Millainen on hyvä perhe? Kun sanotaan, että lapsi on hyvästä perheestä.

  • Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti
nooo
Olen mielestäni hyvästä perheestä. Varakas perhe, vanhemmat pysyneet yhdessä, rahaa harraastaa ja matkustaa. Voin sanoa, että omassa tapauksessa puitteet oli kunnossa myös henkisesti. Meitä tuettiin, kannustettiin opiskelemaan ja autettiin taloudellisesti opiskeluajat.,
 
"vanessa"
Sellainen missä lasta rakastetaan ja arvostetaan omana itsenään, asetetaan terveet rajat ja kannustetaan luottamaan itseensä, eikä pyrkimään vain kohti materiaa. Missä on hyvä ilmapiiri ja perusasiat kunnossa (lapsi saa tarpeeksi unta, terveellistä ruokaa, ulkoilua, hygieniasta huolehdistaan ja virikkeitä tarjotaan). Hyvä perhe ei minun mielestäni tarkoita yhdessä pysyneitä vanhempia, varakkuutta, materiaa jne.
 
-.-
Monesti kai sillä tarkoitetaan varakkaita perheitä. Mikä on mun mielestä väärin. Ihan ku köyhempi ei voisi olla hyvä perhe. Ei raha kerro siitä meneekö perheessä/tunne-elämässä hyvin.
 
yyy
Hyvässä perheessä lapselle/lapsille taataan hyvä kasvuympäristö.

Sellaisen käsityksen ole saanut että "hyvästä perheestä" viittauksella yleensä tarkoitetaan kahden vanhemman perhettä (isä ja äiti), joilla molemmilla on jonkinlainen koulutus mieluiten ammattikoulutusta korkeampi. Toimeentulo vähintään ylemmän keskiluokan. Lapsilla sekä usen myös vanhemmilla on harrastuksia. Perheellä on myös hyvä tuiverkko, useinmiten sukulaisista.
 
"vanessa"
Kyllä tekee pahaa niiden puolesta, jotka ovat esim köyhiä tai sairauksista kärsiviä tai yksinhuoltajia ja silti tarjoavat lapselleen aivan ihanan kodin, aitoa rakkautta, aikaa... ja huolehtivat perustarpeista. Ettäkö ei heillä ole "hyvä perhe"... Valitettavasti nykyaikana painotetaan liikaa ulkoisia kulisseja :( Meillä on yleisen käsityksen mukainen hyvä perhe, mutta olen kyllä sitä mieltä että niin on monella muullakin, jotka eivät yleisiä kriteerejä täytä.
 
-.-
Hyvässä perheessä lapselle/lapsille taataan hyvä kasvuympäristö.

Sellaisen käsityksen ole saanut että "hyvästä perheestä" viittauksella yleensä tarkoitetaan kahden vanhemman perhettä (isä ja äiti), joilla molemmilla on jonkinlainen koulutus mieluiten ammattikoulutusta korkeampi. Toimeentulo vähintään ylemmän keskiluokan. Lapsilla sekä usen myös vanhemmilla on harrastuksia. Perheellä on myös hyvä tuiverkko, useinmiten sukulaisista.
Mun mielestä äärimmäisen karu ajatusmaailma.

Miksei köyhä perhe voi olla hyvä?
 
Perhe jolla on arvot kunnossa.
Aito kiinnostus lasta kohtaan. Taataan lapselle terve kasvu ja kehitys. Lapsi saa perheeltä hyvät eväät elämään. Saa olla oma itsensä ja häntä rakastetaan ja tuetaan.
 
yyy
Mun mielestä äärimmäisen karu ajatusmaailma.

Miksei köyhä perhe voi olla hyvä?
Niin... sitä pitäisi varmasti kysyä heiltä jotka käyttävät viittausta "hyvästä perheestä"... sitäpaitsi aika usein se on myös jossakin ikävässä yhteydessä... silloin kun kaikki ei ole mennyt aivan kuten piti.

Itse en lähtisi määrittelemään hyvää perhettä, mieluummin hyvän vanhemmuuden tai lapselle hyvän kasvuympäristön. Niitä löytyy ihan riittävästi vaikka en omiani nyt tähän kirjoittaisikaan esim. mll:n sivuilta Kasvatus ja kasvatustietoisuus, Vanhempainnetti - MLL
 
[QUOTE="vanessa";30345529]Kyllä tekee pahaa niiden puolesta, jotka ovat esim köyhiä tai sairauksista kärsiviä tai yksinhuoltajia ja silti tarjoavat lapselleen aivan ihanan kodin, aitoa rakkautta, aikaa... ja huolehtivat perustarpeista. Ettäkö ei heillä ole "hyvä perhe"... Valitettavasti nykyaikana painotetaan liikaa ulkoisia kulisseja :( Meillä on yleisen käsityksen mukainen hyvä perhe, mutta olen kyllä sitä mieltä että niin on monella muullakin, jotka eivät yleisiä kriteerejä täytä.[/QUOTE]

Aivan!
Ja nykyään jo erotaan niin paljon enemmän kuin ennen...on aika outoa kai ajatella että hyvä perhe käsittäisi äidin ja isän vanhempina...jos esim. toinen vanhemmista menehtyy niin tuleeko perheestä automaattisesti huonompi...hmm...vai muuttuuko perhe ainoastaan silloin huonoksi jos vanhemmat eroaa...
 
uups
Ainahan niitä on joku arvotellut ja käytännöt olleet niiden mukaisia:
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/pohtila/

Ei ole oma mielipide, mutta ettei unohtuisi...
 
Sellainen missä lasta rakastetaan ja arvostetaan omana itsenään, asetetaan terveet rajat ja kannustetaan luottamaan itseensä, eikä pyrkimään vain kohti materiaa. Missä on hyvä ilmapiiri ja perusasiat kunnossa (lapsi saa tarpeeksi unta, terveellistä ruokaa, ulkoilua, hygieniasta huolehdistaan ja virikkeitä tarjotaan).
Ydinperhe, jossa lapset saavat rakastavan parisuhdemallin. Ja oppivat sen, että vaikka parisuhde ei aina ole ruusuista, ongelmat voi selvittää ja eropapereita ei laiteta vetämään ensimmäisen riidan jälkeen. Kunnioitetaan toisia eikä naida jokaista vastaan tulevaa joka hengittää.

Mutta, on myös yh- vanhempia jotka osaavat ja voivat antaa lapselleen hyvän perheen.
 
Viimeksi muokattu:
"juupajuu"
Pitää erottaa kaksi asiaa.

1) Mitä tarkoitetaan yleensä kun sanotaan noin. Tuohan yleensä sanotaan tosiaan silloin kun lapsi on törttöillyt tms. Tällöin puhutaan noista ulkoisista olosuhteista - varallisuus, vanhempien ammatit, ydinperhe, puitteet kunnossa.

2) Millainen perhe on lapselle hyvä kasvuympäristö. Toki se voi olla tuollainen ulkoisilta puitteiltaan hyvä, mutta yksinhuoltajuus, vähävaraisuus tai vaikka vanhempien sairaudet eivät tee perheestä "ei-hyvää". Ytimenä kai on, että lapsilla on luottavainen ja turvallinen suhde ainakin yhteen vanhempaan/huoltajaan, he ovat turvassa fyysiseltä ja henkiseltä kaltoinkohtelulta, perustarpeista huolehditaan, mahdollistetaan iänmukaiset muut ihmissuhteet, asetetaan järkevät rajat ja kerrotaan sanoin ja teoin miten maailma toimii, ja ennen kaikkea rakastetaan, annetaan aikaa ja osoitetaan, että lapsi on arvokas omana itsenään. Toki tällaisenkin perheen lapsi voi törttöillä, mutta pohja hyvälle suunnalle on kunnossa.
 
"viola"
Mun mielestä hyvä perhe on tasapainoinen, kaikki jäsenet huomioonottava. Riittävän varakas, jotta on varaa terveelliseen ruokaan yms. Perheen kaikki jäsenet voivat hyvin, ovat onnellisia. Kaikista välitetään ja kaikkia kuunnellaan, jokaisen tarpeet huomioidaan.
 
"LaMamanMorbid"
Kyse on suhteellisen vanhasta ilmaisusta jolle ei taida löytyä tänä päivänä täysin suoraa vastinetta, eikä ole tarviskaan. Vanhakantaisen konservatiivisesti 'hyvästä perheestä' tulevalla on sukujuuret kondiksessa ja rahaa pankkitilillä.
 
huvittavia
Mitä teiniäitejä täällä on vastaamassa kun suurin osa vastaa hyvän perheen tarkoittavan rahaa pankkitilillä :D

Hyvä perhe tarkoittaa sitä että perheessä on arvot ja maalaisjärki kohdillaan millä lapsia kasvatetaan ja ohjataan maailmalle, oli sitä mammonaa tilillä tai ei.
Hyvä perhe voi asua myös vuokralla ;)
Onko mielestäsi hyvä perhe jos tilillä on lottovoitto mutta vanhemmat on vaikkapa kaappi juoppoja?
 
"hohhoijaa"
Mitä teiniäitejä täällä on vastaamassa kun suurin osa vastaa hyvän perheen tarkoittavan rahaa pankkitilillä :D

Hyvä perhe tarkoittaa sitä että perheessä on arvot ja maalaisjärki kohdillaan millä lapsia kasvatetaan ja ohjataan maailmalle, oli sitä mammonaa tilillä tai ei.
Hyvä perhe voi asua myös vuokralla ;)
Onko mielestäsi hyvä perhe jos tilillä on lottovoitto mutta vanhemmat on vaikkapa kaappi juoppoja?
Teiniäitejä? Enemmänkin teiniäidit tuntuvat puolustelevan rahattomuutta sillä, ettei sitä tarvita... ;)
Kyllä se vaan on niin, että raha pankkitilillä turvaa tosi paljon ja sen puute tuo paljon ongelmia. Tiedät sen, vaikka et halua myöntää.
 
anomuumi
Mitä teiniäitejä täällä on vastaamassa kun suurin osa vastaa hyvän perheen tarkoittavan rahaa pankkitilillä :D

Hyvä perhe tarkoittaa sitä että perheessä on arvot ja maalaisjärki kohdillaan millä lapsia kasvatetaan ja ohjataan maailmalle, oli sitä mammonaa tilillä tai ei.
Hyvä perhe voi asua myös vuokralla ;)
Onko mielestäsi hyvä perhe jos tilillä on lottovoitto mutta vanhemmat on vaikkapa kaappi juoppoja?
Miksi juuri teiniäidit olisi tuota mieltä? Ei sillä taida mitään väliä olla asuuko perhe vuokralla, mutta kyllä rahattomuus on perheoloja huonontava tekijä, tuohan sen puute paljon ongelmia ja vaikeuksia vai etkö muka usko? Tuo viimeinen esimerkkisi on niin typerä, etten viitsi edes vastata.


Olen tullut 20-vuotiaana äidiksi, eli en ihan teiniäiti enää. Kerro selitys, miksi olen tätä mieltä kun tämä ikäasia on sinulle kovinkin tärkeä?
 
Sehän on kaksi eri asiaa, mitä sillä yleensä tarkoitetaan ja mitä kukin itse sen mieltää tarkoittavan. Mutta kyllähän sillä nykyisin yleensä tarkoitetaan tavallista, keskiluokkaisten arvojen perhettä, jolla ei ole mitään näkyviä ongelmia. Termiä käytetään esim. silloin, kun tällaisen perheen lapsi tekee jotain, mikä rikkoo kuvion. Ei siinä yhteydessä korosteta erityisesti esim. ydinperhettä eikä toisaalta mitään rakkauden ja kannustuksen määrää.
 
Viimeksi muokattu:
noh.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30346007:
Termiä käytetään esim. silloin, kun tällaisen perheen lapsi tekee jotain, mikä rikkoo kuvion. Ei siinä yhteydessä korosteta erityisesti esim. ydinperhettä.
Eroperheen lapsi ei ole "hyvästä perheestä" ja oireilu on odotettavissa.
 
[QUOTE="vanessa";30345511]Sellainen missä lasta rakastetaan ja arvostetaan omana itsenään, asetetaan terveet rajat ja kannustetaan luottamaan itseensä, eikä pyrkimään vain kohti materiaa. Missä on hyvä ilmapiiri ja perusasiat kunnossa (lapsi saa tarpeeksi unta, terveellistä ruokaa, ulkoilua, hygieniasta huolehdistaan ja virikkeitä tarjotaan). Hyvä perhe ei minun mielestäni tarkoita yhdessä pysyneitä vanhempia, varakkuutta, materiaa jne.[/QUOTE]

Näin ajattelen minäkin.
 

Yhteistyössä