kohdunkaulan pehmentyminen / avautuminen *ÄLLÖVAROITUS*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoinen tulossa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoinen tulossa"

Vieras
Olen rv 38 raskaana ja 4pvä on supistellut suht kipeesti. 2vk sitten ei ollut paikat pehmentyneet lääkärissä ja päätin netin ihmeellisen maailman avartamana kokeilla itse josko ylttäisin kohdunkaulaani kokeilemaan. Pesin tietenkin huolella kädet ettei kukaan nyt pääse kauhistelemaan kuinka likaisilla sormilla olen sörkkinyt alapäätäni eli jos tulit sitä kauhistelemaan niin älä lue edes loppuun... :)

Eli yritin siis kokeilla sitä kohdunkaulaa. Ihan pehmeää löllöä se oli. Tuntui oudolta onkaloiselta koko mesta... :0 Normaalia ??? Hassuinta siinä oli että jokin sykki siellä niin syvällä kun pääsin ja liikkui !! Enkai vaan osunut vauvaan ?
Olenko nyt nolo jos soittelen synnärille tälläisellä asialla vai odotanko ensi viikon neuvolaan ? Tarviiko asiasta edes mainita mitään ?

Onko kukaan muu yrittänyt kokeilla kohdunkaulaa ? Miltä se tuntui ?

[QUOTE="esikoinen tulossa";30435893]Voiko vauvan päähän oikeesti osua ??? Anteeksi tyhmyyteni... Sykkiikö se ? Entä miten paljon pitää olla auki et päähän muka ylttää ?[/QUOTE]

Kun sormi mahtuu kohdunkaulasta, mutta ei juuri enempää, sanotaan juurikin että kohdunkaula on pehmeä ja sormelle auki. Senttimääristä aletaan puhua vasta jostain 3 cm alkaen.

Minulla oli kohdunkaula sormelle auki jo rv 32 alkaen, silloin synnytys meinasi käynnistyä ennenaikaisesti. Tilanteen rauhoituttua kohdunkaula pysyi kuitenkin viikkoja ihan samassa tilassa ja vauva siis sisällä. Synnytys käynnistettiin rv 38+5 (lääketieteellisistä syistä synnytyksen ajankohta piti suunnitella) suoraan kalvojen puhkaisulla, joka siis onnistui koska kohdunkaula oli sen verran avautunut. Se että kohdunkaula on sormelle auki ei siis tarkoita, että synnytys olisi ihan justiinsa alkamassa.

Okei. Hmm... Mielenkiintoista :D Itse sitä tuskin pystyy ymmärtämään kuinka paljon on auki. Eikai se sykkivä juttu oikeasti vauvan pää ollut ? Se nimittäin tuntui alempana kuin mihim asti sain sormeni. Olis pidemmällekin mennyt mutta sormien pituus loppui eli tarkoittaako tämä että myös sisäsuu on auki ? Lääkärihän sen vaan voi tarkastaa mutta kunhan kyselen :)

Mun mielestä mikään sykkivä ei ole voinut olla muu kuin napanuora....

Emmää tiiä tarviiko sun edes sanoa sen kummemmin mitää. Menet käymään synnärillä tai neuvolassa ja sanot vaan että sua huolestuttaa,että voisko ne tarkistaa ett kaikki on kunnossa - kyllä ne tarkistaa, vaikka sit joutuisit odottaa hetkenkin aikaa...

Ps. Ilman vauvan aiheuttamaa painoakin, siihen kohdun napukkaan ylettää sormin esim alapesuja tehdessä...

Luultavasti se syke on ihan omaa sykettäsi, kyllä siellä emättimessäkin sykkii ;)
Vauvan pää tuntuu kovana, luisena. Jos ks on esim. Sormelle auki ja kanavaa , sormi menee ikäänkuin reikään....ks on selkeästi eri tuntuinen kun emättimen sisäpinta muuten. Ja kun synnytys ei ole käynnissä, ks on usein siellä ihan takana ja varsinkin jos vauvan pää on matalalla, on tosi hankalaa, (omin käsin melko mahdotonta) ylettyä kohdunsuuöle asti.
Tuskinpa olet mitään vahinkoa saanut aikaan :)

Yhteistyössä