Mitä muka vuokralla olija menettää taloudellisesti, kun niin aina tällä palstalla väitetään?

• Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti
vuokralla
Aina tällä palstalla haukutaan vuokralla asuvia tyhmiksi taloudellisesti.
Mä asun vuokralla, enkä ymmärrä, mitä muka menetän taloudellisesti vrt jos ostaisin asunnon.

Maksan vuokraa, asunto ok ok ja enkä saisi ostettua samoilla kuukausikustannuksilla samanlaista asuntoa. Miksi on siis tyhmää asua vuokralla?

Kukaan ei koskaan pysty antamaan mitään konkreettista perustelua.

nojuu
Sulla on sitten toooosi pieni vuokra, jos et samalla summalla lyhentäisi lainaa? Pointtihan on se, että omistusasunnossa maksat samalla summalla asuntoa omaksi, ts laitat kuukausittain rahaa itsellesi. Vuokralla maksat sen toiselle.

No ethän sä silloin mitään menetäkään!

Mutta jos asut vuokralla vaikka pystyisit samalla rahalla maksamaan samanveroisen asunnon lainanlyhennystä ja muita kuluja, mielestäni menetät.
Siis sen, että kahden-kolmenkymmenen vuoden päästä se ois oma kämppä ja asumiskuut pienenisivät melkoisesti.

syyslomat
Mä asun vuokralla, enkä ymmärrä, mitä muka menetän taloudellisesti vrt jos ostaisin asunnon.

Maksan vuokraa, asunto ok ok ja enkä saisi ostettua samoilla kuukausikustannuksilla samanlaista asuntoa. Miksi on siis tyhmää asua vuokralla?

Kirjoituksen perusteella asut vielä kotona :)

vierass
Niin, ei huono valinta jos olet tyytyväinen. Mä itse ostin kaksion ihan hyvällä sijainnilla ja kun muutimme miehen kanssa suurempaan oli mulla 100.000€ enemmän rahaa kuin asuntoa ostaessani. Palkkatuloista en olisi saanut samaa summaa kasaan ikinä.

"Loviisa"
No jaa, meidän rivarineliöstä joutuisimme maksamaan n. 1000€ vuokraa, mutta nyt kun asunto on meidän oma ja laina maksettu pikavauhtia pois, maksamme vastiketta+vesimaksua yhteensä 400€. Että kyllä ainakin meidän kohdalla olisi silkkaa typeryyttä asua vuokralla. Joka kuukausi heiteltäisiin niitä tuhatlappusia menemään ja kartutettaisiin vuokranantajan varallisuutta...

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vierass
Ajan kuluessa ostetussa ne kuukausikustannukset vähenevät, vuokralla ollessa ne pysyvät samana tai todennäköisesti kasvavat. Yhtiövastike on aina pienempi kuin vuokra samassa paikassa vai kuka vuokraisia asuntoa tappiolla? Kun asunto on maksettu, vuokran sijaan maksetaan ainostaan tuota yhtiövastiketta ja lainahoitoon ei enää tarvitse rahoja. Samaten se asunto on sitten rahanarvoista omaisuutta, sen voi myydä hellposti tai sitten vähemmän helposti :D

Vuokralla asuminen on ihan järkevää silloin, kun väiaikaisessa tilanteessa, esim. opiskelee, eikä tiedä mihin päin maailmaa sen jälkeen sijoittuu. Opiskelessa tulot on aika rajalliset, jolloin ei asunnon ostamiseen juuri varoja riiitä muutenkaan.

"Mies.."

Laittamatta tietoja, asuinalue vuokra ja neliöt nämä keskustelut ovat aina vähän onnettomia..

• Tykkää
Reactions: Nyynä
"..."
Eiköhän täällä ole miljoona kertaa kerrottu ne konkreettiset perustelut: Eli tärkein syy ja peruste omistusasunnon hankkimiseen on se, että eläkeiässä sinulla ei välttämättä ole varaa maksaa vuokraa edes kohtuullisesta asunnosta.
Jos joudut kaupungin vuokra-asuntoon, sinut voidaan heivata johonkin luteiseen kämppään kaupungin laidalle.

"Mies.."
mun tilanne on se että vuokra olisi tässä jotain 1500€/kk nyt kun asuntolaina saadaan maksettua asumiskulut ovat n 400€/max kuukaudessa.. Jos nyt sitten ruvetaan mietiimään paljonko vaikkapa seuraavan 20-.30v aikana säästetään vuokrissa (vaikka tehdään 50-100 000€ remppaa) niin summat on valtavia.

avieras
Meillä on kaksi omistusasuntoa ja kolmas vuokralla.

Toisessa omistusasunnosa asumme itse, toista vuokraamme. Kummastakin aiheutuu peruskustannuksien lisäksi menoja, vaikka toisen, vuokralla olevan asunnon korjaustöistä voi laittaa vähennykset verotukseen. Mielestäni omistaminen on rasittavaa. Vuokra-asuntomme on sijoitus, sen arvo nousee koko ajan keskellä kaupunkia, mutta kuka takaa että toisen kotimme arvo nousee vuosien saatossa jossakin nukkumalähiössä. Jos alueen arvo ei nouse, niin ei myöskään asuntojen. Pelkkä omistanen ei taloushuolia poista.

Vuokralla oleva asuntomme on ihanan huoleton. Jos se sortuu, niin so what, murhe on omistajan , ei meidän. Kiva katsella, miten remppamiehet tulevat nakuttelemaan, maalaamaan taloa jne. Jos ei huvita hoitaa pihaa, niin sen hoitaa viime kädessä omistaja. Ei tarvitse miettiä yhtäkään taloon liittyvää kulua pl sähkölasku ja jos naapurit alkavat ärsyttämään tai maisemat tympimään, niin lähtö käy kepeästi pohtimatta kuka sen seuraavaksi huolii.

vuokralla
Sulla on sitten toooosi pieni vuokra, jos et samalla summalla lyhentäisi lainaa? Pointtihan on se, että omistusasunnossa maksat samalla summalla asuntoa omaksi, ts laitat kuukausittain rahaa itsellesi. Vuokralla maksat sen toiselle.
Mulla siis alle 5v kerrostalo PK-seudulla, 3h+k.
Maksan tästä vuokraa asumiskuluja yht 575e/kk.
Eli vuokra 540e/kk + vesi 2:lle a 15e/kk = 30e/kk + 5e/kk parkkipaikka.

Jos siis ostaisin samanhintaisen asunnon, olisi ensinnäkin yhtiövastike keskimäärin 4,5e x 69m2= 310e/kk + vesi 30e/kk + parkkipaikka (yleensä kyllä 10-20e/kk) = ~350e/kk.

Sitten paljonkohan maksaisin asuntolainan kuluja kuukaudessa?

Mies...

Jos siis ostaisin samanhintaisen asunnon, olisi ensinnäkin yhtiövastike keskimäärin 4,5e x 69m2= 310e/kk + vesi 30e/kk + parkkipaikka (yleensä kyllä 10-20e/kk) = ~350e/kk.

Mitä sä jätät kertomatta? Tuohan ei todellakaan ole normi vuokra tuollapäin?
Eli olet marginaali tapaus ja ei sinun ei kannata ostaa asuntoa.

vierass

Asuntolainaa saa nyt pienellä korolla, joten korkokulut on aika pienet.
(Meillä taitaa mennä korkoihin tällä hetkellä n. 50€/kk, toki lainaakin on enää vähän jäljellä).

Lainaahan maksat itsellesi, vuokra menee kokonaan "hukkaan".
Asumiskulut varmasti kasvaisivat nykyisestä mikäli vastaavan asunnon ostaisit mutta toisaalta omaisuutesi karttuisi.

-9-9-
Minusta se suurin syy on se, että jos joskus sitten tulevaisuudessa haluaisinkin asua taas vuokralla tai muuttaa ulkomaille, niin taskuun tulisi aika pirusti rahaa kun tuon talon myis pois. Kun taas vuokralla ollessa ei vain saa mitään.
Toki me nyt maksetaan lainoja pois suht kovalla kädellä, noin kaksi kertaa menee enemmän kuin jos vuokralla asuttais, mutta sit taas 6 vuoden päästä ei ole lainaa ollenkaan maksettavana.
Kun taas jos vuokralla asuis, niin sitä vain pitää maksaa vuodesta toiseen, ja se vielä nouseekin koko ajan, mutta lainanlyhennys pysyy samana tai laskee, riippuu siitä mitä itse on pankissa päättänyt.

Huono puoli tietysti on se että jos työttömäksi jouduttais niin oltais pulassa. Kun taas jos vuokralla asuttais niin kela ja sossu paapois ja maksais kaiken. Se vähän ketuttaa.

avieras
[QUOTE="Loviisa";30343584]No jaa, meidän rivarineliöstä joutuisimme maksamaan n. 1000€ vuokraa, mutta nyt kun asunto on meidän oma ja laina maksettu pikavauhtia pois, maksamme vastiketta+vesimaksua yhteensä 400€. Että kyllä ainakin meidän kohdalla olisi silkkaa typeryyttä asua vuokralla. Joka kuukausi heiteltäisiin niitä tuhatlappusia menemään ja kartutettaisiin vuokranantajan varallisuutta...[/QUOTE]

Toivotaan, ettei yhtiössänne tulisi mitään isoja korjaamistarpeita tyyliin 2000 euroa asuntoa kohden. Seinänaapurimme yksinkertaisella omistamisen logiikalla ei ihan ymmärtänyt, että joo, se raha pitää oikeastikin hänen maksaa olipa rahasta hänelle suoraan hyötyä tai ei. Näin se vaan menee taloyhtiöissä!

vierass

Mistähän noin halpoja asuntoja saisi? Ja saisiko siinä varmuudella noin pienellä vuokralla asustella loppuikänsä?

Toivotaan, ettei yhtiössänne tulisi mitään isoja korjaamistarpeita tyyliin 2000 euroa asuntoa kohden. Seinänaapurimme yksinkertaisella omistamisen logiikalla ei ihan ymmärtänyt, että joo, se raha pitää oikeastikin hänen maksaa olipa rahasta hänelle suoraan hyötyä tai ei. Näin se vaan menee taloyhtiöissä!
samaa sopii toivoa olipa sitten kyseessä vuokra- tai omistusasuminen

kaikki kulut tulee aina lopulta asukkaan maksettavaksi

vierass
Mun mielestä 2000€ asuntoa kohden ei oo mikään suuri korjaustarve.

Putki- tai julkisivuremonttikohdetta en ostaisi, uudehkossa taloyhtiössä tuskin kovin suurta remonttitarvetta tulee. Ylläpitoon mielelläni maksan vastikkeessa, rutiköyhä taloyhtiö on jo riski.

Vierras

No asut ilmeisesti opiskelija-asunnossa tms tukiasunnossa kun vuokra on noin alhainen. Tuohan on tyypillinen yksiön vuokra pääkaupunkiseudulla.

Mutta esimerkin vuoksi kerron että ostimme ensiasunnoksi pienen kolmion pääkaupunkiseudulta. Siinä vastike oli sauna- ja parkkimaksuineen n 280e. Lainan korko oli jotain 100-300e/kk riippuen korkotasosta, asuimme tuossa kuusi vuotta jona aikana korkotaso nousi ja sitten laski nykytasolle. Lyhensimme lainaa hyvin maltillisesti, lyhennyksen osuus oli 400-600 korkotasosta riippuen. Remontoimme asuntoa pikkuhiljaa mieltymystemme mukaisesti, ulkopuolisella teetetystä työstä saimme tietysti kotitalousvähennystä(kylpyhuone ja keittiöremontit).

Myimme tuon asunnon kaksi vuotta sitten ja myydessä käteen jäi 70000 euroa kun laina ja välittäjän palkkio maksettiin pois. Voin aivan varmasti sanoa että
Jos olisimme asuneet vuokralla tuon ajan emme olisi saaneet noin paljon rahaa säästöön vaikka ne säästöt olisi miten sijoittanut.

• Tykkää
Reactions: Nyynä

Yhteistyössä