synnytykseen valmistautuminen

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Heips ! Mulla alkaa synnytys lähenemään ja olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka te olette (jos olette) valmistautuneet synnytykseen fyysisesti ja henkisesti.
Netissähän on niitä kaikkia jumppaohjeita ja vadelmateen litkimisiä yms mutta onko niistä hyötyä ???

Jos valmistauduit jotenkin, niin miten ja oliko siitä hyötyä synnytyksessä ?.:)

ap.
Empä usko että oikein on
No ainakin joitain keinoja on tutkittu ja niistä on ollut hyötyä eli kyllä minä ainakin uskon että fyysinen valmistautuminen kannattaa. Esim välilihan hieronnan on todettu vähentävän repeämiä ja välilihanleikkauksen riskiä. Ilmeisesti itse et ole valmistautunut mitenkään.

Jos jollakin olisi niitä omia kokemuksia niin mielelläni lukisin.

synnytykseen
Minä valmistauduin mahdollisimman rauhallisella asenteella ja mielellä. En stressannut turhia ja luin kivoja kirjoja synnytystä edeltävinä päivinä kun ei sitä voiut oikein tehdä muuta kuin odottaa. Välilihaa rasvailin kyllä muutamia päiviä mutta eipä se estänyt pahoja repeymiä. Ja tietysti sairaalakassi kuntoon jo hyvissä ajoin!

"Hanna"
No en oikeastaan valmistautunut mitenkään. Tietysti koitin olla mahdollisimman rennosti, nukkua hyvin ja saunotella kaikessa rauhassa.
Mutta oliko niistä mitään hyötyä synnytyksessä, enpä tiiä.
Repeämiä en kummassakaan synnytyksessä saanut, vaikka en välilihaa rasvannut tai hieronut. (Kuka edes hieroo välilihaansa :O )

vvvvv
Mää olen käsittänyt, ett se välilihan alue tarvii pitkäkestoisen rasvausoperaation, esim 6kk ceridalöljyä.

Itse sanoisin, ett paras valmistautuminen on kun alottas movicolit pari päivää etukäteen, ja varaa kunnon jälkivuotositeitä kotia, ja särkylääkkeet, rintakumin, bepanthenia, ja kylmä/lämmingeelipussin.
Siin mun mielestä tarpeellinen valmistautuminen

No ainakin joitain keinoja on tutkittu ja niistä on ollut hyötyä eli kyllä minä ainakin uskon että fyysinen valmistautuminen kannattaa. Esim välilihan hieronnan on todettu vähentävän repeämiä ja välilihanleikkauksen riskiä. Ilmeisesti itse et ole valmistautunut mitenkään.

No voithan sä oman mielenrauhas takia kaikkea tehdä, mutta eipä siitä mitään hyötyä välttämättä ole. Voi olla ettei se sun lapses tule alakautta tai oksennat 10h putkeen niin siihen ei vadelmateet auta.

vieras x

Jos jollakin olisi niitä omia kokemuksia niin mielelläni lukisin.
esikoisen aikaan en edes tiennyt mistään välilihan hieromisista, tuli ihan pieni repeämä, tikkejä ei tarvittu. Kun kuopusta odotin ruikkasin alapäähän satunnaisesti vauvaöljyä, mutta mitään hierontoja en alkanut tekemään. Tokassa synnytyksessä ei tullut minkäänlaista repeämää. Esikoinen oli vain n.200g isompi, kuin kuopus.

Synnytykseen ota mukaan positiivinen asenne, se on hyvä.

ap.
Se välilihan hieronta eli venyttäminen (kun joku sitä niin kauhisteli) oli suotavaa aloitta 6-4vk ennen laskettua aikaa. Kyllähän sitä haluaa valmistautua juurikin tekemällä erilaisia harjoituksia jotta synnytys voisi sujua helpommin. Esim hengitysharjoitukset voivat vähentää lääkkellisiä kipunlievityksiä jne. En mä ainakaan halua synnyttää missään kauheissa huuruissa jos on mahdollisuus omalla tekemisellä mahdollisesti vaikuttaa synnytyksen kulkuun.

Samaten jotkut (myös minä) käyttää raskausaikana rasvoja joiden pitäisi mahdollisesti ehkäistä ja vaalentaa raskausarpia. Eihän se rasva välttämättä niitä ehkäise mutta jotkut nyt vaan haluaa vaikuttaa / yrittää vaikuttaa valinnoillaan kroppaansa.

"pii"
Mietin millaisia kivunlievityksiä haluaisin ja millaisessa asennossa haluaisin ponnistaa ja tein sen pohjalta jonkinlaisen synnytyssuunnitelman. Vaikka olin tehnyt suunnitelman, ei se tarkoittanut etten olisi varautunut yllättäviin tapahtumiin.
Synnytyksessä meinasinkin lipsua omista suunnitelmista, mutta ihana kätilö piti kiinni siitä mitä olin etukäteen kaavaillut ja synnytykset menikin sitten tosi hyvin ja itselle jäi hyvä fiilis :)

ap.

No voithan sä oman mielenrauhas takia kaikkea tehdä, mutta eipä siitä mitään hyötyä välttämättä ole. Voi olla ettei se sun lapses tule alakautta tai oksennat 10h putkeen niin siihen ei vadelmateet auta.
Toi sun asenne on kyllä aika kurja. "Miksi tehdä yhyään mitään kun ei se välttämättä toimi" Noinko ajattelet kaikesta ? Kärjistettynä, miksi yrität laittaa ruokaa kun voihan se mennä pieleen ? Miksi ylipäätään teet yhtään mitään kun ei se välttämättä mene niin kuin on suunnitellut ? Katsos kun elämässä täytyy ottaa riskejä mutta omilla valinnoilla voi ohjastaa asioita johonkin suuntaan. Joo ei aina toimi mutta aina voi myös yrittää.

Mitä synnytykseen tulee niin kyllähän siihen on ihan hyvä valmistautua jos on toiveita. Esim minä en halua vahvoja kipulääkkeitä ja haluan välttää välilihanleikkausta. Näihin toiveisiin voin omilla valinnoilla yrittää vaikuttaa. Kaikkihan nämä asiat ovat yksilöllisiä mutta jos mitenkään voin helpottaa oloani synnytyksessä, mahdollisesti välttää pahoja vaurioita niin kyllä mielelläni yritän.

"Hanna"
Se välilihan hieronta eli venyttäminen (kun joku sitä niin kauhisteli) oli suotavaa aloitta 6-4vk ennen laskettua aikaa. Kyllähän sitä haluaa valmistautua juurikin tekemällä erilaisia harjoituksia jotta synnytys voisi sujua helpommin. Esim hengitysharjoitukset voivat vähentää lääkkellisiä kipunlievityksiä jne. En mä ainakaan halua synnyttää missään kauheissa huuruissa jos on mahdollisuus omalla tekemisellä mahdollisesti vaikuttaa synnytyksen kulkuun.

Samaten jotkut (myös minä) käyttää raskausaikana rasvoja joiden pitäisi mahdollisesti ehkäistä ja vaalentaa raskausarpia. Eihän se rasva välttämättä niitä ehkäise mutta jotkut nyt vaan haluaa vaikuttaa / yrittää vaikuttaa valinnoillaan kroppaansa.
En mä sitä kauhistellut, ihmettelin vaan. Kuulostaa meinaan aika, noh, oudolta puuhalta.

Kahdesti synnyttänyt ilman kivunlievitystä. En ole tehnyt hengitysharjoituksia, näplännyt välilihaani, joogannut tai muutakaan, suht nopeat synnytykset ja ilman repeämiä.

Kyllä mä valmistautuisin ihan vaan keräämällä voimia, siivoisin mitä jaksaisin ja miettisin vähän millaista kivunlievitystä mahdollisesti tahtoisin. Sit vaan avoimin mielin ja sairaalakassi kunnossa menoks.

Ja kotiin hei rintakumit, lanoliinia, movicolia, siteitä ja sun alkoholittomia lempijuomia kun imetys vie paljon nestettä ja energiaa.

Lähinnä lepäsin ja liikuin minkä pystyin ulkona. Katoin että kotona on valmiina siteitä, lääkettä yms kotiinpaluuta varten. En ollu ees kuullu mistää välilihan venytyksistä yms.
Ja tietty kaik valmiina tulokasta varten.

"vieraana"
Kävin äitiysjoogassa odotusaikana, jossa harjoiteltiin rentotumista mm. äänen kautta (kaulan ja suun rentoudella sanottiin olevan yhteyttä kohdun suun aluen rentouteen). Lisäksi harjoiteltiin akupainantapisteitä. Välilihaa valmistin EPI-NO laitteella, joka antoi itselleni varmuutta. Ylipäätänsä valmistautuminen antoi varmuutta kohdata synnytys ja luulen, että se piti minut synnytyksessäkin rauhallisempana kun oli joku tapa toimia (äännellä, olla jumppamapallolla, akupuntiopisteiden painaminen selässä jne.), vaikka ei koskaan ollutkaan synnyttänyt ja tilanne oli uusi.

No kyllä tietenkin kannattaa valmistautua!

Minä hankin tietoa - luin synnytyksestä ja tutustuin erilaisiin synnytysasentoihin, kivunlievitysmenetelmiin yms. On ihan hyvä ymmärtää synnytyksen kulusta jotain ja ymmärtää myös, miten keho toimii, mikä voi auttaa jne. On hyvä myös ymmärtää, mitä seurauksia erilaisista lääketieteellisistä toimenpiteistä voi olla, jotta tietää, mitä mieltä itse on niistä.

Kävin yhden synnytykseen valmentavan kurssin, jossa harjoiteltiin hengitystekniikoita, synnytysasentoja ja (kumppanin tai doulan kanssa) erilaisia hierontatapoja. Minulle tällaisista ainakin oli hyötyä. Halusin synnyttää ilman lääkkeitä, mutta olisi se ollut vähän hankalaa, jos ei olisi ottanut yhtään selvää vaihtoehdoista.

Toi sun asenne on kyllä aika kurja. "Miksi tehdä yhyään mitään kun ei se välttämättä toimi" Noinko ajattelet kaikesta ? Kärjistettynä, miksi yrität laittaa ruokaa kun voihan se mennä pieleen ? Miksi ylipäätään teet yhtään mitään kun ei se välttämättä mene niin kuin on suunnitellut ? Katsos kun elämässä täytyy ottaa riskejä mutta omilla valinnoilla voi ohjastaa asioita johonkin suuntaan. Joo ei aina toimi mutta aina voi myös yrittää.

Mitä synnytykseen tulee niin kyllähän siihen on ihan hyvä valmistautua jos on toiveita. Esim minä en halua vahvoja kipulääkkeitä ja haluan välttää välilihanleikkausta. Näihin toiveisiin voin omilla valinnoilla yrittää vaikuttaa. Kaikkihan nämä asiat ovat yksilöllisiä mutta jos mitenkään voin helpottaa oloani synnytyksessä, mahdollisesti välttää pahoja vaurioita niin kyllä mielelläni yritän.
Tuo nyt sattuu olemaan asia mihin ei voi itse vaikuttaa, se menee miten menee, sellasta se synnyttäminen vaan on.

"pii"
Tuo nyt sattuu olemaan asia mihin ei voi itse vaikuttaa, se menee miten menee, sellasta se synnyttäminen vaan on.
Kyllä minä ainakin pystyin vaikuttamaan synnytykseeni. Esimerkiksi ponnistusasennolla oli aika iso merkitys. Samoin sillä, etten suostunut makaamaan sängyssä, vaan halusin liikkua ja liike edisti avautumista.
Synnytys menee miten menee, mutta ei siinä tarvitse olla pelkkänä vapaamatkustajana vaan synnyttäjä voi (ja olisi ihan suotavaakin) uhrata muutoman ajatuksen synnytykselleen ja tehdä selväksi itselleen (ja miksei myös kätilöille) mitä synnytykseltään haluaa.

[QUOTE="pii";30395179]Kyllä minä ainakin pystyin vaikuttamaan synnytykseeni. Esimerkiksi ponnistusasennolla oli aika iso merkitys. Samoin sillä, etten suostunut makaamaan sängyssä, vaan halusin liikkua ja liike edisti avautumista.
Synnytys menee miten menee, mutta ei siinä tarvitse olla pelkkänä vapaamatkustajana vaan synnyttäjä voi (ja olisi ihan suotavaakin) uhrata muutoman ajatuksen synnytykselleen ja tehdä selväksi itselleen (ja miksei myös kätilöille) mitä synnytykseltään haluaa.[/QUOTE]

Siis mitä? Päätit kuukautta etukäteen, että kävelet?

Mitä tarkoitat? Miksi ei muka voisi itse vaikuttaa?

Kyllä minä ainakin pystyin vaikuttamaan hyvinkin moneen asiaan. Kätilöt myös kuuntelivat toiveitani ja keskustelivat kanssani. Kivunlievitysmenetelmät ja ponnistusasennot tulivat ihan sen mukaan, mitä toivoin. Minäkään en halunnut maata sängyssä, joten sain langattoman laitteen vauvan sydänäänien kuunteluun. Pystyin hyvin liikkumaan. Toivoin kummassakin synnytyksessä ammeen, toiseen sain sen (ensimmäiseen ei voinut, lääketieteellisistä syistä).

Moni kätilö, joiden kanssa olen puhunut, on myös sanonut, että synnyttäjän kannattaa valmistautua etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30395189:
Mitä tarkoitat? Miksi ei muka voisi itse vaikuttaa?

Kyllä minä ainakin pystyin vaikuttamaan hyvinkin moneen asiaan. Kätilöt myös kuuntelivat toiveitani ja keskustelivat kanssani. Kivunlievitysmenetelmät ja ponnistusasennot tulivat ihan sen mukaan, mitä toivoin. Minäkään en halunnut maata sängyssä, joten sain langattoman laitteen vauvan sydänäänien kuunteluun. Pystyin hyvin liikkumaan. Toivoin kummassakin synnytyksessä ammeen, toiseen sain sen (ensimmäiseen ei voinut, lääketieteellisistä syistä).

Moni kätilö, joiden kanssa olen puhunut, on myös sanonut, että synnyttäjän kannattaa valmistautua etukäteen.
Eli menit tilanteen mukaan. Kuka tässä on puhunut, että pitää lahnana makoilla?

Yhteistyössä