Synttärisankari olikin eri sukupuolta kuin luulin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi apua!!

Vieras
Voi helevettiläinen! Lapsi 5 v oli tarhakaverinsa synttäreillä aamupäivällä. Olen aina pitänyt tätä lasta tyttönä, mutta synttäreillä kävikin ilmi että lapsi on poika! :O Ja mä olin ostanut sille lahjaksi oikein hienon barbin... :headwall: Tää sankari oli vissiin pahottanut mielensä siitä. Eikä ollut edes ainoa ns. "tyttöjen lelu" mitä oli saanut, jokunen muukin oli ilmeisesti erehtynyt sukupuolesta. Miten mä olisin voinut tietää kumpi se on jos nimi on semmonen erikoinen mistä ei voi sukupuolta päätellä, tällä lapsella on pitkä kihara tukka ja pukeutuu ainakin mun silmiin hyvinkin tyttömäisesti?!

Toivottavasti laitto vanhemmat ajattelemaan asiaa. Toki jokainen saa pukeutua niinkuin haluaa mutta paljonkon on loppujen lopuksi 5 vuotialla päätösvaltaa?

Täällä on myös ollut pienessä kyläkoulussa jostain idästä yksi oppilas. Nimi jokin suomalaiselle todella vaikea. Hiukset on lyhyet ja vaatteet pojan. Mutta lapset sanoo että on tyttö.
Samoin tuossa lähellä asuvalla perheellä on kolme lasta joista keskimmäinen tyttö. Kerhossa oli yhtäaikaa meidän pojan kanssa ja pojaksi olisin luullut jos nimi ei olisi ollut tyyliin Martta.

Ja en todellakaan tiedä mikä näissä on takana tai ideana. Noita pitkä kiharaisia poikia kyllä löytyy mutta vaatetus on kuitenkin poikien.

se on sitä nykyaikaa kun kasvatetaan sukupuolettomasti ja mahdollisesti vielä vapaan kasvatuksen tulos kun ei tajunnut edes pettymystä sitä hetkeä peitellä

En kehtaa sitä nimeä tänne laittaa kun on todella erikoinen että ihan varmasti siitä tunnistaa. Kokeilin ihan sieltä nimipalvelusta niin kertoo vaan että "alle 5 Suomessa". Mutta siis tyyliin Ruska, Sammal tai Routa...

Oottelen vaan että ne vanhemmat soittaa mulle kiukkuisen puhelun. :( Pitäiskö mun ostaa sille nyt joku muu lahja jälkikäteen?

Tähän mennessä lapset ovat kavereistaan osanneet sanoa ovatko he tyttöjä vai poikia vaikka nimeä en olisi edes tiennyt tai lapsi ei sitä nimeä olisi muistanut.

En oikein ymmärrä miten tuo on voinut tapahtua.

lapsesi tarhakaveri, eikö hän tiennyt onko Kaveri tyttö vai poika

5v on jo sen ikäinen, ett tykkää osallistua lahjojen hankintoihin, eikö hän muka barbia katottaessa sanonut, että EI poika tykkää tosta

Siis tää synttärisankari on tullut lapsen ryhmään vasta tänä syksynä. Tähän asti on lapsi puhunut vaan "Sammalesta" (tää ei siis nyt ole se oikea nimi) eikä mulle ole tullut mieleenkään kysyä lapsen sukupuolta kun sen mielestäni niin selvästi näin. Mutta siis pieleen olen nähnyt. :( Lahjan taas kävin ostamassa ihan viimetipassa (oma moka) kun meinas unohtua koko kekkerit, oma lapsi ei siis tiennyt mitä paketissa on eikä tullut kysyneeksikään. Surkeiden sattumusten summa, arvatkaa nolottaako!

Tähän mennessä lapset ovat kavereistaan osanneet sanoa ovatko he tyttöjä vai poikia vaikka nimeä en olisi edes tiennyt tai lapsi ei sitä nimeä olisi muistanut.
Pitkät hiukset hämäävät tehokkasti. Mun poika oli jo koulussa, kun luuli yhtä poikaa tytöksi. Pojalla oli vyötärölle ulottuvat pitkät hiukset. Nimi oli selkeä pojan nimi, mutta siitä huolimatta poikani piti häntä tyttönä. Aluksi poikani käytti hänestä lempinimeä, josta en voinut päätellä sukupuolta. Vasta kun poikani kertoi minulle lapsen oikean nimen, pystyin kertomaan pojalleni, että hänen kaverinsa onkin poika eikä tyttö.

Porvoosta taas tuulee! Säätiedotukset pitänee tutkailla tarkkaan vastedeskin, kun tälle foorumille saapuu.. 5-vuotiashan ei tosiaankaan tiedä??, onko kaverinsa tyttö vai poika?! Ja jos ei siis tiedä, niin silloin kuvittelsiisn ainakin itseni ostavan lahjaksi mahdollisimman "unisexin" lahjan; vaikka pelin, dvd:n tai lahjakortin elokuviin. En usko ap:tä, jollei oikeesti ole tyhmä.

Mitä ihmettä se haittaa että pojalle ostaa barbin? On me ostettu omallekin joululahjaksi. Ei voi olla mitään haittaa jos tulee erilaisiakin leluja lapselle. Eikä lelut voi olla tytöille tai pojille, varmaan jokainen voi leikkiä millä tahansa sukupuolesta riippumatta.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Itselläni on tapana kysyä lapsen vanhemmilta (jomman kumman puhelinnumero on yleensä kutsukortissa), mitä lapsi toivoo tai millaisista jutuista tykkää. Yleensä vastauksesta saa ihan hyviä ideoita - mitään tarkkoja toiveitahan kukaan ei kehtaa sanoa, mutta ajatukseni onkin selvittää, minkä tyyppinen lapsi on ja minkä tyyppisiä juttuja toivotaan. Vanhemmathan saattavat toivoa mieluummin jotain askartelujuttuja kuin tavaraa ennestään täyteen lastenhuoneeseen, ja yleensä he ovat maininneet jotain noita tiettyjä lastenjuttuja, kuten prinsessat. Ja ainahan ne toiveet eivät mene sukupuolioletusten mukaan. Ehkä tuonkin lapsen äiti olisi tullut maininneeksi jotain poika-juttuja, joista olisit osannut suunnistaa oikeanlaisten lahjojen luo. (Jos tämä nyt totta edes olikaan.)

Alkuperäinen kirjoittaja täh;30338287:
Mitä ihmettä se haittaa että pojalle ostaa barbin? On me ostettu omallekin joululahjaksi. Ei voi olla mitään haittaa jos tulee erilaisiakin leluja lapselle. Eikä lelut voi olla tytöille tai pojille, varmaan jokainen voi leikkiä millä tahansa sukupuolesta riippumatta.

Olen ihan samaa mieltä. Tosin itse olen lapsen päiväkotikavereille ostanut ihan sen mukaan, mitä ovat toivoneet - jos lapsen äiti on puhelimessa sanonut tytön tykkäävän vaikka poneista tai barbeista, niin noudatan sitä genreä. Omille lapsille ostan silti ihan kaikenlaisia leluja.

Ap:han sanoi että oli viime tipassa käynyt yksin lahjan ostamassa ja ostanut barbien koska oli lapsen tytöksi olettanut. Soittaisin pojan vanhemmille ja pahoittelisin tilannetta. Lisäksi veisin uuden lahjan.

Toivottavasti laitto vanhemmat ajattelemaan asiaa. Toki jokainen saa pukeutua niinkuin haluaa mutta paljonkon on loppujen lopuksi 5 vuotialla päätösvaltaa?

Ja en todellakaan tiedä mikä näissä on takana tai ideana. Noita pitkä kiharaisia poikia kyllä löytyy mutta vaatetus on kuitenkin poikien.

Miksi ihmeessä ei saisi olla pitkää tukkaa tai pukeutua kuten tykkää? Toivottavasti EI laittanut vanhempia ajattelemaan että pitää jatkossa sopeutua typeriin sukupuolistereotypioihin.
Ja miksei poika voi barbilla leikkiä? Ihan älytöntä opettaa lapselle millä saa leikkiä ja millä ei.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
No ei 5-vuotias välttämättä tiedä onko tarhakaveri tyttö vai poika. Yksi mun tarhamuistoista on lapsi, jonka kanssa kukaan ei halunnut leikkiä. En tiedä miksi, mutta siitä puhuttiin että on outo eikä kukaan tiennyt onko tyttö vai poika. Hiukset oli lyhyet, vaatteet poikamaiset, käytös vähän tyttömäinen ja nimi unisex. Yksi poika sitten väitti lasta tytöksi, tämä oli nääs pissannut housuun ja hoitajan vaihtaessa vaatteet oli värkit näkynyt.

Sääliksi käy nykyisiä sukupuolettomia lapsia, jos ei tiedä itsekään mikä on. Lapsen on kurjaa olla vanhemman välikappale ja luomus ennakkoluulojen murtamiseksi. Se on vähän kuin Jari Sillanpää: ennen epämääräinen hinttapuli, mikä lie "miehiään", nykyään rehellinen homo josta mummot silti tykkää. Erilaisuus on helpompi hyväksyä, jos pystyy hahmottamaan minkä suhteen pitää omaa kapeakatseisuuttaan avartaa.

mun poikaa (8v) on myös luultu tytöksi, viimeksi tänään yksi miehen sukulainen sanoi että "ompas tyttö kasvanut kovasti" (meillä on myös tytär). poika käyttää kyllä ihan poikien vaatteita ja on muutenkin "äijä", miten tuon ikäinen nyt voi olla, mutta kasvattaa pitkää tukkaa itselleen jonka takia varmaan varsinkin vanhemmat ihmiset sekoittaa meidän lapset. :)

[QUOTE="Plöpplöp";30338621]No ei 5-vuotias välttämättä tiedä onko tarhakaveri tyttö vai poika. Yksi mun tarhamuistoista on lapsi, jonka kanssa kukaan ei halunnut leikkiä. En tiedä miksi, mutta siitä puhuttiin että on outo eikä kukaan tiennyt onko tyttö vai poika. Hiukset oli lyhyet, vaatteet poikamaiset, käytös vähän tyttömäinen ja nimi unisex. Yksi poika sitten väitti lasta tytöksi, tämä oli nääs pissannut housuun ja hoitajan vaihtaessa vaatteet oli värkit näkynyt.

Sääliksi käy nykyisiä sukupuolettomia lapsia, jos ei tiedä itsekään mikä on. Lapsen on kurjaa olla vanhemman välikappale ja luomus ennakkoluulojen murtamiseksi. Se on vähän kuin Jari Sillanpää: ennen epämääräinen hinttapuli, mikä lie "miehiään", nykyään rehellinen homo josta mummot silti tykkää. Erilaisuus on helpompi hyväksyä, jos pystyy hahmottamaan minkä suhteen pitää omaa kapeakatseisuuttaan avartaa.[/QUOTE]

Pelkkä sukupuolen tiedostaminen ei vielä kerro mitään siitä, mikä on.

Kuumimmat

Yhteistyössä