Kummilapsi syntyy, kummin "rooli" ensiviikkoina.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva kummitäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva kummitäti

Vieras
Tiedän, ettei tähän ole mitään suoraa vastausta ja lopullisen tilanteen näkee vasta, kun kummilapseni syntyy.

Mutta jos puhutaan mitä te olisitte omien lastenne kummien kanssa halunneet (kummilapsi on minulle ensimmäinen ja ystävällenikin ensimmäinen lapsi, emmekä kumpikaan oikein osaa kuvitella, millaista se sitten todellisuudessa on, kun vauva on syntynyt). "Kuuluuko" tuore perhe jättää omaan rauhaan ensimmäisiksi viikoiksi ja odottaa heidän yhteydenottoa vai saako kuulumisia kysellä tekstarilla aikaisemminkin ja tarjoutua avuksi? Haluaisin kovasti olla lapsen elämässä pienestä pitäen, mutta en myöskään halua tunkeilla.

Joten noista ensimmäisistä viikoista, olisitteko halunneet rauhassa tutustua lapseen vai saada apua/seuraa ystävistä? Ja mikä on teistä kummilla jotain erityisvelvollisuuksia (kuin ristiäisten suunnittelussa auttaminen) lapsen ensiviikkoina?

Kiitos etukäteen vastaajille, toivottavasti nämä kysymykset eivät kuulosta hirveän oudoilta, kun tilanne on vieras minulle.

No eipä siinä mitään velvollisuuksia ole. Voithan sä tarjoutua avuksi ja tottakai kysele ihmeessä kuulumisia, mutta kukaan ei voi suoralta kädeltä sanoa miten vauvan äiti tulee tilanteen kokemaan. Itse tykkäsin kun kaverit pakkasi ihmettelemään tulokasta mutta toisaalta imetyksen opettelu ja kaikki muu oli kiva tehdä omassa rauhassa. Vauva herättää niin valtavan hormonimyrskyn että siinä on itku ja nauru vuorotellen päällä.

Meillä on kyllä päätetty ja kysytty kummit vasta lapsen synnyttyä.

Ja kummin tehtävät ovat siunata lapsi kastettaessa sekä siunata uudelleen ripille päästessä. Nuo ovat oikeastaan ne ainoat 'pakolliset' jutut. Ristiäisten suunnittelussa auttaminenkaan ei kuulu kummille, ainoastaan kuuluu sopia, kuka lukee raamattua ristiäisissä ja onko vauva kummin tai jommankumman vanhemman sylissä.

Ei ole mitään sääntöä jättääkö rauhaan vai ei, se on ihan perhekohtaista. Osa haluaa rauhoittaa ja osa haluaa nähdä niitä vieraita. Ainoa sääntö on, että älä tunkeudu väkisin ja jos olet köhäinen tai räkäinen, puhumattakaan sitten vielä tautisemmasta tilanteesta, niin jätä käynnit väliin, vaikka olisitkin tervetullut muuten.

• Tykkää
Reactions: ilaria
Itse tykkäsin tutustua vauvaan aluksi ihan rauhassa, mutta kysy toki äidiltä (siis kun vauva on syntynyt) että mikä hänen toiveensa on. Jos lapsen isä ei asu samassa äidin kanssa, niin varmaan apua mielellään ottaa vastaan. Muista myös se, että äiti varmasti arvostaa sitä, että joskus viet vauvan ulos vaikka vaunulenkille ja hän saa levätä. Eka lenkki voi jännittää, mutta hyvin se menee :) On ihana ajatella, että joku lapsi saa noin mukavantuntuisen kummin :)

Kysymyksesi eivät kuulosta oudoilta, vaan kuulostat mukavalta ja innostuneelta tulevalta kummilta. :)

Meillä kirkkoon kuulumattomina on määritelty kummius ihan itse ilman ev.lut. tapoja ja velvotteita. Meillä kummi ajatellaan sellaiseksi lapselle ihan pikkasen ekstratärkeäksi aikuiseksi (esim. täti on jo ihan läheinen, kummiksi kutsuttu täti sitten vielä läheisempi), eli sellainen, jonka lapsi kokee itselleen erityiseksi. Kummisuhde muotoutuu sitten lapsen kasvaessa henkilökohtaisemmaksi kummin ja kummiteltavan voidessa luoda suhteensa oman näköisekseen. Meillä ei ole ollut lahjojen ja muun muistamisen lisäksi mitään erityisvelvollisuuksia, muu toiminta on ollut lähinnä kiinni kummin ja kummiteltavan yhteisistä kemioista, kiinnostuksesta ja välillä niinkin banaaleista asioista kuin välimatkoista ja aikatauluista...

Ihan alussahan se suhteen luominen lähtee lähinnä aikuisesta, pikkuinen kun ei juuri vuorovaikutuksesta tiedosta muuta kuin omat tarpeensa ja turvallisuutensa. Alkuun kummi (tai kuka tahansa kiinnostunut läheinen) voikin toimia tukena ja verkostona, auttaa vauvaa auttamalla tämän vanhempia ja muuta perhettä.

Tietysti kaikki tämä on perhe- ja kummikohtaista. Juttele etukäteen odottavien vanhempien kanssa siitä, millaisia odotuksia ja toiveita heillä on kummin suhteen. Ensimmäistä odottavat eivät toki voi tietää, millaista alku vauvan kanssa tulee olemaan. Siihenkin auttaa se, että olette jo etukäteen aloittaneet jutustelun asioista. Jatkakaa vain puhumista, aina voi kysyä ja tarjota apua. Toiset voivat kokea oman yksityisyyden hirmutärkeäksi, toisilla voi mennä huuruissa (hormoni-, elämänmuutos- ja unettomuus-), jolloin apu esim ruoanlaitossa ja muissa arkiaskareissa voi olla tervetullutta.

• Tykkää
Reactions: ilaria
Kyllä minua virkani puolesta ärsyttää nämä kirkkoon kuulumattomat "kummit", jotka itseään kummiksi tituleeraavat ja pahimmassa tapauksessa ovat tyrkyllä kastetoimituksessa virallisten kummien paikalle.
Kirkkoon kuuluvan kummin tärkein tehtävä on rukoilla kummilapsensa ja hänen perheensä puolesta ja toimia aikuisena, kristittynä esimerkkinä. Alkuperäinen kummi voi tietysti kysyä vanhemmilta, miten voisi olla avuksi, jos hänellä on mahdollisuus auttaa esim.ristiäisjärjestelyissä. Siunausta kummin tehtävään.

Kyllä minua virkani puolesta ärsyttää nämä kirkkoon kuulumattomat "kummit", jotka itseään kummiksi tituleeraavat ja pahimmassa tapauksessa ovat tyrkyllä kastetoimituksessa virallisten kummien paikalle.
Kirkkoon kuuluvan kummin tärkein tehtävä on rukoilla kummilapsensa ja hänen perheensä puolesta ja toimia aikuisena, kristittynä esimerkkinä. Alkuperäinen kummi voi tietysti kysyä vanhemmilta, miten voisi olla avuksi, jos hänellä on mahdollisuus auttaa esim.ristiäisjärjestelyissä. Siunausta kummin tehtävään.

Kyllä minua seurakuntaan kuuluvana ärsyttää nämä seurakunnan mainetta pilaavat ahdasmieliset, jotka itseään papeiksi tituleeraavat ja pahimmassa tapauksessa ovat itse tyrkyllä pyhyytensä kanssa ilosanoman levittämisen sijaan...

Eikö papin tärkein tehtävä ole toimia aikuisena, kristittynä esimerkkinä, ei toisten tuomitsijoina? Mielestäni Raamatussa hyvin kerrotaan, kuka siihen rooliin on kelvollinen, eikä hän kirjoittele kaksplus-palstalle mollausviestejä.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Kummi sinä olet vasta siitä eteenpäin, kun lapsi on kastettu. Siihen asti sinulla ei siis voi olla mitään kummin roolia. Muta kiva, että olet innostunut.

Se miten uusi perhe haluaa ja jaksaa vastaanottaa vieraita, on kovin yksilöllistä. Riittää, että onnittelet, ja voit ilmaista tulevasi mielellään katsomaan uutta pikkuista, sitten kun kaverille sopii.

Pappi voi olla kristinuskon tai Cthulhun kultin edustaja, silti sitä papiksi kutsutaan. Se, että kristityillä on vuosituhantinen perinne sanojen ja perinteiden kaappaamisesta omiin tarkoituksiinsa ei estä meitä muita käyttämästä niitä sanoja kuten itse haluamme.

Viran puolesta ärsyyntyminen on sinun ongelmasi, ei minun.

Joku haluaa olla rauhassa, ja joku ei. Pitää vaan jutella näiden kans, joille vauva syntyy, että mitä he haluaa. Itse en olis hirveesti tykänny, jos joku olis siinä häärännyt ja hyysännyt. Musta oli ihan kiva, että käytiin kylässä ja silleen, mutta sitä liikaa avuliaisuutta kartin

Toki te voitte kutsua itseänne millä nimellä vain, puhuittehan aiemmassa viestissä "kummiteltavasta" ym. Mutta onhan teille kummituksille tulossa pian oma juhlakin, ei muuta kuin kurpitsanaamoja leikkaamaan. Tosiasia on kuitenkin se, että kummit ja pakanakummit on erikseen.

Yhteistyössä