Kuinka paljon teillä on asuntolainaa suhteessa perheen nettotuloihin?

  • Viestiketjun aloittaja ap....
  • Ensimmäinen viesti
ap....
Meillä on asuntolainaa hieman yli 4 vuoden nettotulot. Meillä siis nettotulot n. 4500 e/kk ja asuntolainaa vajaa 220 000. Eikö stressitesti ole että asuntolainaa pitäisi olla alle 5 vuoden nettotuloja vastaava määrä?

Kysyn myös kuinka iso osa nettotuloista menee asumiseen (sis. lainanlyhennyksen, koron, yhtiövastikkeen, sähkön, jätemaksut ym.). Meillä tämä prosentti on onneksi vain 26 % mutta olen kuullut että monilla jopa 40 % menee asumiseen.
 
Vierras
Nettotulot on lapsilisineen nyt noin 2800, olen hoitovapaalla. Lainaa 140000. Menen vuoden päästä töihin niin netto on n 5000e.

1200e kuussa menee asumiseen eli 42%. Säästöjä käytämme että ei tarvitse kituuttaa. Sitten kun menen töihin niin lyhennämme lainaakin taas enemmän.
 
5+2+lemmikit
Meillä on nettotulot kuukaudessa noin 7700e (siinä ihan kaikki mahdollinen, myös lapsilisät) eli vuodessa 92400e.
asuntolainaa on 70 000 ja mökkillainaa 106000 eli yhteensä 176 000.
Ton mukaan nettotuloilla olisi lainat maksettu parissa vuodessa joten stressitesti läpäisty.

Tosin eihän kukaan tiedä miten menee vaikka puolen vuoden päästä, työttämyys voi uhata tms. Joten ainakin me yriettään säästellä ja maksella lainoja pois aina kun ylimääräistä.
 
Otamme pian uuden lainan isompaan asuntoon. Asuntolaina on reilun kolmen vuoden netto. Kuukausittain asuminen syö 25% tuloista.

Eikö pankit ole aika tarkkoja ettei anna lainaa enempi kuin on maksuvara? Me laskettiin että lainasumman voi maksaa myös vain toisen tuloilla niin että saa vielä ruokaa ja maksettua laskunsa. Riippuuhan se varmasti mitä voi antaa vakuudeksi. Esim.jos omistaa paljon metsää jonka panttaa lanavakuudeksi, saa isomman lainan.
 
"jepp"
Pidän meitä sopivan varovaisina lainan suhteen. Nettotulot n 50 000 euroa. Alkuperäinen lanasumma oli 135 000 (lisäksi omaa rahaa 50 000). Nyt lainaa jäljellä 102 000 euroa.
 
hdkoa
Nettotulot 3500 euroa kuussa nyt kun olen vielä kotona lasten kanssa. Lainaa tällä hetkellä 120 000 euroa jäljellä ja sitä lyhennetään 1100 euroa kuussa. Pärjätään ja viimeistään noin 10 vuoden päästä ollaan vapaat asuntolainasta :)
 
vierass
Varmaan jotain 1/3... me kuitenkin ollaan otettu melkein heti alkuun 2v lyhennysvapaa. Sitten maksettiin reilu vuosi ja otettiin nyt 1,5v lyhennysvapaa, jota toivottavasti saa pidentää. Maksetaan siis ihan muutamaa sataa vaan kuussa. Tavoitteena on että parin vuoden päästä tästä muuttais ja sais noin kymppitonnin tai yli voitot ja muuttais muualle. Ja sit sama homma. Tavoitteena ei oo maksaa kämppää lapsille, vaan elää halvalla.
 
vtm
Lainaa 335000 ja nettotulot kuukaudessa n. 6000 euroa + bonukset, arvioin vuoden nettotuloksi varovasti 82000 euroa.

Näin ollen lainaa on 4 x vuoden nettotulot. Asumismenoja kaikkineen 2000 eur / kk, eli 25% tuloista.

Ollaan kohta muuttamassa, ja käytiin pankissa juttelemassa laina-asioista noin kuukausi sitten. Antaisivat meille vielä lisälainaa, mutta tultiin siihen tulokseen, että tämä saa nyt riittää.
 
vtm
Mä olen pankissa projektinjohtotehtävissä ja mies on IT-arkkitehti. Ollaan reilu kolmekymppisiä ja toivon, että ansiokehitys olis nousujohteista pitkällä tähtäimellä.

Meillä siis 6000 e nettotulot + bonukset.
 
lainaaja
Meillä on asuntolainaa hieman yli 4 vuoden nettotulot. Meillä siis nettotulot n. 4500 e/kk ja asuntolainaa vajaa 220 000. Eikö stressitesti ole että asuntolainaa pitäisi olla alle 5 vuoden nettotuloja vastaava määrä?

Kysyn myös kuinka iso osa nettotuloista menee asumiseen (sis. lainanlyhennyksen, koron, yhtiövastikkeen, sähkön, jätemaksut ym.). Meillä tämä prosentti on onneksi vain 26 % mutta olen kuullut että monilla jopa 40 % menee asumiseen.
Tuloihin nähden laina on liian iso jos KORKEAMALLA korkotasolla pitkälti yli 40 prosenttia käytettävissä olevista tuloista menee asumismenoihin, se on aika vahva indikaatio siitä, että laina on liian iso.

Eli sun pitäisi stressitestata sun laina esim 6% korkotasolla, kuinka paljon silloin on asumismenonne.
 
lainaaja
Mitä lasketaan nettotuloihin? Palkasta jää 1600 ja lainaa 135000, vasta otettu. Lyhennyksiin ja vastikkeeseen menee lähes puolet nettopalkasta. Mutta pakko on omistaa :saint:
Nettotulot on perheen (tai yksinasuvan) se summa, joka tulee tilille kerran kuussa. Siihen voi laskea myös tuet (esim lapsilisä).

Itsekin kyllä mietin, miten ihmettä pitää tehdä ammatikseen tai saada tukia, et pääsee 7000e/kk nettotuloille. Tämä tarkoittaisi suunnitelleen, että molemmat aikuiset ansaitsee väh 6000e/kk.
 
"Ulpu"
Meillä nettotulot n. 52 000, lainaa otettiin aikoinaan 130 000. En tiedä mistään stressitesteistä, mutta mun mielestä 5 vuoden nettotuloja vastaava laina kuulostaa aika suurelta.
 
"vieraana"
Nettotulot on kuukaudessa noin 5700e sisältäen lapsilisät. Meillä ei ole enää asuntolainaa, mutta silloin kun oli sitä maksettiin 1300e/kk sisältäen lyhennyksen ja koron. Välillä ylimääräisiä lyhennyksiä.

Minusta kyse ei ole pelkästään siitä paljonko ovat nettotulot vaan myös siitä joustaako lainanlyhennys jos jotain yllättävää ilmenee. Kun maksoimme asuntolainaa, Nordean lainaan pystyi tekemään ilmaiseksi ylimääräisiä lyhennyksiä. Tästä oli paljon iloa koska ei ollut pakko vetää lyhennystä kovin kireäksi mutta saattoi kuitenin maksaa enemmän silloin kun halusi.
 

Yhteistyössä