Vähän alan olla huolissani eräästä nuoresta äidistä. Joka vkl ryyppäämässä ja vauva hoidossa

• Viestiketjun aloittaja huolestunut vain
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30430431:
Ne "monet" eivät varmaankaan ole samoja, jotka nyt toppuuttelevat yli-innokkaita lastensuojeluilmoituksen kaavailijoita.

Faktisesti ei voi sanoa, että ei voi olla täyspäinen, jos juo joka viikonloppu. Aika moni 18-vuotias tekee niin. Aika moni vanhempikin ihminen voi tehdä niin. Täyspäinen tai vajakki, mutta sitä ei voi tuosta päätellä. Ei voida myöskään osoittaa, että tuosta seuraisi ongelmia lapselle.

Ihan yhtä lailla voisi muuten sanoa, että jos ei imetä, se voi aiheuttaa ongelmia lapselle. Tai jos nukuttaa vauvaa eri huoneessa. tai aloittaa soseet väärään aikaan. Mutta eivät ne silti lastensuojelullisia asioita ole, vaikka jotain aiheuttaisivatkin.
No huoltajien velvollisuus on taata lapselle turvallinen pysyvä koti jossa ei vietetä lapselle sopimatonta elämää ja noin runsas alkoholin käyttö lapsen ollessa pieni voi vaikuttaa perusturvallisuuteen. Lapsi joutuu joka kerta ehkä eri (?) hoitajalle ja ei saa riittävästi hoitoa omilta vanhemmiltaan jos tuollaiset yli yön kestävät poissaolot on toistuvia. Vauva tarvitsee vielä erityistä huolenpitoa ja turvaa, läheisiltä ihmisiltä eikä pompottelua paikasta toiseen.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
"LaMamanMorbid"
Mähän en 'faktisesti' tiedä kuinka monta litraa nää vanhemmat imuttaa per kerta...krapula toki vaivaa seuraavanakin päivänä jos on vedetty kaksin käsin. Enkä 'faktisesti' edes tiedä onko tarina tosi. Mut suht 'faktisesti' voin sanoa, että ei se viinan kiskominen ole elämän tarkoitus. Trust me on this one. ;) Vaikka eipä tää asia mulle kuulukaan.

[QUOTE="LaMamanMorbid";30430444]Mähän en 'faktisesti' tiedä kuinka monta litraa nää vanhemmat imuttaa per kerta...krapula toki vaivaa seuraavanakin päivänä jos on vedetty kaksin käsin. Enkä 'faktisesti' edes tiedä onko tarina tosi. Mut suht 'faktisesti' voin sanoa, että ei se viinan kiskominen ole elämän tarkoitus. Trust me on this one. ;) Vaikka eipä tää asia mulle kuulukaan.[/QUOTE]

Voi, tässä maassa on varmaan paljon ihmisiä, niin sinkkuja kuin perheellisiä, jotka eivät ole löytäneet elämän tarkoitusta tai hakevat sitä oudoista asioista. Mutta sellaista se ihmisen elämä on. Ei lastensuojelu voi auttaa siinä etsinnässä.

Vanhemmat voivat varmaan tehdä niitäkin asioita, jotka eivät ole elämän tarkoitus? Kuten juoda alkoholia, kirjoittaa tänne palstalle, katsoa telkkaria, syödä suklaata, pelata koripalloa, masturboida... tässä vain muutamia asioita, jotka eivät yleensä ole ihmisen elämän tarkoitus, mutta niitä silti tehdään ja se on ihan ok.

No huoltajien velvollisuus on taata lapselle turvallinen pysyvä koti jossa ei vietetä lapselle sopimatonta elämää ja noin runsas alkoholin käyttö lapsen ollessa pieni voi vaikuttaa perusturvallisuuteen. Lapsi joutuu joka kerta ehkä eri (?) hoitajalle ja ei saa riittävästi hoitoa omilta vanhemmiltaan jos tuollaiset yli yön kestävät poissaolot on toistuvia. Vauva tarvitsee vielä erityistä huolenpitoa ja turvaa, läheisiltä ihmisiltä eikä pompottelua paikasta toiseen.
Periaatteessa olet oikeassa, mutta tuo on silti sellainen asia, johon ei voi puuttua. Sitä voi vain kauhistella palstalla tai sitten yrittää jutella perheen vanhempien kanssa. Baarissa käyminen ja lapsen hoitajien valinta kuuluu niihin asioihin, joista vanhemmat päättävät itse - oli valinta sitten suositusten mukainen tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30430458:
Periaatteessa olet oikeassa, mutta tuo on silti sellainen asia, johon ei voi puuttua. Sitä voi vain kauhistella palstalla tai sitten yrittää jutella perheen vanhempien kanssa. Baarissa käyminen ja lapsen hoitajien valinta kuuluu niihin asioihin, joista vanhemmat päättävät itse - oli valinta sitten suositusten mukainen tai ei.
Se on tulkinnanvaraista, ap tuntee perheen mut me ei. Ei tiedetä millainen huoli hänellä on (huolivyöhyke-hommeli esimerkkinä:D)

Nuo "suositus" jutut ei ihan ole noin mitättömiä. Perheen elämäntapa ei saa vahingoittaa lasta ja jos on siitä epäily niin minun mielestä on syy tehdä ilmo.

Se on tulkinnanvaraista, ap tuntee perheen mut me ei. Ei tiedetä millainen huoli hänellä on (huolivyöhyke-hommeli esimerkkinä:D)

Nuo "suositus" jutut ei ihan ole noin mitättömiä. Perheen elämäntapa ei saa vahingoittaa lasta ja jos on siitä epäily niin minun mielestä on syy tehdä ilmo.
Mutta se nyt kuitenkin on niin, että lastenhoitokuviot jokainen päättää itse. Ei mikään taho voi puuttua siihen, että lapsella on vaihtuvia väliaikaisia hoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30430480:
Mutta se nyt kuitenkin on niin, että lastenhoitokuviot jokainen päättää itse. Ei mikään taho voi puuttua siihen, että lapsella on vaihtuvia väliaikaisia hoitajia.
Niin kun yllä sanoin, lapselle pitää antaa pysyvä koti. Jos aivan pientä lasta pompotellaan yön yli ja tämä joutuu liian varhain olemaan erossa vanhemmista, niin se on vauvalle tosi turvatonta. Siinä olet väärässä, ettei mikään taho voi puuttua kun huoli lapsesta on ja kunnioita nyt hyvä ihminen tätä kuka tietää perheen eli aapeeta, sen verran että annat hänen itse päättää tekeekö ilmoituksen vai ei. LAsu kyllä puuttuu ja ottaa vastaan ilmon.

Aina näitä samoja aloituksia täällä, taidan keksiä muuta tekemistä :D

Niin kun yllä sanoin, lapselle pitää antaa pysyvä koti. Jos aivan pientä lasta pompotellaan yön yli ja tämä joutuu liian varhain olemaan erossa vanhemmista, niin se on vauvalle tosi turvatonta. Siinä olet väärässä, ettei mikään taho voi puuttua kun huoli lapsesta on ja kunnioita nyt hyvä ihminen tätä kuka tietää perheen eli aapeeta, sen verran että annat hänen itse päättää tekeekö ilmoituksen vai ei. LAsu kyllä puuttuu ja ottaa vastaan ilmon.

Aina näitä samoja aloituksia täällä, taidan keksiä muuta tekemistä :D
Se, että vauva on välillä josain hoidossa ei tarkoita, etteikö hänellä olisi pysyvää kotia, herranjestas sentään. Ja noita "huolia" nyt heräilee - varmasti jokaisesta perheestä voisi jollain olla huoli. Ihmiset ovat niin huolestuvaa porukkaa! Itse en lähtisi kuormittamaan ennestäänkin resurssipulasta kärsivää lastensuojelua tällaisilla keisseillä.

nohh
[QUOTE="LaMamanMorbid";30430280]Onko ne vanhemmat jotenkin hukassa kun päänsekoittamisrituaali on noin säännöllistä? Ei se ihan tasapainoistakaan meininkiä ole, vaikka eletäänkin alkkomahoolin kulutuksen toivemaassa.[/QUOTE]

Vanhemmuus heiltä ainakin on hukassa. Jos eivät olisi vanhempia, en pitäisi joka viikonloppuista ryyppäämistä mitenkään outona 18-vuotiailta. Mutta kun ovat lapsen maailmaan lykänneet, niin kyllä pitäisi tuota rajoittaa. Esim. kerran kuussa olisi mun mielestä paljon enemmän ok, kuin kerran viikossa.

"sipsi"
Tästä minä olen ihan samaa mieltä. Jotenkin nsitä soisi ja toivoisi, että kun lapsen saa, jaksaisi ajatella ensisijaissti sitä pientä ihmistä. Ja juu, tällä tarkoitan nimenomaan ap:n kuvaamaa joka viikonloppuista viihteellä käymistä, ja parikuisen kiikuttamista yöhoitoon tämän vuoksi.

[QUOTE="sipsi";30430628]Tästä minä olen ihan samaa mieltä. Jotenkin nsitä soisi ja toivoisi, että kun lapsen saa, jaksaisi ajatella ensisijaissti sitä pientä ihmistä. Ja juu, tällä tarkoitan nimenomaan ap:n kuvaamaa joka viikonloppuista viihteellä käymistä, ja parikuisen kiikuttamista yöhoitoon tämän vuoksi.[/QUOTE]

Ei lasten saanti tarkoita että elämä pitäisi muuttua. Ja monelle bileet on olennainen osa elämää!

[QUOTE="Samu";30430720]Jaa, mä huolestuisin kyllä enemmän niistä 30+ vanhemmista, jotka vetää perseet joka ilta (himassa), eikä vie lasta hoitoon.[/QUOTE]

Tähän iso peesi ja joillain on vielä tapana pitää ihan bileet naapureiden kanssa. Ei sillee, kyllä noilla lapsilla kuulostaa olevan ihan kivaa ja kukaan ei räyhää eikä tappele vaan kaikilla on kivaa, mutta silti :|
Alkoholissa se isoin paha on jos aikuiset tappelee tai juo liikaa eikä pysty hoitamaan velvollisuuksia lapsiaan kohtaan. En usko, että iloinen kännääminen on milään tavalla traumatisoivaa loppupeleissä.

"Huoh"
[QUOTE="Samu";30430720]Jaa, mä huolestuisin kyllä enemmän niistä 30+ vanhemmista, jotka vetää perseet joka ilta (himassa), eikä vie lasta hoitoon.[/QUOTE]

Ja mä kyllä huolestuisin puolestani enemmän niistä vanhemmista, jotka käyttävät viinan sijasta tai ohella kaikkia muita mömmöjä.

Joku voisi nyt tulla ja todeta, että vielä paljon kamalampaa on jos raivoraitis vanhempi napsahtaa ja syyllistyy perhesurmaan.

LaMamanMorbid
Tulipa sellanen tarina tässä mieleeni, sanotaanko kymmenen vuotta sitten tapahtunut..olimme ystävän kanssa humputtelemassa, äiti-ihmisiä molemmat, ja kävipä siinä sitten niin, että frendillä tujahti päähän oikein kunnolla. Minä siinä sitten häntä raahasin talvipakkasessa etiäppäin, mutta eihän siittä mittään tullut ja kamu kaatui maahan. Siinä sitten makas enkä jaksanut häntä nostaa. Kiltit polliisisedät ajoivat ohi ja ottivat meidät lopulta kyytiin, heittivät kotiovelle asti (kiitos siitä heille). Toinen poliisi siinä sitten vähän faktoja kyseli ja mä lonkalta heitin, että ei tässä mitään, ollaan molemmat perheellisiä ja pari kertaa kuussa käydään ja näin siinä sitten kaverille kävi...kun juo niin harvoin.Siihen polliisi, että 'vai pari kertaa kuussa, no se on kyllä liikaa'. Ei mulla muuta. ;)

LaMamanMorbid

Joo, ja kyllä mä huolestuisin vielä enemmän niistä vanhemmista jotka vetää perseeseen joka ilta....huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30430458:
Se on jännä juttu, mutta alkoholismi on valitettavan usein sellainen asia, johon "ei voi puuttua". Nähdään, että lapset kärsii mutta jokainen kääntää selkänsä. Saisivat hävetä kaikki, jotka näin ajattelevat.

Se on jännä juttu, mutta alkoholismi on valitettavan usein sellainen asia, johon "ei voi puuttua". Nähdään, että lapset kärsii mutta jokainen kääntää selkänsä. Saisivat hävetä kaikki, jotka näin ajattelevat.
Onko sinusta kyse alkoholismista, jos 18-vuotias menee kerran viikossa bilettämään? Veikkaan, että myöskään "lapset kärsii" -ruutuun ei tulisi ruksia ihan noilla tiedoilla, mitä meillä on ap:n kertomasta tapauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30431196:
Onko sinusta kyse alkoholismista, jos 18-vuotias menee kerran viikossa bilettämään? Veikkaan, että myöskään "lapset kärsii" -ruutuun ei tulisi ruksia ihan noilla tiedoilla, mitä meillä on ap:n kertomasta tapauksesta.
Mikä siinä alkoholissa on niin helvetin hienoa, että sitä tarvitsee joka viikonloppu? Mikä siinä on niin ihmeellistä, että minun mielestäni vauvan vanhempien paikka on olla jossain muualla kuin aivosoluja tuhoamassa?

Siinä ei ole mitään hienoa, ei kerrassaan mitään.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid

Yhteistyössä