Vuokra-asunnon muutto? Käytännön järjestelyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asunto

Vieras
Kertokaa vuokra-asunnon muutosta, että miten se oikein tapahtuu 2 vuokra-asunnon välillä yleensä.

Onko tilanne yleensä se, että vanhasta asunnosta pitää luopua just samana päivänä kuin saa vasta avaimen uuteen asuntoon (kuukauden vika päivä tai eka arkipäivä sopparin loppumisen jälkeen).

Jos sitten uudestan vuokra-asunnon vaikka saisi 25. päivä, niin pitääkö siitä maksaa jotakin korvausta ylimääräisistä päivistä?

Meillä on tilanne, et uusi asunto olis jo vapaana, mutta mies ei halua maksaa siitä ylimääräistä vuokraa loppukuuksi, koska joudumme tähän nykyiseen maksamaan kuun loppuun asti. Sitten tähänkin olisi tulossa uusi vuokralainen (ei ole sovittu ajankohtaa, mutta asap) ja miehen mielestä on hassua yrittää häneltä periä me vuokraa ylimääräisistä päivistä.

Mikä on käytöntö?

No yleensä ne muuttopäivät saadaan sovittua, esim. muutatte päivää ennen kuun loppua ja uusi asukas viimeisenä päivänä. Yhdestä päivästä nyt ei varmaan hirveästi mene maksua :)

monille yksityisille vuokranantajille kyllä käy, että asuntoon voi muuttaa ilman lisämaksua paria päivää ennen 1. päivää jos se on tyhjillään ja muuttovalmis. ei tosin viikkoa/viikkoja ennen.

[QUOTE="vieraana";30428285]No yleensä ne muuttopäivät saadaan sovittua, esim. muutatte päivää ennen kuun loppua ja uusi asukas viimeisenä päivänä. Yhdestä päivästä nyt ei varmaan hirveästi mene maksua :)[/QUOTE]

Mulle olisi ok muttaa kuun vika, mutta uuden asunnon asukas on jo muuttanut pois ja hän haluaisi luovuttaa mulle asunnon asap (koska hän ei halua maksaa tuplavuokraa).
Samoin mun asunnon uusi asukas haluaisi muuttaa tähän asap.

Kysymys vaan on, et kuka tässä maksaa sen tuplavuokran? Jos mä olen juostamaton, enkä itse halua maksumieheksi, niin olen sit tässä kuun loppuun. Kaikille kyllä tylyä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30428337:
Mulle olisi ok muttaa kuun vika, mutta uuden asunnon asukas on jo muuttanut pois ja hän haluaisi luovuttaa mulle asunnon asap (koska hän ei halua maksaa tuplavuokraa).
Samoin mun asunnon uusi asukas haluaisi muuttaa tähän asap.

Kysymys vaan on, et kuka tässä maksaa sen tuplavuokran? Jos mä olen juostamaton, enkä itse halua maksumieheksi, niin olen sit tässä kuun loppuun. Kaikille kyllä tylyä.

Jos joku maksaa niin sun perässä tulija. Eli jos vaikka nyt lauantaina muutatte niin sopimukset voidaan laittaa alkamaan siitä päivästä. Sinä alat maksamaan uuden asunnon vuokraa 15.11. ja sinun nykyisen asuntoosi tulija aloittaa maksamaan sen asunnon vuokraa 15.11.

Tuossa voittaisi kaikki, kun kaikki haluavat siirtyä nyt yhtäaikaa.

Se maksaa joka ehdottaa poikkeavaa käytäntöä, tai sitten ei.

Mulla on muutama muutto takana vuokra-asunnoissa, ja opiskelija-asuntosäätiön kanssa meni ihan pilkulleen ja minuutilleen kuten sopimuksessa luki. Ei mitään joustomahdollisuutta kun iso pyörä pyöri.

Seuraavissa muutoissa yksityisellä taas mentiin ihan laitetaan hyvä kiertämään periaatteella. Eli jos joku oli muuttamassa aikaisemmin pois, hän ilmoitti asuntoonsa muuttajalle että asunto vapautuukin aikaisemmin ja tämä uusi asukas taas ilmoitti oman vanhan vuokra-asuntonsa seuraavalle asujalle, että asunto vapautuukin aikaisemmin.

Kun kyse on muutamista päivistä, vuokra-ajasta jonka joku on jo maksanut, ei olisi tullut mieleenkään että rahan pitäisi tässä liikkua. Se oli ihan vaan solidaarisuutta muita muuttajia kohtaan, kyllä muuttaessa yleensä muitakin rahareikiä ja stressinaiheita löytyy kuin joku pilkunviilaaminen.

Olen aina voinut muuttaa jo ennen kuun vaihdetta, mikäli uusi asunto on ollut tyhjillään. Ainoastaan HOAS on vaatinut korvausta "ylimääräisistä" päivistä. Sellainen ei kuitenkaan ole mikään vakiokäytäntö. Yhden kerran olen muuttanut samana päivänä kun edellinen on muuttanut ulos.

IKINÄ en maksaisi kahden asunnon vuokria päällekkäin, sehän on ihan turhaa rahanmenoa. Eikä tuossa HOASin tapauksessa mennyt kuin muutama kymppi varmaan.

Tokikaan ihan paria viikkoa aikaisemmin ei olla koskaan muutetttu, mutta muutama päivä kylläkin. Ei ole koskaan tarvinut maksaa uuteen asuntoon paristapäivästä eikä kyllä tullut mieleenkään periä vanhaan asuntoon muuttavalta mitään vuokraa pariltä päivältä. Vuokra kuiten on jo maksettu edellisestä asunnosta sinne kuun loppuun, kaikilla osapuolilla, niin ei siinä oikeastaan kukaan mitään menetä.

Muutamista päivistä en ole veloittanut tulijalta enkä ole hyvittänyt muutamia päiviä lähtijälle.

Mutta jos muutat asuntoon 15 pv - niin maksat puolikkaan vuokran ja jos ex-vuokralainen lähtee asunnosta jo 14.pv pois niin hänelle hyvitän puolen kuun vuokran.

Eli rajat menee puolikkaissa kuukausissa ei muutamissa päivissä. Maalaisjärjellä menty ! kaikki olleet tyytyväisiä.

Hassua, että joku ei osaa itse järkeillä nuita muuttopäiviä ja maksuja.

Mä olen hyvin monta kertaa vaihtanut vuokra-asunnosta toiseen, ilman suurempia ongelmia ja tapoja on ollut monia.

Mutta viimeksi tehtiin näin:

Päästiin muuttamaan nykyiseen asuntoon vasta silloin kuun 1. päivä, joten siihen vanhaan asuntoon ei mitenkään voinut samana päivänä joku muuttaa sisään kun me kannetaan tavaroita ulos ja siivotakkin piti. Sovittiin sitten vanhan vuokranantajan kanssa niin, että maksetaan myös vanhasta asunnosta vuokraa kuun kaksi ekaa päivää. 3. päivä oli siis asunto täysin vapaa. Eli loppujen lopuksi päällekkäistä vuokraa maksettiin vain kaksi päivää. Se ei kovin kummoinen summa ollut ja kaikki meni mukavasti.

Ihan aikuinen olen, eikä ole silti tarvinnut kuukautta maksaa kahden kämpän vuokraa. Aina on saanut sovittua, joko entisen vuokralaisen kanssa tai yhtiön, jolta on vuokrannut asunnon. Viimeisenä päivänä jos saa avaimet, niin valmistelee kämpän muuttokuntoon pari päivää aikaisemmin ja muuttopäivän aamuna riipaisee loput laatikoihin ja punkan jätesäkkeihin ja pari pakettiautoa pihaan ja kaverit avuksi. Illalla on jo uudessa kodissa verhot ikkunoissa ja vanha kämppä siivottu kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30428337:

Se maksaa, jolle ei sovi maksujen mukainen aikataulu.

Eikö ole mahdollista että te maksatte uuden asunnon puolenkuun vuokran ja siihen teidän nykyiseen muuttavat maksavat siitä puolenkuun vuokran? Silloin kaikki pääsisivät muuttamaan heti eikä tulisi ylimäärästä kustannusta?

Tuo muuttaminen on kinkkistä, silloin, kun asunnot ei vapaudu yhtään aikaisemmin kuin mitä laki antaa myöten esim. henkilö A on muuttamassa asuntoon, josta henkilö B on muuttamassa pois vasta kuukauden 1. päivä. Samalla sitten henkilö C on muuttamassa tuohon henkilö A:n asuntoon ja hänellä oma vuokrasopimus päättyy juuri kuukauden 1. päivä.

olisi hauska kuulla miten onnistuisi ap:n muutto omistus asuntoon :)
veikkaan että siitä ei tulisi mitään :)

Viimeksi kun muutin omistusasuntoon, niin ei ollut mitään ongelmaa, vaikka muutto venyt noin 2kk myöhempään, kun asunto oli vielä rakenteilla ja myöhästyi.
Silloinen vuokranantaja oli reilu ja kertoi, että voimme jatkaa vielä vuorkasopimusta 2kk.

Kun kyse on muutamista päivistä, vuokra-ajasta jonka joku on jo maksanut, ei olisi tullut mieleenkään että rahan pitäisi tässä liikkua. Se oli ihan vaan solidaarisuutta muita muuttajia kohtaan, kyllä muuttaessa yleensä muitakin rahareikiä ja stressinaiheita löytyy kuin joku pilkunviilaaminen.

No sama juttu musta on kyllä hassua alkaa vaatimaan toista maksamaan osaa vuokrasta, kun tässä on kuitenkin kyse max 10 päivästä. Mutta kun sitä vaaditaan multa (uuden asunnon vanha asukas haluaa saada multa rahaa päivistä), niin sittenhän munkin pitää vaatia sitä mun uudelta vuokralaiselta, muuten mä tässä menetän rahaa sen takia, että haluan olla joustava ja ystävällinen.

Tokikaan ihan paria viikkoa aikaisemmin ei olla koskaan muutetttu, mutta muutama päivä kylläkin. Ei ole koskaan tarvinut maksaa uuteen asuntoon paristapäivästä eikä kyllä tullut mieleenkään periä vanhaan asuntoon muuttavalta mitään vuokraa pariltä päivältä. Vuokra kuiten on jo maksettu edellisestä asunnosta sinne kuun loppuun, kaikilla osapuolilla, niin ei siinä oikeastaan kukaan mitään menetä.

Tässä nyt ei ole ihan parista päivästä kyse, vaan itseasiassa jos saisin asunnon 25.päivä, kyse olisi viikosta vrt normaali avaintenluovutuspäivä.

Itseasiassa uusi asunto on jo vapaa, joten sinne voisi muuttaa, kunhan vain maksaisi sen jonkun osuuden x. Sen uuden asunnon vanha vuokralainen tätä vaatii, koska hän on taas maksanut jo uuteen paikkaa kuukauden vuokran, ja HÄN ei halua joutua maksamaan tuplavuokraa koko kuukaudelta.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä;30429090:
Eikö ole mahdollista että te maksatte uuden asunnon puolenkuun vuokran ja siihen teidän nykyiseen muuttavat maksavat siitä puolenkuun vuokran? Silloin kaikki pääsisivät muuttamaan heti eikä tulisi ylimäärästä kustannusta?

Hyvä idea, mutta ei toimi, koska uusi vuokralainen ei ole vielä allekirjoittanut vuokrasopimusta eli en ole varma, muuttaako hän ihan 100% varmasti ennen kuun loppua. Musta riippumattomista syistä tämä on nyt jätetty viime tinkaan.

Mä en tässä asiassa vaadi mitään, vaan voisin ihan hyvin muuttaa vasta kuun lopussa.

Tuo muuttaminen on kinkkistä, silloin, kun asunnot ei vapaudu yhtään aikaisemmin kuin mitä laki antaa myöten esim. henkilö A on muuttamassa asuntoon, josta henkilö B on muuttamassa pois vasta kuukauden 1. päivä. Samalla sitten henkilö C on muuttamassa tuohon henkilö A:n asuntoon ja hänellä oma vuokrasopimus päättyy juuri kuukauden 1. päivä.

Näinhän tuo menisi sopimuksen mukaan. Ongelma vielä on, ettei asuntoon voi muuttaa, ennen kuin on tehty ulosmuuttotarkistus. Se tehdään tasan tarkkaan silloin tilaamalla isännöissijältä, kun asunto on TYHJÄ ja siivottu kunnolla. Siitäkin on tarkat ohjeet, miten pitää siivota. Mm liesituulettomen suodatin, lattiakaivot yms pitää puhdistaa.
Siis kunnon siivous. Missäköhän välissä siivous ja ulosmuuttotarkistus isännöitsijän kanssa pitäisi tehdä, jos ottaa uuden asunnon vastaan 01.12 ja pääsee tyhjentämään tavaroita itse 01.12 aamulla?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30429806:
Näinhän tuo menisi sopimuksen mukaan. Ongelma vielä on, ettei asuntoon voi muuttaa, ennen kuin on tehty ulosmuuttotarkistus. Se tehdään tasan tarkkaan silloin tilaamalla isännöissijältä, kun asunto on TYHJÄ ja siivottu kunnolla. Siitäkin on tarkat ohjeet, miten pitää siivota. Mm liesituulettomen suodatin, lattiakaivot yms pitää puhdistaa.
Siis kunnon siivous. Missäköhän välissä siivous ja ulosmuuttotarkistus isännöitsijän kanssa pitäisi tehdä, jos ottaa uuden asunnon vastaan 01.12 ja pääsee tyhjentämään tavaroita itse 01.12 aamulla?

Yleensä ne tehdään jo ennen muuttoa. Ei kukaan mitään lattiakaivoja ala tarkistella. Lähinnä tsekataan, ettei kämppää ole tuhottu asumisen aikana. Ei siinä muuttojen välissä siellä kukaan käy katsomassa.

Yhteistyössä