Onko painon nousu raskauden aikana oikeasti häpeällistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rudolfiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rudolfiina

Uusi jäsen
22.06.2014
19
0
1
Toista ketjua lukiessa hämmästelin miten joillakin tuntuu olevan raskauden aikana painon nousu kauhea asia. Jotenkin en ymmärrä kun se kuuluu siihen raskauteen että paino nousee? Ei raskaana oleva nainen ole läski. Jos painoa tulee lisää sen normin verran +/- 10kg, se lähtee yleensä myös pois nopeasti synnytyksen jälkeen. Avatkaa mulle vähän tätä asiaa.

Itse raskausaikana olin onnellinen masusta ja oikein korostuneesti käytin vaatteita jotka toivat kasvavaa mahaa esille.

On eri asia kasvattaa sitä mahaa kuin syödä kahden edestä ja kerryttää mahan lisäksi 20 kiloa ihraa.

Mä onnistuin kerryttämään myös sitä ihraa. Painoa tuli 19 kiloa ja vain 5 putos pois kun synnytin.

Toista ketjua lukiessa hämmästelin miten joillakin tuntuu olevan raskauden aikana painon nousu kauhea asia. Jotenkin en ymmärrä kun se kuuluu siihen raskauteen että paino nousee? Ei raskaana oleva nainen ole läski. Jos painoa tulee lisää sen normin verran +/- 10kg, se lähtee yleensä myös pois nopeasti synnytyksen jälkeen. Avatkaa mulle vähän tätä asiaa.

Itse raskausaikana olin onnellinen masusta ja oikein korostuneesti käytin vaatteita jotka toivat kasvavaa mahaa esille.

Mulle on tullut molemmissa raskauksissa melkein 20kg lisää painoa, joista kymmenisen jäänyt sairaalaan ja loput hävinneet imetyksen myötä ilman mitään erityistä painonpudotusprojektia. Ekassa raskaudessa terkka huomautteli painonnoususta jatkuvasti. Itse en osannut stressata, koska tiesin syöväni ihan perusterveellisesti ja kohtuudella ja liikuntakin luonnistui ihmeen hyvin loppuraskauteen asti. Ei ollut mitään vaivoja ja kaikki arvot olivat aina kunnossa. Toisessa raskaudessa (toinen) terkka totesi painonnoususta vain, että on ihan luonnollista, että hoikalla ihmisellä kroppa kerää enemmän "varastoja" imetystä varten eikä asiasta puhuttu sen enempää.

Mä olen joka raskaudessa kerännyt sen 15-20kg. Aina ne on heti lähteneet, enkä ole näyttänyt miltään sotanorsulta kun lähtöpaino on aina ollut lievästi alipainon puolella.
Mutta on se v*tuttanut silti, koska se maha on tiellä, ja tohon 20 kiloon mahtuu jo turvotusta ja muuta, mikä tällaista liikkuvaiseen elämään tottunutta ihmistä ahistaa.

Tällä viidennellä kierroksella olen, thank god, selvinnyt 5,5kg nousulla, viikkoja nyt 33+jotain.
Tästä syystä pystyn edelleen tekemään duunia lähestulkoon normaalisti, mikä on aivan mahtavaa, se on mun henkiselle hyvinvoinnille tärkeää.
Muutenkaan ei ahista niin kovaa kuin edellisillä kierroksilla tässä vaiheessa.

Mahaa kyllä on ja se näkyy, mutta mä en ole ainakaan sitten ensimmäisen raskauden osannut olla mitenkään ylpeä tai iloinen pyöriessäni eteenpäin näyttäen ummetuksesta kärsivältä norpalta, eikä ole minkäänlaista intoa sen kumemmin korostaa pötsiä, pitkälle enemmänkin piilottelin sitä ettei asiakkaat säikähdä.

Odotan vaan että toi tulee pihalle tuolta, koska itse en henk. koht. ole koskaan mitenkään nauttinut tiineenä olosta sen kummemmin, ja olen sen tyytyväisempi, mitä normaalimmin pystyn pallomahasta huolimatta toimimaan.

En siis koe omalle kohdalle mitenkään häpeänä painon nousua, ja muiden kohdalla se ei edes kuulu mulle vähääkään, mutta elämä on helpompaa jos niitä kiloja ei tule sitä kymmentäkään.

Viimeksi muokattu:
Onko siis niin että suurin osa äideistä ajattelee olevansa sotanorsuja raskaana ollessaan? Ehkä olen sitten vain poikkeus tai onnellinen olo raskaana ollessa johtui kohdallani siitä että lapsi sai aikansa koeputkessa koska olen itse sairastanut kaksi munasarjakasvainta ja raskaaksi tulo ei onnistunut normaalisti.

Itse pidän raskaana olevia naisia kauniina ja haikeana ajattelen sitä aikaa kun itsellänikin oli iso maha. En ikinä ole ajatellut että raskaana oleva olisi norsu tai muuta.

Mulle raskaus sopi noin niinkun ulkonäöllisesti. Sellaset 17kg tuli ensimmäisestä, seuraavista en oikein tarkalleen muista. En näyttänyt sotanorsulta, mutta siltä se olo kyllä tuntu. Ja maha on ollut joka kerta pieneen varteen suhteutettuna ISO, se keräsi todellakin huomioo. Varsinkin uimahallissa käydessä. Ensin kehuttiin isoksi sitä mahaa ja heti perään että on kaunis. Ja koska se syntyy - MITÄ, vasta kolmen kuukauden päästä?!?!

Nyt olis jotenkin kiva olla raskaana ehkä taas, aika on kullannut muistoja siitä, miten kipeä selkä oli ja käveleminen vaikeeta.

Mä en ajattele sitä pinnallisesti niin, että on hetken sellainen.... vaan että tulee loppuiäksi riipparit ja raskausarvet. Itse lihon rinnoista ja pienistä kiinteistä rinnoista tuli raskaana +20 kg nousun myötä ihan jättikokoiset. Meinaatteko että ne joskus vielä palautuu? Ehei.

Mä en ajattele sitä pinnallisesti niin, että on hetken sellainen.... vaan että tulee loppuiäksi riipparit ja raskausarvet. Itse lihon rinnoista ja pienistä kiinteistä rinnoista tuli raskaana +20 kg nousun myötä ihan jättikokoiset. Meinaatteko että ne joskus vielä palautuu? Ehei.

Ei niitten rintojen kuulu palautua. Rinnat on ennen ensimmäistä raskautta puolitekoset ja ne kasvaa lopulliseen, oikeaan muotoonsa ja malliinsa vasta sen raskauden ja synnytyksen myötä. Tää on vähän sama juttu kun haikailis palautuvansa takasin siihen tilaan, jossa ei ollut vielä kuukautiset alkaneet.

Nykyajan kauneusihanne ei suosi aikuisen naisen rintoja, pitäisi olla tyttötissit.

no ei kai se varsinaisesti ole häpeällistä, mutta en myöskään tajua, miksi niitä kiloja pitäisi kerätä yhtään enempää kuin se n. 10. Itselle tullut raskauksissa n. 7kg, eli ei läskiä mihinkään vaan pelkästään se vauvamaha. Se on ollut ihana, kaunis, arveton, eikä muu kroppa ole kärsinyt raskauksista mitenkään, kun ei ole ylimääräisen läskin takia tarvinnut rintojen ja reisien ym venyä. Raskaus ei ole mikään syy lihoa. TEKOsyynä sitä sen sijaan käyttää valitettavan moni. Lihavuus on syntymättömälle lapselle riski siinä missä moni muukin.

Mun mielestä kyse ei ole siitä paljon tulee vaan paljon jää. Totta kai siinä on läskiäkin jos yli 20kg tulee, mutta muuten se painonnousu on kovin yksilöllistä turvotusten ja muiden takia. Ja mitä sitten jos tulee +20kg jos kaikki myös lähtee? Minä kerrytin 19kg josta kaikki lähti. Se on vähän ikävää jos sitä painoa jää.

veikkaan silti, että vaikka kaikki 20-30kg lähtisikin synnytyksen jälkeen, ei kroppa ole yhtä hyvässä kuosissa, kuin jos kiloja on tullut max 10. Onhan sen täytynyt venyä ja paukkua suunnasta jos toisestakin.

Mulle on kahdessa raskaudessa molemmissa tullut 16-17kg, eli myös läskiä ja turvotusta. Molemmista vauvoista olen ollut takaisin lähtöpainossa 2kk synnytyksestä. Ei raskausarpia kuin muutamia pieniä rinnoissa (tissit mulla kasvaa kahdella kuppikoolla melkeinpä heti plussan jälkeen. Rintsikat mennyt uusiksi ennen äippävaatteiden ostoa) ja maidonnousu mulla taisi nekin arvet tehdä.

Olisko sitten tuon vararavinnon ansiota osittain, että multa on maitoa tullut todella hyvin ja vauvoilla ei ole paino laskenut syntymän jälkeen vaan ovat kasvaneet kohisten. Tai sitten ne kilot vaan lähtee sukkelasti tehokkaan maidontuotannon ansiosta tms, ihan sama, mutta raskauskiloista ei mulle ollut mitään haittaa :)

Olen nauttinut raskauksista koska ne on sujuneet hyvin ilman vaivoja ja se maha on tosi söpö, käytin paljon tiukkoja raitapaitoja, jotka korosti kivasti sitä rantapalloa :D

Minulle tuli ekassa +16 kg. Joku puolet jäi synnärille ja loput (+ ylimäärästä) kulutti imetys. Ei tullut arpia ja vatsakin palautui ihan timmiksi ja nätiksi. :) Rinnat vähän venyi ja niihin tuli muutama haalea arpi imetysaikana, mutta tosiaan vasta imetysaikana, ei raskausaikana. Arvetkin haaleni pois näkymättömiin sittemmin.

Nyt uudestaan raskaana, pahoinvointi on todellakin pakottanut syömään "kahden edestä" :D ei raskaus ole minulle mikään tekosyy, mutta ilmeisesti kroppani vaan valmistautuu nyt jo imetykseen keräämällä sitä rasvavarantoa. Kohta puolivälissä ja kiloja on tullut jo 7 :) en stressaa, tiedän että tarvitsen ne imetykseen; ekalla kerralla ainakin maitoa tuli todella hyvin ja vauva söi itsensä pulskaksi niinkuin kuuluu :)

Tosin olen nuori, reippaasti alle 30 joten kyllähän sitä vielä palautuukin erilailla kuin vanhempana (keskimäärin).