta osapuolesta testataan, älä sotke asioita.

Eli onko siis nyt niin, että mielestäsi riidassa on AINA kaksi osapuolta vai sittenkin niin, että riidassa on kaksi osapuolta vain silloin, kun riitaan ei liity:

- lapsia
- fyysistä väkivaltaa
- näihin verrattavia asioita

Haluaisitko tarkentaa periaatettasi? :)

Kyllä luinkin muiden kommentteja. Ja silittelyn sijaan sanoinkin nyt olevani ilkeä. Enkä väitä että asiat kohdallasi ovat näin, mutta koska itsekään et ole mitään syytä, selitystä saanut, niin oletko ikinä miettinyt miksi et?

Ok, vaikka tuo yksi olisi maaaaaailman katkerin, kateellisin ja kaikkea muuta mahdolista. Niin miten olet selitellyt itsellesi sen miten kaksi muuta YSTÄVÄÄSI eivät koe sinun ansaitsevan edes mitään mahdollisuutta selittää? Miten he eivät edes harkitse että sinä niin hyvä ystävä ett ikinä olisi voinut tehdä niitä asioita "mitä lie valheita" se ystäväsi on sinusta suoltanut. Kyllä heidän täytyy olla aika tyhmiä kun eivät itse kykene miettimään yhtään. Tai sitten myös sinussa täytyy olla jotain vikaa.

Asiat vain harvemmin ovat juuri niin kuin yksi ihminen yksipuolisesti kokee ja väittää.

Kostaisin. Todella törkeä temppu mustamaalata sinua toisille ystävillenne, en voisi ikinä antaa anteeksi. Menetit kolme ystävää samassa:/ Olen varma että saat parempia ja oikeasti aitoja ystäviä elämääsi, eikä sun tarvitse heistä pettyä noin koskaan. Mutta kyllä mä vielä lähettäisin nuo kirjeet ja sitten alkaisin muodostaa uusia ihmissuhteita. Tsempiä!

Kyllä luinkin muiden kommentteja. Ja silittelyn sijaan sanoinkin nyt olevani ilkeä. Enkä väitä että asiat kohdallasi ovat näin, mutta koska itsekään et ole mitään syytä, selitystä saanut, niin oletko ikinä miettinyt miksi et?

Ok, vaikka tuo yksi olisi maaaaaailman katkerin, kateellisin ja kaikkea muuta mahdolista. Niin miten olet selitellyt itsellesi sen miten kaksi muuta YSTÄVÄÄSI eivät koe sinun ansaitsevan edes mitään mahdollisuutta selittää? Miten he eivät edes harkitse että sinä niin hyvä ystävä ett ikinä olisi voinut tehdä niitä asioita "mitä lie valheita" se ystäväsi on sinusta suoltanut. Kyllä heidän täytyy olla aika tyhmiä kun eivät itse kykene miettimään yhtään. Tai sitten myös sinussa täytyy olla jotain vikaa.

Asiat vain harvemmin ovat juuri niin kuin yksi ihminen yksipuolisesti kokee ja väittää.

Aika rankasti kyllä nyt syyllistät aloittajaa.

Olen itse seurannut omassa kaveriporukassani yhden tällaisen mestarimanipuloijan toimintaa. Mulle tuntemattomasta syystä tää tyyppi otti hampaisiinsa yhden meistä ja alkoi systemaattisesti pikkuhiljaa mollata tätä meille muille. Hyvin hienovaraisesti sa aina yhdelle kerrallaan. Kun sai yhden käännytettyä, oli seuraavan vuoro. Tää "uhri" ihmetteli mulle, että mikähän on, kun nyt on jo muutama laittanu välit poikki. No mulle selvis homma, kun tuli mun vuoro tulla "käännytetyks". Arvaatte varmaan, ettei onnistunu, mut paljon oli jo pahaa saanu aikaan...

"Anna anteeksi. Ei siksi, että toinen ansaitsisi sen, vaan siksi että sinä ansaitset rauhan".

Päästä irti menneistä ikävistä asioista. Me emme ikinä voi täysin tietää miksi jotkut käyttäytyvät niin kurjasti kun tekevät, eikä ole meidän tehtävämme leikkiä tuomaria ja antaa opetuksia. Kyllä nämä kurjimukset jossain vaiheessa joutuvat nenätysten omien tekojensa kanssa, mutta sinuna keskittyisin oman elämän hyviin asioihin.

[QUOTE="jassåå";30497593]Riitaan tarvitaan aina kaksi - naurettava väite! Otetaan ihan vaatimaton esimerkki vaikkapa niinkin arkisesta asiasta kuin sisaruskateus. 8-vuotias syö suklaat 5-vuotiaan sisarensa joulukalenterista. Seuraa valtava riita, voinette kuvitella.

Auttaako asiaa jos minä erotuomarina ja äitinä sanon 5-vuotiaalle, että soo soo riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta ja äläs nyt räävi siskoasi siinä.

HALOO ! Sinä joka moista väitit niin avaa silmäsi ja kasva aikuiseksi.[/QUOTE]

Tä on aivan totta. Mä en tajua kuka idiootti on alkanut hokemaan tota "riitaan tarvitaan aina kaksi" -paskaa.

No en kostaisi, ei hyödyttäisi loppupeleissä yhtään mitään, lapsellista se olisi vaan. Mennyt on mennyttä. Jos paljon kaivelee niin voisin yrittää ottaa yhteyttä vanhoihin ystäviin ja keskustelemalla saada takaisin ystävyyden. Jos homma ei onnistuisi jatkaisin elämääni, sellaisia ystäviä ei edes tarvitsisi.

Aika rankasti kyllä nyt syyllistät aloittajaa.

Olen itse seurannut omassa kaveriporukassani yhden tällaisen mestarimanipuloijan toimintaa. Mulle tuntemattomasta syystä tää tyyppi otti hampaisiinsa yhden meistä ja alkoi systemaattisesti pikkuhiljaa mollata tätä meille muille. Hyvin hienovaraisesti sa aina yhdelle kerrallaan. Kun sai yhden käännytettyä, oli seuraavan vuoro. Tää "uhri" ihmetteli mulle, että mikähän on, kun nyt on jo muutama laittanu välit poikki. No mulle selvis homma, kun tuli mun vuoro tulla "käännytetyks". Arvaatte varmaan, ettei onnistunu, mut paljon oli jo pahaa saanu aikaan...

Tä on ihan totta. Taitava manipuloija osaa tehdä myyräntyötä taitavasti.
Ap:n sijassa olisinkin nyt tyytyväinen, että olen päässyt eroon kyseisestä tyypistä ja niistä, jotka täysin epäröimättä uskovat manipuloijaa.
Tuollaiselle tyypille ei kannata muistuttaa omasta olemassaolostaan, koska se osaa tehdä jotain yhtä v- mäistä uudelleenkin... ap:nä en laittaisi itseäni tulilinjalle vapaaehtoisesti.

En kostaisi, enkä suosittele sinunkaan ap niin tekevän. Tällä hetkellä ystäväsi on toiminut sangen väärin ja tietää sen itsekin. Sinä taas et ole tehnyt mitään väärää. Jos taa lähdet nyt kostamaan, niin et ole yhtään sen "parempi" kuin ystäväsikään. Kostollasi aiheutat samaa mielipahaa toisille kuin mitä sinulle on aiheutettu. Meinaatko että tuo auttaa jotenkin sinua? Ei auta, päinvastoin.

Jätä siis tuollainen "ystävä" omaan arvoonsa. Nyt tiedät syyn hänen käytökseensä. Sen pitäisi riittää. Jätä myös kauna, sillä sekään ei auta mitään. Vaikka lopun elämääsi kantaisit kaunaa, niin se on vain sinulta pois, ei muilta. Nauti mieluummin saavutuksistasi ja ihanasta elämästäsi. Ne on sun aarteita, eikä niitä voi pilata.

En lähettäisi kyllä muille, se olisi jo noloa ja säälittävää sinulle itsellesi.
Sille ystävälle saattaisin laittaa vaikka meiliä, että "hei löysin meidän vanhat kirjeet, ja harmi että yksikään noista haaveistasi ei ole toteutunut, etkä päässyt lääkäriksi tai naimisiin.
Enkä mitään muuta. Tuo riittäisi ihan hyvin, ja varmasti vituttaisi tuota ystävääsi.

Kiusaaminen on/voi olla yksi puolista.
Riitaan tarvitaan aina kaksi. Riitaa on myös jos vielä vuosienkin päästä haaveilee kostoa.
Minusta ap:n tilanne on juuri kiusaamistilanne - miten voi olla riita, jos välit vain katkaistaan ilman mitään selitystä?

Itsellenikin on käynyt näin, eli eräs porukasta alkoi käännyttää muita minua vastaan. Kavereilla alkoivat silmät avautua vasta, kun yksi jos toinenkin oli kokenut saman kohtalon, kukin vuorollaan.

Vaatii kuitenkin usein vuosia ja vuosia, että tilanne alkaa valjeta, ja sullahan ap on kulunut vasta vuosi... Odottele rauhassa äläkä käy kostamaan. Näillä myrkynkylväjillä on taipumus lopulta hukkua omaan myrkkyliemeensä, ei siihen muiden apua tarvita.

En kostaisi. Kostaminen ei mielestäni kuulu terveen aikuisen toimintatapoihin. Minulle on aina riittänyt että tiedän itse miten asiat ovat. Sitä paitsi on mahdotonta kontrolloida sitä mitä sinusta/minusta puhutaan selän takana. Voit ainoastaan kontrolloida sitä mitä sinä teet/puhut muiden selkien takana. Älä laskeudu ex-ystäväsi tasolle.

Kostaisin. Todella törkeä temppu mustamaalata sinua toisille ystävillenne, en voisi ikinä antaa anteeksi. Menetit kolme ystävää samassa:/ Olen varma että saat parempia ja oikeasti aitoja ystäviä elämääsi, eikä sun tarvitse heistä pettyä noin koskaan. Mutta kyllä mä vielä lähettäisin nuo kirjeet ja sitten alkaisin muodostaa uusia ihmissuhteita. Tsempiä!

Kannattaa muuten lähettää kopiot niistä kirjeistä ja jättää se alkuperäinen itselle.

Kiusaaminen on/voi olla yksi puolista.
Riitaan tarvitaan aina kaksi. Riitaa on myös jos vielä vuosienkin päästä haaveilee kostoa.

Mitä minä siis tein, kun vuosien takainen ystäväni yhtäkkiä katkaisi välit, poisti fb-kavereista eikä halua olla enää missään tekemisissä? Syytä en tiedä, viimeksi juteltiin ihan normaalisti ja seuraavaksi katkaisi välit.

Yhteistyössä