Asunnon vaihto edessä isompaan. Tekisi mieli muuttaa vuokralle. Helppoa ja halpaa kun maksaa vain vuokransa, niin kuukauden asuntoon menevä summa ON siinä! Ei remonttia, ei yllättäviä kuluja, ei lämmitysmaksua, isoja vakuutuksia, huoltomiehen palkkaa vastikkeessa, ei roskamaksuja.. Mietin et kun tämä asunto on maksettu, ei lopu maksaminen, vaan vasta alkaa. Asuntoon pitää tehdä remontti, ehkä putkia ja ikkunoita myöten. Kun vuokra asunto käy liian isoksi, sen vaihtaa kuukaudessa pienempään. Ei stressiä! Naapuri on myynyt taloaan pian kaksi vuotta!
Lisäksi me saadaan tästä sen verran rahaa että saadaan maksettua kaikki muut velat pois. Olla ihan täysin velkavapaa vuokralla! Onko ihan tyhmää?!
Halpaa maksaa vuokra joka kuukausi? Musta ei tunnu siltä. Me asuttiin ennen omistusasunnossa, uusi paritalo 100m2, maksettiin omaa lainaa 700e/kk ja yhtiövastike+vesi+sähköt 200e/kk.
Asutaan nyt vuokralla, 60m2 kamalan pieni samalla alueella, vuokra 1250e/kk.
Eli asuimme paljon halvemmalla isommassa uudessa paritalossa kuin tässä 60-luvun kamalassa pienessä kerrostalossa.
Vuokrat ovat ihan järkkyjä nykyään. Paljon järkevämpää maksaa omaa. Toki sen oman pitää sit olla JÄRKEVÄ asunto eli asumiskustannukset asialliset.
Jos itse menee ostamaan sellaisen "ongelma"-asunnnon, jossa on turhia neliöitä (>200m2), suora sähkölämmitys ja nurkista vetää ja rakennettu huonosti, niin ei kannata ihmetellä asumisen kalleutta.
Tuollainen putkiremppa monesti maksaa jopa alle 10 000e ok-taloon, kun kerrostalossa se maksaa jopa 2000e/m2.
-Ei remonttia? Vuokra-asunnot ovat laadultaan monesti aivan kamalassa kunnossa. Omassa sentään saa laittaa itse sellaiseksi kun haluaa. Yleensä vuokranantaja ei riemastu mistään rempasta.
-Ei lämmitysmaksua? Kyllä sinä sen lämmityksen maksat vuokra-asunnossa. Eli se sitten vastikkeessa tai sitten maksat itse sähkön.
-Samat vakuutukset vuokranantaja vaatii kuin omaan kotiin pitää ottaa. Ei väliä asuinmuodolla.
-kyllä ne roskatkin maksetaan, sisältyi se vuorkaan tai erillinen lasku.