Vuorotyötä tekevät hoitajat, saako teidän työpaikalla neuloa yövuorossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hoitaja"

Vieras
Itse olen töissä paikassa jossa ei yövuoroissa ole kauheasti tekemistä. Tietyt jutut pitää tehdä, mutta niihin ei yöhoitajat saa millään kulumaan paljoa aikaa. Lähinnä siis valvomme asukkaiden unta ja teemme kiertoja. Vapaata aikaa jää siis paljon ja tämän kukin käyttää hyväkseen miten haluaa. Joskus tulee leivottua seuraavan päivän kahville jotakin, mutta mitään ylimääräisiä siivoamisia ei tehdä koska laitoshuoltajat tekee ne.

Mä ja pari muuta hoitajaa neulomme yön hiljaisina hetkinä ja se nyt jostakin syystä ärsyttää erästä hoitajaa. Hän on ottanut asian puheeksi esimiehen kanssa ja vaatii, että yövuoroissa neulominen kielletään. Itse kyseinen hoitaja kuitenkin yövuoroissa pelaa tabletillaan facebookin pelejä joten melko tekopyhää vaatia toisia lopettamaan neulominen.

Työhömme tuo neulominen ei vaikuta mitenkään ja esimies sen hyväksyy. Syksyn tullen saatamme neuloa sukkia myös niille asukkaille joille sukkia tarvitaan.

Tietty esimiehen kannattais miettiä onko päivävuorolaisten töissä jotain sellaista jonka voisi tehdä yölläkin. Esim lääkkeiden jako tms. Tai kaappien järjestely, ylläpitosiivous tms.

Tietty esimiehen kannattais miettiä onko päivävuorolaisten töissä jotain sellaista jonka voisi tehdä yölläkin. Esim lääkkeiden jako tms. Tai kaappien järjestely, ylläpitosiivous tms.

Lääkkeiden jakoa ei tehdä öisin koska siinä on suurempi riski tulla virheitä. Lääkkeet toki tarkistetaan, mutta ei siinä koko yötä mene ja sen tekee yksi hoitaja.

Kaappeja ei mitenkään riitä joka yö järjesteltäväksi eikä asukkaiden omia kaappeja voi mennä keskellä yötä järjestämään. Laitoshuoltajat tekee ylläpitosiivouksen ja ainoa mikä välillä jää yövuorolaisille on ruokasalin lattia peseminen.

Meillä yövuoroihin on jo laitettu tehtäväksi ne mitä voidaan yöllä tehdä.

[QUOTE="a p";30392174]Lääkkeiden jakoa ei tehdä öisin koska siinä on suurempi riski tulla virheitä. Lääkkeet toki tarkistetaan, mutta ei siinä koko yötä mene ja sen tekee yksi hoitaja.

Kaappeja ei mitenkään riitä joka yö järjesteltäväksi eikä asukkaiden omia kaappeja voi mennä keskellä yötä järjestämään. Laitoshuoltajat tekee ylläpitosiivouksen ja ainoa mikä välillä jää yövuorolaisille on ruokasalin lattia peseminen.

Meillä yövuoroihin on jo laitettu tehtäväksi ne mitä voidaan yöllä tehdä.[/QUOTE]olin harjoittelemassa paikassa, jossa oli 20 asukasta ja yksi yöhoitaja. Lääkkeet jaettiin yöllä, joka ei minusta oli yhtään hyvä ajatus, tarkkuus ei silloin ole parhaimmillaan, lisäksi piti siivota käytävät ja oleskelutilat, pestä pyykkiä, siinä ei kyllä luppoaikaa jäänyt. Ei myöskään kyseisessä paikassa jossa nyt olen töissä, jää aikaa omille harrastuksille, vaikka ei jaeta lääkkeitä, eikä siivota

Tällä hetkellä en tee yövuoroja mutta saa jos jää aikaa. Käsitöitä voi tehdä vaikka päivälläkin asukkaiden kanssa jutellessa. Toisinaa asukkaiden käsitöitä joutuu "tekemään" tai heitä niissä auttamaan.

Jos luppoaikaa on, sen pitäisi olla ihan sama mihin sen käyttää, kunhan pysyy koko ajan käytettävissä. Kun mä tein sairaalassa aikanaan vuorotyötä, meillä sai jopa nukkua hetken, jos vaan työt antoi myöden. Netissä notkuminen ja neulominen on ihan rinnastettavia ajantappovälineitä, ei pitäisi kenenkään hanuria kaivaa jos te siellä neulotte. Taitaa se yksi olla vaan kateellinen siitä, että on itse peukalo keskellä kämmentä.

Synnytyssalissa saa neuloa, kattoo tv:tä, surffata netissä, vaikka siellä Facebookissa (ihan firman koneilla;)), pötköttää sohvalla....kaikkea tätä jos vaan ehtii, yleensä yövuorossa juostaan perse vaahossa, usein yön eka ruokailu on aamulla klo 7.30, kun seuraava vuoro on ottanu kaaoksen hallintaansa!
Että semmosta...sukankudontaa ;)

mä olin kesätöissä dementiakodissa, jossa yövuoroon oli kyllä nakitettu hirveästi hommia, siivoilua, lääkkeidenjako, pyykkiä, aamupuuro, leipien voitelu. ym. ei siinä, kuluupahan aika nopeampaa, mutta yksin valvottiin kans ja asukkaita 17. tosi muistamattomia osa, kiva mennä hirveän kakkasiivon jälkeen puurokauhaan kiinni, vaikka kuinka desinfioi käsiään, ni ei tuntunu kovin hygieeniselta.. varmaan terveysviranomaiset kyllä puuttuis jos tietäis :x

mä olin kesätöissä dementiakodissa, jossa yövuoroon oli kyllä nakitettu hirveästi hommia, siivoilua, lääkkeidenjako, pyykkiä, aamupuuro, leipien voitelu. ym. ei siinä, kuluupahan aika nopeampaa, mutta yksin valvottiin kans ja asukkaita 17. tosi muistamattomia osa, kiva mennä hirveän kakkasiivon jälkeen puurokauhaan kiinni, vaikka kuinka desinfioi käsiään, ni ei tuntunu kovin hygieeniselta.. varmaan terveysviranomaiset kyllä puuttuis jos tietäis :x

Joka laitoksessa jossa olen ollut töissä, on eritesotkujen, pyykkien ja haavojenhoidon lisäksi myös pienet ruokaan liittyvät tehtävät kuuluneet hoitajille. Kyllä se asia on viranomaistenkin tiedossa, katsotaan hoitajien tehtäviin kuuluvaksi

Ainakin ennen se oli ihan erikseen kiellettyä, silti tiedän että joku on joskus neulonut, jos on tosi hiljaista ollut. Toisaalta se katse on silloin poissa kameroista ja monitorista, mutta kyllähän ne hälyttää jos jotain tapahtuu.
Useimmiten kiire on kuitenkin sellainen että on onnellinen jos ehtii 12 h aikana pitää edes vartin ruokatauot, niin ei tarvitse ajankulua miettiä.
Meillä yleensä 5 yökköä / yö

Jaa...a... Missähän muussa työssä saa palkallisella ajalla neuloa? Yövuorossa vielä korkeammalla palkalla.
Ihan missä tahansa, jossa ei ole työtehtäviä tasaisesti koko vuoron ajaksi, mutta silti pitää syystä tai toisesta olla läsnä. Itse toimin ammatissa, jossa lähdetään ihan kotiin sen jälkeen kun työt on tehty ja palkka maksetaan silti vuoron loppuun (tietenkin). Älytöntähän se siellä työpaikalla olisi istuskella, jos ei mitään työtehtäviä ole. Hoitajien on tietysti oltava aina paikalla eikä kotiin voi lähteä, mutta ihan omanlaistaan kusipäisyyttä olisi sitten urputtaa siitä, jos joku kutoo tai lukee siinä päivystäessään.

Yhteistyössä