Mitä muka vuokralla olija menettää taloudellisesti, kun niin aina tällä palstalla väitetään?

• Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti
huoh ja heh
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30343985:
Mä asun vuokralla. Siitä syystä että olen mukavuudenhaluinen. Toisinsanoen mun ei tartte ite hankkia jääkaappia tai hellaa jos se hajoaa. Mun ei tartte ite kustantaa putkiremppoja jos niihin tulee häikkää. Ei tartte uusia kylppärikalusteita eikä maksaa yhtiövastikkeessa esim. kattoremppaa tai vielä pahempaa: ottaa lainaa sitä kattoremppaa varten.

Minäkin maksaisin omaa ripeästi pois sillä summalla mikä menee kuukausittain vuokraan MUTTA mulla ois jatkuvasti stressi siitä että mikä paikka seuraavaksi hajoaa ja kuinkahan paljon senkin korjaaminen mahtaa maksaa. MUN päässäni vuokra-asuminen vs. omistuskämppäasuminen = vuokra-auto vs. oma auto.
Tää kertoo aika hyvin millaisia ihmisiä vapaaehtoisesti vuokralla-asujat pääosin on. Tyhmiä, laiskoja ja avuttomia.

Ja ap:lle: jos et tajua mitä merkitsee OMA niin ei voi mitään.

Jartsi
Pointti onkin SE että kun maksat vuokran niin SIIHEN SISÄLTYY kaikki muu mitä e isisälly missään omassa talossa!
Olisitteko valmiit maksamaan lumitöistä,ruohonleikkuusta,jätehuollosta,kiinteistöverosta,tiemaksuista,nuohouksesta,lämmityksestä,vedestä/omista kaivoista, jne jne siinäpä VAIN osa niistä mit äjoutuu se omistus asunnon asukki maksamaan riippuen siitä missä ja millanen se asunto ON,AIVAN ei taitais eees rahkeet riittää lähtemään siihen omaan kämppään kun on pelko suurista saneerauksisat jotka pitääkin sitten IHAN itse maksaa,takana EI OLE taloyhtiöitä sunmuita

Pointti onkin SE että kun maksat vuokran niin SIIHEN SISÄLTYY kaikki muu mitä e isisälly missään omassa talossa!
Olisitteko valmiit maksamaan lumitöistä,ruohonleikkuusta,jätehuollosta,kiinteistöverosta,tiemaksuista,nuohouksesta,lämmityksestä,vedestä/omista kaivoista, jne jne siinäpä VAIN osa niistä mit äjoutuu se omistus asunnon asukki maksamaan riippuen siitä missä ja millanen se asunto ON,AIVAN ei taitais eees rahkeet riittää lähtemään siihen omaan kämppään kun on pelko suurista saneerauksisat jotka pitääkin sitten IHAN itse maksaa,takana EI OLE taloyhtiöitä sunmuita
Vierastamiestä lainatakseni ja nämä hoituvat vuokra-asunnoissa ilmaiseksi, samoin kun vielä vuokran-antajan katteet..

Mainitsin jo aiemmin tässä ketjussa okt asuinkustannuksiksi kaikkineen lasketaan 1500- 3000€ vuosi tällä summalla vaikka tettäisi kaiken ammattilaisilla ei tarvitse ottaa lainoja remontoidakseen asuntoa, kt asunnoissa summa on luonnollisesti pienempi.

Tuohon 1500- 3000€ summaan sitten vaikuttaa hyvin paljon se miten itse haluaa asioita hoitaa.
Mainitsin itse aiemmin mm sokkelin huollon ja maalauksen, kustannukset olivat n150€ -> firma olisi laskuttanut noin 1000€

Talon maalaus maksaa muutamia satasia firma laskuttaisi nykyään varmaan 5000€?
Samoin kuin sisäremonttien hinnat vaihtelevat älyttömästi, mun porukat teki kyökkirempan 3000€ asunto jossa itse asun, edellinen omistaja oli tilannut laatat Italiasta pelkästään ne maksoivat enemmän kuin vanhempien remppa.

Sauna/kylppäri remppaan saa menemään ihan mitä vaan..

Viimeksi muokattu:
Eikös se taloyhtiö ole vastuussa isoista remonteista, joihin se ottaa lainaa ja perii sitten lainakuluja rahoitusvastikkeina. Meinaatko, että vuokran- antaja ei huomioi tätä vuokrissa?

Vierasmiess
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen...;30348176:
Miksi esittäisin ja mainostaisin, mistä löytyy halpoja vuokra-asuntoja? Pidän ne itse omana tietona. Etsivä löytää.
Et kai miksikään. En minäkään tosiaan kerro mistä sain omakotitalon ihan ilmaiseksi! Oletko sinä vähän tyhmä kun maksat VUOKRAA asumisesta kun voisi asua ilmaiseksikin? :)

• Tykkää
Reactions: Mies..
"peppi"
Onneks vuokra-asuja ei joudu lumitöitä maksaan. Ne on vuokralaiselle ihan ilmaisia;) firmat käy hyvää hyvyyttään tekemässä työt ;) ;)

Hmmm....miksiköhän yhtiövastikeita kerätäänkään ;) ja kukahan ne maksaa. Toki ymmärrän, tässä on sama illuusio kuin osamaksussa. Kertalaakista joku summa tuntuu suurelta mut kun sen kustankuksen jakaa eriin tuntuu se pienemmältä. Mut kai nyt tonttukin tajuaa että samanhan siinä maksaa ja usein korkoineen.

:( ääh ei jumalauta, missä on tällaiset hinnat niinkun in real life? Meilläpäin 100 k€ yksiön vuokraus maksaa ainakin 550€/kk jos saakaan..
Luulisi, että mainituilla vuokrilla voisi saada kaupungilta tai Hoasilta. Ehkä joku VVO? Nuorisoasuntosäätiön kämpät? Jotkut tällaiset. Yksityisellä tosiaan yksiöt ovat 550< tai kuten kirjoitit vieläkin kalliimpia.

Vierasmiess
:D daa daa.
Tosiaan vuokraan sisältyy taloyhtiön työt nettona JA kate, ihan kuin omistetussa taloyhtiössäkin. Lisäksi siihen kuuluu isännöitsijän kulut + kate. Ja vielä vuokranantajan voitto, siis pääsääntöisesti. AP:n tapauksessa ei kuulu kun hän saa vuokrattua hyväntekeväisyydestä.

Omakotitalossa on toki lämmitys ja hankintahinta kalleinta, mutta eipä tarvitse maksaa 5000 euroa ikkunarempasta, ei ainakaan samassa mittakaavassa kuin taloyhtiössä jossa remonteissa on aina mukana työhintaa ja lisäksi eri tahojen voittoa. Pitkän pennin säästää rahaa kun voi tehdä itse. Toki ymmärrän, että toiset eivät halua tehdä mitään itse mutta se onkin jo toinen keskustelu.

jeeee
Meillä on omakotitalo. Lainaa jäljellä vajaa 20te. Maksamme kuussa lyhennystä 800 €/kk. Olkoon se vuokra, mielestäni varsin kohtuullinen sellainen 180 neliön asunnosta liki 3ha pläntillä. Teimme keittiöremontin, johon otimme 10te lainaa. Olkoon se yhtiölaina. Niinpä "yhtiövastikeemme" nousi 150e/kk. Pienemmälläkin olisi päästy, mut tuo tuntui sopivalta. Meidän kuukausittaiset menot on luokkaa 150e/kk keskiarvoisesti. Säästämme joka kuukausi 200e/kk. Tästä laskemme "yhtiövastikeen" 150+150+200=500. Näin meidän kulut kuukaudessa on 1200e... edelleen aika pieni summa jos vertaa saman kokoisten asuntojen vuokriin. Ja tuo säästö on niitä "hajoamisia" varten....mihin kai normaalit taloyhtiötkin/vuokranantajat varautuu.

En kyllä keksi mikä tässä olisi kalliimpaa kuin vuokralla. Tietty asiota joutuu hoitamaan itse. Mikä sopii minulle helvetin paljin paremmin kuin se että kaikki jutut pitäs vuokranantajan ja mahd taloyhtiön kautta kierrättää

"hepskukkuu"
Mun mies osti opiskeluasuntonsa. Takaajan tietenkin tarvitsi, vanhemmistaa. Säästänyt oli kesätöistään ja teki opintoaikana töitä. Kävi ammattikoulua. Valmistumisesta meni vajaa 10 vuotta kun asunto oli oma. Tuossa välissä tapasimme ja muutimme rivitaloon. Miehen opiskeluajan asunto laitettiin vuokralle ja vuokralla katettiin kyseisen asunnon jäljellä olevat lainavähennykset.

Nyt asumme omakotitalossa jok on velaton 2 vuoden päästä. Rivitalosta saimme pienen voiton, ja vuokralaiset ovat maksaneet tähänkin otettua lainaa. Haaveemme taitaa toteutua. Kun olemme 40 vuotta meillä on velaton koti ja sijoituasunto. Melko hyvin, kun alle keskituloisia ollaan ja perintöjä ym saatua rahaa ei ole taustalla. Kohta alkaa asuminen olla edullista kun talon juoksevat menot on maks 300e/kk. Siitä saa pennin jos toisen säästöönkin tulevia remppoja ajatellen

noh.
Meillä on omakotitalo. Lainaa jäljellä vajaa 20te. Maksamme kuussa lyhennystä 800 €/kk. Olkoon se vuokra, mielestäni varsin kohtuullinen sellainen 180 neliön asunnosta liki 3ha pläntillä. Teimme keittiöremontin, johon otimme 10te lainaa. Olkoon se yhtiölaina. Niinpä "yhtiövastikeemme" nousi 150e/kk. Pienemmälläkin olisi päästy, mut tuo tuntui sopivalta. Meidän kuukausittaiset menot on luokkaa 150e/kk keskiarvoisesti. Säästämme joka kuukausi 200e/kk. Tästä laskemme "yhtiövastikeen" 150+150+200=500. Näin meidän kulut kuukaudessa on 1200e... edelleen aika pieni summa jos vertaa saman kokoisten asuntojen vuokriin. Ja tuo säästö on niitä "hajoamisia" varten....mihin kai normaalit taloyhtiötkin/vuokranantajat varautuu.

En kyllä keksi mikä tässä olisi kalliimpaa kuin vuokralla. Tietty asiota joutuu hoitamaan itse. Mikä sopii minulle helvetin paljin paremmin kuin se että kaikki jutut pitäs vuokranantajan ja mahd taloyhtiön kautta kierrättää
Keittiöremontti oli vasta ensimmäinen korjauskohde. Kun lasket omakotitalon kaikki rahoitus-, lämmitys-, ylläpito- ja korjauskustannukset 30-vuoden ajanjaksolta huomaat että viivan alle jää pitkän pitkä miinusmerkki.

Omakotitaloasumisen suosio ei perustu edullisiin asumiskustannuksiin vaan siihen että moni on valmis maksamaan omasta pihasta ja asumismuodon tuomasta statuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30348755:
Luulisi, että mainituilla vuokrilla voisi saada kaupungilta tai Hoasilta. Ehkä joku VVO? Nuorisoasuntosäätiön kämpät? Jotkut tällaiset. Yksityisellä tosiaan yksiöt ovat 550< tai kuten kirjoitit vieläkin kalliimpia.
Niinku oikeasti vai pk seudulta? Ja onko näitä paljonkin tarjolla?
Täällä kun ei tarvitse todistella mitään niin laitetaan duunikaverin stoori.

20v osti 1 asunnon noin 60k€ 25v tuo oli maksettu palkoilla, laittoi asunnon vuokralle otti uuden lainan isompaan kämppään, 30v oli saanut tuon maksettua laittoi taas vuokralle ja osti isomman kämpän 35v tuokin oli maksettu..

Nyt se on 37v pisti noi kämpät lihoiksi ja rakentaa parhaillaan 400k€ okt.tä ja jos en ihan väärässä ole niin uskoisin että lainaa ei ole yhtään..

Vuokralla asuessaan ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia päästä samaan tilanteeseen 17v.

Viimeksi muokattu:
vierass
[QUOTE="peppi";30348744]Onneks vuokra-asuja ei joudu lumitöitä maksaan. Ne on vuokralaiselle ihan ilmaisia;) firmat käy hyvää hyvyyttään tekemässä työt ;) ;)

[/QUOTE]

Ja jotkut vuokra-asujat eivät joudu maksamaan, mutta joutuvat tekemään itse ne lumityöt :LOL: Omakotitaloa tai rivitaloa vuokratessa voi työt kuulua itselle.

"peppi"
Keittiöremontti oli vasta ensimmäinen korjauskohde. Kun lasket omakotitalon kaikki rahoitus-, lämmitys-, ylläpito- ja korjauskustannukset 30-vuoden ajanjaksolta huomaat että viivan alle jää pitkän pitkä miinusmerkki.

Omakotitaloasumisen suosio ei perustu edullisiin asumiskustannuksiin vaan siihen että moni on valmis maksamaan omasta pihasta ja asumismuodon tuomasta statuksesta.
Niin edelleen mitä jää käteen ihmiselle joka asuu 30 vuotta vuokralla? Kerro mulle? Olettaen ettei perheineen asu siinä opiskeluajan yksiössä vaan perheelle sopivassa asunnossa.

Mulle omakotitalo ei ole status. Vaan vapaus päättää omasta kodista. Ja edellleen väitän että tämä on edukasmpaa verrattuna että asun vuokralla omakotitalossa jossa vuokra kuittaa kustannukset remontteineen ja katteen vuokranantajalle.

Kun asumismuotojen kustannuksia rinnastetaan MUISTAAKAA omakotitaloa ei voi verrata kerrostaloasuntoon. Niiden kustannukset ja niiden vertailu on ihan eri juttu. M6tta täällä joku kupusessa kaksiossa asuva vuokralainen ei taida tajuta tuotakaan eroa ;)

Yhteistyössä