Yksinhuoltajuus vai yhteishuoltajuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasm

Vieras
Jos äidillä on yksinhuoltajuus niin voiko isä silti

-maksaa elatusmaksua sen verran kun haluaa
-nähdä lasta kun haluaa (siis sovitusti)
-hakea lasta tarhasta
-hoitaa lasta

???
 
Elatusvastuu ja tapaamisoikeus säilyvät kummassakin huoltajuusmuodossa. Tarhaan ilmoitetaan hakijat. Lasta saa hoitaa myös muut kuin he, joilla on huoltajuus (vaikka sitten kummit ja mummit).
 
Isä, joka suostuu yksinhuoltajalle maksamaan on kyllä idiootein mies mitä maa päällään kantaa. Toivon sydämestäni ettei kukaan mies suostu menettämään oikeuksiaan lapseensa JA vielä sen lisäksi kustantamaan äidin elämää koska äidin hyväksi niistä rahoista iso osa yleensä menee kuitenkin.

KENENKÄÄN MIEHEN EI KANNATA SUOSTUA MOISEEN.
 
Eli eroa on vaan siinä, että virallisesti äiti saa päättää yksin lapsen asioista mutta päätökset voi tehdä isän kanssa yhdessä jos välit säilyy ja molemmat niin haluaa...? Hyvä sit :)
 
Isä, joka suostuu yksinhuoltajalle maksamaan on kyllä idiootein mies mitä maa päällään kantaa. Toivon sydämestäni ettei kukaan mies suostu menettämään oikeuksiaan lapseensa JA vielä sen lisäksi kustantamaan äidin elämää koska äidin hyväksi niistä rahoista iso osa yleensä menee kuitenkin.

KENENKÄÄN MIEHEN EI KANNATA SUOSTUA MOISEEN.

No jos sulla on paska akka niin älä kaikkia mollaa!
 
Lapsen kannalta on mielestäni äärimmäisen surullista, jos jompi kumpi vanhemmista luopuu huoltajuudesta. Ei varmasti ole lapsen edun mukaista tajuta, ettei äiti tai isä halunnut kantaa huoltajan vastuuta.
 
Mä ainakin haluan että viranomaisilla on tieto toisestakin vanhemmasta jos esim. Mulle sattuu jotain.
tai jos lapsella on koulussa jotain hämminkiä, lapsi joutuu vaikka onnettomuuteen, tms
Niin viranomaiset voivat ilmoittaa myös sille etävanhemmalle.
Ei ole mielestäni ihan vähäpätöisiä asioita. .
 
Mä ainakin haluan että viranomaisilla on tieto toisestakin vanhemmasta jos esim. Mulle sattuu jotain.
tai jos lapsella on koulussa jotain hämminkiä, lapsi joutuu vaikka onnettomuuteen, tms
Niin viranomaiset voivat ilmoittaa myös sille etävanhemmalle.
Ei ole mielestäni ihan vähäpätöisiä asioita. .

No kai ne tiedot silti voi antaa?!?
Eihän se nyt isyyttä poista!
 
Vain huoltajalla on tiedonsaantioikeus lapsen asioista (koulu, terveystiedot yms.). Huollosta erotetulle vanhemmalle voidaan kyllä joissakin tapauksissa myöntää tiedonsaantioikeus, mutta silloin yleensä kirjataan mitä asioita tiedonsaantioikeus koskee.
 
Mä ainakin haluan että viranomaisilla on tieto toisestakin vanhemmasta jos esim. Mulle sattuu jotain.
tai jos lapsella on koulussa jotain hämminkiä, lapsi joutuu vaikka onnettomuuteen, tms
Niin viranomaiset voivat ilmoittaa myös sille etävanhemmalle.
Ei ole mielestäni ihan vähäpätöisiä asioita. .

Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia ilmoittaa isän yhteystietoja eri paikkoihin, vaikka yksinhuoltajuus onkin. Terveys- ym. asioista informoin isää ihan itse.
 
[QUOTE="...";30397158]Yksinhuoltajan ei tarvitse pyytää lupalappua toiselta vanhemmalta kun hankkii lapselle passin tai ajokortin. Muuhun tuo ei vaikuta.[/QUOTE]

Jos elämä soljuu mukavasti eteenpäin, niin ei vaikutakaan noiden lisäksi muuhun kuin pankkiasioihin. Mutta jos lapsi tarvitsee vaikkapa koulussa erityistä tukea tai perheneuvolassa jotain terapiaa/määrätään tietynlaisia lääkityksiä, niin ongelmia tulee jollei toista huoltajaa saada yhteistyöhön mukaan. Luonnollisesti lapsen ollessa kyseessä esim. vuoden viive tukitoimissa voi olla aika kohtalokas.
 
Jos elämä soljuu mukavasti eteenpäin, niin ei vaikutakaan noiden lisäksi muuhun kuin pankkiasioihin. Mutta jos lapsi tarvitsee vaikkapa koulussa erityistä tukea tai perheneuvolassa jotain terapiaa/määrätään tietynlaisia lääkityksiä, niin ongelmia tulee jollei toista huoltajaa saada yhteistyöhön mukaan. Luonnollisesti lapsen ollessa kyseessä esim. vuoden viive tukitoimissa voi olla aika kohtalokas.

Mutta eikö juuri tuon riskin vuoksi pitäisi välttää näitä yksinhuoltajuuksia. Ajatella, jos se lapsen ainoa huoltaja vastustaisi lapselle tärkeää lääkitystä tai tukitoimia? Sitten lasta ei puolusta enää kukaan. Aikamoista riskipeliä - tuskinpa aina se lähivanhempi on juuri se valistuneempi osapuoli. Tai vaikka olisikin, niin lastenvalvoja (vai kuka sen huoltajuuden vahvistaa?) ei voi tietää sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30397591:
Mutta eikö juuri tuon riskin vuoksi pitäisi välttää näitä yksinhuoltajuuksia. Ajatella, jos se lapsen ainoa huoltaja vastustaisi lapselle tärkeää lääkitystä tai tukitoimia? Sitten lasta ei puolusta enää kukaan. Aikamoista riskipeliä - tuskinpa aina se lähivanhempi on juuri se valistuneempi osapuoli. Tai vaikka olisikin, niin lastenvalvoja (vai kuka sen huoltajuuden vahvistaa?) ei voi tietää sitä.

voihan se etävanhempikin olla se erilailla ajatteleva, joka kieltää sen lääkityksen annon.
silloin yksinhuoltajuus on parempi vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30397591:
Mutta eikö juuri tuon riskin vuoksi pitäisi välttää näitä yksinhuoltajuuksia. Ajatella, jos se lapsen ainoa huoltaja vastustaisi lapselle tärkeää lääkitystä tai tukitoimia? Sitten lasta ei puolusta enää kukaan. Aikamoista riskipeliä - tuskinpa aina se lähivanhempi on juuri se valistuneempi osapuoli. Tai vaikka olisikin, niin lastenvalvoja (vai kuka sen huoltajuuden vahvistaa?) ei voi tietää sitä.

No ei niitä yksinhuoltajuuksia ihan heppoisin perustein määräilläkään, vaan se vaatii nimeomaan näyttöä siitä, että yhteishuoltajuus ei ole lapsen edun mukainen ratkaisu. Ymmärrettävästi se asioita tahallaan hankaloittava osapuoli yleensä ei ole se, joka huoltajuuden saa. Jos taas jompikumpi haluaa luopua huoltajuudestaan, niin minkäs sille teet?

Huoltajuuden vahvistaa lastenvalvoja vain silloin, kun vanhemmat ovat yhteisymmärryksessä asiasta päättäneet. Erimielisyydet menee käräjille, ja siellä tehdään sitten olosuhdeselvitystä ynnä muuta.
 
Eiköhän se ole kunkin parin pohdinnassa, miten asiat haluaa hoitaa. Itse sain huoltajuuden ihan suosiolla. Jos etää ei lapsi kiinnosta, niin miksi se pitäs pakottaa huoltajuuteen, jos kuitenkin se kaikki vastuu kaatuu joka tapauksessa vaan tiusen harteille? Yksinhuoltajuushan ei käytännössä tosiaan vaikuta mihinkään muuhun, kuin niiden paperiasioiden helpottumiseen ja tiedonsaantioikeuteen. Mutta minähän voin kyllä kirjallisesti antaa luvan esim. koululle, että isälle saa tietoja antaa. Elatusasiat ja tapaamiset eivät ole suoraan sidoksissa huoltajuuteen. Vuorovikkoinakin asuessa se toinen osapuoli saa halutessaan maksaa elareita, jos huvittaa esim. oletuksella, että sen tuen saava sitten hoitaa muut hankinnat ja toinen vaan ne peruskulut asumisesta (ruuat ym.). Ei nämä ole ihan niin mustavalkoisia asioita, kuin nämä toiset huutelijat täällä olettavat. Jokainen siis valitkoon huoltajuuden parhaiten katsomallaan tavalla, jopa halutessaan siitä luopumalla tai siitä taistellen. Paras tietysti olisi, että yhteisesti lapsen asioista päätettäis ja vastuu kannettais, mutta kun se ei aina mene niin... Toiset ei vaan halua tai toiset ei kykene ja silloin se yksinhuoltajuus on ihan hyvä juttu. Me ollaan tällä ratkaisulla pärjätty vallan mainiosti. Isä saa sen tiedon, mitä sille kuuluu ja ja minä saan paperiasiat hoidettua myös sillon, kun exällä sattuu olemaan hankala kausi.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Jos elämä soljuu mukavasti eteenpäin, niin ei vaikutakaan noiden lisäksi muuhun kuin pankkiasioihin. Mutta jos lapsi tarvitsee vaikkapa koulussa erityistä tukea tai perheneuvolassa jotain terapiaa/määrätään tietynlaisia lääkityksiä, niin ongelmia tulee jollei toista huoltajaa saada yhteistyöhön mukaan. Luonnollisesti lapsen ollessa kyseessä esim. vuoden viive tukitoimissa voi olla aika kohtalokas.

Ei ole meillä kyllä etältä lupia kyselty vaikka on jonkinsortin terapiaa ja lääkitystä määrätty.
 

Yhteistyössä